Boloňská deklarace je dokument, který byl podepsán 19. června 1999 v Bologni v Itálii 39 evropskými zeměmi. Deklarace stanovuje cíle pro reformu vysokoškolského vzdělávání v Evropě. Hlavní cíle Boloňské deklarace jsou: - Vytvořit jednotný evropský prostor vysokoškolského vzdělávání, který by umožnil studentům volně se pohybovat mezi evropskými univerzitami. (Zavedení třístupňového systému vysokoškolského vzdělávání, Zavedení společného systému kreditů (ECTS), Harmonizace studijních programů) - Zlepšit kvalitu vysokoškolského vzdělávání v Evropě. (Zvýšení nároků na kvalitu výuky, Podpora mobility studentů a akademických pracovníků, Podpora výzkumu a vývoje) - Zvyšovat konkurenceschopnost evropského vysokoškolského systému v mezinárodním měřítku. (Zvýšení mezinárodní konkurenceschopnosti evropských univerzit, Přizpůsobení vysokoškolského vzdělávání potřebám trhu práce) Boloňská deklarace definuje tři úrovně vysokoškolského vzdělávání: - Bakalářský stupeň (3-4 roky) - Magisterský stupeň (1-2 roky) - Doktorandský stupeň (3-4 roky) Boloňská deklarace také zavedla společný systém kreditů, který se nazývá Evropský kreditní systém (ECTS). ECTS kredity umožňují studentům přenášet si kredity z jedné univerzity na druhou. Boloňská deklarace je důležitý dokument, který ovlivnil vysokoškolské vzdělávání v Evropě. Její cíle a opatření přispěly k harmonizaci vysokoškolského vzdělávání v Evropě a k zvýšení jeho kvality. Zjednodušeně řečeno, Boloňská deklarace usiluje o to, aby vysokoškolské vzdělávání v Evropě bylo jednotné, kvalitní a konkurenceschopné. Boloňská deklarace je stále platným dokumentem a její cíle a opatření jsou stále aktuální. Více info: https://www.msmt.cz/vzdelavani/vysoke-skolstvi/bolonsky-proces-2