Oborový seminář 20241017 1 2 Co řadíme mezi vnitřní prostory? ̶ Domovy ̶ Školy ̶ Kanceláře, továrny ̶ Restaurace, kavárny ̶ Divadla, kina ̶ Dopravní prostředky Vnitřní prostředí – proč se o něj zajímat? Kolik trávíte ve vnitřním prostředí času vy? 3 Domov 58% Práce 27% Ostatní vnitřní prostory 7% Venkovní prostředí 8% a Schweizer C, Edwards RD, Bayer-Oglesby L, Gauderman WJ, Ilacqua V, Jantunen MJ, Lai HK, Nieuwenhuijsen MJ, Künzli N: Indoor time-microenvironment-activity patterns in seven regions of Europe. J Expo Sci Environ Epidemiol 2007, 17:170–81. Co řadíme mezi vnitřní prostory? ̶ Domovy ̶ Školy ̶ Kanceláře, továrny ̶ Restaurace, kavárny ̶ Divadla, kina ̶ Dopravní prostředky Více jak 90 % času trávíme ve vnitřních prostorách Vnitřní prostředí – proč se o něj zajímat? Kolik trávíte ve vnitřním prostředí času vy? Koncentrace ve vnitřním >> vnějším prostředí 4 Melymuk et al. 2016 “Seasonality and indoor/outdoor relationships of flame retardants and PCBs in residential air” Environmental Pollution Vnější prostředíVnitřní prostředí 4 Léto Zima Léto Zima Vnější prostředíVnitřní prostředí Léto Zima Léto Zima ̶ Koncentrace ve vnitřním prostředí jsou 2-10x vyšší jak ve vnějším prostředí ̶ Koncentrace závisí na dané látce a na ročním období ̶ Větší rozdíly mezi vnitřním a vnějším prostředím jsou pozorovány u látek, které jsou nově používány (zpomalovače hoření)(průmyslové chemikálie) Jak jsou lidé vystaveni toxickým látkám ve vnitřním prostředí? 5 Schéma podle ETH Zurich Jaké je to pro nás riziko? Ingesce Inhalace Dermální expozice Lidská expozice Kde v prostředí chemické látky nacházíme? Ve vzduchu, v prachu nebo v jídle? Kdy, kde a jak jsou lidé exponovaní chemickým látkám? Z biomonitoringu víme, že potencionálně toxické látky se nachází v lidském těle Jaké chemické látky jsou v produktech? Jak chemické látky migrují z produktů do okolního prostředí? Vybavení domácnosti obsahuje různé chemické látky, z nichž některé byly nalezeny i v lidském těle Jaké je to pro nás riziko? Jak se provádí studie? 1. Určení cílů 2. Plán vzorkování 3. Vzorkování 4. Extrakce 5. Čištění 6. Analýza 7. Zpracování dat 6 Jak se provádí studie? 1. Určení cílů 2. Plán vzorkování 3. Vzorkování 4. Extrakce 5. Čištění 6. Analýza 7. Zpracování a interpretace dat 7 Případová studie ̶ 17. 10. 2024 ̶ Zadání ̶ Samostatná práce ve skupinkách ̶ Prezentace prvotních myšlenek (5 min na skupinku, začneme v 11:10) ̶ Samostatná práce ve skupinkách (17. 10. – 5. 12. 2024) ̶ Cíl: Návrh designu studie s odůvodněním ̶ Prezentace zastupitelům města ̶ Cca 8 hodin práce na studujícího ̶ 5. 12. 2024 ̶ Prezentace navržené studie, vyhodnocení 8 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Případová fiktivní studie ̶ Zadavatel: Město Brno ̶ Motivace: ̶ Děti tráví podstatnou část dne ve školkách, školách a přilehlém okolí. ̶ Je prostředí bezpečné? ̶ Existují nějaké zákonné limity? ̶ Identifikace nejrizikovějších lokalit (podpůrný argument pro provedení rekonstrukce). ̶ Limity: ̶ Výsledky do dvou let ̶ Finanční spoluúčast 200 000 Kč 9 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Metodika ̶ Jaký je cíl studie? ̶ Jaké lokality vyberete? ̶ Co budete sledovat? ̶ Jak budete vybrané parametry měřit? ̶ Kdy budete vybrané parametry sledovat? ̶ Jaké budou ze studie výstupy? 10 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Samostatná práce - seminář ̶ Analýza problému ̶ Má smysl se takovým zadáním zabývat? ̶ Jaké škodliviny ve školách a v jejich okolí očekáváte? ̶ Podle čeho budete vybírat lokality? ̶ Zdroje: ̶ Internet, mapy, vědecká literatura, vlastní znalosti, materiály z přednášek ̶ Možnost doptat se zástupkyně města ̶ Prezentace (začínáme v 11:10) ̶ Každá skupinka 5 min ̶ Možná prezentace s počítačem, tabulí, na papíře A3 nebo jen slovně 11 Upozornění: Ačkoliv se v tomto cvičení jedná o skutečné město Brno a reálné polohy MŠ a ZŠ, celé cvičení je smyšlená případová studie. Předané podklady a výstupy od studujících nemají s reálným městem nic společného. Samostatná práce ̶ Prezentace začnou v 11:10 12