III. Informace o implementaci Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v České republice pro roce 2020 GeoInfoStrategie2020+ Pracovní skupina pro národní infrastrukturu pro prostorové informace Rady vlády pro informační společnost Digitální a informační agentura Praha, duben 2024 2 OBSAH OBSAH ..................................................................................................................................................... 2 1 ÚVOD.................................................................................................................................................... 3 1.1 Důvod předložení .......................................................................................................................... 3 1.2 Základní rámec .............................................................................................................................. 3 2 ŘÍDICÍ A ORGANIZAČNÍ STRUKTURA IMPLEMENTACE STRATEGIE....................................................... 4 2.1 Základní informace........................................................................................................................ 4 2.2 Pracovní skupina pro národní infrastrukturu pro prostorové informace ..................................... 5 2.3 Stručné shrnutí činnosti Pracovní skupiny .................................................................................... 5 3 INFORMACE O STAVU IMPLEMENTACE ............................................................................................... 6 3.1 Souhrnná informace o průběhu a stavu implementace v hodnoceném období .......................... 6 3.2 Vyhodnocení plnění strategických oblastí..................................................................................... 6 3.2.1 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 1: Podpora výzkumu, vývoje, inovací a vzdělávání. 6 3.2.2 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 2: Regulační rámec podporující využívání prostorových dat ............................................................................................................................. 9 3.2.3 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 3: Rozvoj prostředí podporujícího digitální technologie pro prostorová data .................................................................................................. 10 3.2.4 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 4: Efektivní a centrálně koordinovaný rozvoj NIPI jako klíčové součásti eGovernmentu i digitální ekonomiky a společnosti.................................... 13 3.3 Souhrn vyhodnocení plnění jednotlivých strategických cílů....................................................... 17 4 NÁVRH AKTUALIZACE IMPLEMENTAČNÍHO PLÁNU STRATEGIE......................................................... 19 5 KOMUNIKACE IMPLEMENTACE STRATEGIE ....................................................................................... 19 Nástroje komunikace a jejich užití................................................................................................. 20 6 ZÁVĚR ................................................................................................................................................. 21 7 SEZNAM ZKRATEK............................................................................................................................... 21 8 SLOVNÍK POJMŮ................................................................................................................................. 22 9 PŘÍLOHA.............................................................................................................................................. 23 Seznam členů předsednictva PS NIPI ................................................................................................ 25 Seznam zástupců členů předsednictva PS NIPI ................................................................................. 25 Seznam dalších členů PS NIPI ............................................................................................................ 26 Seznam členů PT NIPI........................................................................................................................ 27 3 1 ÚVOD 1.1 Důvod předložení Informace o implementaci Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v České republice po roce 2020 (dále též „Informace“) je zpracována a předkládána na základě bodu II.1.c) usnesení vlády České republiky ze dne 12. listopadu 2021 č. 1014, o Strategii rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v České republice po roce 2020 (dále též „Strategie“), kterým se ukládá předsedovi Rady vlády pro informační společnost předložit vládě informaci o implementaci Strategie do 30. dubna roku 2024. Vzhledem ke skutečnosti, že v průběhu hodnoceného období listopad 2021 – prosinec 2023 došlo ke změně gestora za jednotlivá opatření Implementačního plánu Strategie z Ministerstva vnitra na nově zřízenou Digitální a infomační agenturu, je nezbytné v tomto smyslu provést aktualizaci Implementačního plánu. Z uvedeného důvodu je materiál předkládán vládě ČR „k projednání“. Materiál byl projednán Radou vlády pro informační společnost. Dle Jednacího řádu vlády byl materiál rozeslán do meziresortního připomínkového řízení dopisem místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj PhDr. Ivana Bartoše, Ph.D., č. j. 8246/2024-UVCR ze dne 29. února 2024 s termínem dodání stanovisek do 15. března 2024. Ze 44 připomínkových míst uplatnilo 5 své připomínky, z toho 3 připomínky zásadní. Připomínky byly projednávány se zástupci připomínkových míst ve dnech 18. – 26. března 2024. Přehled vypořádání připomínek je částí V předkládaného materiálu. Materiál je předkládán bez rozporu. 1.2 Základní rámec Strategie je základním koncepčním materiálem střednědobého charakteru, který stanovuje principy dalšího rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace v mezinárodním kontextu do roku 2027. Strategie kontinuálně navazuje na Strategii rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v České republice do roku 2020, je v souladu s principy a cíli eGovernmentu, vytváří podmínky pro realizaci zásadních projektů nad prostorovými daty s celonárodním významem v mezinárodním kontextu a akcentuje vzdělávání všech účastníků národní infrastruktury pro prostorové informace a podporu výzkumu, vývoje a inovací v předmětné oblasti. Strategie je vypracována plně v souladu s principy, cíli a zásadami eGovernmentu ČR, které jsou reprezentovány programem Digitální Česko, především Informační koncepcí ČR a jejími navazujícími dokumenty. Samotná Informační koncepce ČR obsahuje jako svůj dílčí cíl 5.11 Rozvoj a provoz informačních systémů spravujících prostorová data, který je dále rozveden v samostatné oblasti Národního architektonického plánu — Prostorová data a služby nad prostorovými daty. K základním mezinárodním východiskům pro rozvoj infrastruktury pro prostorové informace v České republice patří principy definované Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES, o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE). 4 Strategie identifikovala a popsala hlavní problémy stavu národní infrastruktury pro prostorové informace (dále též „NIPI“), kterými jsou: 1. roztříštěný a nedostačující regulační rámec a terminologické ukotvení v oblasti národní infrastruktury pro prostorové informace; 2. absence potřebných garantovaných prostorových dat pro užití v agendách veřejné správy i soukromém sektoru; 3. nedostatečné využívání velkého ekonomického potenciálu prostorových dat; 4. podcenění významu kvalifikovaných lidí a vzdělávání v oblasti prostorových informací. S cílem přispět k řešení hlavních problémů identifikovaných v oblasti prostorových informací Strategie vytyčila 2 vize, a to 1. přívětivá, efektivní a plně digitální veřejná správa využívající prostorová data prostřednictvím moderních služeb eGovernmentu; 2. digitální ekonomika a společnost využívající národní infrastrukturu pro prostorové informace podporující úspěšnou digitální transformaci České republiky; a 4 globální cíle: 1. informovaní a digitálně gramotní občané využívající služby nad prostorovými daty; 2. digitální veřejná správa využívající prostorové informace; 3. služby nad prostorovými daty pro komerční i nekomerční subjekty; 4. on-line služby nad prostorovými daty pro občany. S cílem poskytnout základní informace o předmětné problematice a zpřístupnit základní dokumenty a výstupy implementace Strategie byla zřízena webová stránka GeoInfoStrategie2020+ - Digitální a informační agentura (gov.cz). Na přípravě této Informace se podíleli členové Pracovní skupiny pro národní infrastrukturu pro prostorové informace, zejména členové předsednictva. 2 ŘÍDICÍ A ORGANIZAČNÍ STRUKTURA IMPLEMENTACE STRATEGIE 2.1 Základní informace Koordinaci rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace zajišťuje nadresortní, formálně ukotvená a plně funkční organizační a řídicí struktura. V rámci Rady vlády pro informační společnost byl v působnosti Výkonného výboru pro Informační koncepci ČR zřízen stálý Pracovní výbor pro prostorové informace (dále též „Pracovní výbor“), který zajišťoval koordinaci rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace v souladu s relevantními usneseními vlády ČR a národními i mezinárodními strategickými a řídícími dokumenty. K řešení stěžejních odborných úkolů byly v působnosti Pracovního výboru zřízeny čtyři odborné pracovní týmy. Po organizačních změnách nastalých v rámci Rady vlády pro informační společnost byl Pracovní výbor pro prostorové informace zrušen a jeho kompetence převzala Pracovní skupina pro národní infrastrukturu pro prostorové informace (dále jen „Pracovní skupina“) zřízená v působnosti Pracovního výboru pro Informační koncepci ČR. Hlavní činností Pracovní skupiny je koordinovat koncepční rozvoj národní infrastruktury pro prostorové informace v souladu s relevantními usneseními vlády a národními strategickými a řídicími dokumenty, zejména Strategií. 5 Na základě statutu Pracovní skupiny, který byl vypracován v souladu se Statutem Rady vlády pro informační společnost, schváleným usnesením vlády České republiky ze dne 17. srpna 2022 č. 673, bylo složení Pracovní skupiny rozšířeno (předseda, předsednictvo, další členové Pracovní skupiny v souladu se složením Rady) a činnost čtyř odborných pracovních týmů převzal jediný Pracovní tým pro národní infrastrukturu pro prostorové informace (dále též „Pracovní tým“) zřízený za účelem řešení stěžejních odborných úkolů. S ohledem na skutečnost, že kompetence Ministerstva vnitra spojené s digitalizací byly na jaře 2023 převedeny na základě zákona č. 471/2022 Sb., zákon, kterým se mění zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, na Digitální a informační agenturu (dále též „DIA“), je předsedou Pracovní skupiny zástupce Digitální a informační agentury. Činnost Pracovní skupiny zajišťuje sekretariát, v jehož čele stojí tajemník, rovněž zástupce Digitální a informační agentury. 2.2 Pracovní skupina pro národní infrastrukturu pro prostorové informace Předsedkyní Pracovní skupiny je RNDr. Eva Kubátová, vedoucí oddělení geoinformatiky DIA, tajemníkem Pracovní skupiny je Ing. Michal Tichý, zaměstnanec oddělení geoinformatiky DIA. V důsledku výše popsaných změn došlo k podstatnému rozšíření počtu členů Pracovní skupiny oproti počtu členů dřívějšího Pracovního výboru s tím, že klíčové subjekty se silnou kompetencí v oblasti národní infrastruktury pro prostorové informace tvoří předsednictvo Pracovní skupiny, které je hlavním výkonným orgánem. Statut Pracovní skupiny nově umožňuje zapojení širokého spektra relevantních orgánů a organizací. Pracovní skupina se zásadním způsobem otevřela a jejími členy jsou zástupci všech ústředních orgánů státní správy, územní samosprávy, relevantních subjektů akademického sektoru, komerčního sektoru nebo profesních organizací. Jmenný seznam předsednictva a členů Pracovní skupiny k 31. prosinci 2023, včetně členů Pracovního týmu, je obsahem přílohy této Informace. 2.3 Stručné shrnutí činnosti Pracovní skupiny Hlavním cílem a účelem Pracovní skupiny je koordinace implementace Strategie a koordinace koncepčního a efektivního rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace. Předsednictvo Pracovní skupiny jedná v průměru jednou za dva měsíce (za hodnocené období se uskutečnilo 10 jednání), Pracovní tým je svoláván v průměru jednou za dva týdny, s ohledem na odborná témata, které je třeba řešit. Hlavní témata, kterými se Pracovní skupiny zabývá, odpovídají výše uvedeným cílům s tím, že prioritou je podpora vědy a vzdělávání v oblasti prostorových informací, vypracování návrhu regulačního rámce národní infrastruktury pro prostorové informace, a šíření povědomí o oblasti prostorových informací a problematice koordinovaného rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace. Hlavním výstupem činnosti Pracovního týmu je návrh paragrafového znění zákona o národní infrastruktuře pro prostorové informace, včetně návrhu související vyhlášky, jehož materie bude na základě rozhodnutí vedení Ministerstva vnitra zapracována do návrhu paragrafového znění aktuálně připravovaného zákona o správě dat veřejného sektoru. 6 Detailní informace o činnosti Pracovní skupiny a jejích výstupech jsou pravidelně vypracovávány sekretariátem Pracovní skupiny a předkládány Radě vlády pro informační společnost. 3 INFORMACE O STAVU IMPLEMENTACE 3.1 Souhrnná informace o průběhu a stavu implementace v hodnoceném období Implementace Strategie probíhá prostřednictvím realizace jednotlivých opatření obsažených v příloze č. 3 Strategie, kterou je Implementační plán. Klíčovými aktéry implementace Strategie jsou Rada, Předsednictvo Pracovní skupiny projednává a schvaluje informace o plnění implementačního plánu, souhrnnou informaci o plnění implementačního plánu, návrhy na aktualizaci implementačního plánu, návrhy na úpravu Strategie Vedoucí implementace zodpovídá za realizaci Implementačního plánu, zodpovídá za řízení rizik, zodpovídá za realizaci komunikačního plánu, předkládá materiály Radě a Pracovní skupině Garanti opatření Zodpovídají za realizaci opatření, navrhují aktualizaci opatření Implementačního plánu Opatření jsou tematicky členěna do 4 strategických oblastí. V aktuálně hodnoceném období 2022 až 2023 byla řešena všechna opatření. Stav realizace jednotlivých opatření k 31. prosinci 2023 je popsán v níže uvedené tabulce viz kapitola 3.2.1. 3.2 Vyhodnocení plnění strategických oblastí Stanovené čtyři strategické cíle jsou promítnuty do 4 strategických oblastí rozpracovaných do jednotlivých opatření. Níže uvedené tabulky popisují stav řešení všech opatření v členění do strategických oblastí k 31. prosinci 2023. 3.2.1 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 1: Podpora výzkumu, vývoje, inovací a vzdělávání č. op. Název opatření 1.1.1 Připravit podporu a zajištění financování prioritně aplikovaného výzkumu pro potřeby NIPI ⟳1 V roce 2022 byla dohodnuta spolupráce s TA ČR při přípravě veřejné soutěže s názvem „Národní infrastruktura pro prostorové informace“, která by v případě zajištění potřebných finančních zdrojů byla vyhlášena v rámci programu SIGMA. V rámci této veřejné soutěže by mohly být realizovány výzkumné aktivity odpovídají stěžejním opatřením Strategie (také viz níže). Vypsání první výzvy bylo připraveno na rok 2024. Na vyhlášení veřejné soutěže však nebyly 1 Zelená značka značí plnění opatření v souladu s plánem, oranžová značka značí plnění s problémy, červená značka značí neplnění opatření dle plánu, případně návrh na zrušení opatření. 7 přiděleny potřebné finanční prostředky, byť o ně bylo požádáno v rámci tzv. „nadpožadavků“. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 1.1.2 Komunikačně podpořit spolupráci akademických a výzkumných institucí s firmami v oblasti VaVaI × S výjimkou Jihomoravského kraje jednání s krajskými inovačními centry nezahájeno, na program se nepodařilo získat prostředky. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 1.2.1 Definovat chybějící expertní profese, doplnit je do katalogu povolání a upravit systematizovaná místa ve veřejné správě √ Především zásluhou MPSV a České asociace pro geoinformace byla do Národní soustavy povolání nově zařazena povoláni geoinformatik (https://nsp.cz/jednotka-prace/fb7923232d) a geomatik (https://nsp.cz/jednotka-prace/9029473bda). Díky tomu bude nadále zřejmé, jakou pracovní náplň a finanční ohodnocení mají mít zaměstnanci vykonávající práci s prostorovými informaci. Následně musí být adekvátně rozšířen Katalog prací a správních činností. Opatření zůstává beze změny. 1.2.2 Vytvořit podmínky pro příliv kvalitních absolventů vysokých škol do veřejné správy ⟳ Proběhla opakovaná jednání s MŠMT. Motivační program byl předjednán a materiál je připraven k realizaci. Realizace ale proběhne, až budou v resortu Digitální a informační agentury (DIA) přiděleny prostředky. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 1.2.3 Navrhnout a realizovat nový systém zvyšování odborných kvalifikací pracovníků veřejné správy √ V rámci připravované změny vzdělávání úředníků územně samosprávných celků byla vypracována otázka včetně učebních materiálů do oboru služby 28 (ICT). V rámci nové vyhlášky o zkoušce odborné způsobilosti úředníků územní samosprávy byly vypracovány návrhy rozšíření/doplnění otázek včetně odůvodnění do relevantních oblastí zkoušky. 8 Návrh na aktualizaci: vzhledem k tomu, že se vyhláška stále připravuje, bylo třeba upravit časové milníky. 1.3.1 Podpořit rozšíření výuky geoinformatiky na vysokých školách ⟳ Má být řešeno od roku 2024, Proběhla opakovaná jednání se zástupci MŠMT. Na jednání se zástupci odboru vysokých škol MŠMT zaznělo, že vhodnou formou podpory vysokých škol je centralizovaný rozvojový program. Prostředky programu by univerzitní vysoké školy využily na rozvoj studijních programů, sdílení zkušeností, posílení spolupráce s praxí, motivační program pro profesní růst akademických pracovníků a tvůrčí volno akademických pracovníků v rámci habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem. Jako první krok bylo nezbytné zajistit deklaraci vysokých škol vyjadřující, že o tuto podporu mají zájem. K deklaraci se připojilo 10 univerzitních vysokých škol (ČVUT, MENDELU, MU, OU, UJEP, UK, UP, VŠB-TU, VUT, ZU). Žádost, jejíž přílohou byly deklarace všech univerzit, byla zaslaná vrchní ředitelce sekce vysokého školství prof. Wildové na MŠMT. Zatím ale nebyly alokovány prostředky. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 1.3.2 Podpořit profesní růst akademických pracovníků ⟳ Opatření se řeší společně s opatřením 1.3.1 Návrh na aktualizaci: z uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 1.4.1 Periodicky zjišťovat poptávku po vzdělávacích kurzech a iniciovat jejich nabídku √ Ve spolupráci s Českou asociací pro geoinformace (CAGI) proběhlo elektronické dotazování. Z dotazování vyplynul zájem o poměrně širokou škálu kurzů. Na základě výstupů z dotazování akreditovala CAGI nový kurz. Opatření zůstává beze změny. 1.5.1 Zrealizovat komunikační a vzdělávací kanál směrem k odborné veřejnosti a komerční sféře × Zatím nejsou alokovány prostředky. Snad bude možné řešit jako rozšíření připravovaného národního geoportálu. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 1.5.2 Zajistit impakt geoinformatiky na ZŠ a SŠ prostřednictvím pedagogických fakult a vzdělávání pedagogů √ Proběhlo jednání s MŠMT. Masarykova univerzita (MU) v rámci TA ČR Éta vytvořila web s výukovými materiály dle nových rámcových vzdělávacích 9 programů pro základní školy a gymnázia. Nyní běží navazující projekt. MU se také podílí na přípravě nové učebnice. Opatření zůstává beze změny. 3.2.2 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 2: Regulační rámec podporující využívání prostorových dat 2.1.1 Vypracovat a předložit vládě návrh zákona o NIPI včetně návrhu doprovodného zákona √ Návrh paragrafového znění zákona o NIPI byl v rámci činnosti oddělení geoinformatiky a odborných týmů dřívějšího Pracovního výboru pro prostorové informace zpracován, projednán ve vnitroresortním připomínkovém řízení MV a v září 2022 předán odboru legislativy MV včetně návrhu související vyhlášky k provedení zákona o NIPI. S ohledem na skutečnost, že materie upravovaná v návrhu zákona o NIPI věcně souvisí s materií obsaženou ve věcném záměru zákona o správě dat veřejného sektoru (gesce odboru hlavního architekta eGovernmentu), bylo vedením MV rozhodnuto, že právní úprava NIPI bude zahrnuta do návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru, a předseda vlády byl požádán o zrušení úkolu uloženého usnesením vlády České republiky ze dne 19. července 2021 č. 636. Věcný záměr zákona o správě dat veřejného sektoru (transpozice Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/868 ze dne 30. května 2022 o evropské správě dat a o změně nařízení (EU) 2018/1724 (akt o evropské správě dat; nabyl účinnosti 24. září 2023), které se zaměřuje na problematiku předávání dat mezi soukromými organizacemi a státními orgány) byl schválen usnesením vlády ČR ze dne 16. srpna 2023 č. 576, kterým bylo uloženo místopředsedovi vlády pro digitalizaci a ministru pro místní rozvoj ve spolupráci s 1. místopředsedou vlády a ministrem vnitra a ředitelem Digitální a informační agentury vypracovat a vládě do 31. prosince 2023 předložit návrh zákonné úpravy navazující na věcný záměr zákona; tento termín byl usnesením vlády ze dne 13. prosince 2023 č. 970 prodloužen do 31. května 2024. V rámci vypracování § znění nového zákona o datech veřejného sektoru proběhlo několik odborných setkání oddělení geoinformatiky se zástupci odboru Hlavního architekta eGovernmentu, řeší se společný postup (metadatový katalog, terminologický slovník, dobudování referenčního rozhraní VS …), a to jak v legislativní, tak v technické oblasti. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů je nezbytné opatření přeformulovat a upravit časové milníky. 2.2.1 Monitorovat nové mezinárodní právní předpisy, závazky a technické normy 10 √ Návrh seznamu byl vypracován a zahrnuje: EUR-Lex (eur-lex.europa.eu), Evropská komise (ec.europa.eu), Infrastructure for Spatial Information in Europe (INSPIRE) (inspire.ec.europa.eu), International Organization for Standardization (ISO) (www.iso.org), European Committee for Standardization (CEN) (www.cencenelec.eu), NATO Standardization Office (NSO) (nsoo.nato.int), Open Geospatial Consortium (OGC) (www.ogc.org), buildingSMART (www.buildingsmart.org). Systém monitorování bude vytvořen a nastartován v dalším období. Opatření zůstává beze změny. 3.2.3 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 3: Rozvoj prostředí podporujícího digitální technologie pro prostorová data 3.1.1 Ustanovit koordinační subjekt NIPI √ Do roku 2022 byl koordinačním subjektem Pracovní výbor pro prostorové informace. V návaznosti na změnu statutu RVIS byl Pracovní výbor pro prostorové informace transformován do Pracovní skupiny pro národní infrastrukturu pro prostorové informace (PS NIPI), která je zřízena v gesci Pracovního výboru pro Informační koncepci ČR. Předpokládá se, že koordinační subjekt bude legislativně ukotven v zákoně o správě dat veřejného sektoru. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů je nezbytné opatření přeformulovat. 3.1.2 Ustanovit správce klíčových součástí NIPI √ Vzhledem ke skutečnostem uvedeným v komentáři k opatření 2.1.1 je dosud správcem klíčových součástí NIPI, které jsou již realizovány (IS NIPI, TS NIPI), Digitální a informační agentura. Při přípravě návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru došlo k dohodám, že jako správce klíčových součástí národní infrastruktury pro prostorové informace bude legislativně ukotvena DIA (národní katalog dat, slovník pojmů, případně i národní geoportál ve spolupráci s MŽP) v zákoně o správě dat veřejného sektoru a v zákoně o základních registrech (platforma pro sdílení a integraci veřejných údajů). Opatření zůstává beze změny. 3.2.1 Prosazovat zpřístupnění a využívání nadnárodních standardů a metodik ⟳ Připraveno jako výzkumná priorita v rámci veřejné zakázky SIGMA (viz komentář k opatření 1.1.1) Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů k realizaci nedošlo a bylo třeba upravit časové milníky; v rámci prací na návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru, který bude obsahovat i ustanovení týkající se národní infrastruktury pro prostorové informace, je zvažována varianta vybudování centrálního informačního systému obsahujícího metadata o datech a službách ČR, který v budoucnu nahradí stávající relevantní funkcionality IS 11 NIPI, s ohledem na tuto skutečnost byly části opatření obsahující odkaz na IS NIPI zobecněny. 3.2.2 Nastavit procesy podporující rozvoj využívání digitálních technologií pro prostorová data × Právní úprava NIPI bude zahrnuta do návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru. V něm by mělo být i ukotveno rozšíření služeb a obsahu registru práv a povinností tak, aby obsahoval a zpřístupňoval údaje o datových prvcích prostorových dat v rámci PPDF a VDF nezbytných pro realizaci konkrétních úkonů veřejné správy ve vztahu k agendám a/popř. jiným činnostem na úrovni státní správy i vybraných činností územní samosprávy. Věcný záměr zákona o správě dat veřejného sektoru předpokládá tvorbu konceptuálních datových modelů OVS, který bude popisovat strukturu a význam informací reprezentovaných daty v evidenčních systémech a bude evidován v RPP. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů je znění opatření upraveno. 3.2.3 Vytvářet ontologie v oblasti prostorových dat a informací √ Pracovní skupina Terminologická komise pro národní infrastrukturu pro prostorové informace (TK NIPI) byla ustavena jako samostatná pracovní skupina v rámci Výboru pro Informační koncepci ČR zřízeného Radou vlády pro informační společnost. Jejím cílem je harmonizace terminologie v oblasti prostorových informací pro národní infrastrukturu pro prostorové informace a pro oblasti s ní související a spolupráce s příslušnými pracovními skupinami, zájmovými skupinami a zainteresovanou veřejností v oblasti harmonizace terminologie. TK NIPI spravuje informační systém pro správu terminologie (Tezaurus) – systém pro tvorbu řízených slovníků termínů jako distribuovaného systému integrujícího dílčí terminologické slovníky. OHA provozuje tzv. výrobní linku vybudovanou na bázi systému TermIt a zaměřenou na ontologický přístup k tvorbě pojmů platných v konkrétní vymezené oblasti. V rámci přípravy zákona o správě dat veřejného sektoru bylo dohodnuto sloučení obou směrů a vytvoření nového softwarového řešení podporujícího oba přístupy, jak terminologický (určený spíš pro širší okruhy uživatelů), tak i ontologický (určený pro úžeji vymezené okruhy specialistů). Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů je znění opatření upraveno. 3.3.1 Zabezpečit zdroje pro kontinuální rozvoj NIPI × Cílem opatření je zabezpečení nezbytných finančních zdrojů na realizaci opatření pro budování a rozvoj jednotlivých součástí NIPI. Součástí opatření je sestavení časově-organizačního plánu realizace, zdrojů financování a rolí jednotlivých subjektů v rámci plánování, realizace a financování jednotlivých součástí NIPI v procesu vývoje i provozní fázi. Zatím nejsou prostředky. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky; v rámci prací na návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru, který bude obsahovat i ustanovení týkající se národní infrastruktury pro prostorové informace, je zvažována varianta vybudování centrálního informačního systému obsahujícího metadata o datech a službách ČR, který v budoucnu 12 nahradí stávající relevantní funkcionality IS NIPI; s ohledem na tuto skutečnost byly části opatření obsahující odkaz na IS NIPI zobecněny. 3.3.2 Připravit systém pro evidenci a metodiku analýzy prokazatelných nákladů a identifikaci přínosů NIPI ⟳ Připraveno jako výzkumná priorita v rámci veřejné zakázky SIGMA (viz komentář k opatření 1.1.1) Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky; v rámci prací na návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru, který bude obsahovat i ustanovení týkající se národní infrastruktury pro prostorové informace, je zvažována varianta vybudování centrálního informačního systému obsahujícího metadata o datech a službách ČR, který v budoucnu nahradí stávající relevantní funkcionality IS NIPI; s ohledem na tuto skutečnost byly části opatření obsahující odkaz na IS NIPI zobecněny. 3.4.1 Aktivně se účastnit v mezinárodních organizacích, programech a projektech √ Cílem je řízeně a kontinuálně využívat vhodné mezinárodní organizace, programy a projekty. Přestože se nepodařilo zavést programové řízení mezinárodní spolupráce (z finančních důvodů), je Česká republika v mezinárodních organizacích dostatečně zastoupena a aktivní: ČSÚ zastupuje ČR v Eurostatu a Statistické divizi OSN. ČTÚ je zapojen v mezinárodních organizacích orgánech EU jako je Evropská komise, BEREC, ERGP, EBDS, RSPG, ENISA a dále pak v evropských a mezinárodních organizacích IRG, CEPT, ETSI, ITU, UPU, NATO či OECD. ČÚZK zastupuje ČR v EuroGeographic. MD zastupuje ČR v Galileo a ERTICO-ITS Europe. MO zastupuje ČR v NATO (viz opatření 3.4.2). MPO zastupuje ČR ve skupině EU BIM Task Group. MŽP zastupuje ČR v INSPIRE, Evropské agentuře životního prostředí a Copernicus. Opatření zůstává beze změny. 3.4.2 Aktivně se účastnit v programech a projektech NATO √ Opatření je plněno průběžně v rámci plánované činnosti resortu MO a ve vazbě na smluvní národní a mezinárodní závazky. Resort MO je zapojen do pracovních skupin Joint Geospatial Standards Working Group (JGSWG) a Defence Geospatial Information Working Group (DGIWG) a aktivně se podílí na přípravě a schvalování norem a standardů NATO pro oblast prostorových data a služeb nad prostorovými daty. Do činnosti DGWIG je zapojen i Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK). V rámci mezinárodních projektů pro tvorbu prostorových dat je resort MO zapojen do projektu Multinational Geospatial Co-production Program (MGCP) tvorby celosvětové geoprostorové databáze v úrovni podrobnosti 1 : 50 000, kde se podílí na zpracování prostorových dat z přidělených oblastí. Obdobným způsobem se resort MO podílí na zpracování výškopisných dat v rámci projektu tvorby celosvětového digitálního modelu povrchu – 13 Multinational TanDEM-X High Resolution Elevation Data Exchange Program (TREx). Opatření zůstává beze změny. 3.2.4 Vyhodnocení plnění strategické oblasti 4: Efektivní a centrálně koordinovaný rozvoj NIPI jako klíčové součásti eGovernmentu i digitální ekonomiky a společnosti 4.1.1 Specifikovat, jaká prostorová data mají být ve VDF a zajistit jejich zařazení do VDF a PPDF ⟳ Připraveno jako výzkumná priorita v rámci veřejné zakázky SIGMA (viz komentář k opatření 1.1.1). Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 4.1.2 Doplnit funkčnost referenčního rozhraní sdílených služeb pro výměnu prostorových dat ⟳ Referenčním rozhraním se v souladu s jeho definicí zakotvenou zejména v zákoně č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a zákoně č. 111/2009 Sb., o základních registrech fakticky rozumí rozhraní pro uskutečňování vazeb mezi informačními systémy veřejné správy, a to především při realizaci propojeného datového fondu sdílením údajů mezi jednotlivými agendovými informačními systémy formou sdílených služeb. Referenční rozhraní je tedy komunikačním rozhraním pro poskytování a využívání sdílených služeb jednotlivých správců informačních systémů veřejné správy. Připraveno jako výzkumná priorita v rámci veřejné zakázky SIGMA (viz komentář k opatření 1.1.1). Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 4.1.3 Zpracovat studii proveditelnosti NaSaPO × V oblasti národních prostorových dat došlo k vývoji situace směrem k digitální technické mapě krajů, a připravuje se budování základního modelu vystavěného prostředí a jeho doplňků v rámci připravovaného zákona o BIM. Cíle NaSaPO budou realizovány pomocí jiných nástrojů eGovernmentu. Problematika proto bude nadále řešena v rámci opatření 4.1.1. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů se navrhuje opatření zrušit. 4.1.4 Nastavit procesy archivace prostorových dat a jejich automatizované zpřístupnění ⟳ Proces archivace dat už je hotov v rámci Výzkumného projektu TA ČR – Geografické informační systémy a plnění povinností legislativy v oblasti archivnictví (TL03000364) řešeného v letech 2020 až 2022. Cílem projektu bylo sestavení metodiky o podobě, vytváření a dlouhodobém ukládání prostorových dat v digitálním archivu Národního archivu. 14 Automatizované zpřístupňování je jako výzkumná priorita v rámci veřejné zakázky SIGMA (viz komentář k opatření 1.1.1). Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bylo třeba upravit časové milníky. 4.2.1 Zajistit úpravu struktury RPP dle potřeb NIPI a rozvoj IS NIPI ⟳ V roce 2022 byla upravena struktura metadatového záznamu v Katalogu zdrojů IS NIPI v souladu s národním metadatovým profilem v. 4.2. Úprava RPP doposud řešena nebyla. Návrh na aktualizaci: v rámci prací na návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru, který bude obsahovat i ustanovení týkající se národní infrastruktury pro prostorové informace, je zvažována varianta vybudování centrálního informačního systému obsahujícího metadata o datech a službách ČR, který v budoucnu nahradí stávající relevantní funkcionality IS NIPI; s ohledem na tuto skutečnost byly název i části opatření obsahující odkaz na IS NIPI zobecněny. 4.2.2 Zajistit vznik a vybudování národního geoportálu ⟳ Gestorem vybudování národního geoportálu (NGP) je MŽP, které o spolupráci při zajišťování obsahu požádalo DIA. Bylo dohodnuto uzavření Memoranda o spolupráci při provozu a správě obsahu NGP, kdy o odpovědnost za vybudování NGP bude plně na MŽP (vybudování zajistí CENIA, je příjemcem dotace z IROP) a DIA bude přispívat v definování přesahu prostorových informací při řešení základních informačních potřeb veřejnosti. Financování provozu se předpokládá z prostředků MŽP. Návrh na aktualizaci: v rámci prací na návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru, který bude obsahovat i ustanovení týkající se národní infrastruktury pro prostorové informace, je zvažována varianta vybudování centrálního informačního systému obsahujícího metadata o datech a službách ČR, který v budoucnu nahradí stávající relevantní funkcionality IS NIPI, s ohledem na tuto skutečnost byly části opatření obsahující odkaz na IS NIPI zobecněny. 4.2.3 Zajistit vybudování národní integrační platformy pro prostorové informace ⟳ MV, jako původní gestor opatření, zahájilo kroky na přípravě nezbytných podkladů pro vybudování národní integrační platformy pro prostorové informace (NIPPI) a připravilo výzkumnou potřebu TIMV0033, Vývoj nejvhodnějšího softwarového řešení národní integrační platformy pro prostorové informace metodou vhodnou pro užití státem s důrazem na principy otevřeného kódu. Realizace výzkumné potřeby z programu BETA2 se však s ohledem na konec programu nepodařila. V uplynulém období došlo v rámci odborných diskusí k posunu ve vnímání NIPPI. Ukazuje se, že je potřeba dobudovat současné referenční rozhraní veřejné správy tak, aby bylo schopno zajistit i sdílení dávek dat, a to nejen prostorových, tedy hovoříme nově o platformě pro sdílení a integraci veřejných údajů (PSIVÚ). Vzhledem k významu aktivity byl uplatněn požadavek na financování vypracování studie proveditelnosti včetně podkladů pro podání 15 žádosti o financování z IROP z nadpožadavků na implementaci IK ČR, v současnosti je upřednostňována varianta využití programu BETA3. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů je název i znění opatření upraveno. 4.2.4 Zajistit vybudování národní integrační platformy pro digitální modelování vystavěného prostředí × V jednáních (11/2023) mezi MPO (gestor za modelování vystavěného prostředí) a DIA (gestor za vybudování platformy pro sdílení a integraci veřejných údajů (PSIVÚ)) bylo domluveno, že PSIVÚ bude vybudována s parametry, vlastnostmi a funkcionalitami, které budou naplňovat potřeby platformy pro modelování vystavěného prostředí, a DIA bude zajišťovat její provoz. V rozpracovaném/připravovaném návrhu zákona o správě informací o stavbě a informačním modelu stavby a vystavěného prostředí a o změně některých zákonů (zákon o BIM) je nyní v § 12 odst. 2 navrženo: „Propojení základního modelu vystavěného prostředí a jeho doplňků zajišťuje platforma pro integraci a sdílení veřejných údajů podle jiného právního předpisu.“. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů bude tato problematika zahrnuta do opatření 4.2.3 a toto opatření se navrhuje zrušit. 4.2.5 Podporovat a koordinovat vybudování a rozvoj resortních a nadresortních informačních systémů prostorových dat a služeb √ Ve sledovaném období došlo k významnému rozvoji resortních a nadresortních IS prostorových dat a služeb. Především je třeba zmínit novou řadu státního mapového díla a vybudování IS DMVS v gesci ČÚZK a také publikaci otevřených dat Zeměměřického úřadu. V návaznosti také byly vybudovány digitální mapy krajů, které už jsou v pilotním provozu a postupně jsou plněny daty. V gesci MMR dochází k realizaci digitalizace územně plánovací dokumentace a vzniká portál územního plánování. Český statistický úřad spustil Statistický geoportál, umožňující zcela nový způsob vizualizace statistických výstupů. V nastávajícím období je třeba zrealizovat průzkum průniku jednotlivých služeb, zajistit koordinaci a poskytování služeb pouze jejich vlastníky. Návrh na aktualizaci: Hlavním výstupem a prostředkem interoperability jsou služby. Každá služba je podporová informačními technologiemi, pro potřeby veřejné správy to jsou informační systémy veřejné správy. Pokud je tedy hlavním cílem koordinace lokálních(resortních) a centrálně sdílených služeb, musí se tak dít i přes informační systémy veřejné správy, ale hlavní je vždy stanovovat požadavky na služby. Z vedených důvodů bylo provedeno zpřesnění názvu i obsahu předmětného opatření. 4.2.6 Zrealizovat výzkum digitálního modelování vystavěného prostředí 16 ⟳ Probíhá výzkumný projekt „Zajištění využitelnosti dat z BIM modelů pro rozvoj Národní infrastruktury pro prostorové informace”, který zkoumá informační potřeby agend a činností veřejné správy a soukromého sektoru a naproti tomu zkoumá práci s daty, které vznikají při informačním modelování staveb a vystavěného prostředí. Výsledkem by mělo být ustanovení univerzálního přístupu v certifikované metodice, která bude zobecňovat popis procesů modelovacích pravidel pro využití dat z BIM modelů v rámci národní infrastruktury pro prostorové informace. Dle výsledku diskuse v rámci jednání PS NIPI opatření 4.2.6 není toto realizováno výše uvedeným probíhajícím projektem TA ČR TITSMV112, neboť ten vyplývá z opatření č. 30 Koncepce zavádění metody BIM v ČR (též Koncepce BIM) v gesci DIA. To odpovídá stávajícímu popisu opatření 4.2.6, tedy že opatření č. 29 a č. 30 Koncepce BIM jsou jeho vstupními podmínkami. Nicméně dochází k posunu původních časových milníků, neboť opatření č. 30 je prováděno uvedeným projektem TA ČR TITSMV112 s termínem dokončení 12/2024. Souběžně dochází v rámci přípravy zákona o správě informací o stavbě a informačním modelu stavby a vystavěného prostředí a o změně některých zákonů (zákon o BIM) k legislativnímu upřesnění oblasti modelování vystavěného prostředí, především ukotvením informačního modelu vystavěného prostředí sestávajícího ze základního modelu vystavěného prostředí (ve správě Zeměměřického úřadu (ZÚ)) a z jeho doplňků (obecně ve správě orgánů veřejné správy). MPO jako garant opatření 4.2.6 v následujícím období (při další aktualizaci) provede jeho potřebné úpravy na základě výše uvedených skutečností, především úpravy názvu opatření, jeho cíle a popisu a termínu a časových milníků apod. Vedle problematiky základního modelu vystavěného prostředí ve správě ZÚ je pro účinné zavedení modelování vystavěného prostředí nutný další výzkum především v oblasti pořizování a správy doplňků základního modelu vystavěného prostředí. Návrh na aktualizaci: z výše uvedených důvodů se posouvá termín řešení na rok 2027 a navrhuje se i úprava financování. 4.2.7 Zajistit řešení systému evidence staveb jako integrační autority propojeného datového fondu pro digitální modelování vystavěného prostředí ⟳ Zatímco přijatý zákon č. 283/2021 Sb. stanovuje informační systém identifikačního čísla stavby v rozsahu předpokládaném při přípravě opatření 4.2.7 (s tím, že jeho upřesnění stanoví prováděcí právní předpis), související projekt a veřejná zakázka MMR „Zajištění digitalizace stavebního řízení (DSŘ)” požaduje vytvoření „Informačního systému evidence staveb a záměrů (IS ESZ)", v němž jsou evidovány všechny stavby a zařízení, které se nacházejí na území České republiky a dle zákona č. 283/2021 Sb. a dalších zákonů podléhají povolení (více viz dokument MMR Příloha č. 1 Implementační smlouvy - Technická specifikace „Zajištění digitalizace stavebního řízení (DSŘ)” z 27.dubna 2023, dále též „Technická specifikace“). Technická specifikace v kapitole 10.2 „Informační systém evidence staveb a záměrů (IS ESZ)“ stanovuje další požadavky včetně např. kompatibility 17 a souladu se záměry EU iniciativy Digital Building Logbook, evidence dalších prvků jako jsou technologická zařízení staveb, přístupu ke stavebním dokumentacím a BIM modelům staveb, předávání údajů do dalších registrů a statistik, popisu vazeb staveb a zařízení na okolní prostředí a další stavby a zařízení, či přístupného modulu ontologického slovníku. Do IS ESZ bude migrován obsah z používané Evidence územních rozhodnutí Hlavního města Prahy respektive IPR provozovaný v rámci portálu na adrese eur.praha.eu. IS ESZ bude integrován nebo napojen na aplikace třetích stran, informační systémy DSŘ, propojený datový fond (PPDF) a národní katalog otevřených dat. Ve vztahu k národní infrastruktuře pro prostorové informace Technická specifikace stanoví, že s ohledem na připravované jednotné rozhraní pro sdílení dat pro NIPI zadavatel požaduje po dodavateli součinnost se zadavatelem a MV (nyní DIA) při definování požadavků na nové integrační rozhraní. V návaznosti na znění zákona č. 283/2021 Sb. Technická specifikace vymezuje, že další podrobnosti o způsobu členění staveb a zařízení pro účely jejich evidence v IS ESZ, zapisované údaje o nich a způsob přidělování identifikačního čísla stavby nebo zařízení stanoví dle § 273 stavebního zákona prováděcí právní předpis, který v současné době není k dispozici. Dále Technická specifikace uvádí, že další podmínky a podrobnosti fungování IS ESZ budou postupně stanoveny v rámci plnění VZ mezi dodavatelem a zadavatelem. MPO se jako původní iniciátor opatření 4.2.7 (v koordinaci především s MMR, ČÚZK a DIA resp. původně MV) domnívá, že požadavky na „Informační systém evidence staveb a záměrů" uvedené v Technické specifikace ve značné míře odpovídají rozšíření informačního systému identifikačního čísla stavby požadovaného v rámci tohoto opatření prostřednictvím vytvoření Systému evidence staveb (SES), nezbytnou kooperující komponentou pro integrační platformu pro modelování vystavěného prostředí, jejichž spojením se umožní provázat datový fond GIS a BIM v NIPI. Současně je nutné dále upřesnit konkrétní požadavky, které mají vyplynout z příslušného prováděcího předpisu (jenž dosud není k dispozici) nebo následně v rámci plnění VZ mezi dodavatelem a zadavatelem, včetně součinnosti s DIA. Plnění opatření má dále navazovat na analýzu potřeb a požadavků na SES v rámci opatření č. 29 a č. 30 Koncepce BIM, přičemž podklady pro realizaci opatření č. 30 jsou vypracovávány v rámci výzkumného projektu TITSMV112 Zajištění využitelnosti dat z BIM modelů pro rozvoj Národní infrastruktury pro prostorové informace, realizovaného ve spolupráci s TA ČR, s termínem dokončení 12/2024. Návrh na aktualizaci: gestorem plnění opatření 4.2.7 se nově stává MMR, jakožto zadavatel VZ „Zajištění digitalizace stavebního řízení (DSŘ)”, v koordinaci s MPO, DIA, MD a ČÚZK jako spolugestory. 3.3 Souhrn vyhodnocení plnění jednotlivých strategických cílů V rámci strategické oblasti č. 1 Podpora výzkumu, vývoje, inovací a vzdělávání je zahájena, rozpracována či k realizaci připravena většina všech plánovaných opatření, avšak na jejich 18 realizaci se přes veškeré úsilí nepodařilo zajistit potřebné finanční zdroje. Nejdále se podařilo postoupit ve spolupráci s Technologickou agenturou ČR při přípravě veřejné zakázky na podporu aplikovaného výzkumu pro potřeby národní infrastruktury pro prostorové informace v rámci programu SIGMA. Také jednání se zástupci MŠMT ve věci podpory vysokých škol formou centralizovaného rozvojového programu byla úspěšná, avšak ani v tomto případě se nepodařilo potřebné finanční prostředky zajistit přes explicitně vyjádřený zájem obsažený v deklaraci univerzitních vysokých škol (ČVUT, MENDELU, MU, OU, UJEP, UK, UP, VŠB-TU, VUT, ZU). Dařilo se úspěšně postupovat pouze tam, kde obsah opatření korespondoval s již probíhajícími aktivitami subjektů akademické nebo profesní sféry, zaměřujícími se na podporu rozvoje všechny stupně vzdělávání v oblasti prostorových informací, včetně vzdělávání úřadníků. Významným výsledkem dlouhodobého úsilí České asociace pro geoinformace (CAGI) je zajištění doplnění Národního katalogu povolání o povolání geoinformatik a geomatik. Naplňování strategického cíle č. 1 je možno hodnotit jako částečně úspěšné. Strategická oblast č. 2 se zaměřuje na regulační rámec. V rámci činnosti zejména odborných týmů organizační a řídicí struktury implementace Strategie byl vypracován a vládě v roce 2021 předložen návrh věcného záměru zákona o národní infrastruktuře pro prostorové informace. Na základě úkolu uloženého usnesením vlády České republiky ze dne 19. července 2021 č. 636, o návrhu věcného záměru zákona o národní infrastruktuře pro prostorové informace, probíhaly v hodnoceném období práce na návrhu paragrafového znění zákona o národní infrastruktuře pro prostorové informace. Návrh byl v rámci činnosti oddělení geoinformatiky a odborných týmů dřívějšího Pracovního výboru pro prostorové informace zpracován, projednán ve vnitroresortním připomínkovém řízení Ministerstva vnitra a v září 2022 předán odboru legislativy Ministerstva vnitra včetně návrhu související vyhlášky. S ohledem na skutečnost, že materie upravovaná v návrhu zákona o národní infrastruktuře pro prostorové informace úzce věcně souvisí s materií obsaženou v tehdy připravovaném návrhu věcného záměru zákona o správě dat veřejného sektoru, bylo rozhodnuto, že právní úprava národní infrastruktury pro prostorové informace bude zahrnuta do návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru. V rámci implementace na to Strategie adekvátně reaguje. Naplňování strategického cíle č. 2 je možno hodnotit jako úspěšné. Strategická oblast č. 3 Rozvoj prostředí podporujícího digitální technologie pro prostorová data obsahuje opatření podporující rozvoj prostředí národní infrastruktury pro prostorové informace v širších souvislostech. Realizace opatření je tedy značně odvislá od situace v oblasti eGovernmentu. Prostorová data/informace mají svá specifika, musí být ale provázána s ostatními daty eGovernmentu tak, aby logicky tvořila jeden funkční celek. To stejné platí i o službách nad prostorovými daty. Správcem klíčových součástí národní infrastruktury pro prostorové informace byla ustanovena Digitální a informační agentura. Právní úprava národní infrastruktury pro prostorové informace bude zahrnuta do návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru. V něm by mělo být i ukotveno rozšíření služeb a obsahu registru práv a povinností tak, aby obsahoval a zpřístupňoval údaje o datových prvcích prostorových dat v rámci PPDF a VDF nezbytných pro realizaci konkrétních úkonů veřejné správy ve vztahu k agendám a/popř. jiným činnostem na úrovni státní správy i vybraných činností územní samosprávy. Naplňování strategického cíle č. 3 je možno hodnotit jako částečně úspěšné. Opatření strategické oblasti č. 4 Efektivní a centrálně koordinovaný rozvoj NIPI jako klíčové součásti eGovernmentu i digitální ekonomiky a společnosti se zaměřují na podporu efektivního a centrálně koordinovaného rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace jako klíčové součásti eGovernmentu i digitální ekonomiky a společnosti. V oblasti národní infrastruktury pro prostorové informace dochází v hodnoceném období k velmi 19 dynamickému rozvoji, jehož příkladem je především vznik digitálních technických map krajů jako součástí Digitální mapy veřejné správy. Digitalizuje se proces stavebního řízení, připravuje se zákon o BIM. Vzniká národní geoportál územního plánování a standardizuje se územně plánovací dokumentace. Státní mapové dílo doznalo podstatné modernizace a zvýšení kvality a také publikuje formou otevřených dat. Národní geoportál INSPIRE (NGI) bude vytvořen zcela nově do podoby Národního geoportálu (NGP). V uplynulém období také došlo v rámci odborných diskusí k posunu ve vnímání národní integrační platformy pro prostorové informace (NIPPI). Ukazuje se, že je potřeba dobudovat současné referenční rozhraní veřejné správy tak, aby bylo schopno zajistit i sdílení dávek dat, a to nejen prostorových, tedy hovoříme nově o platformě pro sdílení a integraci veřejných údajů (PSIVÚ). Přesto je naplňování strategického cíle č. 4 ve vazbě na jeho konkrétní opatření možno hodnotit pouze jako částečně úspěšné. S ohledem na výše uvedené je možno první hodnocené období implementace Strategie hodnotit jako částečně úspěšné. 4 NÁVRH AKTUALIZACE IMPLEMENTAČNÍHO PLÁNU STRATEGIE V návaznosti na výše uvedená hodnocení realizace jednotlivých opatření a dále i s ohledem na změnu gestora některých opatření, ke které došlo v souvislosti s převedením relevantních kompetencí z Ministerstva vnitra na Digitální a informační agenturu, nově zřízenou k 1. lednu 2023, vyvstala potřeba aktualizace Implementačního plánu Strategie. V případě 25 opatření byla provedena změně gestora z MV na DIA, v případě opatření 4.2.2 je nově stanoveno jako gestor MŽP a v případě opatření 4.2.7 gesci od MPO převzalo MMR. Dvě opatření (4.1.3 a 4.2.4) byla zrušena, u 6 opatření (2.1.1, 3.1.1, 3.2.2, 3.2.3, 4.2.3 a 4.2.5) byl upřesněn popis. U 14 opatření byly upraveny časové milníky. Implementační plán byl doplněn o tabulku předpokládaných nákladů na realizaci opatření v následujících letech. V rámci prací na návrhu zákona o správě dat veřejného sektoru, který bude obsahovat i ustanovení týkající se národní infrastruktury pro prostorové informace, je zvažována varianta vybudování centrálního informačního systému obsahujícího metadata o datech a službách ČR, který v budoucnu nahradí stávající relevantní funkcionality IS NIPI. S ohledem na tuto skutečnost byly části opatření obsahující odkaz na IS NIPI zobecněny (3.2.1, 3.3.1, 3.3.2, 4.2.1, 4.2.2). Dále byla zohledněna obecná potřeba vybudování platformy pro sdílení a integraci veřejných údajů (PSIVÚ), která zároveň zahrnuje potřeby národní integrační platformy pro prostorové informace (NIPPI). V této souvislosti byl upraven obsah opatření 4.2.3 a dále bylo zrušeno opatření 4.2.4, neboť funkcionality platformy pro modelování vystavěného prostředí budou rovněž zahrnuty mezi funkcionality PSIVÚ. Návrh aktualizovaného Implementačního plánu je částí IV materiálu předkládaného vládě České republiky. 5 KOMUNIKACE IMPLEMENTACE STRATEGIE Komunikace implementace Strategie probíhá dlouhodobě, intenzivně a kontinuálně s cílem maximálně šířit povědomí o možnostech a rozvojovém potenciálu národní infrastruktury pro prostorové informace a prohloubení efektivní spolupráce mezi všemi zainteresovanými 20 stranami na základě maximální informovanosti všech aktérů národní infrastruktury pro prostorové informace. Nástroje komunikace a jejich užití Aktivní účast v koordinačních orgánech a pracovních skupinách veřejné správy: Cílem je zajistit provázanost aktivit Pracovní skupiny s jinými koordinačními orgány veřejné správy a dosáhnout integrace aktivit národní infrastruktury pro prostorové informace do českého eGovernmentu. Aktivní účast v organizacích, programech, projektech EU a NATO: Smyslem je informovat o realizaci aktivit rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace na nadnárodní úrovni a prosazovat národní zájmy v oblasti národní infrastruktury pro prostorové informace, viz komentáře k opatřením 3.4.1 a 3.4.2. E-mailová komunikace: Probíhá na denní bázi především v rámci komunikace mezi zainteresovanými stranami podílejícími se na realizaci Implementačního plánu. Přednášky na vysokých školách: Opakovaně byly zástupci Pracovní skupiny realizovány informativní dny na vysokých školách s výukou geoinformatiky (Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy). Publikace informací na webu: Správa webové stránky GeoInformatika - Digitální a informační agentura (gov.cz). Organizace seminářů, workshopů, konferencí: Pracovní skupina/Digitální a informační agentura se zapojila do akce Týden pro Digitální Česko, kterou organizoval Úřad vlády ČR v týdnu od 20. listopadu 2023. V rámci akce byl vypracován a publikován článek na téma „Proč je důležité zahrnout vzdělávání v oblasti prostorových informací do digitálního vzdělávání veřejnosti“. Pracovní skupina ve spolupráci s Mendelovou univerzitou v Brně dále zorganizovala dne 23. listopadu 2023 celodenní osvětovou akci, seminář s názvem „Prostorová data – jak je využívat pro lepší život“. Cílem semináře bylo zvýšit povědomí o oblasti prostorových informací, ukázat význam prostorových dat obecně a jejich využití celou společností a informovat o potřebě zvyšování digitálních dovedností v oblasti prostorových informací, vzbudit zájem o vzdělávání v oblasti prostorových dat a využívání služeb nad prostorovými daty. Akce se aktivně zúčastnili přední odborníci a zájemci o geoinformatiku. Na semináři byly představeny aktuální trendy a novinky v oblasti prostorových dat a informací především v České republice. Experti z univerzit, veřejné správy a praxe prezentovali důležitá témata, která jsou aktuálně řešena. Důraz byl kladen na vzdělávání v geoinformatice, nově vznikající digitální technickou mapu, či otevřená data státního mapového díla. Nabídnut byl i pohled do budoucnosti formou prezentování potenciálu digitálního modelování vystavěného prostředí, popř. metaverza. Akce poskytla přehled o současném vývoji v oboru geoinformatiky v České republice. Aktivní účast zástupců Pracovní skupiny na odborných seminářích, workshopech, konferencích: smyslem je kromě diseminace informací o Strategii a její implementaci poskytnout prostor pro vyjádření a formulaci vlastních podnětů. Strategie byla prezentována v hodnoceném období na konferencích ISSS, GIS ve veřejné správě, Snadná navigace světem úřadů, Inspirujme se…, GIS Ostrava, Mapy jsou pro každého a GIS ESRI v ČR. Některé nahrávky prezentací jsou veřejně k dispozici. 21 Média a odborná periodika: v tištěném periodiku Urbanismus a územní rozvoj (ročník XXV, číslo 2/2022) byl publikován článek o Strategii se zaměřením na digitální modelování vystavěného prostředí. Dále pak byl článek o Strategii publikován v časopise Veřejná správa. Napřímo bylo oslovováno mnoho vybraných expertů ve věci řešení konkrétních okruhů otázek a problémů. Především se jedná o odborníky z profesních organizací Česká asociace pro geoinformace, Asociace podnikatelů v geoinformatice a také z univerzit. 6 ZÁVĚR Tato Informace popisuje a hodnotí úvodní dva roky implementace Strategie, tj. období leden 2022 až prosinec 2023, obsahuje stručný popis nastalých zásadních změn vnějšího prostředí, které ovlivnily její průběh, popis stavu realizace jednotlivých opatření a vyhodnocení realizace jednotlivých strategických cílů. Vzhledem ke skutečnosti, že v průběhu hodnoceného období došlo ke změně gestora za jednotlivá opatření Implementačního plánu Strategie z Ministerstva vnitra na nově zřízenou Digitální a infomační agenturu, byla provedena aktualizace jednotlivých opatřeních, v rámci níž byly řešeny i další nastalé změny, zejména ve stanovených termínech plnění jednotlivých opatření. Dynamické změny v oblasti digitalizace vyvolaly potřebu sloučení některých opatření. Z uvedeného důvodu je materiál předkládán vládě ČR „k projednání“. Zásadní změna české veřejné správy, zřízení Digitální a informační agentury a převzetí relevantních kompetencí Ministerstva vnitra, se promítla i do implementace Strategie. Koordinace rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace nově náleží do gesce Digitální a informační agentury. V důsledku reorganizace Rady vlády pro informační společnost došlo v hodnoceném období k zásadní změně řídicí a organizační struktury implementace Strategie. V působnosti Pracovního výboru pro Informační koncepci ČR Rady vlády pro informační společnost nově zřízená Pracovní skupina pro národní infrastrukturu pro prostorové informace, která nahradila dřívější Pracovní výbor pro prostorové informace, se zásadním způsobem „otevřela“ a jejími členy jsou nově zástupci všech ústředních orgánů státní správy, územní samosprávy, relevantních subjektů akademického sektoru, komerčního sektoru nebo profesních organizací. Složení Pracovní skupiny koresponduje se složením Rady. V prvním hodnoceném období implementace Strategie se negativně projevil nedostatek finančních zdrojů, který neumožnil dokončení realizace některých opatření, která jsou ve stadiu plné připravenosti na realizaci. Přesto lze s ohledem na výše uvedené informace konstatovat, že implementace Strategie probíhá v souladu s implementačním plánem částečně úspěšně. 7 SEZNAM ZKRATEK CAGI Česká asociace pro geoinformace CENIA Česká informační agentura životního prostředí ČSÚ Český statistický úřad ČTÚ Český telekomunikační úřad ČÚZK Český úřad zeměměřický a katastrální DIA Digitální a informační agentura DTM Digitální technická mapa 22 INSPIRE Infrastruktura pro prostorové informace v Evropském společenství IS DMVS Informační systém Digitální mapy veřejné správy MD Ministerstvo dopravy MPO Ministerstvo průmyslu a obchodu MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy MV Ministerstvo vnitra MŽP Ministerstvo životního prostředí NaSaPO Národní sada prostorových objektů NGI Národní geoportál INSPIRE NGP Národní geoportál NIPI Národní infrastruktura pro prostorové informace NIPPI Národní integrační platforma pro prostorové informace OEG Odbor eGovernmentu DIA OHA Odbor hlavního architekta DIA PPDF Propojený datový fond PSIVÚ Platforma pro sdílení a integraci veřejných údajů PS NIPI Pracovní skupina pro národní infrastrukturu pro prostorové informace PV PI Pracovní výbor pro prostorové informace (předchůdce PS NIPI) RPP Registr práv a povinností RVIS Rada vlády pro informační společnost TA ČR Technologická agentura České republiky ÚOSS Ústřední orgány státní správy VaVaI Věda, výzkum, inovace VDF Veřejný datový fond 8 SLOVNÍK POJMŮ U některých obecnějších pojmů jsou z možných variant definic uvedeny ty, které přímo souvisí s problematikou infrastruktury pro prostorové informace. infrastruktura pro prostorové informace Soustava zásad, znalostí, institucionálních opatření, technologií, dat a kvalifikovaných lidí, která umožní sdílení a efektivní využívání prostorových informací a služeb. interoperabilita Schopnost systémů vzájemně si poskytovat služby a efektivně spolupracovat. datová sada, sada dat 1. Účelově vytvořená pojmenovaná množina dat. 2. Pojmenovaná množina dat se společnou vlastností. 3. Účelově vytvořená pojmenovaná množina datových souborů. geoprvek Modelový obraz lokalizovatelného objektu reálného světa, který je dále nedělitelný na jednotky stejné třídy a který je popisovaný geodaty. metadata Data popisující a dokumentující data; data o datech. prostorový objekt 1. V reálném světě: jednotlivý existující jev, např. konkrétní řeka, ulice. 2. V modelovém světě: synonymum pro entitu nebo geoprvek. 23 prostorová data 1. Data vztahující se ke konkrétním místům v prostoru, která obsahují polohy těchto míst. 2. Data s implicitním nebo explicitním vztahem k místu v prostoru. prostorová informace Informace vztahující se ke konkrétním místům v prostoru, obsahující polohy těchto míst. referenční rozhraní Souhrn právních, technických, organizačních a jiných opatření vytvářejících jednotné integrační prostředí ISVS, které poskytuje kvalitní soustavu společných služeb, včetně služeb výměny oprávněně vyžadovaných informací mezi jednotlivými IS orgánů VS a dalšími subjekty, a to i se systémy mimo ČR. soubor prostorových dat 1. Množina souvisejících záznamů prostorových dat uložených na paměťovém médiu. 2. Identifikovatelná množina prostorových dat, se kterou je možné společně manipulovat a která sdílí určité společné vlastnosti, zejména zdroj a způsob pořízení. souřadnicový systém Jednoznačně vyjadřuje polohu bodu v n-rozměrném prostoru pomocí souřadnic. tematická prostorová data Prostorová data popisující/reprezentující určitý typ /skupinu přírodních či socioekonomických jevů (např. data dopravní, demografická, ochrany přírody. základní prostorová data Prostorová data se základním, všeobecně využitelným obsahem, pořizovaná a spravovaná podle jednotných zásad. Jsou vytvářena ve veřejném zájmu a jsou referenčními daty např. pro rozhodovací procesy VS, zdrojem pro státní mapová díla, pro další tematická prostorová data apod. 9 PŘÍLOHA Seznam členů PS NIPI a PT NIPI k 31. prosinci 2023 24 Příloha Seznam členů Pracovní skupiny pro národní infrastrukturu pro prostorové informace (PS NIPI) a Pracovního týmu pro národní infrastrukturu pro prostorové informace (PT NIPI) k 31. prosinci 2023 25 Seznam členů předsednictva PS NIPI Subjekt Jméno Pracovní zařazení AK ČR Ing. Martin Tejkal, Ph.D. Oddělení správy GIS, Odbor informatiky, Kraj Vysočina ČÚZK Ing. Karel Štencel Předseda MD Ing. Ondřej Šváb Vedoucí oddělení kosmických technologií a aplikací, Odbor ITS, kosmických aktivit a VaVaI MF Bc. Filip Kopřiva Vedoucí samostatného oddělení projektového řízení, ÚZSVM MMR PhDr. Aleš Pekárek Vedoucí oddělení řízení, Odbor řízení operačních programů MMR Ing. Vladimír Voldřich Zástupce ředitele Odboru územního plánování, vedoucí oddělení územně správního odboru územního plánování MO brig. gen. Ing. Roman Hyťha Ředitel Sekce zpravodajského zabezpečení AČR MPO není stanoven MPO Mgr. Filip Žežulka Zástupce ředitele Odboru stavebnictví a stavebních hmot DIA RNDr. Eva Kubátová, předsedkyně Vedoucí oddělení geoinformatiky, odbor Hlavního architekta eGovernmentu DIA Ing. Michal Tichý, tajemník Oddělení geoinformatiky, odbor Hlavního architekta eGovernmentu MV plk. Ing. Vojtěch Bravenec Policejní prezidium České republiky, Národní operační centrum, odbor geografické podpory MZe Ing. Vladimír Velas Vedoucí oddělení rozvoje ICT, Odbor informačních a komunikačních technologií MŽP Ing. Jitka Faugnerová Oddělení geoinformatiky, CENIA expert Mgr. Jitka Coufalová, Ph.D. Specialista GIS na Městském úřadu Břeclav expert Ing. Jiří Lagner Ředitel divize pro strategii, HSI, s. r. o. Seznam zástupců členů předsednictva PS NIPI Subjekt Jméno Pracovní zařazení AK ČR Ing. Pavel Matějka Příkazník Libereckého kraje ČÚZK Ing. Bc. Jan Kmínek Vedoucí oddělení metodiky zeměměřičství a katastru, Odbor řízení územních orgánů 26 Subjekt Jméno Pracovní zařazení MD Ing. Dominik Vít Oddělení kosmických aktivit, Odbor kosmických aktivit a nových technologií MF Andrej Görčöš Referent samostatného oddělení Projektového řízení MMR Ing. Kateřina Vrbová, Ph.D. Oddělení koncepční a metodické, Odbor územního plánování MO Ing. Radek Wildmann Koordinační, projektový a programový pracovník Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu MPO Ing. Petr Serafín Odborný referent, Odbor stavebnictví a stavebních hmot, sekce hospodářství MZe Ing. Jakub Konopásek, Ph.D. Systémový inženýr, oddělení rozvoje ICT Seznam dalších členů PS NIPI Subjekt Jméno Pracovní zařazení APG Ing. Jiří Bradáč Člen předsednictva CAGI prof. Ing. Horák Jiří, Dr. 1. místopředseda ČAS Není stanoven ČBÚ Ing. Martin Malíř Vedoucí 2. oddělení, odbor hornictví ČSGK Ing. Jaroslava Kraftová Členka Rady ČSGK, předsedkyně odborné skupiny Geomatika ČSGK doc. Ing. Hana Staňková, Ph.D. Členka Rady ČSGK, předsedkyně odborné skupiny Vzdělávání ČSÚ Mgr. Ivana Hutrová Oddělení legislativní, Odbor legislativy a mezinárodní spolupráce ČSÚ Ing. Petr Klauda Vedoucí oddělení statistických územních jednotek ČSÚ Ing. Zdeňka Udržalová Oddělení statistických územních jednotek ČTÚ Ing. Hana Hankiewiczová Ředitelka odboru regulace komunikačních činností a poštovních služeb ČTÚ Ing. Dalibor Hirič Vedoucí oddělení rozvoje sítí nové generace, podnikání a správy čísel ČTÚ Ing. Libor Hofmann, MBA Oddělení jednotného informačního místa (JIM) Brno ČTÚ Mgr. Martina Mihalovíčová Vedoucí oddělení jednotného informačního místa ERÚ Ing. Jan Liška Vedoucí oddělení statistiky a sledování kvality ERÚ Ing. Zdeněk Smejkal Oddělení statistiky a sledování kvality 27 Subjekt Jméno Pracovní zařazení HK ČR Není stanoven MD Bc. Dominik Vít GIS analytik, Odbor kosmických aktivit, ITS, vědy, výzkumu a inovací MK Mgr. Šimon Eismann Národní památkový ústav, generální ředitelství, oddělení GIS MK Ing. Jan Zmij Ředitel odboru informačních technologií a spisové služby MPO Ing. Leoš Svoboda Vrchní ministerský rada, odbor Stavebnictví a stavebních hmot, sekce hospodářství MPSV Ing. Milan Lonský Ředitel Odboru správy aplikací MSp Mgr. Pavel Kolář Ředitel Odboru investic a majetku MSp Ing, Tomáš Materna Odbor investic a majetku MŠMT Ing. Jaromír Nebřenský Odbor školské statistiky a analýz, Oddělení statistických výstupů MZ Ing. Martin Švanda Oddělení IT a elektronizace zdravotnictví, Odbor IT a elektronizace zdravotnictví MZV Ing. Michael Švarc Vedoucí oddělení provozu a zástupce ředitele Odboru informačních a komunikačních technologií SP ČR Kateřina Kalužová Zástupkyně ředitele, manažerka pro digitální ekonomiku ÚDHPSH Mgr. Jan Schlossarek Vedoucí oddělení kanceláře předsedy úřadu ÚOHS David Tomeček Oddělení bezpečnostního ředitele ÚOOÚ Mgr. Jiří Kárník Ředitel Odboru informačních technologií ÚV Aleš Bělohradský Vedoucí oddělení poradců ministryně pro vědu, výzkum a inovace ÚV Ing. Jitka Krupková Ředitelka odboru informatiky Seznam členů PT NIPI Subjekt Jméno Pracovní zařazení AKČR Mgr. Jiří Čtyroký, vedoucí PT NIPI Ředitel sekce prostorových informací, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy CAGI Ing. Tomáš Hrabík Člen odborné skupiny CAGI OS26 GeoInfoStrategie ČÚZK Ing. Bc. Jan Kmínek Vedoucí odd. metodiky zeměměřictví a katastru, odbor řízení územních orgánů 28 Subjekt Jméno Pracovní zařazení ČÚZK Ing. Pavel Šidlichovský Ředitel Odboru správy a rozvoje informačního systému zeměměřictví DIA Ing. Jiří Kocourek Oddělení geoinformatiky, odbor Hlavního architekta eGovernmentu DIA RNDr. Eva Kubátová Vedoucí oddělení geoinformatiky, odbor Hlavního architekta eGovernmentu DIA Ing. Michal Tichý Oddělení geoinformatiky, odbor Hlavního architekta eGovernmentu MD Ing. Dominik Vít Oddělení kosmických aktivit, Odbor kosmických aktivit a nových technologií MMR Ing. Kateřina Vrbová, Ph.D., zástupkyně vedoucího PT NIPI Oddělení koncepční a metodické, odbor územního plánování MO Ing. Luděk Šesták Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad MO Ing. Radek Wildmann Koordinační, projektový a programový pracovník, Vojenský geografický a hydrometeorologický úřad MPO Ing. Petr Serafín Odborný referent, odbor Stavebnictví a stavebních hmot, oddělení stavebnictví, sekce hospodářství MPO Ing. Leoš Svoboda Vrchní ministerský rada, odbor Stavebnictví a stavebních hmot, sekce hospodářství MŽP Ing. Jitka Faugnerová INSPIRE koordinátorka, oddělení geoinformatiky, Česká informační agentura životního prostředí VŠB-TU Doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Akademický pracovník