Etnografie a rozhovor v médiích
Mgr. Johana Kotišová, Ph.D.
Etnografie a rozhovor v médiích

Metodologický, projektově orientovaný kurz Etnografie a rozhovor v médiích pomocí kombinace praktických workshopů s přednáškovými úvody a vsuvkami jednak seznamuje magisterské studující s množstvím metodologických přístupů a konkrétních postupů spadajících pod etnografickou metodologii a jednak je nechává vyzkoušet si vybrané postupy v praxi.

Na začátku si každý/á studující definuje vlastní „projekt“: tedy téma, terén a jedince, na jejichž mini-výzkum se v rámci kurzu zaměří. Téma, terén a jedinci budou tvořit koherentní celek.

První část kurzu pak provede studující celým procesem kvazi-etnografického výzkumu v mediálních organizacích: od přípravy a vstupu do terénu, respektive konstrukce pole, přes provádění zúčastněného či nezúčastněného pozorování, stínování a vytváření terénních poznámek včetně zhuštěného popisu až k analýze dat, způsobům prezentace výsledků výzkumu (se zvláštním důrazem na způsob psaní o výzkumu) a konečnému vystoupení z výzkumného pole.

Druhá část kurzu podobným způsobem uvede studující do problematiky kvalitativního výzkumného rozhovoru v jeho různých podobách, od polostrukturované až k volné, narativní konverzaci mezi výzkumnicí či výzkumníkem a komunikační/m partnerkou/partnerem.

Speciální pozornost kurz věnuje výzkumné etice ve všech fázích výzkumného procesu, respektive aktuálním diskuzím o etických problémech a reflexi vlastní pozice a role výzkumnice či výzkumníka: budeme se zabývat praktickými problémy vztahujícími se k výzkumu (nejen) v médiích, jako jsou otázky navazování přátelství v poli, tzv. going native, práce s erotickým kapitálem nebo rozhovory s elitami. Zaměříme se taky na současné trendy a možnosti aplikovaného výzkumu, angažovaného výzkumu a participatorního výzkumu (participatory action research).

Cílem předmětu je seznámit studenty s aspekty, součástmi a postupy etnografické metodologie, které jsou využitelné v současném mediálním a mediálně-organizačním výzkumu, a vytvořit prostor pro vyzkoušení a procvičení vlastních metodologických schopností a zájmů. Předmět je koncipován jako kombinace přednášky a semináře/workshopu a zaměřuje se na aplikaci jednotlivých konceptů etnografické metodologie a specificky výzkumného rozhovoru, a to v individuálně volených projektech jednotlivých studujících. Je tedy založen na četbě metodologické i empirické literatury, na praktických cvičeních (testujících znalost příslušné literatury) a jejich skupinové reflexi.

Poznámka: I přes sdílený základ a strukturu je kurz individualizovaný a projektově orientovaný, a tedy umožňuje studujícím pracovat i s tématem/terénem/rozhovory vztahujícími se k jejich připravovaným magisterským pracím.

 

Výstupy z učení

Studující budou po absolvování předmětu schopni:

-          Orientovat se v základních pojmech vážících se k etnografickému výzkumu a kvalitativnímu rozhovoru

-          Umět pojmy a s nimi související postupy samostatně aplikovat ve vlastním výzkumu

-          Reflektovat etické problémy svého výzkumu a vlastní výzkumnickou pozici

-          Rozpoznat a používat prvky participatorního výzkumného designu

-          Vědět si rady s analýzou kvalitativních dat

 

Požadavky na zakončení předmětu

·       Online účast v kurzu (MS Teams) je povinná s max. 3 absencemi. Absence způsobená technickými problémy nebo dalšími mimořádnostmi souvisejícími s pandemií nového koronaviru (vyjma nemoci a karantény) se do počtu povolených absencí nezapočítává v případě, že si studující látku nahradí samostudiem prezentace, povinné literatury a písemným odevzdáním případných úkolů, které ostatní zpracovávali při online setkáních.

  • Před každým setkáním, ke kterému je určena povinná literatura, je třeba do ISu odevzdat obsahově, stylisticky i gramaticky kvalitní písemnou přípravu (1 až 2 NS; anotace + úvaha and týdenním povinným textem a jeho aplikovatelností ve vlastním výzkumu). Každou neakceptovanou přípravu je možné jednou opravit.
  • Studující v průběhu semestru plní čtyři praktické úkoly:
    • 1. tvorba min. tříhodinových terénních poznámek, deadline: 5. 11.
    • 2. jeden kvalitativní rozhovor, nahraný a přepsaný, deadline: 30. 11.
    • 3. sebereflexivní text (2–3 NS), deadline: 10. 12.
    • 4. souhrnná kreativní prezentace výsledků vlastního mini-projektu (přesnější instrukce na prvním setkání), deadline: 8. 1. nebo 15. 1. 2021
    • Za každý úkol lze získat 0, 5, nebo 10 bodů à celkem lze za úkoly získat až 40 bodů.

·       Pro úspěšné zakončení kurzu je třeba nepřekročit počet absencí, odevzdat všech 8 příprav a za úkoly získat přinejmenším 30 bodů.

Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 5/10/2020 to 11/10/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/10/2020 to 18/10/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 19/10/2020 to 25/10/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 26/10/2020 to 1/11/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/11/2020 to 8/11/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/11/2020 to 15/11/2020.
Chapter contains:
1
Video
Teacher recommends to study from 16/11/2020 to 22/11/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 23/11/2020 to 29/11/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 30/11/2020 to 6/12/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/12/2020 to 13/12/2020.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/12/2020 to 20/12/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/12/2020 to 27/12/2020.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/12/2020 to 3/1/2021.
Teacher recommends to study from 4/1/2021 to 10/1/2021.
Teacher recommends to study from 11/1/2021 to 17/1/2021.
Previous