Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 1 Jak psát závěrečnou práci Danka Haruštiaková Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 2 Závěrečná práce ̶Závěrečná práce – bakalářská, diplomová, rigorózní, dizertační práce ̶Závěrečná práce je součástí (téměř) každého vysokoškolského studijního programu ̶Obhajoba závěrečné práce patří mezi státní zkoušky ̶Pokyny pro vypracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací na Přírodovědecké fakultě MU ̶K dispozici šablony (Word, LaTeX) Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 3 Závěrečná práce ̶Zásadní význam závěrečné práce: příležitost prokázat svůj intelekt, schopnosti a znalosti. ̶Důležité: přistupovat k závěrečné práci s vážností a zodpovědností zejména vůči sobě samému. ̶Student svou prací prokáže: •schopnost formulovat pracovní hypotézy, •schopnost zvolit vhodné metody, •přehled o dosavadních poznatcích, •schopnost kriticky hodnotit tyto poznatky a využít je ve vlastním originálním zpracování tématu, •schopnost rozlišit převzaté a vlastní myšlenky, •schopnost samostatného tvůrčího myšlení. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 4 Originalita a plagiátorství ̶Autor dodržuje pravidla práce s informačními zdroji. ̶Práce nesmí mít charakter plagiátu, nesmí narušovat práva jiných autorů. ̶Důsledně citovat použité informační zdroje. ̶Autor nesmí opsat použity metody ani pracovní postupy jiných autorů. ̶Plagiátorství: vědomé i nevědomé úplné nebo částečné převzetí a použití publikovaných i nepublikovaných myšlenek, formulací a jiných výsledků duševní činnosti jiných autorů bez uvedení příslušných odkazů. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 5 Plagiátorství ̶Plagiátorství je také: nechat si vyhotovit závěrečnou prací na objednávku za úplatu. ̶Plagiátorství: ̶právní problém – porušení norem o duševním vlastnictví; ̶etický problém – krádež, přestupek vůči chování ve vědecké komunitě. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 6 Struktura a obsah DP, BP Pokyny pro vypracování bakalářských, diplomových a rigorózních prací na Přírodovědecké fakultě MU https://www.sci.muni.cz/student/bc-a-mgr/pokyny-a-sablony-pro-bakalarske-diplomove-a-rigorozni-prac e Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 7 Struktura a obsah DP, BP ̶Odevzdání elektronicky – vložení do IS-u nejpozději před půlnoci daného dne pro odevzdání práce. ̶Práce vytištěna v pevné vazbě se již neodevzdává. ̶Úvodní strany se počítají do stránkování, ale nejsou číslovány. ̶Samotný text práce začíná Obsahem (je již číslovaný). ̶Obsah – maximálně tříúrovňové číslované členění kapitol. ̶Práce po formální, gramatické a slohové stránce na dobré úrovni. ̶Práce v kvalitní grafické úpravě ve formátu A4. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Struktura práce Abstrakt celá práce v jednom odstavci Úvod naučí čtenáře vše, co potřebuje vědět, aby chápal, co je napsané v cílech a proč to máte dělat Metody co všechno jste udělali, jak, na jakých datech, v jakém softwaru Výsledky co vám vyšlo Diskuze co vaše výsledky znamenají v souvislostech s informacemi, které jsou v Úvodu Závěr jaký význam mají vaše zjištění Seznam použitých zdrojů (Seznam literatury) každá převzatá informace má v práci citaci. V seznamu je uvedena. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Alternativní struktura práce Abstrakt Úvod Teoretická část (studenti mají tendenci se tady zaseknout, vylepšovat do dokonalosti a zbytek práce psát ve spěchu a špatně) Praktická část Metody Výsledky Diskuze Závěr Seznam použitých zdrojů Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 10 Struktura a obsah DP, BP Abstrakt: ̶Buďte struční – co lze napsat stručně, nerozvádějte. ̶Buďte konkrétní – používejte jasná a srozumitelná slova, jejichž smyslu čitatel porozumí. ̶Strukturujte věty v logické posloupnosti. ̶Pokud to není nutné, necitujte v abstraktu jiné zdroje. ̶Vyvarujte se užívání neznámých pojmů, akronym, zkratek nebo symbolů. ̶Neuvádějte v abstraktu žádnou informaci, která není obsažena ve vlastní práci. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 11 Struktura a obsah DP, BP ̶Úvod: stručný vstup do problematiky, její zařazení z vědeckého a celospolečenského hlediska, významu. Nezapomenout na citace! Na závěr úvodu se uvádí hypotézy i předpokládaný přínos práce. ̶Materiál a metody: uvést přesně, konkrétně. ̶Dále následují kapitoly obsahově členěné podle charakteru tématu, těžištěm práce by měly být vlastní výsledky a diskuse, v které se vlastní výsledky staví do kontextu publikovaných poznatků. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 12 Výsledky ̶Dílčí výsledky obsahující menší počet číselných dat uvádějte jako součást textu. ̶Je-li součástí výsledků větší počet dat, uveďte jej formou tabulky nebo grafu. Při odkazování na tabulku/graf nepoužívejte fráze typu „Jak je zřejmé z grafu …“, „Jak lze zjistit v tabulce …“, ale konkrétně sdělte, že příslušné údaje jsou v tabulce/grafu. ̶Dbejte na jasnost a srozumitelnost výsledků. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 13 Výsledky ̶Jako příklad nejasné práce s daty se traduje historka editora Erwina Netera, který se v jednom článku setkal s větou: „33 1/3% of the mice used in this experiment were cured by the test drug; 33 1/3% of the test population were unaffected by the drug and remained in a moribund condition; the third mouse got away." Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 14 Tabulky, obrázky ̶Všechny tabulky a obrázky bývají uváděny v textu, musí být číslovány a opatřeny výstižnou legendou, která začíná číslovanou zkratkou (např. Tab. 1, Obr. 1). ̶Číslujeme samostatně tabulky (Tab. 1) a samostatně ostatní obrázky, schémata, mapy, grafy (Obr. 1). ̶Pokud jsou obrázky převzaty, musí u nich být uveden zdroj (citace). ̶V textu musí být odkaz na všechny tabulky a obrázky. ̶Rozsáhlejší grafickou dokumentaci je možné uvést na konci vlastního textu jako přílohu (číslovat samostatně). Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 15 Tabulky ̶Nadpis tabulky je výstižný, jednoznačný a je umístěn nad tabulkou. ̶Umístění tabulky – na začátku nebo na konci strany (listu). počet % ženy 15 42 % muži 21 58 % Tab. 1. Zastoupení žen a mužů s CHOPN v okresu Praha Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 16 Obrázky ̶Obrázky (všechny grafy, obrázky, mapy, schémata). Nadpis obrázku je výstižný a je pod obrázkem. ̶Umístění obrázku – na začátku nebo na konci strany. Obr. 1. Zastoupení žen a mužů s CHOPN v okresu Praha. ženy muži Při použití cizího obrázku je jej nutno správně citovat. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 17 Systematické kategorie ̶latinská jména rodová a druhová píšeme kurzívou: Nejčastějšími druhy (vyskytující se v 100 % lokalit) xerotermních kamenolomů byly Alinda biplicata, Cepaea vindobonensis, Helix pomatia, Oxychilus cellarius, Vallonia costata, V. pulchella a Vitrina pellucida. Na xerotermních referenčních lokalitách byly nejběžnější Cepaea vindobonensis, Vallonia costata, V. pulchella a Vitrina pellucida. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 18 Matematický popis ̶Proměnné se v textu i v rovnicích zapisují kurzívou. ̶Vektorové a maticové veličiny se zapisují kolmým tučným písmem, např. vektor N koeficientů a = [a0, a1, … aN]T ̶Indexy se zapisují normálním kolmým písmem jde-li o číselné hodnoty, např. a11. Pokud jsou indexy odvozeny z jakýchkoli názvů či řetězců, pak se i tyto zapisují kurzivou, např. aN, apred, asucc . ̶Číselné hodnoty veličin se zapisují normálním kolmým písmem a jsou odděleny od hodnoty mezerou, např. m = 12 kg. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 19 Matematický popis ̶Násobky jednotek (k – kilo, m – mili) se sází před symbolem bez mezery. ̶K přiřazení hodnoty veličině se používají různé znaky (např. =, <, >), které jsou odděleny z obou stran mezerou. ̶Základní matematické značky (× – ± + = < > /) se sázejí s oboustrannými (pokud možno zúženými) mezerami. Je-li matematická značka ve větě, kde nahrazuje slovo, odděluje se běžnými (pevnými) mezerami. ̶ Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 20 Matematický popis ̶Matematické vzorce – zpravidla se zapisují jako samostatný odstavec. Typ i velikost písma musí být stejné jako doprovodný text. Vzorce bývají zpravidla automaticky číslovány se zarovnáním vpravo. (1) Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 21 Zkratky ̶Zkratky: platí zásada, že na prvním místě v textu, kde je zkratka použita, musí být v plném znění vysvětlena. Dále v textu je už možno používat pouze zkratku. ̶Zkratky musí být v abecedním pořadí uvedeny a vysvětleny v seznamu zkratek, který je nezbytnou součástí práce a zařazuje se zpravidla na konci práce. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 22 Diskuse a závěr ̶Diskuse: náplní diskuze je interpretace výsledků v kontextu již známých publikovaných informací. ̶Shrňte základní poznatky z dosažených výsledků. ̶Interpretujte výsledky v kontextu předešlých publikací na téže téma. ̶Vysvětlete teoretický/praktický přínos výsledků výzkumu. ̶Závěr: závěry vyplývající z interpretace výsledků. ̶Závěry práce sdělte jasně a srozumitelně. ̶Podložte všechny své závěry konkrétními důkazy. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 23 Citace literárních zdrojů ̶Všechny literární zdroje uváděné v textu musí být uve-deny v seznamu literatury a naopak; na všechny zdroje uvedené v seznamu musí být odkaz (citace) v textu. ̶V textu práce: ... (Novák, 1989) ... pokud je autor pouze jeden, ... (Novák a Kopecký, 1999) .... pokud jsou autoři dva, ... (Novák a kol., 1980) ... autorů je více než dva. Můžeme používat i et, &, et al., v celé práci ovšem jednotně. ̶Citace jako součást věty: jméno autora je podmětem nebo jiným větným členem. ̶Citace vsuvkou: celá citace je v závorce. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 24 Citace literárních zdrojů ̶V seznamu literatury: citovat podle normy; zdroje jsou seřazeny podle abecedy. • oBRETSCHKO G., 1990: A flexible larval development strategy in Siphlonurus aestivalis Eaton exploiting an unstable biotope. In: CAMPBELL I.C. (ed.), Mayflies and Stoneflies. Kluwer Publishers, Dordrecht, pp. 17 – 25. oKREJSEK O., KOPECKÝ J., 2004: Klinická imunologie. Nucleus, Hradec Králové, 968 pp. oWILDFEUER A., HEYMER B., SCHLEIFER K. H., HAFERKAMP O., 1974: Investigation on specificity of the limulus test for the detection of endotoxin. Appl. microbiol. 28 (5), 867-871. Adobe Systems Výuka – Matematická biologie – Seminář 25 Organizace a technika psaní ̶První kroky: název, úvod, obsah, osnova. ̶Pracovní plán – časový plán, dílčí úkoly. ̶Psaní kapitol: stav problematiky, metodika a metody. ̶Výsledky: důkladná příprava podkladů. Uspořádání výsledku stejné jako je pořadí cílů. Příprava tabulek a obrázků před vlastním psaním textu. Neopakovat to, co je v tabulkách a grafech, v textu je musíme využít, odvolávat se na ně, ne duplikovat. ̶Diskuze: vrchol závěrečné práce. Vyjádřit se ke všem podstatným výsledkům práce.