Bodovací systém v matematice 1.A I.pololetí 2015/2016 písemky: (celkem za příklady maximálně 120b.)  Pořadí písemek: 5b. – 5b. – 15b. – 5b. – 5b. – 25b. – 5b. – 5b. – 15b. – 5b. – 5b. – 25b.  Písemky budou rozvrženy pokud možno rovnoměrně do celého pololetí. Konkrétní termín bude oznámen po dohodě se studenty s dostatečným předstihem.  V případě nutnosti může dojít ke sloučení písemných prací, tj. např. místo dvou pětibodových může být napsána jedna desetibodová. Celkový součet bodů za pololetí však zůstane zachován. další (prémiové) možnosti zisku bodů:  Vymyšlením vlastního zadání libovolné větší písemky (tj. stejného množství a obtížnosti příkladů, které byly v písemce – bez teoretické úlohy na definice a věty). Musí být odevzdáno do 1 týdne ode dne napsání příslušné písemné práce a obsahovat kromě vlastního zadání i správné vzorové řešení. Nesmí být přitom použity příklady počítané v hodinách, či zadané domů. Cení se zejména originalita. Za zadání 15 bodové písemky je možno získat 1b., v případě 25 bodové písemky 2b. Ke každé písemce je možno získat body za odevzdání nejvýše jednoho zadání, tj. za pololetí až 6b.  Úspěšným řešením úloh matematických olympiád: za domácí část I.kola kat. A: až 6b. za domácí část I.kola kat. B: až 4b. za domácí část I.kola kat. C: až 3b. za školní část I.kola kat. A: až 8b. za školní část I.kola kat. B: až 5b. za školní část I.kola kat. C: až 4b. Zisk bodů za domácí kolo je podmíněn včasným odevzdáním soutěžních úloh – viz termíny stanovené v propozicích soutěže. Student, který navíc odevzdá správně vyřešené úlohy domácího kola dříve, než ve škole společně probereme příslušné rady a návodné úlohy, získá až dvojnásobek výše uvedených bodů za domácí kolo. Postupem do dalších kol MO si navíc zajistíte možnost získat další body do následujícího pololetí. definice, věty, důkazy (budou v každé z větších písemek a v některých pětibodových písemkách): hodnocení znaménky + nebo – (udělení minimálně dvou znamének za jeden úkol – jedno za věcnou správnost a druhé za formální správnost; více znamének bude přiděleno spíše výjimečně a to v případě, kdy by ohodnocení dvěma znaménky nebylo úplně objektivní – např. ohodnocení typu +,+,- místo „přísnějšího“ +,-) další možnosti zisku znamének:  ústní zkoušení  aktivita/nepřipravenost, vyrušování, nevypracování DÚ  domácí práce – týdenní úkoly (viz níže), úspěšné řešení korespondenčních seminářů, řešení složitějších úloh, případně samostatné vymýšlení úloh (viz výše - nebudou-li ohodnoceny bodově)  úspěšné řešení korespondenčních seminářů  kvalitní výsledky v dalších předmětových soutěžích (např. Matematický klokan, internetová MO, ...)  za elegantnější důkaz než jsme provedli v hodině  za sešit (viz níže) přepočet znamének na body: + přiřadíme hodnotu 1, - dostane hodnotu 5 a vypočteme aritmetický průměr. Dosažením průměru 1,0 získáte 40b., za průměr 1,1 39b., … , až průměru 5,0 odpovídá 0b. výsledná známka: 135 a více bodů … 1 110 – 134 bodů … 2 85 – 109 bodů … 3 60 – 84 bodů … 4 59 a méně bodů … 5 Přitom na čtverku je potřeba, aby z uvedených bodů bylo alespoň 35 z písemek. dodatky:  Záporné body budou za opisování – při prvním napomenutí –1b., při druhém –3b. Za opisování přitom „hrozí další sankce“ (např. od dřívějšího odevzdání písemné práce až po její celkové hodnocení 0b.)  V rozmezí jednoho bodu v okolí hranice známek (tj. např. v rozmezí 133 – 136 bodů mezi jedničkou a dvojkou) mohu známku dle svého rozhodnutí „zlepšit“ či „zhoršit“ na základě uvážení dalších body těžko ohodnotitelných skutečností.  Pokud studentovi těsně unikla lepší známka, má možnost si maximálně 3b. půjčit z dalšího pololetí a to s 200% úrokem (tj. pokud si půjčí 1b., vrátí v dalším pololetí body 3).  Pokud student, který prospěl, získá více bodů, než je třeba k zisku dané známky, může si v poměru 1:4 převést body do dalšího pololetí. Převádět je možno body, tak aby se po jejich odečtení student nedostal do „hraničního pásma“, tj. např. získá-li student 141 - 144b. může do dalšího pololetí převést 1b., získá-li 145-148b. může převést 2b., …  Z důvodu nemoci či jiné omluvené absence při písemné práci má student právo na náhradní písemnou práci. Musí se o ni však sám přihlásit. Náhradní písemky budou psány hromadně dvakrát za pololetí, vždy před písemkou za 25b.  Nedobře napsaná písemka z důvodu nepřipravenosti není důvodem pro její opravu. Student má však právo jedenkrát za pololetí požádat o opravu libovolné písemky bez udání důvodu. V tomto případě o to musí požádat bezprostředně po sdělení výsledku nedobře napsané písemky. Původně získané body se škrtají a platit budou body „nové“ bez ohledu na to, zda „nový“ výsledek bude lepší či horší než výsledek původní. Oprava se bude psát formou náhradní písemky (viz výše). Není ovšem možné žádat opravu za písemnou práci, která již byla psána v náhradním termínu.  Pokud student napíše jakoukoliv písemku na méně než polovinu bodů, musí do 1 týdne od oznámení výsledků (případná absence v příslušné hodině není důvodem k prodlužování termínu, výsledky jsou zveřejňovány též na ISu) této písemky vypracovat a odevzdat její vzorové řešení a to v obou skupinách. Pokud ji psal v náhradním termínu, tak vypracuje vzorové řešení celé náhradní písemné práce a to i v tom případě, že psal pouze její část! Neučiní-li tak, dostane mínus. Pokud zmíněné řešení nadále nedonese, může za další zpoždění „získat“ neomezený počet mínusů.  Mimořádně získané plusy (tj. ne plusy z písemek a ústního zkoušení) může student dle svého rozhodnutí použít do výše zmíněného přepočtu znamének na body, nebo je vyměnit přímo za body dle přepočtu 4 plusy = 1 bod. Opačně, body získané z olympiád je možné takto vyměnit za plusy. Chce-li student využít jiného přepočtu, musí se o něj sám přihlásit a sdělit mi, jakým způsobem si přeje takto získané body či plusy započítat.  Během pololetí bude průběžně zadáno 10 tzv. týdenních úkolů. Budou v nich obvykle obsaženy složitější úlohy vztahující se např. k právě probíranému učivu, návodné úlohy k úlohám MO,… Studenti mají od zadání týdenního úkolu na jeho vypracování stanovenu dobu, která není kratší než 1 týden. Po uplynutí stanovené doby bude týdenní úkol rozebrán a vysvětlen v hodině. Vypracování a odevzdání týdenního úkolu je dobrovolné a student jeho řešením může získat plusy (obvykle až 4 plusy za jeden týdenní úkol). Studenti, kteří týdenní úkol řešili, jej odevzdají nejpozději před jeho rozborem. Týdenní úkol studenti odevzdávají vypracovaný na samostatném papíře, který jim bude po opravení a ohodnocení vrácen. Pokud je řešení zcela špatné, student nezíská žádné plus, ale nikdy není hodnocen záporně.  Sešity studenti předkládají ke kontrole pravidelně při každé písemné práci za alespoň 15 bodů. Ten, kdo sešit ke kontrole neodevzdá, nebo v něm má řadu nedostatků (chybějící látka, domácí úkoly, příklady,…), dostane mínus a vzniká mu povinnost do týdne odevzdat sešit doplněný. Pokud tak neučiní, může za další zpoždění „získat“ neomezený počet mínusů. Podobně za pečlivě vedený sešit s hezkou úpravou (bez výše uvedených nedostatků) je možné získat plusy.  Pro studenta, který v prvním pololetí získá alespoň 145 bodů, budou ve druhém pololetí domácí úkoly pouze dobrovolné, tj. nebude je muset vypracovávat, pokud bude dané učivo ovládat. Aleš Kobza