•Výchovný – kariérový poradce (profesní orientace, integrace) •Metodik prevence – prevence soc.- pat. jevů •Školní psycholog - nepovinně •Školní speciální pedagog – speciálně ped. poradenství - nepovinně •Konzultační tým: třídní učitelé, učitelé „volby“ … •-------------------------- •Školní vzdělávací program – obsahuje zmínky o péči o žáky se SVP Věstník č. 7/2005 – Koncepce ŠPP Ředitel VP MP ŠP…. Rodina Žák - klient Školská poradenská zařízení Třídní učitel Učitel Metodik péče o nadané Policie OSPOD UP Jiné… ŠPP •Odpovědnost ředitel školy •Vedoucí pozice VP, ŠP??? – někdy v širším vedení školy •Vytváří koncepce a roční plány (dokumentováno v ŠVP i ve výročních zprávách škol) •Podmínky pro práci ŠPP •http://www.zsmasarova.cz/# - Prostudujte si stránky jednoho školního poradenského pracoviště Vyhláška 72/2005 a novely •Obecné vymezení poradenských služeb ve školství •Obsah poradenských služeb - obecně • •Škola (úkoly) •Prevence školní neúspěšnosti •Primární prevence soc.-pat jevů •Kariérové poradenství (vzdělávací, informační a poradenská podpora) •Podpora při integraci a vzdělávání žáků se spec. potřebami (vč. soc. handicapu) •Péče o vzdělávání nadaných žáků •Péče o žáky s neprospěchem •Metodická podpora učitelům při aplikaci psychologických a spec. pedagogických poznatků a dovedností… • Výchovný poardce •Učiteli-výchovnému poradci se snižuje týdenní rozsah přímé vyučovací činnosti: •v základní škole s počtem žáků: (z r. 2005) •do 150 o 1 hodinu týdně, •do 250 o 2 hodiny týdně, •do 550 o 3 hodiny týdně, •do 800 o 4 hodiny týdně, •nad 800 o 5 hodin týdně, • •Kvalifikační studium pro VP VP- činnosti •Poradenské činnosti •Metodické a informační činnosti •Vedení dokumentace • •Kariérové poradenství •Péče o žáky se SVP, integrace, PLPP a IVP, podpůrná opatření •Péče o nadané žáky (někdy metodik pro nadané) •Práce se třídami Metodik prevence •Minimální preventivní program •zaměření na primární prevenci rizikového chování •Prevence a koordinace služeb souvisejících s řešením sociálně patologických jevů •Spolupráce s neziskovkami, OSPOD, policií •Kterýkoliv učitel – kurz (250 hodin) •Podpora metodikem v PPP (kraj) • •Úkol: •Prostudujte na webu vybrané školy Minimální preventivní program • Rizikové chování žáků •agrese, šikana, kyberšikana, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie; •záškoláctví; •závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling; •rizikové sporty a rizikové chování v dopravě; •spektrum poruch příjmu potravy; •negativní působení sekt; •sexuální rizikové chování. • Vymezení práce školního speciálního pedagoga •služby týkající se žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním, v některých případech také nadaných žáků se zdravotním postižením či znevýhodněním, podle vyhlášky č. 27/2016 (416/2018) • •Vzdělání SPP • •depistáž, intervence, nápravy, PLPP + IVP, integrace, podpůrná opatření… • Vymezení práce školního psychologa •Přímá a nepřímá pedagogicko-psychologická činnost • •Vzdělání psychologické, možnost specializace v postgraduálním studiu • •Školní psycholog je oprávněn realizovat pouze ty pedagogicko-psychologické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů • •Diagnostika, depistáž •Konzultační, poradenské a intervenční práce •Metodická práce a vzdělávací činnost Intervence (činnosti) psychologa Co dělá? •poradenství a konzultace •diagnostika, depistáž •terapie??? •práce se skupinou (dg, rozvoj skupiny...) •krizové intervence •mediace, řešení konfliktů •výzkum, dokumentace •supervize, hospitace – individuální podpora učitelům •vzdělávání učitelů •konzultace pro vedení, výběr pracovníků •Zahraniční zdroje – (konzultace ve 3 oblastech ): •Behaviorální konzultace, duševní zdraví (klima), organizační konzultace Práce školního psychologa (i VP a SPP) S kým pracuje? •individuální práce s žáky •se třídami •s rodiči •s učiteli jednotlivě i s týmy učitelů •s vedením školy (výchovné komise) •s dalšími vnějšími subjekty Problémy práce školního psychologa •Široký záběr práce (vybírá se podle potřeb školy, domluvy, času – často půl úvazek, podle zaměření a dovedností psychologa) • •Překážky ve spolupráci s učiteli •přirozený pocit kontroly •promítání zkušeností ze spolupráce s jinými psychology •pocit spojenectví ψ s vedením školy, rodiči.... •psycholog jako „ochránce“ někoho... •„výhody“ v postavení, pracovní době, vybavení... •otázka kompetencí (efektivita práce) • •Vyhláška o vedení dokumentace škol a školských zařízení (č. 202/2016 Sb. novelizující vyhlášku •č. 364/2005 Sb.) • • Poradenské služby poskytované studentům vysokých škol •Národní úroveň •Hlavními nástroji MŠMT pro řízení vysokého školství je: Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol •Výroční zpráva o stavu vysokého školství • •Úroveň VŠ •Zákon o vysokých školách. •Poskytování poradenských služeb je plně v kompetenci vysokých škol •a jejich fakult (dlouhodobé záměry VŠ). Model komplexní poradenské •Péče – studijní poradenství, pedagogicko – psychologické a psychologické poradenství, kariérní a profesní poradenství, péče o studenty se SVP)