Lži dětem 1. Fyzikální popis děje - úplný (VŠ) - zjednodušený (SŠ) - primitivní (ZŠ) - „zdravý rozum“ Historický vývoj: Aristoteles – Newton – Einstein - ??? Konkrétní příklady: - definice veličiny (rychlost) - definice jednotky (Newton) - odvození vztahu (vztlaková síla) - popis děje (cívka v magnetickém poli) 2. Limitní faktory - jaké mají fyzikální / matematické znalosti? - na jaké úrovni je jejich inteligence? - na jaké úrovni je jejich schopnost abstrakce? - kolik na to máme času? - jaké máme vybavení? 3. Nutná rozhodnutí učitele - kam až zjednodušovat? - jaká hrozí nebezpečí vytvoření chybných představ? - jaký zvolit poměr teorie k příkladům z praxe? - jaké zvolit experimenty, úlohy, příklady, aby se problém příliš nekomplikoval? 4. Modely - vodní obvod - perpetuum mobile - laserový model paprsku ???