Lisabonský proces je strategický rámec pro Evropskou unii (EU) v oblasti vzdělávání a odborné přípravy. Byl navržen v roce 2000 a má za cíl učinit z EU nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomiku na světě. Mezi hlavní cíle Lisabonského procesu patří: - Zvýšit investice do vzdělávání a odborné přípravy - Snížit počet mladých lidí (18-24 let), kteří nemají ukončené sekundární vzdělání maturitní zkouškou - Zvýšit počet dospělých s vysokoškolským vzděláním - Zlepšit kvalitu a efektivitu vzdělávání a odborné přípravy - Vytvořit jednotný evropský prostor pro celoživotní učení Lisabonský proces definuje několik konkrétních opatření k dosažení těchto cílů, kupř.: - Zvýšení počtu učitelů a dalších pedagogických pracovníků - Zavedení společných systémů hodnocení a akreditace - Podpora mobility studentů a odborníků Investice do výzkumu a vývoje Lisabonský proces byl významným krokem vpřed v oblasti vzdělávání a odborné přípravy v EU. Jeho cíle a opatření přispěly ke zlepšení kvality a dostupnosti vzdělávání v EU a k zvýšení její konkurenceschopnosti. Zjednodušeně řečeno, Lisabonský proces usiluje o to, aby vzdělávání a odborná příprava v EU byly kvalitní, dostupné a konkurenceschopné. Více info: https://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/76/LISABONSKY-PROCES---VZDELAVANI-A- ODBORNA-PRIPRAVA-V-EVROPE-DO-ROKU-2010.html