Gymnázium, Brno, třída Kapitána Jaroše 14 tř. Kpt. Jaroše 14, 658 70 Brno 2, poštovní přihrádka 270 tel: +420-545 32 12 82, fax: +420-545 57 73 71, email: jaroska@jaroska.cz Příloha č. 3 Školního řádu V Brně dne 15. 8. 2013 KLASIFIKAČNÍ ŘÁD Stupně prospěchu a celkový prospěch Prospěch žáka v jednotlivých vyučovacích předmětech je klasifikován těmito stupni: 1 – výborný – žák je schopen samostatně a bezchybně řešit zadané úkoly, dokáže samostatně činit nové závěry ze získaných vědomostí; v laboratorních a praktických cvičeních je schopen samostatně a správně používat pomůcky, nástroje a přístroje; činí samostatné závěry z prováděných činností; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu a bez chyb; 2 - chvalitebný - žák je schopen samostatně a s drobnými chybami řešit zadané úkoly; dokáže samostatně reprodukovat získané vědomosti a je schopen za pomoci učitele činit nové závěry ze získaných vědomostí; v laboratorních a praktických cvičeních je schopen správně používat pomůcky, nástroje a přístroje; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu a bez podstatných chyb; 3 – dobrý - žák je schopen správným postupem řešit zadané úkoly s drobnými chybami, je schopen reprodukovat získané vědomosti; při jeho činnosti je třeba občasné nápovědy učitele; v laboratorních a praktických cvičeních je schopen správně používat pomůcky, nástroje a přístroje, s nápovědou učitele dokáže vyvodit závěry; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu s drobnými nedostatky; 4 – dostatečný - žák je schopen s nápovědou učitele řešit zadané úkoly; dokáže používat získané vědomosti v dalším studiu a prohlubovat je; při samostatné práci je schopen určit postup řešení; v laboratorních a praktických cvičeních je schopen za pomoci učitele používat pomůcky, nástroje a přístroje; pod vedením učitele dokáže vyvodit závěry; zadané práce odevzdává ve stanoveném termínu s vážnými nedostatky, nebo po stanoveném termínu bez podstatných chyb; 5 – nedostatečný - žák ani s nápovědou učitele není schopen řešit zadané úkoly; stupeň znalostí, vědomostí a dovedností neumožňuje pokračovat v novém osvojování učební látky; při samostatné práci není schopen ani naznačit postup řešení; v laboratorních a praktických cvičeních se dopouští vážných omylů, nedokáže používat pomůcky, nástroje a přístroje; nedokáže ze své činnosti vyvodit závěry; zadané práce neodevzdává ve stanoveném termínu. Nehodnocen – není-li možné žáka hodnotit z některého předmětu na konci prvního pololetí ani v náhradním termínu, tj. do konce června. Uvolněn – je-li žák rozhodnutím ředitele zcela uvolněn z vyučování některého předmětu (zpravidla tělesné výchovy). Tato skutečnost nemá vliv na celkový prospěch žáka. Chování žáka Je klasifikováno těmito stupni: 1 – velmi dobré – žák uvědoměle dodržuje pravidla slušného chování a ustanovení školního řádu; méně závažných přestupků se dopouští ojediněle; žák je vždy přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit; 2 – uspokojivé – chování žáka je v rozporu s pravidly slušného chování a s ustanoveními školního řádu, tj. dopouští se vůči nim závažných přestupků; nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků, ohrožuje bezpečnost a zdraví své či jiných osob; 3 - neuspokojivé – chování žáka ve škole je v příkrém rozporu s pravidly slušného chování; dopouští se takových závažných přestupků, že je jimi vážně ohrožena výuka, bezpečnost nebo zdraví jiných osob; záměrně hrubým způsobem narušuje výchovněvzdělávací činnost školy. Celkový prospěch Žák je na konci pololetí hodnocen následovně: Prospěl s vyznamenáním – není-li klasifikace v žádném povinném a volitelném předmětu horší než stupeň 2 – chvalitebný a průměrný prospěch z povinných a volitelných předmětů není horší než 1,50, chování je hodnoceno jako velmi dobré; Prospěl – není-li klasifikace v žádném z povinných a volitelných předmětů vyjádřena stupněm 5 – nedostatečný; Neprospěl – je-li klasifikace v některém povinném či volitelném předmětu vyjádřena stupněm 5 – nedostatečný, nebo není-li žák hodnocen z některého předmětu ani konci druhého pololetí. Nehodnocen – není-li hodnocen z některého předmětu na konci prvního pololetí ani v náhradním termínu. 1 Zásady klasifikace Vyučující provádí klasifikaci a zodpovídá za ni. Při stanovení výsledné známky vychází z podkladů, které získává v průběhu celého klasifikačního období:  Soustavným sledováním výkonů a připravenosti žáka na vyučování.  Různými druhy zkoušek (ústní, písemné, grafické, praktické, pohybové) dle specifik jednotlivých předmětů. Termín orientačních písemných prací oznamuje učitel alespoň 2 dny předem, v jednom dni je povoleno psát nejvýše 2 takové práce; totéž neplatí pro krátké písemné zkoušení nepřesahující 10 minut.  Ústním zkoušením, které je prováděno zásadně před kolektivem třídy, přičemž učitel vždy oznámí žákovi známku ze zkoušení a klasifikaci odůvodní.  Čtvrtletními, pololetními či ročníkovými pracemi předepsanými osnovami předmětu, počet kontrolních prací trvajících hodinu a déle oznámí vyučující na začátku klasifikačního období, termín jejich vypracování alespoň 14 dní předem; v jednom dni je povoleno psát nejvýše jednu kontrolní práci tohoto charakteru. Termíny všech kontrolních prací zapisují vyučující do formuláře v třídní knize, koordinuje třídní učitel.  Analýzou výsledků různých činností žáka (aktivita při výuce, pozornost, zaujetí pro předmět, písemné zpracování laboratorních protokolů, domácí úkoly všeho charakteru apod.). Učitel:  opraví všechny písemné práce do 14 dnů od jejich napsání a seznámí žáky s klasifikací, umožní jim do opravených prací nahlédnout;  oznámí na začátku klasifikačního období minimální počet známek za pololetí podle toho, jak bylo projednáno v předmětové komisi;  oznámí na začátku každého klasifikačního období bodové rozmezí pro jednotlivé klasifikační stupně, pokud se rozhodl pro bodový systém schválený projednáním v předmětové komisi;  nejméně jedenkrát měsíčně a vždy před třídními schůzkami a hovorovými hodinami zaznamená podklady pro klasifikaci tak, aby se s nimi mohli zákonní zástupci žáků seznámit (informační systém, třídní přehled o klasifikaci, studijní průkaz);  archivuje předepsané písemné práce po dobu školního roku;  dodržuje zásady pedagogického taktu, zejména:  nehodnotí žáky ihned po jejich návratu do školy po nepřítomnosti delší než jeden týden;  uvědomuje si, že účelem zkoušení není nacházet mezery ve vědomostech, ale hodnotit to, co žák umí;  v případě zadávání nové látky k samostatnému nastudování předem žákům sdělí, jakou formou a v jakém rozsahu bude ověřována (tento postup může být použit pouze jako doplňková forma výuky);  na konci každého klasifikačního období oznámí žákovi výslednou známku a řádně ji odůvodní;  u žáka s prokázanou specifickou vývojovou poruchou učení při jeho výuce i klasifikaci přihlédne k charakteru poruchy, respektuje doporučení PPP, volí vhodné a přiměřené způsoby získávání podkladů pro klasifikaci, které odpovídají schopnostem žáka a na něž nemá porucha negativní vliv; učitel klade důraz na ten druh projevu, ve kterém má žák předpoklady podávat lepší výkony;  při klasifikaci není ovlivněn chováním žáka. Zkoušky před komisí se konají v těchto případech: a) Koná-li žák opravnou zkoušku dle §69 odst. 7 a 8 zákona č. 561/2004 Sb. b) Požádá-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka o jeho komisionální přezkoušení z důvodu pochybností o správnosti hodnocení. Postupuje se dle §7 odst. 9 školního řádu, který vychází z §69 odst. 9 a 10 školského zákona. c) Má-li žák v daném předmětu absenci vyšší než 25%, může příslušný vyučující navrhnout doplňující zkoušku před komisí. Komisi jmenuje ředitel školy a je buď dvojčlenná (v případě zkoušení před třídou nebo před skupinou žáků), nebo tříčlenná.. Obsah zkoušky před komisí odpovídá obsahu učiva za dané období (zpravidla pololetí), za které je zkouška prováděna. Zkoušející, popř. třídní učitel oznámí žákovi rozsah zkoušky. Zástupce ředitele zveřejní složení komise, termín a místo konání zkoušky s minimálně 24hodinovým předstihem na veřejně přístupném místě ve škole (na nástěnce). Komise může po žákovi požadovat předložení písemných prací (např. slohových prací, domácích úkolů, protokolů apod.), které byly v běžné výuce v daném období zadávány. Komise rovněž může po žákovi požadovat předložení dalších materiálů (např. poznámky z vyučovacích hodin, součástí zkoušky může být domácí práce atp.). Výsledek zkoušky oznámí předseda komise žákovi okamžitě po ukončení zkoušky. O výsledku každé komisionální zkoušky se pořizuje záznam, který archivuje třídní profesor. Komisionální zkoušku podle písmena a), a b) může žák konat v jednom dni pouze jednu. V případě zkoušky podle písmena a) a b) odpovídá výsledná známka u zkoušky známce, kterou je žák následně hodnocen na vysvědčení. V případě zkoušky dle písmena c) je výsledná známka u komisionální zkoušky pouze doplňující známkou k ostatní klasifikaci za celé příslušné pololetí, její váhu pro celkovou klasifikaci stanoví vyučující po dohodě s ostatními členy komise. RNDr. Jiří Herman, Ph.D., ředitel gymnázia