Úzký svislý Obecné tendence ve vývoji zemědělství ČR do roku 1989 •České (československé) zemědělství prošlo v poválečném období pronikavou sociálně ekonomickou přestavbou, která od základu změnila život na venkově •Více než 40 let trvající období socialistické přestavby přineslo významné změny - vznik nových socialistických výrobních vztahů, vybudování velkých zemědělských podniků typu JZD a státních statků •Počet JZD se postupným procesem koncentrace a kooperace, který vyvrcholil v 70. létech, postupně snížil z původních 12 560 v roce 1959 (o průměrné výměře 353 ha zem. půdy) na 1 657 v roce 1989 (o průměrné výměře 2 598 ha zem.půdy) •Rovněž počet státních statků se postupně snižoval z 365 v roce 1960 na necelých 200, přičemž jejich průměrná výměra vzrostla až na 6 800 ha zem. půdy •80. léta - postupné zpomalení procesu slučování JZD a úplná převaha socialistického sektoru •R. 1989: socialistický sektor tvořil 98,7% podílu na veškeré zemědělské půdě –z toho družstevní sektor celkem, včetně záhumenků představoval 67,8%, –státní sektor 30,9% –jednotlivě hospodařící rolníci a drobní držitelé půdy tvořily jen 1,3% •Zhruba polovina zemědělských družstev hospodařila na výměře 2 000 – 4 000 ha zemědělské půdy. Ubylo JZD s výměrou menší než 1000 ha, jejich počet se snížil na 54, tj. – 3,4%, kdežto počet družstev s výměrou nad 4 000 ha zemědělské půdy vzrostl na 200, tj. na 12% z celkového počtu JZD • • Tabulka. č. 1: Vývoj počtu JZD a státních statků na území ČR •Rozvoj zem. výroby 80. let byl v ČR orientován převážně na řešení obilního problému a výrobu dostatečného množství živočišných produktů (zejména masa) pro vnitřní trh •Podíl obilovin na hrubé rostlinné produkci dosáhl až 38,0% v roce 1988 •Na výši celkové sklizně se podílely, kromě měnící se struktury osevních ploch ve prospěch výnosnějších plodin (pšenice, ječmen, kukuřice), i rostoucí hektarové výnosy. Úrovni hektarových výnosů obilovin se ČR dostala na přední místo mezi státy tehdejší RVHP, úrovně dosahované v kapitalistických státech s vysokou intenzitou zemědělské výroby však nedosáhla •V odvětví rostlinné výroby byla zvyšována produkce luskovin (snaha částečně řešit rostoucí potřebu bílkovinných krmiv), olejnin (zajištění soběstačnosti) a krmných plodin (uspokojování požadavků rostoucí živočišné výroby) •Produkce okopanin, tj. brambor a cukrovky - na úrovni odpovídající spotřebitelské poptávce •V produkci brambor došlo k největším strukturálním změnám ® trvalé snižování osevních ploch (v roce 1988 pouze 26,9% osevní plochy z roku 1950), pokles produkce brambor, hektarový výnos mírně vzrostl, ale ve všech vyspělých státech byl podstatně vyšší. Problémy v kvalitě brambor díky nedořešeným problémům v technologii pěstování, sklizně a skladování •Plochy cukrovky se podstatně neměnily, hektarové výnosy a cukernatost bulev v jednotlivých letech silně kolísaly, ale celkově stagnovaly •V rámci struktury osevních ploch se zvyšoval podíl pícnin na orné půdě (rozvoj krmivové základny) •Na úseku živočišné výroby došlo k výraznějšímu růstu než v rostlinné výrobě •Strukturální změny v zemědělské výrobě vytvořily podmínky pro intenzivní chov hospodářských zvířat, podíl živočišné výroby ne celkové zemědělské produkci se rychle zvyšoval, maxima pak dosáhnul v roce 1980 – 58,1 % •V 80. letech se vlivem důrazné orientace na rychlejší rozvoj rostlinné výroby podíl živočišné produkce snížil •Rostoucí potřeby vnitřního trhu v mase zajišťovány především rozvojem chovu prasat a drůbeže (rychlejší reprodukce), chov skotu – pomalejší vývoj, přesto stavy skotu po celé období vzrůstaly • Zvyšování stavů hlavních druhů hospodářských zvířat bylo doprovázeno i postupným růstem jejich užitkovosti (největších úspěchů dosaženo v průměrné roční dojivosti) • •Zprůmyslnění a intenzifikace zemědělské výroby přinášely celou řadu závažných problémů i v oblasti životního prostředí •Velké půdní celky sice vytvořily vhodné podmínky pro využití těžkých kombinovaných mechanismů, zároveň však způsobily ve větším rozsahu erozní činnost, kterou bylo zasaženo asi 54% zemědělské půdy státu, vybudováním velkochovů hospodářských zvířat s bezstelivovým provozem ubyla organická hmota ® narušena struktura půdy, v kombinaci se zhutněním půdy používáním těžkých mechanismů i vodní režim v půdě ® velké ztráty na snížení půdní úrodnosti, průmyslových hnojivech smývána do povrchových a podzemních vod •Zprůmyslnění zem. přinášelo zvýšení produktivity práce i růst sklizně zemědělských plodin, ale stále rostly náklady na produkci (zvyšující spotřeby energie a materiálů) •Neuvážené rekultivace, likvidace drnového fondu a rozptýlené zeleně, výrazně narušily důležité složky stability krajiny, nepříznivě na půdní fond a zemědělskou výrobu působily také průmyslové a energetické exhaláty •Postupně se tak snižovala produkční schopnost půd, intenzita a objem zemědělské výroby a výrazně se zvyšovaly celkové náklady • • •Vytváření velkých výrobních celků, zavádění velkovýrobních technologií a strojních zařízení vyvolalo potřebu budování specializovaných vnitropodnikových jednotek a tím vytváření kooperačních vztahů uvnitř velkých podniků •Významným faktorem pro další zvyšování efektivnosti zem. výroby bylo zakládání tzv. společných zemědělských podniků (SZP), což mělo umožnit účelnější rozmístění a využití materiálových a finančních prostředků zúčastněných organizací ® zaměření na výrobní činnosti, u nichž bylo možno co nejvíce využít průmyslových metod práce a které šlo oddělit od půdního fondu (výroba vajec, výkrm prasat apod.) •R. 1989 působilo v Čs. 310 SZP (z toho 90 agrochemických, 92 se stavební a meliorační činností, 78 provozovalo živočišnou výrobu). Ve všech SZP pracovalo celkem 80 200 pracovníků • •Změny v technologii výroby, rozvoj její koncentrace a specializace, postupný růst vybavenosti zemědělských podniků mechanizací umožnil značný pokles počtu pracovníků v zemědělství •V roce 1948 pracovalo v zemědělství 2 222 tis. stálých pracovníků, v roce 1989 jen 902 tisíc •V průběhu 80. let se rychle vyvíjela i tzv. přidružená výroba JZD (významně ovlivňovala finanční výsledky podniků a ekonomické zabezpečení reprodukčního procesu), r. 1988 provozovalo přidruženou výrobu 84,6% všech JZD • Problémy tehdejšího systému: –Vysoké náklady, nedostatečné plnění požadavku na předstih rostlinné výroby (zejména ve výrobě krmiv), nedostatky ve výrobě a užití cukrovky, zeleniny a ovoce, řady důležitých malotonážních plodin, rozdíly výsledků jednotlivých oblastí a podniků, podprůměrnost a zaostávání, problémy v kvalitě –Zcela chyběla konfrontace s tendencemi prosazujícími se ve vyspělých zemích světa –Nebyla ujasněna představa o pracovních i mimopracovních podmínkách života lidí na vesnici, o nárocích člověka na výživu, tedy i na strukturu a možnosti výroby potravin i na kvalitu životního prostředí • • Ostatní socialistické země •Uvedenými etapami neprošlo zemědělství všech socialistických zemí a oblastí •Státní statky a zem.družstva byly základní formou hospodaření ve všech socialistických zemích s vyjímkou Polska, přičemž jejich podíl na obdělávané půdě byl různý •Maďarsko a NDR měli ze všech sledovaných zemí nejnižší podíl státního sektoru a nejvyšší podíl sektoru družstevního •Středně vysoký podíl státního sektoru byl v ČSSR a Rumunsku, cca 2:1 ve prospěch družstev •SSSR byl jedinou zemí v niž absolutně převládal státní sektor •Dvě skutečnosti – 1. 50.tých letech 20. století byly na nově získaných půdách Kazachstánu a Západní Sibiře zakládány vesměs sovchozy, •2. v evropské části SSSR byly mnohé kolchozy, zejména v okolí velkých měst, přeměněny na sovchozy •Bulharko od roku 1978 již nerozlišovalo sektory a celý soc.sektor zahrnovalo pod pojem agrokomplex Podíl socialistického sektoru na výměře zemědělské půdy v roce 1978 (v %) sektor BLR ČSSR MLR NDR PLR RSR SSSR státní 21,3 30,6 15,2 9,4 18,2 30,0 66,4 družstevní 75,3 62,1 70,3 81,3 2,8 54,3 31,9 celkem 96,6 92,7 85,5 90,7 21,0 84,3 98,3 Základní trendy vývoje zemědělství ČR po roce 1990 •Přechod zemědělství a potravinářských odvětví od centrálně direktivního řízení k tržnímu hospodářství byl složitým transformačním procesem, který zahrnoval kvalitativní změny ve věcné a systémové koncepci, jež musela pružně reagovat na situaci a podmínky rozvíjejícího se domácího i zahraničního trhu • •Zemědělství ČR po roce 1990 třemi odlišnými vývojovými etapami: •1. Etapa radikálního přizpůsobování zemědělství novým sociálně ekonomickým rámcovým podmínkám vytvořeným po roce 1989 –1990 až 1993 –prudký pokles hrubé zemědělské produkce –pokles stavů hospodářských zvířat, především skotu celkem a krav –snížení spotřeby průmyslových hnojiv –pokles hektarových výnosů většiny zemědělských plodin –snížení stavu pracovníků v zemědělství (až na polovinu) –radikální zhoršení hospodářského výsledku zemědělských podniků –vznik a prohlubování mzdové disparity mezi zemědělstvím a ostatními odvětvími národního hospodářství –v obnově majetkových vztahů a v podnikatelské struktuře - restituce půdy a zemědělského majetku, k transformace zemědělských družstev a privatizace státních statků –vytvořily nové právní formy jednak podniků fyzických osob – SHR a a různé obchodní společnosti –přijaty základní legislativní normy upravující procesy privatizace, restituce a transformace –podíl zemědělských družstev na zemědělské půdě klesl z 61,4% v roce 1989 na 49,4% –rozevírání tzv. cenových nůžek - odlišný vývoj cen zem. výrobců a cen vstupů do zem. Tabulka č.2: Podnikatelská struktura v zemědělství ČR po roce 1990 Změny od roku 2000 do 2016 •Množství zem. Podniků a firem se téměř nezměnilo (-0,1 %) •V roce 2016 se snížil počet fyzických osob, tedy konkrétních osob podnikajících samostatně v zemědělství (-1,3 %) •Ve prospěch právnických osob, tedy firem a podniků (+10,5 %) •Zmenšila se také průměrná výměra zemědělských subjektů ze 136 na 130 ha •Mezi roky 2000 a 2016 ubylo v agrárním sektoru přes 40 tisíc pracovníků •Zaměstnavatelé začali dávat přednost sezónním pracovníkům (+22,9 %) před pravidelně zaměstnanými (-28,8 %) •Mění se i věková struktura, podíl pracovníků nad 55 let vzrostl z 13,5 na 36,1 % •Podíl osob v kategorii do 44 let se snížil ze 48,0 na 40,4%, v kategorii 45 až 54 let z 38,5 na 23,5 % •2. Období stabilizace a počátku obratu •tendence vývoje zemědělství buď výrazně zpomalily, nebo u některých z nich došlo k obrácení trendu, byť nevýraznému •výraznému zpomalení meziročního poklesu hrubé zemědělské produkce •snížily tempa poklesu stavů skotu •obratu ve spotřebě průmyslových hnojiv •stabilizovaly se hektarové výnosy u obilovin a olejnin •snížilo se tempo úbytku pracovních sil •snížení ztráty zemědělských podniků •pokračovala obnova vlastnických vztahů, byla prakticky dokončena privatizace státních statků a stabilizována podnikatelská struktura • •3. Stagnace a degrese zemědělství •1996 - 1998 •nepotvrdila předpokládaný obrat ve vývoji, ale projevila se naopak obnovením degresivních tendencí •po vzestupu hrubé zemědělské produkce v roce 1995 dochází opět k jejímu poklesu •pokles stavů skotu se opět zrychlil •hospodářský výsledek souhrnu zemědělských podniků se opět proměnil ve ztrátu •pokračoval trend úbytku pracovních sil •prohlubuje se mzdová disparita •další změny v podnikatelské struktuře - posilování podnikatelské formy obchodních společnosti na úkor zemědělských družstev • • • 1999-2003: nová koncepce agrární politiky • - dvě základní etapy: •1. Revitalizace –1998-2001 –Zaměřena na zotavení a stabilizaci agrárního sektoru ČR a na institucionální přípravu jeho vstupu do EU –Cílem je dořešení některých vnitřních vývojových problémů českého agrárního sektoru, eliminace nejzávažnějších vývojových překážek vzniklých v dosavadním průběhu reformy a celková stabilizace sektoru před jeho přizpůsobováním podmínkám EU •2. Adaptace –Od r. 2001 po vstup do EU –Přizpůsobení agrárního sektoru ČR podmínkám Společné zemědělské politiky EU ve všech jejích oblastech – (strukturální, regionální, environmentální a venkovské politiky EU) – •Transformace zemědělství ČR se týkala především majetkoprávních změn, které v různé intenzitě a formách probíhaly od roku 1991 na základě nové transformační legislativy (zákony k rehabilitaci, zákon o půdě, zákon o velké privatizaci, transformační zákon apod.) •V průběhu majetkoprávní transformace lze rozlišovat období tzv. primární transformace: –1. do roku 1991/92 - rehabilitace a restituce –2. 1992/93 - transformace zemědělských družstev –3. 1994/95 - privatizace státního majetku •Po těchto základních majetkových změnách probíhají procesy tzv. sekundární transformace, směřující zpravidla ke koncentraci výroby anebo majetku, či ke změně právní podstaty podniků •Časové etapy transformační zemědělské politiky v období 1989-1998 do značné míry odrážejí resp. reagují na reálný vývoj zemědělství, agrárního trhu a národního hospodářství. Pro každou etapu je charakteristický určitý repertoár institucí a nástrojů k ovlivňování vývoje zemědělství, úroveň podpor orientačně vyjádřena ukazatelem ekvivalentu produkčních subvencí (EPS) a struktura těchto podpor, odrážející relativní význam použitých institucí a nástrojů. Z uvedených hledisek lze rozlišit následující časové etapy zemědělské politiky : •etapa 1 - startovací (1989-1991) •etapa 2 – liberální (1992-1994) •etapa 3 – rozvojová a sociálně stabilizační (1995-1998) •etapa 4 – předvstupní ( po roce 1998) •První etapa - startovací •od roku 1989 zhruba do roku 1991 •charakteristická využíváním institucí a nástrojů z předreformního období, jako např. přímé platby na hektar v kombinaci se zemědělskou daní apod. •vrcholí restituční procesy •úroveň podpor zůstává zhruba stejná jako v předreformním období, kolem 50 % EPS •Druhá etapa – liberální •1992 - 1994 •charakteristická plným působením liberalizačních kroků založených v předchozí etapě a radikálním zrušením všech přímých důchodových podpor a soustředěním se na likvidaci mimořádně velkých přebytků zemědělské produkce zejména prostřednictvím Fondu tržní regulace •dochází k primární transformaci zemědělských družstev •úroveň podpor klesá, ve srovnání s první etapou, na polovinu (25-30% EPS) • •Třetí etapa – rozvojová a sociálně stabilizační •1994 do konce roku 1998 •charakteristická zvyšující se citlivostí na narůstající ekonomické problémy podniků, na alespoň částečnou eliminaci negativních dopadů reformy na sociální postavení zemědělců a na modernizaci podniků •význam zásahů státu do trhu a podpory cen se zmenšuje, především v důsledku dosažení určité rovnováhy nabídky a poptávky na agrárním trhu •snižování míry ochrany při implementaci závazků ČR v mezinárodním obchodu (WTO, Asociační dohoda s EU atd.) a výraznějšího zvýšení cen na světových trzích •podpora modernizace a restrukturalizace prostřednictvím PGRLF •na sociální a ekonomické problémy zemědělství, zejména v oblastech s horšími přírodními podmínkami, reaguje politika platbami za tzv. udržování krajiny v kulturním stavu •probíhá privatizace státního zemědělského majetku •úroveň podpor klesá na zhruba polovinu předchozí etapy •Čtvrtá etapa – předvstupní •zahájena po roce 1998 •cílem je dořešení vývojových problémů českého zemědělství a stabilizace agrárního sektoru před jeho přizpůsobováním podmínkám EU •koncepce předpokládá institucionální rozvoj sektoru v souladu s Národním programem pro přijetí „acquis communautaire“ v sektoru zemědělství •realizace této etapy je postavena na čtyřech základních pilířích zemědělské politiky - regulace trhu a podpora příjmů, environmentální opatření, modernizace a transformace podniků a příprava na vstup do EU • av15 Etapy vývoje zemědělské politiky: •V oblasti regulace trhu a podpory příjmů bylo důležitým bodem zejména založení Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF), r. 2001 a zavedení tzv. „zelené nafty“ •V oblasti environmentálních opatření je program zaměřen především na podporu mimoprodukčních funkcí zemědělství, udržování krajiny a k podpoře tzv. LFA oblastí •V oblasti modernizace a transformace podniků je hlavním cílem především zvyšování konkurenceschopnosti podniků cestou jejich modernizace a restrukturalizace •V oblasti obecných služeb a přípravy vstupu do EU, je hlavním cílem zejména poskytování základních služeb ze strany státu, a to v oblasti vzdělávání, výzkumu, informatiky, genetiky, poradenství a propagace • •Transformační zemědělská politika se bez ohledu na výše uvedenou etapizaci vyznačovala některými trvalými rysy, které z větší části nepříznivě ovlivňovaly ekonomickou situaci podniků, jejich restrukturalizaci a dlouhodobější orientaci –relativní finanční úspornost politiky, daná omezenými rozpočtovými možnostmi, ale i slabší vyjednávací pozicí zemědělců –nestabilita politiky –centralizované uplatňování politiky, bez významnějšího uplatnění regionálních přístupů –převládající pojetí nástrojů politiky, založených téměř výhradně na podporách, jejichž poskytování nebylo podmíněno, např.plněním environmentálních požadavků –orientace politiky především na výrobce a obchodníky, méně na spotřebitele Úpadek zemědělské výroby v ČR •HZP- stálé ceny r.1989 (mld.kč) •1936 1989 2004 2015 •81 108 77 72 •Dojnice (tis.ks) •1800 1200 436 360 •Prasnice (tis.ks) •330 315 251 92 •Nosnice (tis.ks) •5942 15699 3681 1294 •Drůbež (tis.ks) •29 000 199 000 322 000 243 765 •Brambory (t) •7 878 616 2 421 765 861 798 604 348 •) • • pokračování •Ovoce (t) •1936 1989 2004 2015 •415 818 589 579 418 133 188 462 •Zelenina (t) •253 499 573 655 287 989 247 200 •V roce 2000 činil podíl vlastní půdy pouze 7,6 %, v roce 2016 už dosáhl 26,9 % •Větší podíl vlastní půdy obhospodařovaly PFO (47,9 %), právnické subjekty obdělávaly 17,8 % •V roce 2016 činil podíl obhospodařované zemědělské půdy na celkové rozloze ČR – 43,8 % •Největší část zaujímala orná půdy (71,5 %) a TTP (27,3 %) pokračování • •Oproti roku 2000 ubylo orné půdy (-9,8 %) a výrazně se snížily výměry chmelnic (-26,2 %) •Naopak vzrostly plochy vinic (+41,7 %) a TTP (+15,0 %) •V rámci osevních ploch jednotlivých plodin vzrostly především výměry kukuřice (+23,7 %) a řepky (+18,5 %) •Ubylo ploch osetých ječmenem (-28,0 %) , plodinami sklízenými na zeleno (-17,6 %) nebo osázenými bramborami (-40,3 %) Intenzita živočišné výroby v ČR v porovnání s některými státy EU •2015 ČR PL SRN NL •Výroba mléka (l/100ha) 75 76 170 680 •Vepř.maso (kg/100ha) 62 115 326 690 •Hov.maso (kg/100ha) 21 25 71 208 •Od roku 2000 pokračovala redukce chovu prasat (-55,1 %) •Drůbeže (-17,2 %) i skotu (-8,8 %) •Naopak vzrostly početní stavy ovcí (+250,4 %), koz (+171,3 %) a koní (+35,2 %) •Česká prvenství: v rámci EU – v průměrné výměře zem.půdy na jeden subjekt – 133,0 ha, EU 28 – 16,1 ha •V podílu subjektů s výměrou nad 500 ha – 6,9 %, EU – 0,3 % •V počtu pracujících na jeden zem.subjekt -5,0 osoby, EU -2,0 osoby •A v podílu ploch řepky – 11,9% orné půdy, EU28 – 3,9, % •Např. průměrná hustota dobytčích jednotek (DJ) na jednotku plochy (ha) byla v ČR v roce 1990 – na úrovni 0,81, •V roce 2001 už měla hodnotu – 0,42 • V posledních letech se toto snižování zastavilo, • 2017 – 0,37 •Se státy EU jsme v tomto ukazateli na 15. místě •První je NL s 3,82 DJ/ha pokračování Zastoupení vybraných plodin (1930,1990,2018), v ČR, % sklizňové plochy •Plodina a rok 1930 1990 2018 •Obiloviny 58,6 50,5 54,4 •Pšenice 10,7 25,2 33,3 •Žito 21,7 3,8 1,0 •Oves 16,0 2,4 1,7 •Ječmen-jarní 9,8 10,3 9,0 •Kukuřice –zrno 0,3 0,9 3,3 •Olejniny 0,2 4,0 19,9 •Řepka 0,0 3,3 16,7 •Brambory 11,5 3,4 0,9 •Cukrovka 4,7 3,6 2,6 •Jednoleté pícniny 1,5 18,2 11,2 •Víceleté pícniny 22,4 15,4 7,9 Pozice ČR ke SZP EU •Pokud bychom přistoupili na povinné zastropovaní plateb pro zem.podniky, mohlo by to mít pro české zemědělství fatální následky. •Historický vývoj po roce 1948 a 1990 byl z hlediska struktury zemědělství v ČR velmi odlišný od většiny evropských států. •Zhruba 768 podniků o rozloze větší než 1150 ha zaměstnává téměř 50 % všech pracujících v zemědělství. •Tyto podniky chovají dohromady např. 70 % všeho skotu a více než 90 % prasat a drůbeže. •Pokud by došlo k zastropování dostali by se tito zemědělci podnikající v ŽV do ztráty a ukončili by činnost •Omezením ŽV by se zhoršil stav půdy, respektive by se snížila organická hmota v půdě, a její schopnost vázat vodu.. •V naší pozici pro SZP po roce 2020 je podpora malých farmářů v rámci plateb na první hektary a také určitá degresivita velkých farmářů, která v praxi funguje už dnes… Ostatní post socialistické státy •Maďarsko • – po roce 1990 došlo k transformaci socialistických družstev, z kterých už jen některé existují v původní struktuře •Na druhé straně státní zem.podniky byly zrušené a nabidnuty za diskontní cenu na dlouhodobý pronájem. •Tato procedůra byla výhodná pro aktéry , kteří měli přístup ke kapitálu, proto je charakteristické, že to nebyly osoby, které na půdě pracovaly, ale především bankéři a manažeři, kteří žili ve městech a pro které byla půdy jen investicí. •Tento proces vedl ke koncentraci půdy, ke snížení počtu ekonomických aktérů v zemědělství, k vylidňování a stárnutí venkova a ke snížení míry potravinové soběstačnosti země. •Výsledkem takového zabírání půdy je její koncentrace v rukou malého počtu jednotlivců a zájmových skupin , kteří nabývají nejen půdu, ale i zem. dotace •Tři největší zemědělské zájmové skupiny zinkasovaly v roce 2011 dotace ve výši 35 mil. EUR •Velcí majitelé půdy zaměstnávají jen jednu šestinu zaměstnanců na jednotku půdy jako je to v případě jiných zem.podniků, ale ročně vytěží ze zemědělství 1,75 mld. EUR •Jedná se především o velkoprodukci některých základních agrokomodit určených především na export, •Přičemž tito noví velkostatkáři se jen minimálně angažují ve výrobě potravin s vyšší přidanou hodnotou ( praktikují ve velkém daňové úniky.do daňových rájů apod..) •Rumunsko- • - je nejen jednou z nejchudších zemí EU, ale i stát, kde je proporcionálně nejvíce zemědělců až 30% aktivní populace ( v por. s rokem 1989 – 28% •Příčinou je špatná hospodářská situace, zánik mnoha podniků a pracovních míst ve státní správě a velmi nízké platy •Tři a půl mil. Rumunů se tak věnuje zemědělství –na přežití - , jehož produkce není určena pro trh, protože ceny nejsou konkurenční •Jedním z výsledků je zabírání půdy cizinci, v míře, která přesahuje všechno s čím se můžeme střetnout v ostatních zemích EU •Motivace zahr.společností investovat v Rumunsku do půdy je v první řadě její nízká cena, ale i evropské dotace.. •Oligarchové takto dostávají desítky mil. EUR, přičemž 5 mil.700 tisíc, malých farmářů dotace nedostávají z důvodů byrokracie a minimální plochy obh.půdy. •V konečném důsledku 1% farmářů dostává 51% dotací •Produkce velkých farem je určená na export, a tak dochází k paradoxu, že Rumunské zemědělství na jedné straně dobývá zahraniční trhy, ale na druhé straně není schopné uživit zemi.. Nejvýznamnější územní diferenciace českého zemědělství •Mezi jednu z největších územních diferenciací, ke kterým došlo o roce 1990, je možné zařadit vývoj transformace majetkoprávních vztahů v zemědělství a s tím spojené změny v obhospodařování zemědělské půdy podle právních norem podnikatelských subjektů •do roku 1990 byly zcela převažující formou hospodaření na zemědělské půdě JZD a státní statky •Socialistické formy hospodaření, včetně tzv. ústředně řízených podniků, představovaly 95% většinu obhospodařované zemědělské půdy •před rokem 1989 hospodařili soukromí rolníci jen na 3,9% zemědělské půdy (hl. v horských oblastech Beskyd) •Změny v majetkoprávních vztazích po roce 1990 byly ovlivněny hlavně procesy restituce a privatizace zemědělské půdy a také transformací zemědělských družstev •V roce 1995 měla na obhospodařování zemědělské půdy největší podíl zemědělská družstva – 47 % •Druhou nejrozšířenější formou držby půdy byly různé obchodní společnosti – 28,0 % •SHR obhospodařovali 21,7 % zemědělské půdy (viz.tab.č.2) •Maximální hodnotu vykazoval podíl družstev v okrese Plzeň – jih (80,8 %), více než 70 % okr. RO, PB, PI, ST, HK, UH, nulovou hodnotu vykazovaly okresy MO, ÚL, KI a Praha město •Nízký podíl ZD v okresech, kde před rokem 1990 měly dominantní postavení státní statky (hl. pohraniční okresy od Tachovska až po Liberecko, okres Český Krumlov a Bruntál) •Obchodní společnosti nevykazovaly v roce 1995 významnější regionální závislosti •SHR - soustředěni do úrodných oblastí středních Čech (okolí Prahy, Kladensko, Poohří), v oblastech bývalých státních statků, kde privatizační projekty transformace statků dávaly zemědělcům větší možnost uplatnit svoji iniciativu •V 2. pol. 90. let - významná změna v majetkoprávních vztazích, - tzv. druhá transformace - stále klesá počtu ZD na úkor obchodních společností •Nepatrný nárůst zaznamenávají Podniky fyzických osob (z 23,3 % na 26,4 % podílu výměry), podíl Podniků právnických osob (PPO) má mírně klesající tendenci (76,7 % na 73,6 %) •Nejvíce okresů – 47, má podíl PFO na výměře zemědělské půdy přibližně stejný, event. nepatrně nižší či mírně vyšší, než celostátní průměr – 26,4 %, = klasické vnitrostátní okresy, pro které bylo typické vyšší zastoupení ZD před r. 1990 •nejnižší hodnoty více zastoupeny na jižní a střední Moravě, než v Čechách (Blansko, Hodonín, Uherské Hradiště apod.) •nejvyšší podíl PFO na zemědělské půdě okresu v r. 2000 v širším zázemí Prahy, okresy Kladno, Praha – západ a východ, Mělník, v západním českém pohraničí (okresy od Tachovska až Liberecko) = před r. 1990 zde měly dominantní postavení státní statky, nejvyšších hodnot dosahují okresy, kde složité přírodní podmínky, ale i poněkud odlišný historický vývoj, nebyly příliš vhodné pro zemědělskou velkovýrobu (Ústí nad Labem, Sokolov, Jablonec) •Na Moravě se pak od celkově nižších hodnot výrazně odlišují jen okres Bruntál (státní statek), Vsetín (přírodní podmínky, tradice) a Ostravsko (určitá obdoba Prahy) Zaměstnanost v zemědělství •Významnou územní diferenciaci, ke které došlo po r. 1990 představuje problematika vývoje zaměstnanosti v zemědělství - od roku 1990 trvalý pokles počtu pracovníků •Na venkově zůstává zemědělství rozhodujícím odvětvím, ale prochází výraznými změnami v důsledku vlastnické a organizační transformace, která je spojena mimo jiné i se změnami výrobní orientace a poklesem počtu pracovních míst •Vývoj zaměstnanosti v zem. prvovýrobě byl ovlivněn hl. likvidací tzv. sociální zaměstnanosti –zvýšení produktivity práce + pokles objemu průmyslové výroby •r. 1989 - 533 000 prac. v zem., r. 1992 - 311 000, r. 1995 - 238 000, r. 2000 - 151 000 •Produktivita práce vyjádřená počtem trvale činných pracovníků v zem., kteří připadají na 100 ha ZP v r. 1995: •ve městech (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, Karviná) + Zlínsko > 10 prac./100 ha •větší zemědělská zaměstnanost obecně na Moravě, 7,0 – 10,0, a to jak v nížinách, největší v Dolnomoravském úvalu, tak i v podhůří, Českomoravská vrchovina •minimální zaměstnanost v zemědělství v severozápadním pohraničí, od Chebska přes severočeský hnědouhelný revír po Liberecko, ve středočeském Polabí, především okresy Mělník, Nymburk, a Kolín •2. pol. 90. let: •celostátní průměr se snížil ze 6,8 na 4,2 osob •nejkritičtější situace v okresech Bruntál a Sokolov (méně než 2,0 os./100 ha ZP) •vyšší zaměstnanost na Moravě, s výjimkou okresu Bruntál, Jeseník a Vsetín a dále v regionu Českomoravské vrchoviny a severovýchodních Čech (více jak 5,0 os./100 ha ZP) •Břeclav, nejvyšší hodnota – 6,2 a dále Žďár nad Sázavou, Blansko, Brno-venkov, Hodonín, Olomouc, Prostějov, Přerov, Uherské Hradiště a Nový Jičín av05 Počet činných v zemědělství na 100ha zemědělské půdy v roce 2000: Vývoj stavu skotu •Do roku 1990 byla snaha zvyšovat ŽV na úkor RV •Po roce 1990 se podíl ŽV na hrubé zemědělské produkci postupně snižuje, v r. 1989 - 58,9 %, v r. 1995 - 56,5 % a v r. 1998 - 55,4% •Pokles byl rovněž ovlivněn změnou v politicko-ekonomické situaci - cenová liberalizace, otevření trhu zemím EU a snížení exportu do Východní Evropy, způsobily výrazný nadbytek produktů ŽV •V regionálním vývoji se za období 1961-2001 se intenzitní ukazatele chovu skotu výrazně změnily: –Poč. 60. let - oblasti s vysokou intenzitou chovu – hl. v nížině východních Čech, v Beskydech a v okresech KH a PI, nejvyšší hodnota Jičínsko - 90,5 ks/100 ha ZP –Celostátní průměr tehdy - 61,0 ks/100 ha ZP •V současnosti je však tato situace podstatně jiná: –největší intenzita chovu - podhorské oblasti Českomoravské vrchoviny (ZR, PE, HB), jihozápadní Čechy – Domažlice, Klatovy, Prachatice a východní Čechy, Semily, Rychnov nad Kněžnou a Ústí na Orlicí –snížení stavu skotu na Moravě a ve středních Čechách, v některých okresech severních Čech – hodnoty hluboko pod celostátním průměrem –1990 – 2001 - drastický úpadek chovu skotu v celé ČR –Početní stavy skotu se na celém území ČR snížily na 45,1 % (viz tab. 3.) –Regionální diferenciace: největší snížení stavů na území okresů severočeského hnědouhelného revíru, dále v širším okolí Prahy, na jižní Moravě a na Ostravsku –Pokles stavu skotu se regionálně projevuje také ve vztahu nížina – podhůří (nížiny vykazují větší pokles než oblasti podhorské) • •Výrazný pokles stavu skotu na J a JV Moravě se dá vysvětlit zejména přechodem a vyšší orientací na chov prasat •Z podhorských oblastí je zaznamenán nejmenší pokles stavu skotu na Českomoravské vrchovině, pod Orlickými horami a v okresech Domažlice, Klatovy a Příbram •Bylo by vhodné udržet dosavadní stavy v ostatních regionech , a to zejména ve vazbě na lokalizaci zpracovatelského průmyslu, především mlékáren a masokombinátů Tabulka č. 3: Vývoj stavu hospodářských zvířat na území ČR (tis. kusů) Tabulka č. 4: Vývoj hektarových výnosů hlavních zemědělských plodin v ČR (t/ha) av03 Chov skotu v roce 2000: Kategorizace zemědělského území •Kategorizace zemědělského území pro různé využití v zemědělské praxi se v ČR prováděla od začátku 20.let minulého století •V současné době jsou uplatňovány tři typy kategorizace zemědělského území: •1. Zemědělské výrobní oblasti •2. Znavýhodněné oblasti pro zemědělce ( Less Favoured Areas – LFA) •3. Zranitelné oblasti •Viz kartogramy Zemědělské výrobní oblasti (ZVO) •ZVO jsou nejstarší kategorizací zem.území. •Na počátku 20.století sloužily pro statistické hodnocení zemědělské výroby podle výrobního zaměření rostlinné výroby v rozdílných půdně klimatických podmínkách. •Na začátku 60.tých let min.stol. Byly ZVO upřesněny pro jednotlivá k.ú. a legislativně zakotveny •Zařazení k.ú. Do výrobních typů a podtypů původně sloužilo pro účely stanovení zemědělské daně, později posloužilo pro rajonizaci zemědělské výroby. •ZVO vytváří třídící základnu k.ú. pro účely zem.statistiky pro hodnocení podnikatelských subjektů a analýzy jejich produkčních a ekonomických výsledků. •Z hlediska agroekologických a ekonomických předpokladů území jsou v ČR vymezeny čtyři výrobní typy a jedenáct podtypů: •Výrobní oblast kukuřičná – K, typ kukuřično-řepařsko-obilnářský, která se člení na podtyp K1, K2 a K3. •Výrobní oblast řepařská – Ř, typ řepařsko-obilnářský, která se člení na podtyp Ř1, Ř2 a Ř3. •Výrobní oblast bramborářská – B, typ bramborářsko-obilnářský, která se člení na podtyp B1, B2 a B3. •Výrobní oblast horská – H, typ pícninářský s rozhodujícím zaměřením na chov skotu, se člení na podtyp H1 a H2. Charakteristika ZVO kukuřičná •Reliéf- rovinný až méně zvlněný •Nadmořská výška – do 250 m •Klimatický region – velmi teplý suchý (VT) •Průměrná roční teplota - : 9-10o C •Průměrné roční srážky: 500-600 mm •Hlavní půdní jednotky: černozemní a lužní typy, nivní půdy na píscích, drnové půdy •Stupeň zornění : větší než 80 % •Lesnatost: velmi nízká, trvalé kultury – 10-15 % • Hl.zem.plodiny: kukuřice na zrno, cukrovka, teplomilné ovoce,vinná réva,teplomilná zelenina, pekařská pšenice, sladovnický ječmen –ZVO kukuřičná: 48 ZVO Řepařská •Reliéf terénu: rovinný a mírně zvlněný •Nadmořská výška: 250-350 m •Klimatický region: teplý suchý,mírně suchý i m.vlhký T1 –T3 •Průměrná roční teplota: 8-9o C •Průměrné roční srážky: 500-650 mm •Hlavní půdní jednotky: černozemní a hnědozemní půdy na spraších a spr.hlínách nivní půdy na nivních uloženinách –Stupeň zornění: větší než 80 % •Zastoupení trvalých kultur: 6-9-% •Lesnatost: nízká •Hlavní zem.plodiny: cukrovka, kvalitní pšenice, sladovnický ječmen, kořenová zelenina, někde – chmel,rané brambory, mák, řepka, jablka, třešně, víceleté pícniny na orné půdě - vojtěška ZVO bramborářská •Reliéf terénu: mírně svažitý až silně svažitý •Nadmořská výška: 300-650 m •Klimatický region: mírně teplý suchý, vlhký MT1, MT2, mírně teplý značně vlhký, MT 3,4, mírně chladný vlhký MCCH •Průměrná roční teplota: 5 - 8o C •Průměrné roční srážky: 550-800mm •Hlavní půdní jednotky: různorodé půdy od hnědozemí, hnědých půd, až po illimerizované a glejové půdy, s různým stupněm skeletovitosti •Stupeň zornění: větší než 60 % •Zastoupení trvalých kultur: 3-6,5 % •Lesnatost: střední až vysoká •Hlavní zemědělské plodiny: převažuje pěstování obilnin,ve vyšších polohách krmné odrůdy, některé technické plodiny – řepka, mák, brambory, pícniny na orné půdě – jetel, •ZVO horská •Reliéf terénu: horizontálně členitý s vysokou svažitostí •Nadmořská výška: nad 600 m •Klimatický region: mírně chladný vlhký MCH 4, chladný vlhký – CH •Průměrná roční teplota: 5-6o C •Průměrné roční srážky: více než 700 mm •Hlavní půdní jednotky: převážně hnědé půdy oglejené a glejové,svažité půdyna všech horninách •Stupeň zornění: méně než 50 % •Zastoupení trvalých kultur: 2,5-3 % •Lesnatost: vysoká až velmi vysoká •Hlavní zem.plodiny: méně příznivé pro rostlinnou výrobu, vysoké zastoupení TTP, ojediněle sadbové brambory, len, méně náročné obiloviny • vinarske_oblasti Znevýhodněné oblasti pro zemědělce (LFA) •Režim podpory zemědělců ve znevýhodněných oblastech (LFA), funguje v EU od roku 1975, představuje mechanismus napomáhající zachovat zemědělskou činnost, a tudíž i ráz krajiny v horských oblastech, i v jiných znevýhodněných oblastech, tzv přechodných LFA, a v oblastech se specifickým znevýhodněním. •Pokračovat v udržitelném zemědělství v oblastech, kde to ztěžují podnební a půdní podmínky, je velmi důležité z důvodů: •Chránit krajinu, přírodní stanoviště a biodiverzitu •Předcházet lesním požárům •Zdokonalit hospodaření s vodou a půdou •Dotace z EU s cílem zachovat zemědělskou činnost v těchto oblastech •Základem pro vymezování LFA v ČR v letech 2004-2006 bylo nařízení Rady (ES) 1257/1999 a podporování rozvoje venkova prostřednictvím EAGGF •Od roku 2007 jsou LFA stanovené podle nařízení vlády č. 75/2007 Sb. o podmínkách poskytování plateb za přírodní znevýhodnění v horských oblastech, oblastech s jinými znevýhodněními a v oblastech NATURA 2000 na zemědělské půdě. •Rozsah LFA je průběžně aktualizován, při zachování stávající metodiky vymezení LFA • 50 Kriteria pro stanovení LFA oblastí •Horská oblast typu HA – k.ú. S nadmořskou výškou nad 600 m, nebo s výškou 500-600m a zároveň se svažitostí vyšší než 15 % na 50 % území k.ú. •Horská oblast typu HB – k.ú. Nesplňující kritéria pro HA, které však byly za účelem zachování celistvosti horské oblasti do této oblasti zařazeny. •Ostatní LFA typu OA – k.ú. s výnosností zem.půdy nižší než 34 bodů, které se nacházejí na území kraje, jenž v průměru splňuje demografická kritéria – hustota obyvatel nižší než 75 obyv./km2 a podíl pracujících v zemědělství na celkovém počtu e.a. obyvatelstva je vyšší než 8 % •Ostatní LFA typu OB – k.ú. s výnosností zem.půdy 34-38 bodů, které se nacházejí na území kraje, jenž v průměru splňuje dem.kritéria – 75, a 8 %, tato k.ú. byla zařazena do LFA za účelem zachování celistvosti této oblasti. •Specifická oblast typu S – k.ú. S výnosností zem. půdy nižší než 34 bodů nebo 34-38 a zároveň se sklonitostí vyšší než 7o na 50 % zem. půdy nebo k.ú. Které nenáleží do kraje , který v průměru splňuje dem. kritéria pro OA-OB. •Specifická oblast typu SX – k.ú. Které byly zařazeny v LFA v období 2004-2006 a vlivem aktualizace vstupních dat již nesplňují nová kritéria pro zařazení do LFA. O poskytnutí platby musí požádat Zranitelné oblasti •V souladu s právem EU bylo vydáno nařízení vlády č.103/2003 Sb, o stanovení zranitelných oblastí a o používání a skladování hnojiv a statkových hnojiv, střídání plodin a provádění protierozních opatření v těchto oblastech. •Aktualizováno nově nařízením vlády č. 108/2008 Sb. •ZO jsou územně vymezeny k.ú. ČR a jeich seznam je uveden v příloze... •V ZO se nachází 44 % celkové výměry zem.půdy ČR a 49 % orné půdy •Zastoupení ZO v jednotlivých okresech se různí v závislosti na rozdílných půdních a klimatických podmínkách . Viz dále •V ZO platí zákaz používání dusíkatých hnojiv v období, které je uvedeno v příloze.. •V ZO se stanovují rovněž pravidla pro používání hnojiv , s ohledem na půdněklimatické podmínky stanoviště. •V ZO je omezeno množství dusíku aplikovaného v hnojivech •Nařizuje se postupné provádění protierozních opatření apod. •Regiony NUTS 4 s největším zastoupením ZO – ZN, NY, PE, PZ, TA, LT, RK, NJ, PI, ST • Zranitelné obl Cena půdy •V ČR se uplatňují dva druhy cen zemědělské půdy, ceny úřední a tržní •Ceny úřední •Pro daňové účely, pro prodej a koupi pozemků ve vlastnictví státu a pro provádění pozemkových úprav se používají ceny úřední •Byly zjištěné na základě cenových předpisů MF a Mze, vyhláškou, která uvádí základní ceny zem.pozemků pro 2 199 BPEJ •Průměrná úřední cena za celou republiku je 5,24 Kč/m2 , •Nejnižší jednotková cena je 0,70 a nejvyšší 14,81 Kč /m2 . Tato nejvyšší jednotková cena je pro kód BPEJ 3 03 00, tj. černozem na spraši v třetím klimatickém regionu •Ve vyhlášce Mze, kterou se stanoví seznam k.ú. s přiřazenými průměrnými základními cenami zem.pozemků jsou uvedeny průměrné ceny pozemků stanovené váženým průměrem ze všech BPEJ, které se nachází na území oceňovaného k.ú. •Tyto průměrné ceny slouží k vyčíslení daně z pozemků podle zákona.. , •Ceny tržní •Pro účely trhu se zem.pozemky, tj. koupě a prodeje, jakož i pro stanovení daně z příjmu z prodeje pozemků slouží tržní ceny zem.pozemků. •Na základě analýzy značného množství získaných údajů o tržních cenách lze jednoznačně konstatovat, že na výši tržní ceny má prvořadý vliv poloha pozemku, velikost pozemku a účel využití kupovaného pozemku. •Průměrná tržní cena zem.půdy bez ohledu na předchozí viz , v jednotlivých letech od roku 1993 značně kolísá • 45a • ČR Tab ČR tab,2 ČR tab ČR tab