Státní závěrečná zkouška mgr. z Pedagogickopsychologického základu (PřF MU) Zkouška se skládá z těchto částí 1. Školní pedagogika a Obecná a alternativní didaktika - (nejen) opakování z bc. studia). 2. Pedagogická psychologie 3. Speciální pedagogika a školní poradenství Okruhy otázek ze školní pedagogiky a obecné didaktiky – (nejen) opakování z bc studia: 1. Pedagogika, její vymezení, předmět, cíle a metody. Členění pedagogických disciplín. Školní pedagogika, její obsah a funkce. 2. Pedagogické směry 20. století (pragmatická pedagogika, pozitivistická pedagogika, pedagogika kultury a duchovědná pedagogika, marxistická pedagogika, křesťanská pedagogika). 3. Učitelská profese: specifika, obsah, kompetence, odpovědnosti, další vzdělávání pedagogických pracovníků, kvalifikace učitelů (zákon o pedagogických pracovnících). Kariéra. Mentoring jako kolegiální podpora učitelů + jiné formy kolegiální podpory ve školách. Zátěž učitele, syndrom vyhoření. 4. Škola jako instituce. Funkce školy. Vnitřní řízení a správa školy (management versus leadership, pedagogické vedení), zřizovatelé škol v ČR. 5. Škola jako organizace a komunita. Škola jako učící se organizace/komunita. Kultura školy. Bezpečí a well-being ve škole. 6. Současný vzdělávací systém v ČR (typy škol, struktura, obsahové zaměření). Kurikulum, klíčové kompetence. RVP (pro SŠ) a ŠVP. Alternativní školství v ČR (typy škol, jejich základní charakteristika). 7. Školské zákony a jejich význam. Vzdělávací politika (vymezení a funkce, národní a nadnárodní úroveň vzdělávací politiky, základní dokumenty vzdělávací politiky). Strategické školsko – politické dokumenty – Strategie 2030). Aktuální témata. 8. Evaluace ve vzdělávání. Evaluace kvality vzdělávání, benchmarking, úrovně evaluace, mezinárodní srovnávání (PISA apod.). 9. Podpůrné instituce – MŠMT, ČŠI, Národní pedagogický institut. 10. Didaktika – její předmět a pojetí. Vymezení obecné didaktiky, oborové didaktiky, Psychodidaktika. 11. Výukové cíle, druhy, požadavky, tvorba, způsoby ověřování. Metody výuky a jejich klasifikace, výběr, funkce (Metody slovní, Metody názorně demonstrační, Metody praktické). Bloomova taxonomie. 12. Organizační formy výuky a jejich charakteristika. Alternativní formy výuky. Vyučovací hodina – základní výuková jednotka, struktura, typy. 13. Hodnocení výsledků výuky, zkoušení, hodnocení a klasifikace – funkce, typy, problémy školního hodnocení. Formativní hodnocení. Didaktické testy a jejich tvorba. Práce s chybou. 14. Soustava didaktických principů a prostředků, pojetí, druky. Učebnice, didaktická technika, informační technologie ve výuce. Konstruktivistická výuka. 15. Příprava učitele na vyučování, projektování výuky, realizace výuky. Výuka v „tandemu“, využívání asistentů pedagoga ve výuce. Portfolia učitelů/studentů. 16. Pedagogická komunikace a interakce. Zásady komunikace ve škole a třídě a její vliv na průběh výuky. Doporučená literatura Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Grada. Kalhous, Z., Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. Lazarová,, B. et al. (2016). Podpora učení ve školách. Dostupné: https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1562 Majcík, M. (2022). Produktivní práce učitele s žákovskou chybou při komunikaci s celou třídou. Dostupné: http://www.pedagogicke.info/2022/09/martin-majcik-produktivni-prace- ucitele.html Mareš, J. & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Paido. Neumajer, O. et al. (2015). Učíme se s tabletem – využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer. Pol, M. (2008). Škola v proměnách. Brno: MU. Pol, M. et al. (2002). Hledání pojmu kultura školy. Pedag_2002_2_08_Hledání_206_218.pdf Pol, M. et al. (2013). Když se školy učí. MuniPress https://munishop.muni.cz/obchod/knihy/kdyz-se-skoly-uci-00004016130 Průcha, J. (2001). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Sedláček, M. (2011). Pedagogické vedení školy v pojetí ředitelů základních škol. Orbis scholae 3, 27-42. https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=656577¨ Senge. P. (2016). Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace. Management Press. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing. Spurná, M. et al. (2022). Well-being a kultura školy. Dostupné https://clanky.rvp.cz/clanek/23141/WELL-BEING-A-KULTURA-SKOLY.html Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Portál. Vališová, A., Kasíková, H. et al. (2007). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, Zounek, J. (2006). ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, Zdroje MŠMT: Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících. Strategie 2030+ https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 Tematické zprávy ČŠI https://www.csicr.cz/cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy Okruhy otázek z pedagogické psychologie, speciální pedagogiky (inkluzivní vzdělávání) 1. Aplikované psychologické disciplíny ve školní praxi. Pedagogická a školní psychologie. Jejich cíle a obsahy. 2. Hlavní psychologické směry. Osobnost a procesy učení a vzdělávání z hlediska behaviorismu, humanistické psychologie a kognitivních směrů. Humanistické a kognitivní směry ovlivňující přístup k žákům (rodičům, kolegům…). 3. Biologická a sociální determinace vývoje osobnosti žáka. Vybrané zákonitosti a teorie vývoje (Vygotskij, Piaget). (opakování z bc. studia). 4. Procesy učení, teorie a druhy učení. Reflektivní – zkušenostní učení (Kolb, Korthagen). 5. Styly učení žáků – možnosti diagnostiky. 6. Intelektové a mimointelektové faktory ovlivňující školní úspěšnost žáka. 7. Motivace - teorie. Motivace žáka, práceschopnost, prokrastinace, autoregulace. Fenomém flow. 8. Zvládání školní zátěže. Psychosociální stres a žák. Školní psychohygiena. Well-being žáků. 9. Současné pojetí výchovy a psychologie výchovy. Psychologie odměn a trestů. Kladení požadavků. 10. Sociálně psychologické otázky třídy a školy – třída jako malá sociální skupina, sociální klima třídy a školy. Techniky zjišťování klimatu ve třídě, řízení třídy. Zvládání nekázně a autorita učitele. Třídnické hodiny – jejich význam pro klima ve třídě. 11. Možnosti diagnostiky ve škole a její limity. Práce s nadanými žáky. 12. Integrace, inkluze – pojmy, terminologie, legislativa, formy integrace, možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současnosti. Podpůrná opatření ve škole. PLPP a IVP. 13. Prevence ve škole. Minimální preventivní program. 14. Pedagogicko-psychologické poradenské služby pro školy – školská poradenská zařízení (SPC, PPP, SVP), školní poradenské pracoviště. 15. Podpora neziskových organizací a dalších institucí školám. Pomoc krizových center (stručný přehled, kam je možné se obrátit s žádostí o pomoc). 16. Speciální pedagogika – pojem, předmět, cíle, interdisciplinární vztahy, klasifikace oboru, terminologie. 17. Specifické poruchy učení a chování – charakteristika, klasifikace, etiologie, diagnostika, reedukace, edukace, pracovní uplatnění, ústavní a ochranná výchova, prevence. 18. Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, DMO, LMD, edukace, osobní asistence, pracovní uplatnění. 19. Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, Downův syndrom, demence, edukace, pracovní uplatnění. 20. Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, reedukace, edukace. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika, jednotlivé systémy. 21. Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, edukace, pracovní uplatnění. 22. Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, edukace, znakový jazyk, pracovní uplatnění, protetika. 23. Poruchy autistického spektra – charakteristika, etiologie, edukace. 24. Souběžné postižení více vadami – edukace, terapie. Doporučená literatura Bartoňová M., & Vítková, M. (2007).Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido. Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Felcmanová, L. (2020). Well-being ve vzdělávání. Dostupné SKAV_Setkani- lidru_A4_listopad_2020_4_final.pdf Hrabal, V., & Hrabal, V. (2002). Diagnostika – Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum. Knotová, D. et al. (2014). Školní poradenství. Praha: Grada. Lazarová, B. (2008). Netradiční role učitele. Brno: Paido. Lechta, V. (ed.) (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál. Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. Nehyba, J., Kolář, J., & Hak, M. (2011). Reflexe a její podoba v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji. In T. Janík et al. (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu. (s. 356– 361). Brno: MU. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/capv2011/sbornikprispevku/nehybakolarhak.pdf Nehyba, J. et al. (2014). Reflexe v procesu učení. Desetkrát stejně a přece jinak... MU Brno. Slowik, J. (2016). Speciální pedagogika. Grada. Štech, S., & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál. Webovky: SKAV NPI – projekt APIV