Cílem pedagogicko-psychologické praxe je
poskytnout studentům prostor
k uplatnění vlastních komunikačních
a sociálních dovedností, podpořit
jejich tvořivost a získat náhled na
vlastní osobnost v sociálním kontextu, najít své silné stránky a rozvíjet je, poznat sebe sama. Studenti se učí pozorovat žáky
v procesu výuky. S použitím jednoduchých diagnostických nástrojů a
interakčních technik pozorují komunikaci učitele, analyzují vzniklé situace a
plní zadané úkoly, které doplňuje obsah předmětu sociální
psychologie.
Pedagogicko-psychologická
praxe probíhá po celý semestr přímo na
základních školách jednou za čtrnáct dní
v pátek v rozsahu 4
vyučovacích hodin (celkem minimálně
20 hodin). Studenti si sami zajistí praxi
na škole v místě bydliště a jsou přiděleni
k provázejícímu učiteli. V případě protipandemických opatření bude pedagogicko-psychologická
praxe probíhat ve formě pozorování záznamů výuky v rozsahu 3 vyučovacích hodin (bude upřesněno na semináři). Součástí pedagogicko-psychologické
praxe je reflektivní seminář v rozsahu 6 hodin za semestr, jehož náplní
je diskuse a reflexe zadaných úkolů.
Úkoly:
Pozorujte
komunikaci mezi učitelem a žákem (co vás osloví, čeho si všimnete). Do
pedagogického deníku si pořizujte zápisy z jednotlivých pozorování, s
určením data, času a místa. Zaznamenávejte, jak situace probíhaly, všímejte si
jednání jednotlivých aktérů. Účelem je získat podrobný popis jevů, které při
výuce nastávají, a porovnat je s teorií.
Výstupy (požadavky k udělení zápočtu):
1. 100% účast
na reflektivních seminářích.
2. Plnění
zadaných úkolů na základě pozorování výuky.
3. Vedení
pedagogického deníku a portfolia.