ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ V ČR Z0136 Územní plánování a urbanismus – podzim 2024 OSNOVA • Plánování v ČR po roce 1989 • Nástroje územního plánování v ČR • PÚR ČR • ÚPP • ÚPD Playbook Ozubená kola Seznam Prezentace s kruhovým grafem Mapa s označeným bodem PLÁNOVÁNÍ V ČR PO ROCE 1989 §reflexivní zavržení všech plánovacích procesů §nivelizace vs. selektivní vývoj §územní plán jako rozvojový dokument §normativní přístup přešel do podoby regulačního plánování §těžiště investic z oblasti veřejných zdrojů na soukromý kapitál § Proudy současného plánování tradiční inženýrský →plánování jako technická disciplína →sociální a často i ekonomické faktory jako externí záležitosti Pravítko rozvojově orientovaný →podpora investic do území →velice flexibilní, nesvazovaný dlouhodobými plánovacími horizonty environmentálně orientovaný →plánování jako nástroj prevence vůči exploataci přírodních zdrojů, kulturního dědictví →dlouhodobé horizonty (trvalá udržitelnost) Město Scéna na dálnici Aktéři procesu plánování §stavebníci §financování i realizace stavby §investoři §věcné investice §vlastnění, příp. využívání stavby §developeři §stavební činnost jako předmět podnikání §nevyužívání, nespravování stavby §projektanti § § §veřejné subjekty §obecné blaho §přenášení politicky akceptované rozvojové politiky do území §občanská sdružení §spolky § §vlastníci pozemků §správci sítí §realitní kanceláře §zprostředkovatelé §uživatelé daného prostoru §veřejnost § § Komerční sektor Veřejný sektor Další účastníci Neziskové subjekty §specifické, účelové cíle § Role plánování §tržní síly ovlivňující rozvoj území = trh s pozemky, nemovitostmi §využívání pozitivních a produkce negativních externalit §privatizace zisků a socializace nákladů §cíl veřejné správy: zrovnoprávnění postavení všech hráčů na trhu (uživatelů prostoru) §internalizace, tj. přenášení externích nákladů zpět na jejich původce §koordinace zájmů §zabránění prostorovým střetům a jejich dopadům (např. hlídání nepřesycení trhu určitou funkcí) Podmínky plánování §přechod od lineárního kvantitativního rozvoje k rozvoji kvalitativnímu (často regresivnímu) §reflexe mocenských aspektů územního rozvoje §posun od administrativního plánování ke komunikaci a koordinaci §vzrůstající závislost na technických infrastrukturách Zákon o územním plánování a stavebním řádu č. 183/2006 Sb. (stavební zákon) §úprava postavení a kompetence orgánů územního plánování i zvláštních orgánů, zřizovaných na úrovni obcí, ORP, krajů i postavení Rady obcí pro udržitelný rozvoj území §zavedení územně analytických podkladů (ÚAP) §zavedení politiky územního rozvoje (PÚR) jako celostátního nástroje územního plánování §zavedení zásad územního rozvoje (ZÚR) jako nového nástroje územního plánování krajů §nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. §Územní rozvojový plán – nový dokument (11/2024) Zdroj: PÚR ČR (2021) Územně plánovací dokumentace (ÚPD) Územně plánovací podklady (ÚPP): →územně analytické podklady (ÚAP) →územní studie (ÚS) Významní hráči a pojmy §obec §orgány obcí vykonávající působnost ve věcech územního plánování, působnost: §přenesená §samostatná obecní úřad ORP, tj. úřad územního plánování jako pořizovatel: →pořizuje územní plán a regulační plán pro území obce →pořizuje územně plánovací podklady →na žádost obce ve svém správním obvodu pořizuje ÚPD zastupitelstvo obce: →rozhoduje o pořízení ÚP a RP →schvaluje zadání ÚP a pokyny pro zpracování návrhu ÚP →vydává ÚP a RP a projednává zprávu o uplatňování ÚP §pořizovatel §pořizuje ÚPP nebo ÚPD §úřad ORP/obecní úřad, krajský úřad, újezdní úřad, MMR §projektant §fyzická osoba, jež získala oprávnění k výkonu vybrané činnosti ve výstavbě podle zvláštního právního předpisu (tj. projektanti – autorizovaní architekti nebo autorizovaní urbanisté) POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE (PÚR) §požadavky a rámce úkolů územního plánování v republikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech §republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území (vyváženost podmínek příznivého ŽP, hospodářského rozvoje a soudržnosti obyvatel) §koordinuje: §územně plánovací činnosti krajů a obcí §odvětvové koncepce, politiky a strategie §záměry ovlivňující území více krajů §vymezuje: §oblasti se zvýšenými požadavky na změny v území §oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy § MMR Priority PÚR §ochrana krajiny, migrační propustnost, vodní hospodářství §prevence segregace §podpora pracovních příležitostí §polycentrický rozvoj §polyfunkční využívání brownfields §spektrum dopravních témat §podpora decentralizované energetické produkce §ochrana území před potenciálními riziky a katastrofami §vymezovány v územích, v nichž z důvodů soustředění aktivit mezinárodního a republikového významu existují zvýšené požadavky na změny v území §rozvojové oblasti zahrnují obce, ovlivněné rozvojovou dynamikou hlavního centra kraje při případném spolupůsobení vedlejších center §rozvojové osy zahrnují obce, v nichž existují, nebo lze očekávat zvýšené požadavky na změny v území, vyvolané dopravní vazbou na existující nebo připravované kapacitní silnice a železnice při spolupůsobení rozvojové dynamiky příslušných center osídlení Zdroj: PÚR ČR (2021) §vymezovány v územích, ve kterých se v porovnání s ostatním územím ČR dlouhodobě projevují problémy z hlediska udržitelného rozvoje území §upřesněné specifické oblasti se mohou překrývat s upřesněnými rozvojovými oblastmi nebo osami pouze výjimečně a jen ve zvláště odůvodněných případech §potřeba řešit problém sucha, které je způsobeno nízkými úhrny srážek a vysokým výparem v kombinaci s malou zásobou povrchové a podzemní vody §potřeba zajistit účinné zadržení vody v krajině Zdroj: PÚR ČR (2021) §vytvoření územních podmínek pro umístění např. pozemních komunikací, drah, vodních cest a letišť, které mají vliv na rozvoj území České republiky §dojde-li k překryvu plochy nebo koridoru pro záměr vymezený v PÚR ČR s jiným záměrem, který v PÚR ČR není vymezený nebo se záměrem, pro který je vymezena územní rezerva v ÚPD, nesmí být v územně plánovací dokumentaci stanoveny podmínky, které by znemožnily nebo podstatně ztížily realizaci záměru vymezeného v PÚR ČR, pokud tyto podmínky nevyplývají ze stavu nebo limitů využití území Zdroj: PÚR ČR (2021) (96a) SD1 Vymezení: D1 úsek Říkovice–Přerov. Důvody vymezení: Příprava dokončení základní sítě dálnic a zabezpečení převedení očekávané zátěže intenzit dopravy na tuto kvalitativně vyšší úroveň dopravy. Součást TEN-T. §vytvoření územních podmínek pro umísťování elektroenergetických a plynárenských sítí, dále dálkovodů (ropovody, produktovody), vodovodních a kanalizačních sítí, ploch pro odpadové hospodářství a území chráněných pro akumulaci povrchových vod, které mají vliv na rozvoj území České republiky §vedení jednotlivých systémů technické infrastruktury jsou mimo jiné i nositeli limitů využití území (ochranné režimy), a proto je nezbytná koordinace při jejich situování, a to jak v zastavěném území, tak i v nezastavěném území, zejména pak ve vztahu k dopravní infrastruktuře Zdroj: PÚR ČR (2021) ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ PODKLADY (ÚPP) §územně analytické podklady (ÚAP) §pro území ČR/ kraje / SO ORP §aktualizace po 4 letech (dílčí aktualizace mohou být častěji) §zjišťují a vyhodnocují stav a vývoj území §územní studie (ÚS) §ověřují možnosti a podmínky změn v území § •→ jako podklad k pořizování politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně a pro rozhodování v území ÚAP •a) podklady pro rozbor udržitelného rozvoje území §text - zjištění a vyhodnocení: §stavu a vývoje území §hodnot území §limitů využití území §záměrů na provedení změn v území §grafika: §výkres hodnot území §výkres limitů využití území §výkres záměrů na provedení změn v území Vyhláška č. 157/2024 Sb. Vyhláška o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu b) rozbor udržitelného rozvoje území (RURÚ) §zjištění a vyhodnocení: §pozitiv v území §negativ v území §vyhodnocení územních podmínek a potenciálů jednotlivých pilířů udržitelného rozvoje území §určení problémů k řešení v územně plánovacích dokumentacích §omezení urbanistických, dopravních a hygienických závad, vzájemných střetů záměrů na provedení změn v území a střetů těchto záměrů s limity využití území a s hodnotami v území §výkres problémů k řešení c) údaje o území §databáze ÚAP §průběžná aktualizace §sledované jevy podle přílohy č. 1 vyhlášky §textová část, která zahrnuje popis údaje o území §geografická data zpracovaná ve strojově čitelném formátu Údaje o území Datový katalog: ÚAP Brno 2020 Zdroj: ÚAP Brno (2020) Členění Podkladů pro RURÚ §Vyhláška: •1. širší územní vztahy, •2. prostorové a funkční uspořádání území, •3. struktura osídlení, •4. sociodemografické podmínky a bydlení, •5. příroda a krajina, •6. vodní režim, •7. horninové prostředí, •8. kvalita životního prostředí, •9. zemědělský půdní fond a pozemky určené k plnění funkcí lesa, •10. občanské vybavení včetně jeho dostupnosti a veřejná prostranství, •11. dopravní infrastruktura včetně jejich dostupnosti, •12. technická infrastruktura včetně jejich dostupnosti, •13. ekonomické a hospodářské podmínky, •14. rekreace a cestovní ruch, •15. bezpečnost a ochrana obyvatel •záměry na provedení změn v území §ÚAP Brno 2020: 00 Základní informace 01 Širší vztahy 02 Krajina 03 Město 04 Funkční uspořádání města 05 Ekonomické podmínky 06 Občanská vybavenost 07 Dopravní infrastruktura 08 Technická infrastruktura 09 Potenciál rozvoje území 10 Hodnoty 11 Limity 12 Záměry Výkres využití území Zdroj: ÚAP Brno (2020) Výkres hodnot území Zdroj: ÚAP Brno (2020) Výkres hodnot území Zdroj: ÚAP Brno (2020) Výkres hodnot území Zdroj: ÚAP Brno (2020) Výkres limitů území Zdroj: ÚAP Brno (2020) Výkres záměrů v území Zdroj: ÚAP Brno (2020) Záměry jiné veřejné vybavenosti a ostatní záměry s celoměstským dopadem Zdroj: ÚAP Brno (2020) Problémový výkres Zdroj: ÚAP Brno (2020) Vyhodnocení střetů a určení problémů k řešení v ÚPD Zdroj: ÚAP Brno (2020) Problémový výkres JMK Zdroj: ÚAP JMK (2017) Zdroj: ÚAP JMK (2017) Zdroj: ÚAP JMK (2017) Zdroj: ÚAP JMK (2017) Problémy ÚAP §identifikace pozitiv a negativ v území – nekonzistence hodnocení §problematická definice hodnot území §problematická definice udržitelnosti §striktní oddělení pilířů §hodnocení vyváženosti a její interpretace §přenositelnost informací, výsledků a interpretací mezi různými územními měřítky §identifikace problémů k řešení v ÚPD ÚS §navrhuje, prověřuje a posuzuje možná řešení vybraných problémů v konkrétním území, které by mohly významně ovlivňovat nebo podmiňovat jeho využití a uspořádání §ÚS v souladu s územním plánem → slouží jako neopomenutelný nezávazný podklad pro rozhodování v území §ÚS navrhující odlišné využití území nežli územní plán → slouží jako podklad pro pořízení jeho změny ÚS - příklady §Brno – celoměstské: §Studie proveditelnosti variant řešení povodí kmenové stoky E – 2018 §Územní studie Návrh využití zahrádkářských lokalit na území města Brna – 2018 §Územní studie Výškové zónování pro Územní plán města Brna – 2011 §Brno – specifická území: §Územní studie Západní brána – západní část – 2021 §Územní studie Žlutý kopec – 2021 §Územní studie Bosonohy – 2022 §JMK: §Územní studie nadřazené dálniční a silniční sítě v jádrovém územní OB3 metropolitní rozvojové oblasti Brno – 2019 ÚZEMNĚ PLÁNOVACÍ DOKUMENTACE (ÚPD) §výrok = závazné zásady, požadavky, podmínky a pokyny pro rozhodování (stručnost, výstižnost) §odůvodnění = důvody výroku nebo výroků rozhodnutí, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení (bez podmínek) §zásady územního rozvoje (ZÚR) §území kraje §vydání v měřítku 1 : 100 000 nebo v odůvodněných případech 1 : 50 000, popřípadě 1 : 200 000 §nerozlišují se jednotlivé pozemky (parcely) nebo stavby §územní plán (ÚP) §území obce §zpracování nad mapovým podkladem v měřítku katastrální mapy nebo v měřítku 1 : 5 000; vydání v měřítku 1 : 5 000 nebo 1 : 10 000 §možnost dovodit pozemek (parcelu), či stavbu, které budou záměrem navrženým v ÚP dotčeny části: textová grafická §regulační plán (RP) §definované území §zpracování / vydání zpravidla v měřítku 1 : 1 000, popřípadě 1 : 500 Opatření obecné povahy §správní akt zavedený správním řádem §nelze ztotožnit ani s právním předpisem, ani s rozhodnutím §má konkrétně vymezený předmět a obecně určené adresáty §od právního předpisu se liší tím, že není obecné → upravuje jedinečnou věc §od rozhodnutí se liší tím, že nesměřuje vůči konkrétní osobě (osobám) §stojí na pomezí obecně závazného předpisu a rozhodnutí v individuální věci ZÁSADY ÚZEMNÍHO ROZVOJE §nástroj, kterým kraj určuje základní strategii pro rozvoj svého území s ohledem na podmínky udržitelného rozvoje a na hospodárné využívání §v nadmístních souvislostech území kraje: §zpřesňují a rozvíjejí cíle a úkoly územního plánování v souladu s politikou územního rozvoje §koordinují územně plánovací činnost obcí §kraj nesmí zasahovat na úseku územního plánování do těch pravomocí, které výhradně přísluší obcím §pořizují se pro celé území kraje Obsah ZÚR §stanovení priorit územního plánování kraje pro zajištění udržitelného rozvoje území §zpřesnění vymezení rozvojových oblastí a rozvojových os vymezených v politice územního rozvoje a vymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území, které svým významem přesahují území více obcí (nadmístní rozvojové oblasti a nadmístní rozvojové osy) §zpřesnění vymezení specifických oblastí vymezených v politice územního rozvoje a vymezení dalších specifických oblastí nadmístního významu §zpřesnění vymezení ploch a koridorů vymezených v politice územního rozvoje a vymezení ploch a koridorů nadmístního významu, ovlivňujících území více obcí, včetně ploch a koridorů veřejné infrastruktury, územního systému ekologické stability a územních rezerv §upřesnění územních podmínek koncepce ochrany a rozvoje přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území kraje §vymezení cílových charakteristik krajiny §vymezení veřejně prospěšných staveb, veřejně prospěšných opatření, staveb a opatření k zajišťování obrany a bezpečnosti státu a vymezených asanačních území nadmístního významu, pro které lze práva k pozemkům a stavbám vyvlastnit §stanovení požadavků nadmístního významu na koordinaci územně plánovací činnosti obcí a na řešení v územně plánovací dokumentaci obcí §vymezení ploch a koridorů, ve kterých je prověření změn jejich využití územní studií podmínkou pro rozhodování Grafická část ZÚR – příklad JMK §Výkres uspořádání území kraje 1 : 200 000 §Výkres ploch a koridorů, včetně územního systému ekologické stability 1 : 100 000 §Výkres krajin 1 : 200 000 §Výkres veřejně prospěšných staveb a veřejně prospěšných opatření 1 : 100 000 §Výkres oblastí, ploch a koridorů, ve kterých je uloženo prověření změn jejich využití územní studií 1 : 200 000 §Koordinační výkres 1 : 100 000 (1 : 50 000) Výkres uspořádání území kraje Zdroj: ZÚR JMK (2020) Výkres ploch a koridorů nadmístního významu, včetně územního systému ekologické stability Zdroj: ZÚR JMK (2020) Výkres oblastí, ploch a koridorů, ve kterých je uloženo prověření změn jejich využití územní studií Zdroj: ZÚR JMK (2020) Koordinační výkres Zdroj: ZÚR JMK (2020) Zpracování ZÚR – proces Zpracování ZÚR – veřejná účast Zdroj: Jarmič a Záhumenská (2010) ÚZEMNÍ PLÁN §opatření obecné povahy, které „stanoví základní koncepci rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání …, uspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury; vymezí zastavěné území, plochy a koridory, zejména zastavitelné plochy a plochy vymezené ke změně stávající zástavby, k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území, pro veřejně prospěšné stavby, pro veřejně prospěšná opatření a pro územní rezervy a stanoví podmínky pro využití těchto ploch a koridorů“ (Zákon č. 183/2006 Sb., § 43) Koncepce území §koncepce → stanovení cílového charakteru obce – srozumitelnost a „institucionální udržitelnost“ §urbanistická koncepce → kde a v jaké míře/intenzitě by měl rozvoj probíhat, jakou formou, jaké prahové hodnoty či územní hranice by měly být respektovány Plochy v ÚP §s ohledem na rozdílné funkce/nároky na využití se území člení územním plánem na plochy a)plochy se vymezují dle stávajícího nebo požadovaného způsobu využití ("plochy s rozdílným způsobem využití") • tyto plochy se vymezují ke stanovení územních podmínek, zejména pro vzájemně se doplňující, podmiňující nebo nekolidující činnosti, pro další členění ploch na pozemky a pro stanovení ochrany veřejných zájmů v těchto plochách, jakými jsou ochrana přírodního a kulturního dědictví, civilizačních, architektonických a urbanistických hodnot b)plochy se vymezují dle významu • rozlišují se zejména plochy stabilizované, zastavitelné, plochy územních rezerv, plochy ke změně stávající zástavby, plochy k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území a plochy rekonstrukčních a rekultivačních zásahů do území; pro tyto plochy se zpravidla určuje i způsob jejich využití Využití a uspořádání území v ÚP §„využití území“ – zpravidla chápáno jako: §účel využití (určení, pro jakou činnost, funkci - a jakým způsobem bude území využito) §intenzita využití (např. počet bytů, množství obyvatel na jednotku plochy, počet obyvatel / ha atd.) §„uspořádání území“ v zastavěném území – zpravidla chápáno jako: §druh zástavby (způsob zástavby, volné plochy a jejich druh - zeleň, náměstí, atd.) §intenzita zástavby (poměr mezi zastavěnými a volnými plochami, podlažnost objektů atd.) §„uspořádání území“ ve volné krajině – zpravidla chápáno jako: §vymezení územních systémů ekologické stability, stanovení cestní sítě, biotechnická opatření (např. vodohospodářská opatření v krajině atd.) § Limity - příklady •A) činnost → produkce vedlejších efektů: hluk, exhalace, apod. • limit → zákaz umístění činnosti, příp. odstupy, ochranná pásma •B) činnost → citlivost na vnější vlivy (např. nemocnice) • limit → stanovuje podmínky okolního působení pro lokalizaci investice •C) činnost → generuje přílišný rozsah objektu (např. svými rozměry) • limit → určuje maximální rozměry (např. výšku, počet podlaží) nebo zákaz určité lokalizace (např. na vrcholových bodech horizontu) •D) hodnota → mimořádně ekologicky cenné území (např. zvláště chráněné území přírody nebo významné krajinné prvky) • limit → jakékoli využití pro potřeby člověka je zakázáno Posloupnost kroků při tvorbě ÚPD §přípravné práce §shromáždění dat (ÚAP, ÚS, aj.) §průzkumy a rozbory §doplňující vlastní šetření §zadání §definování rozvojových cílů / zachycení trendů §návrh §řízení o územním plánu §schválení https://www.pravniprostor.cz/storage/app/media/graf.jpg Zdroj: pravniprostor.cz (2020) Zpracování ÚP – veřejná účast Zdroj: Jarmič a Záhumenská (2010) Zdroj: Jehlík a kol. (2015) Problémy ÚP §ÚP jako restriktivní nástroj (pouhé obrazové znázornění limitů) • vs. • ÚP jako podklad pro změnu, ukázání směru §územní plánování není (a nesmí být) rigidní a statické, ale dynamické s mnoha proměnnými (nesmí ale postrádat vnitřní stabilitu) §spory a různé zájmy jsou charakteristikou obce, ne její vadou → ÚP jako podklad pro dohadování §vlastnická rozdrobenost pozemků → obtížná dostupnost ploch pro neprofitní aktivity (občanské vybavení, sport, zeleň, aj.) §nekoncepčními změnami ÚP dochází k zásadním chybám v postupu (etapizaci) rozvoje obcí (nespojité využívání zastavitelných ploch) §spekulativní záměry vs. skutečná potřeba nových ploch § REGULAČNÍ PLÁN §regulační plán v řešené ploše stanoví podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a uspořádání staveb, pro ochranu hodnot §obvykle menší území v podrobnosti za jednotlivé pozemky §v zastavěném území, či zastavitelné ploše nahrazuje územní rozhodnutí §musí být v souladu s ÚP https://uzr.praha.eu/uzplan/Regulacni_plany/Anenska/Graficka_cast/AN2_15_16_17_18_19.GIF Regulační plán Anenská (Praha) Zdroj: Sedlák (1998) https://uzr.praha.eu/uzplan/Regulacni_plany/Anenska/Graficka_cast/legenda_AN2.GIF