Jak psát závěrečnou práci Výuka – Matematická biologie – Seminář Natália Martínková Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity Předpokládám, že rozumíte svému zadání, máte načteno a něco jste už spočítali alespoň na častečných nebo i naprosto smyšlených datech, které odpovídají vašim reálným datům jenom v tom, zda jsou numerická nebo kategoriální. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 2 / 24 Předpokládám, že rozumíte svému zadání, máte načteno a něco jste už spočítali alespoň na častečných nebo i naprosto smyšlených datech, které odpovídají vašim reálným datům jenom v tom, zda jsou numerická nebo kategoriální. Pokud ano: Stáhněte si MUNI šablonu! N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 2 / 24 Pokud nic nemáte: 5. ročník: Váš život bude tuhle zimu drsný. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 3 / 24 Pokud nic nemáte: 5. ročník: Váš život bude tuhle zimu drsný. 3. a 4. ročník: Najděte si téma v Rozpisu témat, anebo se domluvte s pro Vás zajímavým vedoucím HNED! N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 3 / 24 LATEX vs. Word LATEX vs. Word Máte trochu načteno a trochu spočítáno: MUNI má šablony pro obě alternativy. LATEX Word + nebudou se ztrácet obrázky - zoufalá práce s delším dokumentem - malinko programovací + klikací + zpracuje vektorovou grafiku - vložit pdf vyžaduje Ph.D. in Microsoft + nepovedený text schováte za % - netoleruje kreativní rozpracovanost + triviální citace - citace téměř funkční + stabilní mezi platformami - padá mezi verzemi N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 4 / 24 První verze Napište si hlavičku a obsah Jméno, jméno vedoucího, název práce Názvy kapitol: Úvod, Metodika, Výsledky, Diskuze Obsah kapitol: Psát v pořadí od nejsnadnější po nejsložitější! N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 5 / 24 První verze Napište si hlavičku a obsah Jméno, jméno vedoucího, název práce Názvy kapitol: Úvod, Metodika, Výsledky, Diskuze Obsah kapitol: Psát v pořadí od nejsnadnější po nejsložitější! 1. Metodika N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 5 / 24 První verze Napište si hlavičku a obsah Jméno, jméno vedoucího, název práce Názvy kapitol: Úvod, Metodika, Výsledky, Diskuze Obsah kapitol: Psát v pořadí od nejsnadnější po nejsložitější! 1. Metodika 2. Výsledky N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 5 / 24 První verze Napište si hlavičku a obsah Jméno, jméno vedoucího, název práce Názvy kapitol: Úvod, Metodika, Výsledky, Diskuze Obsah kapitol: Psát v pořadí od nejsnadnější po nejsložitější! 1. Metodika 2. Výsledky 3. Diskuze 4. Úvod 5. Abstrakt N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 5 / 24 První verze V první verzi je hlavička a obsah (základní hesla, co bude patřit do které kapitoly). Udělejte si ji teď. Je snadná a budete mít začátek za sebou. Začít je často těžší než by mělo být. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 6 / 24 První verze Naplánujte si komiks s výsledky N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 7 / 24 První verze Naplánujte si komiks s výsledky 400 500 600 700 800 0.1 0.2 0.3 0.4 Wavelength (nm) Reflectance K1 K2 K3 K4 K5 K6 1 2 3 4 5 1 2 3 4 Distance (reptile visual model) Distance(avianvisualmodel) A B 0 100 200 300 400 500 600 700 0.5 0.6 0.7 0.8 0.9 1.0 Time (s) Probabilityofalert control control typica typica concolor concolor erythronotus erythronotus A 0 100 200 300 400 500 600 700 0.5 0.6 0.7 0.8 0.9 1.0 Time (s) Probabilityofattack control typica concolor erythronotus adult juvenile B 0 100 200 300 400 500 600 0.0 0.2 0.4 0.6 0.8 1.0 Time (s) Probabilityofalert blue red yellow A 0 100 200 300 400 500 600 0.0 0.2 0.4 0.6 0.8 1.0 Time (s) Probabilityofattack B −0.8 −0.6 −0.4 −0.2 0.0 0.2 0.4 0.6 −0.4 −0.2 0.0 0.2 0.4 0.6 0.8 1.0 CCA1 CCA2 typica concolor erythronotuspassive walking flying feeding alert attack out.of.frame −0.5 0.0 0.5 −0.5 0.0 0.5 CCA1 CCA3 typica concolor erythronotus passivewalking flying feeding alert attackout.of.frame no dist. dist. adult juvenile total passive walking flying feeding alert attack out of frame N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 7 / 24 Druhá verze Ve druhé verzi začněte psát Realistické je napsat 300 slov denně Není realistické napsat 3000 slov za den, když jste měli 10 dní volno N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 8 / 24 Druhá verze Ve druhé verzi začněte psát Realistické je napsat 300 slov denně Není realistické napsat 3000 slov za den, když jste měli 10 dní volno (Teoreticky více slov denně napíše AI. Prakticky se to ale nedá číst.) N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 8 / 24 Druhá verze MUNI chce, aby jste používali AI Silné stránky Ověří, zda odstavec říká to, co by měl Dovede ho přeskládat tak, aby říkal to, co by měl N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 9 / 24 Druhá verze Asistované psaní N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 10 / 24 Druhá verze Asistované psaní N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 10 / 24 Druhá verze Asistované psaní N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 10 / 24 Druhá verze Asistované psaní N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 10 / 24 Druhá verze Asistované psaní N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 10 / 24 Druhá verze MUNI chce, aby jste používali AI Silné stránky Ověří, zda odstavec říká to, co by měl Dovede ho přeskládat tak, aby říkal to, co by měl Slabé stránky Mimořádně šikovný na VMK („všeobecné marketingové kidy“) Nedovede vygenerovat novou myšlenku Generuje rozvláčné, vzletné a bombastické formulace N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 11 / 24 Druhá verze Metodika Metodika Skript s přidanými slovesy a komentářem k teorii dané metody. (Skript je soubor, který všechno spočítá a zapíše výsledky na jediné kliknutí – používat) Bez souvislostí – souvislosti patří do Diskuze. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 12 / 24 Druhá verze Metodika Metodika Skript s přidanými slovesy a komentářem k teorii dané metody. (Skript je soubor, který všechno spočítá a zapíše výsledky na jediné kliknutí – používat) Bez souvislostí – souvislosti patří do Diskuze. 1. Data: odkud, jak vypadají, co je obsahem 2. Modifikace dat: některá data filtrována, proč, jak 3. Analýza 1: co, jak, proč, v jakém prostředí, s jakými parametry 4. Analýza 2: co, jak, proč, v jakém prostředí, s jakými parametry 5. Výběr analýz: pokud sa některé analýzy nepoužily, proč N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 12 / 24 Druhá verze Výsledky Výsledky Stejné pořadí témat jako v Metodice N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 13 / 24 Druhá verze Výsledky Výsledky Stejné pořadí témat jako v Metodice 1. Data: jak vypadají po modifikaci, jaké mají základní relevantní statistiky 2. Analýza 1: co vyšlo, ukázat, popsat. Nevysvětlovat – smysl patří do Diskuze 3. Analýza 2: pokud se nepoužila, neuvádět ve Výsledcích N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 13 / 24 Třetí verze Při psaní Výsledků by se mělo vyjasnit, co ještě potřebujete dodělat. Sestavte si kompletní sadu obrázků a tabulek, včetně názorných schémat do Metodiky. Tady je dobrý moment poslat práci školiteli k připomínkám k výsledkům i Výsledkům. Až pak je čas začít psát třetí verzi práce – která už bude těžká. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 14 / 24 Třetí verze Diskuze Diskuze Stejné pořadí témat jako v Metodice (ne ve Výsledcích, tam chybí nepoužité analýzy) N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 15 / 24 Třetí verze Diskuze Diskuze Stejné pořadí témat jako v Metodice (ne ve Výsledcích, tam chybí nepoužité analýzy) 1. Data: jsou data dostatečná pro cíle práce? Pokud ne, proč a jak by se měly zlepšit? 2. Analýza 1: co znamenají výsledky, jak je interpretovat? Jaké souvislosti z těchto výsledků vyplývají ve vztahu k publikovaným informacím? 3. Analýza 2: proč není vhodná, případně za jakých okolností by byla použitelná? 4. Závěr: co z Vaší práce vyplývá? Jaký má širší význam nebo využitelnost? N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 15 / 24 Třetí verze Úvod Úvod Na konec Úvodu patří cíle nebo hypotézy. Napište je nejdřív. Volně přeformulujte a rozveďte druhou polovinu zadání. Jaké znalosti čténář potřebuje, aby pochopil cíle? N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 16 / 24 Třetí verze Úvod Úvod Na konec Úvodu patří cíle nebo hypotézy. Napište je nejdřív. Volně přeformulujte a rozveďte druhou polovinu zadání. Jaké znalosti čténář potřebuje, aby pochopil cíle? Jaká témata potřebuje znát, aby porozuměl textu v odstavci cílů? Jak čtenáře navést, aby chápal, proč je Vaše práce potřebná? N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 16 / 24 Třetí verze Úvod Tady moji studenti dostanou zápočet za zimní semestr ve 3. a 5. ročníku. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 17 / 24 Čtvrtá až x-tá verze Dopsat práci Rozepsat obsah ve všech kapitolách. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 18 / 24 Čtvrtá až x-tá verze Nezapomeňte! Realistické je napsat 300 slov denně Není realistické napsat 3000 slov za den, když jste měli 10 dní volno (Teoreticky více slov denně napíše AI. Prakticky se to ale nedá číst.) N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 19 / 24 Čtvrtá až x-tá verze Dopsat práci Rozepsat obsah ve všech kapitolách. Editování a vylepšování textu. Gramatika a stylistika. Tady je ideální prostor pro AI Nastudujte si pravidla MUNI pro používání AI a dodržujte je Správné a konzistentní formátování – ti, kteří zvolili LATEX, tento krok nepotřebují, mají vyřešeno. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 20 / 24 Čtvrtá až x-tá verze Abstrakt Abstrakt Na konci se bude psát skoro sám. Na začátku by byl utrpením. Úvod shrnout do 1–3 vět. Metodiku popsat 2–5 větami. Výsledky popsat 2–5 větami. Závěr na 1–2 věty. (Diskuze do abstraktu obyčejně nepatří.) N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 21 / 24 Shrnutí funkce kapitol Shrnutí funkce kapitol V pořadí, jak na ně narazí čtenář: Abstrakt Celá práce v jednom odstavci. Úvod Naučte čtenáře vše, co se potřebuje vědět, aby chápal, co je napsané v cílech a proč to máte dělat (a on/a číst). Metodika Co všechno jste udělali a co jste se při tom o metodách naučili. Výsledky Co Vám vyšlo. Diskuze Co Vaše výsledky znamenají v souvislostech s informacemi, které jsou v Úvodu. Závěr Jak jste otřásli základy světa? Nebojte se mírného vizionářství. Seznam literatury Každá vyčtená informace má v celé práci za sebou citaci. Převzané obrázky mají zdroje uvedené pod sebou. N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 22 / 24 Alternativní struktura Alternativní struktura Častá a pro některé lidi lákavá a snadná na psaní, ale já v ní tak dobře nerozumím, co by mělo být obsahem té které kapitoly. 1. Úvod 2. Teoretická část (studenti mají tendenci se tady zaseknout, vylepšovat do dokonalosti a zbytek práce psát ve spěchu a špatně) 3. Praktická část 3.1 Metodika 3.2 Výsledky 4. Diskuze 5. Závěr N. Martínková ·Jak psát závěrečnou prác · 23 / 24 Děkuji za pozornost!