3. cvičení z M1110, podzim 2023 Udělejte aspoň příklady 1 až 5 a 8. Příklad. 1. Zjistěte, zda jde matice násobit, a pokud ano, vynásobte je. 2 í 3 5 6 7 -2105 2 í -1 -5 9 11 2 8 3 21 5) /2\ -1 9 -6 V3 / -1 -5 9 11 /2\ -1 9 -6 V3 / 3 5 6 7 -2105 2 8 3 21 5) Příklad. 2. Napište nějaké matice tvaru 5x4a4x3a vynásobte je. Příklad. 3. Nechť A = 0 x y 0 0 z | . Vypočtěte A2 = A ■ A a A3 = A ■ A ■ A. 0 0 0. Příklad. 4. Vynásobte následující dvě matice a výsledek vyčíslete s použitím součtových vzorců pro goniometrické funkce cos a — sin cA /r cos (3\ sin a cos a J \r sin (5 J Na základě toho ukažte, že zobrazení 'x\ _ (cos a — sin cA íx y) ysina cos a J \y t je otočení kolem počátku v rovině o úhel a. Příklad. 5. Pro všechny elementární řádková operace op na maticích o k řádcích platí op(Ek) ■ A = op(A), kde symbol op (A) znamená provedení operace na matici A tvaru k x n a Ek je jednotková matice tvaru k x k. Ukažte pro konkrétní matice A. íl 2 0\ Příklad. 6. Vypočtěte Bn, jestliže 5=10 1 3 . \0 0 1/ Návod: Dokažte indukcí, že Bn 1 2n 3n(n — 1) 0 1 3n ,0 0 1 Příklad. 7. Vypočtěte C" 1 1 2N 0 2 0 ,0 0 3, 2 Návod: Spočtěte si C2, C3 a C4. Pomocí toho si udělejte hypotézu, čemu se rovná Cn, a tu dokažte indukcí. Příklad. 8. Matice A a B tvaru nxn jsou dány předpisem: A- - í1' ÍU-h B ~ Vypočtěte, čemu se rovná jejich součin. Návod: Napište si tyto matice například pro n = 6. Zkuste si provést jejich násobení. Pro obecné n spočtěte (A ■ B)^ zvlášť pro i < j a pro i > j. Následující příklady ukazují aplikace násobení matic. Jsou zařazeny ve slidech k přednášce a některé z nich se budou dělat v semináři z matematiky. Příklad. A*. Mějme orientovaný graf s n uzly. V něm jsou některé dvojice uzlů spojeny orientovanou hranou. Tomuto grafu můžeme přiřadit matici A tvaru nxn takovou, že Aíj = 1, jestliže existuje orientovaná hrana z uzlu i do uzlu j, a A^ = 0, jestliže taková hrana neexistuje. Jaký význam mají prvky matice A2, tj. čísla (Ä2),^. Jaký význam mají prvky matice A3? Příklad. B*. Markovovův proces. Uvažujme časovou stupnici t = 0,1,2,... a časově proměnný proces, který nabývá stavů i = 1,2,... ,n. Pravděpodobnost, že je proces ve stavu i v čase t je dána číslem pri (ŕ) G [0,1]. Dále uvažujme matici M tvaru nxn, kde číslo Mi j E [0,1] je pravděpodobnost, že mezi časem t a t + 1 přejde proces ze stavu j do stavu i. Ukažte, že (1) součet prvků v každém sloupci matice M je roven 1, (2) platí /pi(t + l)\ fpi(t)\ p2(* + i: M \Pn(t+l)J P2(t) \Pn(t)J Pomocí Markovova procesu řešte úlohu o mlsném hazardérovi. Hazardér má dvě kremrole a hází mincí. Padne-li orel vyhrává další kremroli, padne-li panna, musí jednu kremroli vrátit. Hra končí, jestliže má hazardér 5 kremroli nebo žádnou. Jaká je pravděpodobnost, že hra skončí nejpozději po 4 kolech? Návod: Popište situaci jako Markovovův proces a napište vhodnou Markovovu matici M. Výslednou pravděpodobnost spočítejte pomocí maticového násobení. Příklad. C*. Leslieho populační model. Uvažujme populaci o třech generacích. To, jak se mění tato populace mění za délku období jedné generace popisuje tzv. Leslieho matice L. Čísla Ln, Li2 a L13 popisují porodnost první, druhé a třetí generace. Čísla L2i a -^32 udávají postupně, jaká část jedinců první generace přežije do 2. generace a jaká část jedinců 2. generace přežije do 3. generace. Ostatní prvky matice jsou nulové. 3 Označme x i (t) počet jedinců i-té generace v čase t. (Období mezi tat + 1 odpovídá výměně generací.) Ukažte, že platí x2(t+l) = L-\ x2(t)