Využití přístrojů ve výuce přírodovědných předmětů

Dotazníkové šetření

Dotazníkového šetření se zúčastnilo 50 pedagogů ze 30 středních škol na jižní a severní Moravě.

Na otázku Využíváte ve výuce zeměpisu a přírodovědných předmětů moderní elektronické měřící přístroje? kladně odpovědělo 32 % dotázaných. Nejčastěji využívané jsou přístroje značek Vernier, Pasco, Neulog.

Měřící technika je nejčastěji využita v laboratoři nebo ve třídě při hodině, při hodinách fyziky a chemie.

S používáním přístojové techniky často pedagogové řeší i technické problémy s nefunkčností čidel či jejich zdlouhavou instalací. Drtivá většina by ovšem uvítala, kdyby měla inspiraci na vhodné zapojení do výuky a s tím spojenou "databázi" návodů a pokusů.

A co je hlavní příčinou/překážkou těch, kteří dosud přístroje ve výuce nepoužívají?

  • neznalost nabídky přístrojů na trhu
  • nedostatek času se učit něco nového
  • nedostatek prostoru pro jejich použití ve výuce
  • nedostatek peněz/podpory ze strany vedení školy
  • obava z neúspěchu použití přístrojů při výuce
  • počet žáků ve třídě
  • zdlouhavá příprava techniky