Oborový seminář 20241017 1 Program ̶ Potřebujeme vaši pomoc ̶ Krátká informační prezentace před případovou studií ̶ Zadání případové studie ̶ Samostatná práce ̶ Prezentace ve skupinkách ̶ Zadání konkrétního výstupu z případové studie ̶ Prezentace závěrečných prací 2 SPŠCH Ostrava – 31. 10. 2024 ̶ Čtvrtek 31. 10. 2024 dopoledne (s cestou celý den) ̶ Prezentace studijních programů v rámci akce „Kam po maturitě“ ̶ Prezentace RECETOXu na 15 min v bloku 10:50 – 11:35 ̶ Návrh prezentace Rozárka dodá ̶ Odvoz bude zajištěn autem (PřF) ̶ Omluvení zařídíme 3 4 Co řadíme mezi vnitřní prostory? ̶ Domovy ̶ Školy ̶ Kanceláře, továrny ̶ Restaurace, kavárny ̶ Divadla, kina ̶ Dopravní prostředky Vnitřní prostředí – proč se o něj zajímat? Kolik trávíte ve vnitřním prostředí času vy? 5 Domov 58% Práce 27% Ostatní vnitřní prostory 7% Venkovní prostředí 8% a Schweizer C, Edwards RD, Bayer-Oglesby L, Gauderman WJ, Ilacqua V, Jantunen MJ, Lai HK, Nieuwenhuijsen MJ, Künzli N: Indoor time-microenvironment-activity patterns in seven regions of Europe. J Expo Sci Environ Epidemiol 2007, 17:170–81. Co řadíme mezi vnitřní prostory? ̶ Domovy ̶ Školy ̶ Kanceláře, továrny ̶ Restaurace, kavárny ̶ Divadla, kina ̶ Dopravní prostředky Více jak 90 % času trávíme ve vnitřních prostorách Vnitřní prostředí – proč se o něj zajímat? Kolik trávíte ve vnitřním prostředí času vy? Koncentrace ve vnitřním >> vnějším prostředí 6 Melymuk et al. 2016 “Seasonality and indoor/outdoor relationships of flame retardants and PCBs in residential air” Environmental Pollution Vnější prostředíVnitřní prostředí 6 Léto Zima Léto Zima Vnější prostředíVnitřní prostředí Léto Zima Léto Zima ̶ Koncentrace ve vnitřním prostředí jsou 2-10x vyšší jak ve vnějším prostředí ̶ Koncentrace závisí na dané látce a na ročním období ̶ Větší rozdíly mezi vnitřním a vnějším prostředím jsou pozorovány u látek, které jsou nově používány (zpomalovače hoření)(průmyslové chemikálie) Jak jsou lidé vystaveni toxickým látkám ve vnitřním prostředí? 7 Schéma podle ETH Zurich Jaké je to pro nás riziko? Ingesce Inhalace Dermální expozice Lidská expozice Kde v prostředí chemické látky nacházíme? Ve vzduchu, v prachu nebo v jídle? Kdy, kde a jak jsou lidé exponovaní chemickým látkám? Z biomonitoringu víme, že potencionálně toxické látky se nachází v lidském těle Jaké chemické látky jsou v produktech? Jak chemické látky migrují z produktů do okolního prostředí? Vybavení domácnosti obsahuje různé chemické látky, z nichž některé byly nalezeny i v lidském těle Jaké je to pro nás riziko? Jak se provádí studie? 1. Určení cílů 2. Plán vzorkování 3. Vzorkování 4. Extrakce 5. Čištění 6. Analýza 7. Zpracování dat 8 Jak se provádí studie? 1. Určení cílů 2. Plán vzorkování 3. Vzorkování 4. Extrakce 5. Čištění 6. Analýza 7. Zpracování a interpretace dat 9 Případová studie ̶ 17. 10. 2024 ̶ Zadání ̶ Samostatná práce ve skupinkách ̶ Prezentace prvotních myšlenek (5 min na skupinku, začneme v 11:10) ̶ Samostatná práce ve skupinkách (17. 10. – 5. 12. 2024) ̶ Cíl: Návrh designu studie s odůvodněním ̶ Prezentace zastupitelům města ̶ Cca 8 hodin práce na studujícího ̶ 5. 12. 2024 ̶ Prezentace navržené studie, vyhodnocení 10 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Případová fiktivní studie ̶ Zadavatel: Město Brno ̶ Motivace: ̶ Děti tráví podstatnou část dne ve školkách, školách a přilehlém okolí. ̶ Je prostředí bezpečné? ̶ Existují nějaké zákonné limity? ̶ Identifikace nejrizikovějších lokalit (podpůrný argument pro provedení rekonstrukce). ̶ Limity: ̶ Výsledky do dvou let ̶ Finanční spoluúčast 200 000 Kč 11 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Metodika ̶ Jaký je cíl studie? ̶ Jaké lokality vyberete? ̶ Co budete sledovat? ̶ Jak budete vybrané parametry měřit? ̶ Kdy budete vybrané parametry sledovat? ̶ Jaké budou ze studie výstupy? 12 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Samostatná práce - seminář ̶ Analýza problému ̶ Má smysl se takovým zadáním zabývat? ̶ Jaké škodliviny ve školách a v jejich okolí očekáváte? ̶ Podle čeho budete vybírat lokality? ̶ Zdroje: ̶ Internet, mapy, vědecká literatura, vlastní znalosti, materiály z přednášek ̶ Možnost doptat se zástupkyně města ̶ Prezentace (začínáme v 11:10) ̶ Každá skupinka 5 min ̶ Možná prezentace s počítačem, tabulí, na papíře A3 nebo jen slovně 13 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Samostatná práce ̶ Prezentace začnou v 11:10 14 Úkol na 5. 12. 2023 ̶ Každá skupinka připraví návrh designu případové studie, kterou přednese zastupitelům města (lidem z RECETOXu) ̶ Prezentace návrhu bude na 10 minut 15 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Co by měl návrh obsahovat ̶ Cíl studie ̶ „Ideální“ design studie ̶ Reálný návrh 16 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Co by měl návrh obsahovat ̶ Cíl studie ̶ „Ideální“ design studie ̶ Co, kdy, kde, jak často a jakým způsobem (matrice, metody) by bylo vhodné sledovat a proč? ̶ Jste omezeni důvody „proč“, nejste omezeni časem a financemi. ̶ Reálný návrh 17 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Co by měl návrh obsahovat ̶ Cíl studie ̶ „Ideální“ design studie ̶ Reálný návrh ̶ Co bude potřeba k realizaci, reálné možnosti, časová proveditelnost. ̶ Finanční aspekt (hrubý odhad): ceny analýz a odběrů (odhadněte, najděte v cenících komerčních laboratoří, nebo konzultujte s vedoucími semináře – neočekává se, že budete kontaktovat někoho externího), platy. Nákup či amortizaci velkých přístrojů nezapočítávejte. ̶ Reálné omezení počtu vzorků a opakování odběrů, smysluplnost matric a sledovaných parametrů (nelze dělat všechno). ̶ Prioritizace sledovaných parametrů (látek) – výpovědní hodnota versus cena a zvládnutelnost. ̶ Zdůvodnění logiky prioritizací a rozhodnutí. 18 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Dotazy k případové studii? 19 Úkol na 7. 11. 2023 ̶ Studující v 2. ročníku Mgr ̶ Prezentace diplomových prací 2. ročníku NMgr ŽPZ - "in progress" ̶ 12-15 min prezentace ̶ úvod do problematiky ̶ úkol a cíle ̶ používané metodické postupy ̶ zatím dosažené výsledky ̶ další plány 20 Úkol na 12. a 19. 12. 2024 ̶ Studující v 1. ročníku Mgr a 3. ročníku Bc ̶ Představení témat nových bakalářských a diplomových prací ̶ 5-8 min prezentace ̶ úvod do problematiky a souvislostí ̶ zdůvodnění potřebnosti práce ̶ úkoly a cíle ̶ plán prací 21 Aktuality Datum Skupinka 24.10.2024 Syslové 31.10.2024 AC 07.11.2024 Áčkaři 14.11.2024 Květinky 21.11.2024 Syslové 28.11.2024 AC 05.12.2024 Áčkaři 12.12.2024 Květinky 19.12.2024 Syslové 22