JavaScript Cvičení 4 Webová kartografie – úvod Podzim 2024 Filip Leitner JAVASCRIPT umožňuje tvorbu dynamických webových stránek objektově orientovaný programovací jazyk (OOP) standardizace - ECMAScript budeme se učit aktuální JavaScript po novom podľa roku ES2021,22 .23… ES.Next lze použít jak na klientovi, tak na serveru (NodeJS) loosely typed - proměnné nemají striktně daný datový typ, je možné jejich typ měnit JavaScript nemá nic společného s Javou :-) JavaScript PROč? interakce: uživatel ↔ prohlížeč validace formulářů, vizualizace, animace, … prohlížeč ↔ server dotazování a odesílání dat prostřednictvím internetových protokolů (nejčastěji HTTP) webové mapy JavaScript PROč NE? ne na všechno je potřeba JavaScript! řada vizuálních efektů, animací, etc. se dá vytvořit pomocí CSS i JavaScriptu (:hover, :focus, responzívne zmeny...) „Když můžu použít JavaScript nebo CSS - kdy mám použít JavaScript?“ (téměř) Nikdy. JavaScript https://hackernoon.com/in-simple-terms-css-vs-javascript-abc9d709399d JAK? na JavaScript odkazujeme v HTML dokumentu: JavaScript v elementu : … načítání skriptů zastavuje načítání stránky pokud načítáme objemné skripty, můžeme použít atributy async a defer viz https://javascript.info/script-async-defer async a defer async: Skript se stáhne asynchronně a spustí se okamžitě, jakmile je připraven, aniž by se čekalo na dokončení analýzy HTML. Nezachovává pořadí provádění, pokud existuje více asynchronních skriptů. defer: Skript je stažen asynchronně, ale provede se až po úplném rozboru HTML a zachová pořadí provádění odložených (deferred) skriptů. inline: skripty se spustí okamžitě, jakmile se v dokumentu objeví, ať už jsou v nebo . https://gist.github.com/FilipLeitner/0997ab95467f701a1e5972cb05730554 DEKLARACE PROMĚNNÝCH klíčová slova let, const (dříve var) const používáme pokud předpokládáme, že se hodnota konstanty nebude měnit, konvence je psát názvy konstant velkými písmeny (SPEED_OF_LIGHT, USER_ID, GENDER, BLOOD_TYPE) let používáme pokud víme, že se hodnota proměnné měnit bude, doporučuji názvy zapisovat v camelCase (userActivities, name, age) nebo s podtržítky (user_activities, name, age) rozlišují se velká a malá písmena nepoužívá se diakritika názvy proměnných mohou: začínat písmenem, $, _ obsahovat písmena, čísla, $, _ ^[a-zA-Z_$][a-zA-Z0-9_$]*$ let name = "John"; let surname = "Doe"; let age = 28; let hobbies = ["TV shows", "getting murdered"]; let married = false; const GENDER = "male"; let causeOfDeath = undefined; DATOVÉ TYPY čísla strings - textové řetězce booleans - pravdivostní hodnoty Objekty null undefined seznamy (array) funkce Date (Dátum), RegEx, Error... ...Map , Set primitíva objekty let speedLimit = 90; let array = [1,2,3,4,5,6]; array[1] + array[2] = 5 // index začína od 0 let [lat, lon] = [49.23, 16.4]; // Destructuring assignment let message = "Welcome"; let warning = "The speed limit is " + speedLimit; typeof warning === "string"; // returns true let warn = currentSpeed > speedLimit; //boolean let carModel = null; let activity = { // object type: "run", distance: 5632, // meters duration: 1412, // seconds elevation: 273 // meters } activity.distance //5632 activity["elevation"] //1412 let,const JAK NA JAVASCRIPT 1 2 V nové složce (např. ukol-01) vytvořte soubory index.html, script.js (index.html můžete zkopírovat z jiného příkladu / svého webu). V index.html připojte script.js pomocí relativní cesty k souboru: 3 script.js začněte výrazem "use strict"; a zkuste cokoliv vypsat do konzole: "use strict"; console.log("¯\\_(°_o)_/¯"); 4 5 6 7 Otevřete index.html v prohlížeči dvouklikem na soubor ve správci souborů. Otevřete vývojářské nástroje – F12 v Chrome a Firefoxu, Option-Command-I v Safari (možná bude potřeba povolit v nastavení). Ve vývojařských nástrojích otevřete kartu Console a uvidíte výstup vašich console.log(); příkazů. Pro změny ve skriptu: Upravte kód ve script.js. Uložte script.js. Přepněte se do prohlížeče. Klávesou F5 obnovte stránku (není potřeba zavírat záložku a otevírat znovu index.html) WEBSERVER pro webový vývoj se hodí používat webserver python -m http.server 8000 VS Code rozšíření Live Server (ritwickdey.liveserver) JavaScript Prípadne: NPM knižnica http-server pip knižnica http-server http-server –p 8000 OPERÁTORY standardní aritmetické operace (+, -, *, /, %) provnávání hodnot (>, >=, <, <=, ===, !==) používejte === a !== porovnává hodnoty stejných datových typů nepoužívejte ==, != (pokud nevíte co děláte) "0" == 0 → vrátí true, často má ale nepředvídatelné chování, proto pro porovnání hodnot používáme první variantu a hodnoty případně převedeme do stejného datového typu pomocí parseInt(); parseFloat(); String(); logické operátory && AND || OR ! NOT JavaScript JAVASCRIPT https://www.freecodecamp.org/news/content/images/2019/07/best-js-meme-to-date-2.png https://dev.to/damxipo/javascript-versus-memes-explaining-various-funny-memes-2o8c OPERÁTORY JavaScript let speedKmph = distanceM / durationS // 3.6 let isEven = 90 % 2 === 0; //true console.log(activity.type !== "bike"); let msg = "Your speed is " + speedKmph; let message = `Your speed is ${speedKmph}`; //Template literal OPERÁTORY ...ďalšie operátory •Addition assignment (+=) • • • •Nullish coalescing operator (??) • • • •... https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/JavaScript/Reference/Operators •Logical nullish assignment (??=) •Logical AND assignment (&&=) • let a = 2; let b = 'hello‘; console.log(a += 3); // addition // expected output: 5 let foo = null ?? 'default string‘; console.log(foo) // expected output: ‘default string‘ PROCVIčOVÁNí 2 Vypište do konzole obsah kruhu o průměru který si zvolíte. Použijete: let const aritmetické operace *, https://javascript.info/operators#exponentiation console.log(); JavaScript const PI = 3.14; // nebo také Math.PI let diameter = …; PODMíNKY const BIRTH_YEAR = 1992; const YEAR = new Date().getFullYear(); if (YEAR - BIRTH_YEAR >= 18) { console.log("The user is eligible to drive a car."); } else { alert("You cannot get a driver's license."); } // nebo pomocí ternárního operátoru: const msg = YEAR - BIRTH_YEAR >= 18 ? "User not old enough" : "User old enough"; PROCVIčOVÁNí 3 Pokračujte v kódu z procvičování 2 Pomocí podmínky if () {} vypište do konzole zprávu jestli je obsah kruhu větší nebo menší než 30. Použijete: podmínku if, else logické oprátory <, >, <=, >= JavaScript // vypíše → "Obsah kruhu je větší než 30." // nebo → "Obsah kruhu je menší než 30." SWITCH JavaScript let running = [], cycling = [], others = []; switch(activity.type) { case "run": running.push(activity); break; case "bike": cycling.push(activity); break; default: others.push(activity); } . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SMYčKY const LETTERS = ['A', 'B', 'C', 'D']; for (let i =0; i < LETTERS.length; i += 1) { console.log(i, ':', LETTERS[i]); } let i = 0; while (i < LETTERS.length) { console.log(i, ':', LETTERS[i]); i += 1; // nebo také i++; } // nebo druhá varianta for: for (const LETTER of LETTERS) { console.log(calculateArea(POLYGON)); } // dále také for..in a .forEach() → vyzkoušejte :) SMYčKY const LETTERS = ['A', 'B', 'C', 'D‘]; for (const letter in LETTERS){ console.log(letter) // „0“;“1“ ;“2“; „3“ console.log(LETTERS[letter]) // „A“ ... } for (const letter of LETTERS){ console.log(letter) // „A“ ... } //Aj s INDEXOM for ([index,letter] of LETTERS.entries()){ console.log(index,letter) // „0, A“ ... } FUNKCE function welcome() { alert("Welcome user!"); } welcome(); const welcome = function (){ alert("Welcome user!"); } const welcome = ()=> { alert("Welcome user!"); } function welcome(name) { alert("Welcome, " + name + "!"); } cosnt a = welcome("Jane"); //undefined welcome("John"); function isEven(x) { return x % 2 === 0; } const isResultEven = isEven(4) //true console.log(isEven(5)); console.log(isEven(50)); function currentYear() { return new Date().getFullYear(); } console.log(currentYear()); JavaScript PROCVIčOVÁNí 4 Vytvořte funkci isLeapYear, která vrátí (return) jestli je argument YEAR přestupný rok nebo ne Můžete použít: logické a matematické oprátory podmínky if, else Bonus: pokud není zadaný argument YEAR, použijte aktuální rok JavaScript TIPY v názvech souborů a cestách k nim nepoužívejte diakritiku, mezery a velká písmena používejte angličtinu v kódu a názvech souborů odsazujte kód používejte zvýraznění syntaxe v textovém editoru na prvním řádku každého skriptu uvádějte "use strict"; řada chybných zápisů vyvolá chybovou hlášku místo tichého selhální - snadnější debugging naučte se používat vývojářské nástroje (F12, developer tools, konzole) a debuggovat kód JavaScript ÚKOL vypracujte procvičování 1–4 a následující 3 (až 4) části úkolu odevzdávejte buďto samostatný web (index.html, script.js) nebo jako novou podstránku vašeho webu ← pokud chcete feedback na úpravy webu samotného! max 5 b., za 4. část bod navíc odevzdávat v archivu (web.zip) odevzdat do 24. 10. 15:00 (do cvika) ČÁST 1 Vytvořte funkci cityPop(), která vrátí náhodné číslo v rozmezí 10 000–1 000 000 Použijete: function aritmetické operace *, +, - Math.random() JavaScript function cityPop() { … } console.log(cityPop()); // ověření funkčnosti ČÁST 2 Vytvořte objekt s názvy pěti fiktivních měst a počtem jejich obyvatel Pro počet obyvatel použijte funkci cityPop() Použijete: let objekt {key: val} funkci cityPop() let cities = { "Domašov": …, "King's Landing": …, … } ČÁST 3 Ze slovníku cities odstraňte všechna města pod 500 000 obyvatel Zbylá města vypište do konzole ve formátu: Město: 999999 obyvatel Použijete: cyklus for () {} podmínku if () {} delete JavaScript ČÁST 4 (BONUS) Vytvořte si v index.html prázdný seznam nebo tabulku