Vyučovací hodina * Typy hodin * Celá třída (nedělená) * hlavně nové učivo * převažuje výklad učitele (např. nová látka či nový typ úlohy) * využití učebnic + odkazy na ně (dostupnost učebnic, stejná vydání) * materiály: * osnovy teorie (např. přehledy vzorců, tabulky, přehledy nových pojmů a jejich vlastností) * vzorové (ukázkové) příklady * materiály dle konkrétní povahy učiva * připravené konstrukční úlohy do geometrických partií * připravené grafy funkcí, které jsou studovány psaní písemných prací a jejich rozbory * Půlená třída (cvičení) * hlavně procvičování učiva (trénink žáků) * převažuje samostatná práce žáků * využití učebnic, sbírek úloh * materiály od učitele (zpravidla pracovní listy) ústní zkoušení * Související problémy k promyšlení (dle „typu“ učitele) * Způsob práce se třídou * udržení pozornosti celé skupiny po delší dobu (otázka kázně) * tempo průměrného žáka * zaměstnání a motivace lepších žáků (např. malé jedničky na konci hodiny) * domácí úlohy (frekvence, množství, způsob kontroly) * Způsob výkladu nové látky * časový rozsah nového učiva v jedné vyučovací hodině * Odvozování, dokazování? * hlavní role učitele * důkladné rozmyšlení posloupnosti úvah * skladba příkladů pro ilustraci, důkladné vysvětlení * zápis – míra přehlednosti, stručnosti, jasnosti, přesnosti, … „matematika je jazyk“ míra využívání didaktické techniky / „křída (fixa) a tabule“ * Způsob vedení cvičení * Počítání na tabuli? Budu vyvolávat žáky (trénink vyjadřování)? * kontrola výpočtů, úroveň zápisu * sešity či výpočty do pracovních listů * zapojení třídy při zkoušení – samostatné výpočty se zkoušeným (zkoušenými) * samostatné zjišťování informací * práce ve skupinách (student učí studenta) * stejná cvičení v obou skupinách? * Speciální kurzy (semináře, volitelné předměty) – další možné způsoby práce (např. maturitní opakování) · Procvičování • pracovní listy x zadání na tabuli x práce s učebnicí (sbírkou) • počítání u tabule • míra obtížnosti x rutina • práce ve skupinách (ukázky – SUDOKU, počítání s přirozenými čísly, čtení desetinných čísel, logické úlohy, opakování, skupinové soutěže, projekty (bydlení)) • kooperace x skupinová práce • počet členů (dělitelnost) • volba studentů do skupiny! (nadaní spolu x pomalejší s nadanými) • sjednocení napříč skupinami (průnik:) • práce na doma (kontrola, množství) • opakování před písemkami · Ústní zkoušení • příprava na nejen maturitu • teorie x příklady • možnost vysvětlení svých úvah, otázky „Proč?“ ▪ teoretické otázky při zkoušení • počet zkoušených • různá obtížnost u různých studentů • obtížnější hodnocení – různí studenti jsou vyvoláni jindy, na jinak obtížné učivo • způsoby vyvolávání · Odpolední x Ranní hodiny • ochota přemýšlet • hodiny večer – procvičování x výklad • hodiny brzy ráno • náročné dny • tolerance x výmluvy · Aktivity na odpočinek, zvýšení motivace studentů či jejich zájmu o matematiku • tematické soutěže a hry • skupinové práce • logické úlohy • historie matematiky • zajímavosti z matematiky • aplikace matematiky • hry na odreagování nesouvisející s výukou? · Problémy x Výzvy • mnoho chybějících, větší absence u některých studentů • nechápavé publikum x nadmíru nadané publikum • vánoční, velikonoční, noční hodiny • skluz • unavené x neochotné publikum • přeučení studenti • problémy v kolektivu