Třídnické hodiny jako nástroj pro aktivizaci žáků a zlepšení klimatu ve třídě? (Co je cílem?) Školní poradce jako „podporovatel“ třídního učitele? Jakou s tím máte zkušenost? —Jak žáky motivovat, aby je třídnické hodiny zajímaly? Jak motivovat žáky, aby je hodiny zajímaly •Mluvit o hodinách s dostatečným předstihem •Představit je žákům jako příležitost ke změně •Od počátku si vše kolem TH se žáky dojednávat •Žáky zapojovat do přípravy, volby témat, organizace hodin •Ponechat větší část zodpovědnosti za průběh — i výsledek na žácích •Vztahovat se k TH i v „mezidobí“ •Propojovat témata TH se životem ve třídě Organizace a struktura třídnických hodin —Na co myslet při organizaci: •Hodiny mají svůj přesný, jasně vymezený čas a místo v rozvrhu třídy •Nevážeme je jen k řešení problémů •TH jsou součástí systému práce se žáky na celé škole •Pro hodiny vybereme vhodné prostředí •Toto prostředí vždy ještě upravíme v závislosti na plánovaném programu • - - Organizace a struktura třídnické hodiny —Struktura hodiny: —I. Blok - úvod hodiny •Uvolnění nebo aktivizace •Naladění na připravené téma hodiny —II. Blok – práce na tématu •Rozpracování zvoleného tématu prostřednictvím vybraných technik —III. Blok – závěr hodiny •Shrnutí závěrů •Reflexe hodiny – průběhu i výsledku •Přenesení závěrů či zkušeností do reality - mimo TH - Témata a náplň třídnických hodin —Správně zvolené téma •Je přiměřené věku žáků •Je pro žáky zvládnutelné •Dokáže je zaujmout •Nese potenciál k objevení něčeho nového •Zajímá žáky, ale i učitele •Je propojeno se životem ve škole či třídě anebo se životem mimo školu - Přehled témat do TH Téma Konkrétní příklady Provozní záležitosti Rozdělení a fungování služeb, příprava tříd. akcí, informace ze schůzí, požadavky do škol. parlamentu…. „Ze života třídy“ – reakce na to, co se zrovna ve třídě děje, řešení aktuálních problémů Dodržování pravidel, nevhodné chování, vztahy s učiteli, výukové obtíže… Témata OSV Komunikace, tolerance, řešení konfliktů, rozhodování, styly učení… Práce s dynamikou třídy Diagnostika a mapování vztahů, řešení vztahových obtíží, kultivace vztahů. Klima třídy Prevence SPJ Specifická prevence, téma závislostí, patologických vztahů, podpora „zdravého vývoje“ žáků Mladší školní třída —Vztahy mezi žáky a struktura skupiny závisí na učiteli —Učitel je přirozeně přijímaný dospělý —Nositelem normy je učitel, děti přijímají a přebírají jeho postoj (obvykle) bez vlastního hodnocení —Děti chápou význam norem a jsou schopny je přijmout a plnit (konvence), ale normy, pravidla a zákony se stále ještě formují —Učitel nebo nadelegovaný žák jsou strážci norem —Ve skupinovém chování má velký podíl nápodoba a „hromadné chování“ (konformita) —Spolužáci jsou hodnoceni a přijímáni podle toho, jak plní normy a jak je hodnotí učitel —Třída je tvrdá vůči jedincům, kteří jsou z jakéhokoliv důvodu mimo normu – jsou „jiní“ (vzhledem i chováním) —Ve vztazích je mnoho spontaneity a impulzivity —Vzniká napětí mezi chlapci a dívkami (souvisí s odlišnou vyzrálostí) — — Témata pro učitele v mladší školní třídě —Pozornost vytváření norem, pravidel, zákonů ve třídě —Nastavení norem podle „žádoucího“ chování , ujasnění tohoto chování —Role strážce norem (opakovaně se k nim vracet) —Respekt k přirozeným autoritám - hledání vzorů —Vzájemné poznávání dětí —Společné činnosti dětí – poznávání a prohlubování zkušeností dětí s komunikací s neznámým jedincem —Pozornost hierarchii ve třídě, podpora okrajových jedinců —Přijetí odlišností – kořeny tolerance —Spolupráce s dětmi druhého pohlaví —Podpora „vlastního názoru dětí (ústup od hromadného chování) —Vedení žáků od „slepé“ závislosti (na učiteli) k větší samostatnosti v hodnocení druhých —Podpora hravosti a spontaneity, odlišení situací hrových a pracovních Předpubertální třída —Prohlubují se kamarádské vztahy ve dvojicích —Děti mají velkou potřebu najít kamaráda či kamarádku „jen pro sebe“ —Tato kamarádství vznikají mezi dětmi stejného pohlaví —Rozpory mezi chlapci a děvčaty se prohlubují —Vazba na dospělé a jejich normy stále přetrvává —Příklad témat: —Sebepoznání a poznávání kamarádů – objevování —Tolerance k odlišnostem —Upevňování třídních norem a jejich zvnitřňování (vnitřní motivace k jejich dodržování) —Hledání a pojmenování dobrých vlastností kamarádů —Kritéria výběru kamaráda — — — Třída v období puberty —Vztahy k vrstevníkům jsou prioritou —Žáci přestávají být závislí na autoritě učitele —Potřeba úcty a respektu ze strany dospělých —Potřeba partnerství ve vztazích —Výrazná snaha o hierarchii ve skupině —Tendence vytvářet neformální skupiny se silnou autoritou v čele a danými pravidly —Skupina má roli bariéry před okolním světem, je uzavřená —Třída je složena z několika skupin-party — — — Témata pro učitele v pubertální třídě —Vytváření nových pravidel a norem —Témata OSV – komunikace, vztahy —Témata sebepoznání —Posilování vzájemného respektu a úcty —Propojování světa žáků a dospělých —Prevence sociálně patologických jevů —Přenášení zodpovědnosti na žáky, „nesení následků svých činů“ —Podpora samostatnosti, sebedůvěry — Pravidla pro vedení třídnických hodin —Každý má právo mluvit - vyjádřit svůj názor —Každý má právo mlčet, zdržet se diskuse —Všechno se dá říci slušně —Informace se nevynášejí mimo třídu —Každou hodinu někdo vede —Za průběh hodiny jsou zodpovědní všichni — Aktivizace žáků, učitelské vedení —(Nevhodná) aktivita na straně učitele —Aktivita na straně žáků —Dlouhé monology —Vysvětlování vlastního názoru —Dominance při řízení technik —Dlouhá zpětná vazba na průběh aktivity —„Moralizování“ —Vlastní komentáře ke každému komentáři od žáků —Tlumení spontaneity žáků —Zodpovědnost za přípravu a vedení TH na žácích —Předávání slova žákům —Ptaní se na jejich názor —Tolerance s prostorem k vyjádření vlastního názoru —Krátké a „hromadné“ zpětné vazby (+ rekapitulace) —Umění „mlčet, i když bych chtěl něco říct“ — Jak volit techniky do TH —Napřed si vyjasníme téma, které chceme otevřít —Stanovíme si cíl, kterého chceme dosáhnout —Zvážíme možnosti žáků a čas —Hledáme vhodné techniky —Například: •Téma: neverbální komunikace •Cíl: uvědomit si, kolik informací vysíláme NV cestou •Třída není moc spontánní a hravá •Ukázky z filmů, technika pantomimy…., rozbor — Etika práce učitele v TH —Všechna pravidla pro vedení TH platí i pro učitele —Doporučujeme dojednat si se žáky „právo VETA“ —Informace z TH nevynášíme mezi kolegy ani rodiče —Případné hospitace ze strany vedení chceme vědět předem a připravit na ně i žáky (a uzpůsobit téma) —Jsme opatrní při použití technik s terapeutickým potenciálem (neotvíráme příliš osobní a citlivá témata) — vždy nabídneme žákům možnost se k tématu vrátit, nebo ho dopovídat v individuálním rozhovoru