GIS4SG Lokační a alokační úlohy podzim 2024 Lukáš Herman herman.lu@mail.muni.cz Úvod ̶ Kde mám umístit svoji provozovnu (obchod, stanici, nemocnici, testovací středisko ..) ? ̶ Umístění (lokace) je klíčový faktor pro úspěch v podnikání (maloobchodním). ̶ Pokud obchodník ví, kde jsou jeho potenciální zákazníci, snadněji je získá a udrží si je. ̶ Jaká data budeme potřebovat? ̶ Jak optimální umístění najít? ̶ Na jakých principech je nalezení založeno a jaké technologie lze využít? ̶ Je třeba jít nad rámec location-allocation nástroje v ArcGIS Network analyst? Lokace a alokace – v čem je problém? Starosta ostrova s následujícím rozmístěním obyvatelstva: Kde je optimální umístit požární stanice tak, aby bylo obyvatelstvo co nejlépe chráněno v případě vzniku požáru?? Umístění požárních stanic (?) ̶ Optimalizujte rozmístění 5 požárních stanic. ̶ Na základě jakých kritérií bylo umístění zvoleno? Jaké postupy byly použity? Jaká potřebujeme data?? ̶ Data o poptávce (demand points) – počet obyvatel v jednotlivých oblastech (počet zákazníků…). ̶ Možno přidat váhy v případě více kritérií/datových zdrojů. ̶ Příklady?? Jaká potřebujeme data? II. ̶ Provozovny (umístění požadované provozovny) – možné, vyžadované, konkurenční, vytipované… (prodejna, stanice, BTS, nemocnice…). ̶ Pokud není možné omezit, lze nahradit pravidelnou sítí rovnoměrně rozmístěných bodů, nebo souborem adres. Jaká potřebujeme data? III. 3. Síť – silniční či uliční síť s určenými pravidly pohybu (conectivity rules). Jaké datové sady můžeme využít?? Jaká pravidle je potřeba splnit? Oblasti využití alokačních úloh ̶ Největší využití lokačních a alokačních analýz je oblast logistiky a geomarketingu. ̶ Dalšími oblastmi, kde tyto analýzy nacházejí uplatnění je: ̶ modelování alokace v distribuci vody (potrubí), ̶ v oblasti služeb a investic (hledání vhodných lokalit pro investory), ̶ ve sběru odpadu, ̶ v oblasti datových sítí (wifi, IP adresy). Teoretický základ ̶ Alokace = přiřazení spotřebitelů ke zdrojům, kdy vznikají tzv. obslužné (servisní) oblasti. ̶ Lokace = optimální umístění lokality pro vybrané zařízení. ̶ Lokační teorie – vychází z hledání vhodné lokalizace pro nějaké zařízení (lokace), která je dána souřadnicemi x, y a vypočítána ze známých souřadnic pevných bodů, tzv. poptávkových bodů a podle váhy jim přiřazené (alokace). ̶ Jedná se o územní medián, tedy bod s minimálním součtem euklidovské vzdálenosti, vzdálenosti „vzdušnou čarou“. Metody řešení územního mediánu ̶ Torricelliho bod, Varignonův rámec, Voronoi diagramy. ̶ Torricelliho bod je bod uvnitř ostroúhleho trojúhelníku, který má minimální součet vzdáleností od vrcholů. Nad každou stranou trojúhelníka se sestrojí rovnostranný trojúhelník a jeho kružnice opsaná. Všechny tři kružnice se protnou v jednou bodě – Torricelliho bod. Metody řešení územního mediánu ̶ Varignonův rámec vychází z analogického modelu desky s otvory, které odpovídají obslužným bodům. Každým otvorem prochází nit, na jejímž volném konci visí závaží s váhou. Opačné konce nití jsou svázány v uzlu, jehož souřadnice po ustálení představují optimální umístění střediska obsluhy. Metody řešení územního mediánu ̶ Voronoi diagramy Data pro síťovou analýzu ̶ ZABAGED, OpenStreetNet, JSDI. ̶ StreetNet (CEDA) – aktualizace 2x ročně; bezešvá, navigace, doplněna topo podkladem a administrativními hranicemi. ̶ Popisné informace identifikační (číslo silnice, mezinárodní označení, třída název ulice.), technické a funkční (popis segmentů, pravidla pohybu). Street Net vzorek StreetNet ZABAGED Horák a kol. (2015) Street Net typy komunikací Real Time data pro síťovou analýzu ̶ Rodos http://rodos.vsb.cz/ ̶ Dynamic Mobility Model (DMM) integrován s pohybem osob, vozidel a zboží. Detailní pohled RODOS Brno (zdržení dopravy) Jak řešit v ArcGIS? ̶ Bez sítě – Buffer na generování obalových zón a nástroj Create Thiessen Polygons pro tvorbu spádových oblastí. ̶ Jak v rámci vektorových dat, tak i rastrových ̶ Na síti – Network Analyst a její nástroje Service Area a Location-Allocation. ̶ Service Area neboli obslužné zóny představují hrany (ulice), které spadají do vymezené oblasti prostřednictvím parametru Impedance (vzdálenost, čas, náklady…). Zařízení, kolem jsou dány lokalizací na síti a vždy do analýzy musí vstupovat alespoň jedno. Je možné také vytvářet složené obslužné zóny, např. ve vzdálenosti 1 a 2 km. ̶ Parametry Impedance; Default Breaks. Location – alocation v ArcGIS - jak lze ovlivnit řešení lokačních a alokačních úloh? Vstupy: ̶ potenciální lokality zařízení (Candidate), stávající lokality zařízení (Required) a lokality konkurenčních zařízení (Competitor). ̶ poptávkové body (Demand Points), které představují potenciální zákazníci pro zařízení (nejčastěji adresní body s demografickými charakteristikami, které slouží jako váha analýzy). Poptávkové body tak omezují výslednou analýzu pouze na oblasti, kde se poptávkové body nachází . Jak řešit v QGISu? ̶ Bez sítě – analogicky jako v případě ArcGIS (Obalová zóna + Voronoi polygony) ̶ Na síti ̶ Např. video návod: https://www.youtube.com/watch?v=CnSAIJUQo9M ̶ Nebo: https://plugins.qgis.org/plugins/QNEAT3/ Typy analýz Nástroj Location-Allocation obsahuje celkem 6 typů analýz: ̶ Minimize Impedance (Minimalizace nákladů) ̶ Maximize Coverage (Maximální pokrytí) ̶ Minimize Facilities (Minimalizace zařízení) ̶ Maximize Attendance (Maximalizace účasti) ̶ Maximize Market Share (Maximalizace trhu) ̶ Target Market Share (Cílené pokrytí trhu) Minimalizace nákladů ̶ Analýza zaručuje minimalizaci odporu (vzdálenost, čas, nebo finanční náklady na překonání daného úseku sítě). ̶ Př. - veřejnost cestuje do nějakého zařízení, a my požadujeme, aby tato cesta byla co nejkratší. Využívá se tedy nejvíce při lokalizaci služeb veřejného sektoru. Používá se pro analýzy, kde je odpor (vzdálenost či čas) klíčovým faktorem. ̶ Platí, že každý poptávkový bod se vždy přiřadí pouze k jednomu zařízení. ̶ Nejjednodušší alokační a lokační analýza. ̶ Nejvíce rozšířená. Maximální pokrytí a Minimalizace zařízení ̶ Maximální pokrytí se snaží přiřadit co nejvíce poptávkových bodů k zařízení, např. u lokalizace policejních stanic, ze kterých se vyjíždí k nehodám, při pokrytí celého území. Hraniční vzdálenost, váhy (počet obyvatel). ̶ Minimalizace zařízení analýza se snaží vybrat co nejméně z potenciálních zařízení tak, aby pokryla celé území minimálním počtem zařízení. Maximalizace účasti ̶ Analýza při výběru zařízení využívá faktu, že čím je poptávkový bod více vzdálený od zařízení, tím je menší pravděpodobnost, že ho navštíví. ̶ Příkladem mohou být zubní ordinace, specifické obchody, menší podniky nebo služby, které nemají v dané oblasti konkurenci. ̶ Poptávkové body mohou být přiřazeny k více zařízení, jejich váha se rozdělí mezi více zařízení. Je nutné znát počet zařízení, která chceme lokalizovat a váhu poptávkových bodů (počet obyvatel v adresních bodech). Maximalizace trhu ̶ Analýza se snaží získat co největší část trhu. Počítá také s konkurenčními zařízeními, tudíž některé poptávkové body jsou sdíleny spolu s konkurenčními zařízeními a lze takto získat informaci o počtu poptávkových bodů (zákazníků), které budou společné jak novému zařízení, tak některému ze zařízení konkurenčních. Výsledné řešení se snaží zaručit, aby tento počet byl co nejmenší. ̶ Cílem je pokrýt, co největší část trhu s ohledem na konkurenční zařízení. Cílené pokrytí trhu ̶ Analýza se snaží vybrat takové kandidátní lokality, které by pokryly zadané procento trhu. ̶ Např. při požadavku na 20% pokrytí trhu, lze analýzou určit, že pro pokrytí této části trhu, je nutné vybrat šest potenciálních lokalit. ̶ Cílem analýzy je vybrat co nejméně zařízení nezbytných pro pokrytí zadaného procenta trhu s ohledem na konkurenci a nastavené procento trhu. Zdroje ̶ https://gisgeography.com/optimal-business-location-allocation/ GIS & Karto aktivity ̶ Vysvětlete nebo nakreslete vylosovaný pojem z kartografie a geoinformatiky ̶ Ostatní hádají ̶ Je to opakování a tím pádem příprava na zkoušku Vysvětlování Kreslení