Teorie a praxe kurikula předškolního vzdělávání
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Teorie a praxe kurikula předškolního vzdělávání
Milé studentky,
vítám Vás v předmětu Teorie a praxe kurikula předškolního vzdělávání, kterým budeme společně procházet v tomto semestru. Na výuce se budou spolupodílet také Mgr. Lucie Štěpánková a Mgr. Aneta Hřavová.

Vzhledem k tomu, že i v tomto semestru bude výuka probíhat pouze online, zachováme stejný model, který jste si vyzkoušeli v minulém semestru.
Přednášky nahradím vložením studijních opor k jednotlivým tématům (prezentace, dokumenty, ukázky, videa, volně dostupné publikace) do interaktivní osnovy v ISu.

Scházet se budeme jednou týdně na online seminářích. Zde budeme společně reflektovat znalosti nabyté samostudiem odborné literatury a vložených prezentací, či dalších dokumentů a propojovat je s praktickými zkušenostmi, získanými na pedagogických praxích v minulých semestrech.

První seminář se bude konat 3. března 2021. První seminární skupina se bude scházet ve 14:00 hodin, druhá seminární skupina v 16:00 hodin (namísto přednášky). Pravidelně se budeme scházet na Zoom.

Prosím zajistěte si nerušené prostředí a mějte zapnutou kameru. Budeme pracovat s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, proto je nutné, abyste jej měli na seminářích k dispozici. Jeho aktuální verzi máte vloženou v IS. Zároveň tam najdete i požadavky k zakončení předmětu a další potřebné dokumenty. 

Obsah a harmonogram předmětu:

1.Teorie kurikula. Základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, vyhláška o předškolním vzdělávání, Školský zákon, Pracovní řád pro učitele, zákon o pedagogických pracovnicích…). (3.3. Mgr. Hřavová)
2.ŠVP a koncepce pedagogické práce školy. (10.3. Mgr. Štěpánková)
3.Teoretická východiska projektování (projektová výuka, integrovaná tematická výuka). (17.3.)
4.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. (24.3.)
5.Proces projektování (východiska, základní stavební kameny projektu, konzistentnost projektu). (31.3.)
6.Realizace vzdělávání (vzdělávací strategie, dynamika skupiny). (7.4.)
7.Školní a třídní dokumentace. (14.4. Mgr. Štěpánková)
8.Hodnocení projektu. (21.4.)
9.Prezentace projektu. (28.4.)
10.Prezentace projektu. (5.5.)
11.Praxe kurikula (10. – 13.5.)
12.Profesní portfolio (19.5.)


Těším se na naši další společnou práci 😊

Zora Syslová

Studijní literatura
Kovaliková, S. (1995). Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála.

Kratochvílová, J. (2006). Teorie a praxe projektové výuky. Brno: TAVA Graphical.

Krejčová, V., Kargerová, J., & Syslová, Z. (2015). Individualizace předškolního vzdělávání. Praha: Portál.

Nováčková, J. (2021). Model ITV naděje pro naše školství. Dostupné na https://www.respektovani.com/detailc.php?idc=63

Pasch, M. et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Dostupné na https://www.msmt.cz/file/45304/

Syslová, Z., & Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Dostupné z https://munispace.muni.cz/book?id=551

Syslová, Z., & Štěpánková, L. (2017). Projektování v mateřské škole. Brno: MU. Dostupné z https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8856-201
Chapter contains:
1
Image
8
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 1/3/2021 to 7/3/2021.
Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
Teacher recommends to study from 4/3/2021 to 10/3/2021.
Chapter contains:
1
PDF
2
Study Materials
Teacher recommends to study from 11/3/2021 to 17/3/2021.
Chapter contains:
4
PDF
3
Study Materials
Teacher recommends to study from 18/3/2021 to 24/3/2021.
Chapter contains:
3
PDF
2
Study Materials
Teacher recommends to study from 25/3/2021 to 31/3/2021.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
1
Video
Teacher recommends to study from 1/4/2021 to 7/4/2021.
Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
2
Web
Teacher recommends to study from 8/4/2021 to 14/4/2021.
Chapter contains:
1
PDF
2
Study Materials
1
Video
Teacher recommends to study from 15/4/2021 to 21/4/2021.
Teacher recommends to study from 22/4/2021 to 28/4/2021.
Teacher recommends to study from 29/4/2021 to 5/5/2021.
Teacher recommends to study from 6/5/2021 to 12/5/2021.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
PDF
1
Video
Teacher recommends to study from 13/5/2021 to 19/5/2021.
Previous