E5041 Složky ŽP - seminář půda Jakub Hofman 1 Příklad 1 §Jak vypadá půdní fond ČR? § § 2 Homework Příklad 1 - řešení §půda = bohatství národa §různé formy využití půdy §oficiální kategorie půdního fondu: oorná půda (OP) ochmelnice, vinice, zahrady, ovocné sady otrvalé travní porosty (TTP) olesní pozemky ovodní plochy, zastavěné plochy a nádvoří, ostatní plochy § 3 Homework Příklad 1 - řešení § 4 https://www.cuzk.cz/Periodika-a-publikace/Statisticke-udaje/Souhrne-prehledy-pudniho-fondu.aspx Homework Příklad 1 - řešení 5 Homework Příklad 1 - řešení 6 https://www.cuzk.cz/Periodika-a-publikace/Statisticke-udaje/Souhrne-prehledy-pudniho-fondu.aspx Homework Příklad 1 §Jakou bonitu má zemědělská půda na zvolené lokalitě (vaše vlastní pole či zahrada – je ZPF?) a jakou má cenu při odnětí ze ZPF? §Co se z kódu BPEJ o půdě můžete dozvědět? §Co ještě o lokalitě můžete vyčíst z mapy BPEJ? § § § 7 Homework Příklad 1 - řešení §Použijte mapy bonity půd (BPEJ) https://bpej.vumop.cz/ (můžete také použít „nahlížení do katastru“ https://nahlizenidokn.cuzk.cz/VyberKatastrMapa.aspx) 8 Homework Příklad 2 §Jaké vlastnosti má půda na zvolené lokalitě (vaše vlastní pole či zahrada)? §Jaké údaje relevantní z hlediska ohrožení půd lze vyčíst z map? § § § 9 Homework Příklad 2 - řešení půdní mapy §https://mapy.vumop.cz/ §https://geoportal.gov.cz/web/guest/map §https://mapy.geology.cz/pudy/ §https://geoportal.gov.cz/web/guest/other-portals/ 10 Homework Příklad 3 §Z laboratoře přišel výsledek zrnitosti pro váš vzorek půdy è §V jakém systému je kategorizace? Jaký je to půdní druh dle české klasifikace (Novákova)? Jaký je to půdní druh dle mezinárodní klasifikace? § § § 11 Homework Příklad 3 - řešení 12 Homework Příklad 3 - řešení 13 Homework Příklad 4 §Ve vzorku půdy jste změřili koncentrace následujících prvků v koncentracích: Ca = 8000 mg/kg Mg = 480 mg/kg K = 390 mg/kg §Jaká je kationtová výměnná kapacity půdy, víte-li, že sorpční komplex je nasycen z 50%? § § § § 14 Příklad 4 - řešení §Vypočítáme si koncentraci kationtů v mmol: Ca = 8000 mg/kg / 20 mg/mmol = 400 mmol/kg Mg = 480 mg/kg / 12 mg/mmol = 40 mmol/kg K = 390 mg/kg / 39 mg/mmol = 10 mmol/kg § § § § §Suma odpovídá 450 mmol/kg §To ale není celá kapacita, protože systém je z 50% nenasycen (na sorpčních místech je vodík). Tudíž celká KVK (CEC) je 900 mmol/kg § § § § 15 Příklad 5 §Suchou a mokrou depozicí se půdy dostalo i kadmium. 600 mg na m2 za rok. Bude nějaké opodstatněné riziko kontaminace podzemních vod, pokud předpokládáte hloubku půdy 20 cm, mírně kyselé pH půdy, nízkou KVK (80 mmol/kg) a nenasycený sorpční komplex (V < 30 %)? § § § § § 16 Příklad 5 - řešení §600 mg na m2 odpovídá koncentraci 2 mg/kg (1 m2 půdy je 200 L a to je cca 300 kg) §2 mg/kg Cd je 0,018 mmol/kg § §v mírně kyselé půdě bude Cd převážně jako Cd2+ §tedy 0,036 mmol/kg kladných nábojů § §70% z 80 mmol/kg je k dispozici pro sorpci §0,018 mmol/kg je množství, které je schopen sorpční komplex (56 mmol/kg) zcela pojmout §riziko kontaminace podzemní vody nebude významné § § § § § 17 Příklad 6 §Proč je výměnné pH půdy nižší než aktuální pH? §Bude to tak i u půdy s nasyceným sorpčním komplexem? § § § § § 18 Příklad 6 - řešení §KCl vytěsní H ze sorpčních míst à vyšší koncentrace v roztoku à nižší pH §u nasyceného sorpčního komplexu jsou na sorpčních místech již kationty (Ca, Mg, K ...) à pH bude podobné § § § § 19 Příklad 7 §Do jakých velikostních skupin půdní fauny patří následující organismy? 20 Příklad 7 - řešení §Do jakých velikostních skupin půdní fauny patří následující organismy? 21 Funkce bioty v půdě Dekompozice 22 Šimek (2020(: Bez půdy to nepůjde. ISBN 978-80-86668-59-8 https://www.bc.cas.cz/Cds/Download/?filename=8135_FINALNI_Brozura_Bez_pudy_to_nepujde_WEB Homework Funkce bioty v půdě Dekompozice 23 Šimek M., Elhottová D., Pižl V. (2015): Živá půda. AVČR. ISBN 9788020025678. www.bc.cas.cz/Cds/Download/?filename=5544_Strategie_Ziva_puda Homework Příklad 8 – domácí úkol 24 Homework Příklad 9 §Jak vypadá půdní profil kambizemě? 25 Homework Příklad 9 - řešení §https://klasifikace.pedologie.czu.cz/ 26 Homework Příklad 10 §Je ve vašem blízkém okolí nějaké „kontaminované místo“? §Co se o něm dá teď hned zjistit? 27 Příklad 10 - řešení §https://www.sekm.cz/portal 28 Příklad 11 §Jak jsou na tom zemědělské půdy v ČR ohledně kontaminace toxickými kovy? 29 Homework Příklad 11 - řešení 30 MŽP (2019): Statistická ročenka životního prostředí ČR. https://www.mzp.cz/cz/statisticka_rocenka_zivotniho_prostredi_publikace Homework Příklad 12 §Půda na vaší zahrádce obsahuje 15 mg/kg rtuti a 300 mg/kg olova. Považujete to za problém? 31 Příklad 12 - řešení 32 hodnocení kontaminovaných míst §MŽP (2012): Metodický pokyn odboru ekologických škod MŽP – Indikátory znečištění. Věstník Ministerstva životního prostředí, ročník XXI, únor 2012, částka 2. § § Indikátory znečištění zemin dle metodického pokynu MŽP (MŽP, 2012). Při překročení by mělo být znečištění dále zkoumáno a hodnoceno, a to především z hlediska rizik pro případné příjemce znečištění a ohrožené ekosystémy. Indikátory nezohledňují rizika pro ekosystémy či povrchové vody. První dva sloupce reprezentují scénář maximální chronické expozice člověka při přímé expozici (nahodilé požití zeminy, inhalace prachových částic ze zeminy, dermální kontakt se zeminou, inhalace půdního vzduchu). Poslední sloupec nevychází z přímé expozice, ale ze scénáře vymývání znečištění ze zeminy do podzemní vody tak, aby ve vodě byly zachovány limity pro vodu.