Zde naleznete pokyny a informace k průběhu výuky, požadavkům na účast, zadání úkolů a způsobu ukončení.
Vítejte v základním kurzu antidiskriminačního práva! Pojem diskriminace vám určitě nebude neznámý. V Poslanecké sněmovně, v médiích nebo třeba v diskusích na Facebooku či na síti X ho slýcháme/čítáme někdy až příliš často. Co je ale skutečně diskriminace? Je diskriminací každé nespravedlivé jednání? Jak souvisí diskriminace s rovností a rovným zacházením? Jak se mohou oběti diskriminace bránit a jak jim v tom pomůže veřejný ochránce práv? Pojďme společně rozptýlit některé zažité mýty a podívat se na to, proč, jak, kdy a koho české právo chrání před diskriminací. Vyučující: Jana Kvasnicová, zadání prvního úkolu
Holky do advokacie nepatří. Muži nejsou v práci tak pečliví. Máte partnera? A kdy plánujete děti? Cože, ty nosíš kalhoty a chceš jít na rodičák? Tebe tady nechceme, vždyť to můžeš zkusit v chráněné dílně. Romy tady už vůbec nechceme. A důchodci do důchodu... Se stereotypy nebo přímo s diskriminací se v práci může v průběhu svého života setkat každý. Ne vždy je však lehké rozlišit, zda se o diskriminaci skutečně jedná a zda je možné se proti diskriminaci účinně bránit. Společně se zamyslíme nad otázkami, zda může být pracovní inzerce diskriminační, zda se lze účinně bránit proti zrušení pracovního poměru ve zkušební době, co lze ještě považovat za legitimní zájem zaměstnavatele a kde všude v zákoníku práce najdeme ustanovení, která chrání zaměstnance před diskriminací. Vyučující: Jan Slavíček, zodpovězení případných dotazů souvisejících se zpracováním prvního úkolu
Každý má právo na vzdělání a školní docházka je povinná. To ví určitě každý. Koneckonců minimálně to druhé platí již od 70. let 18. století. Mají ale skutečně všichni rovné šance v možnosti dosáhnout vzdělání? Je inkluze strašák, jak se někdy píše na internetech, nebo bytostně důležitý princip? Jsou české školy segregované? Mají dnes všichni srovnatelnou šanci uspět u maturity? Jsou univerzity otevřené studentům s postižením? O tom všem (nebo alespoň o něčem z toho - to můžeme slíbit) si určitě popovídáme na třetím společném setkání... :) Vyučující: Jana Vomelová, zpětná vazba k prvnímu úkolu a zadání druhého úkolu
Bydlení je základní lidská potřeba. Kvalita bydlení má významný vliv na další aspekty života, jako je zdraví, pracovní uplatnění nebo šance na dobré vzdělání. Přesto část lidí stále žije v segregovaných lokalitách, tísní se v přeplněných ubytovnách nebo kvůli nemožnosti sehnat vhodné bydlení končí v ústavních zařízeních. Jakou roli v dostupnosti bydlení hraje diskriminace? Koho se nejvíc dotýká? Jaký je vztah mezi právem pronajímatele vybrat si nájemce bytu a zákazem diskriminace? A jak se daří zákaz diskriminace při poskytování bydlení dodržovat obcím? Vyučující: Jana Mikulčická, zpětná vazba ke druhému úkolu a zadání třetího úkolu
Češi patří mezi unijní rekordmany v návštěvách nejrůznějších specializovaných lékařů. Lékaři dokáží léčit tělo i duši a ročně zachrání nespočet lidských životů. Jejich odhodlání se naplno ukázalo v průběhu nedávné pandemie. Co když ale jednají způsobem, který je diskriminační? Může lékař odmítnout přijmout pacienta do péče kdykoli si zamane? Může pacient do nemocnice s asistenčním psem? Jsou pacienti žijící s HIV v Česku vystaveni nerovnému zacházení? A jak se vlastně mohu bránit, pokud mě lékař nebo nemocnice diskriminuje? Na předposledním setkání si popovídáme o některých otázkách souvisejících s diskriminací v oblasti zdravotní péče. Načneme tak společně poutavou, ale právnickými fakultami někdy opomíjenou problematiku zdravotnického práva. Vyučující: Karel Suda, zpětná vazba ke třetímu úkolu, zadání čtvrtého úkolu (kolokviální práce) a informace ke kolokviu
Všichni běžně nakupujeme zboží a využíváme nejrůznější služby nabízené veřejnosti - například v obchodě, v restauraci, v bance, v kadeřnictví nebo v hromadné dopravě. I v takových situacích antidiskriminační zákon a další právní předpisy zakazují diskriminaci. S jakými zajímavými případy se lze v této oblasti setkat? Může si podnikatel vybrat, jestli obslouží gaye, Romy nebo Rusy? A jaké související nové problémy přinesla válka na Ukrajině? Vyučující: Lenka Křičková, zodpovězení případných dotazů souvisejících se zpracováváním čtvrtého úkolu (kolokviální práce) či s ukončením předmětu