Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Období
jaro 2025

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích (v odůvodněných případech je možno sledovat seminář ze záznamu).

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Pokud se určité téma učí na nižším i vyšším gymnáziu, je vhodné připravit hodinu pro gymnázium vyšší.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Příprava musí být zpracována v českém jazyce.

Samotný výstup

  • By měl být pokud možno v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Velmi doporučujeme zařadit aktivní procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity včetně poskytnutí zpětné vazby (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny. Test by měl být vypracován ve dvou variantách. Student/ka by měl/a také návrh testu doprovodit návrhem na hodnocení odpovědí (formou bodů, nebo procent) a celého testu známkou. Pokud bude test zahrnovat učivo, které není v přípravě na vystoupení, je potřeba doplnit k testu výukové cíle vztahující se k neprobrané části učiva. Obsah testu by měl vycházet z těchto výukových cílů.

Užitečné odkazy:

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Speciální část příručky pro učitele

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie

Tématické plány z chemie pro gymnázium


Hodnocení vystoupení na RS

https://is.muni.cz/auth/el/sci/jaro2023/XS430/um/chemie/Hodnoceni_RS.xlsx


Rozpis témat pro JS 2025

Téma
Student/ka
Recenzentka
Datum
1. Úvod do chemie – čím se chemie zabývá, proč je důležitá a proč ji studovat.
Filip HruškaVeronika Kyasová5. 3. 2025
2. Klasifikace a struktura látek (pojmy atom, molekula, ion, prvek, sloučenina).
Lucie KorandováDagmar Šašinková 5. 3. 2025
3. Historie atomové teorie a modelů struktury atomu.
Vanda MojžišováEva Dobrovolná12. 3. 2025
4. Elektronový obal atomu, jeho struktura. Orbital a kvantová čísla.
Lucie KorandováDagmar Šašinková 12. 3. 2025
5. Druhy chemických vzorců.
Zdenka KolářováDagmar Šašinková19. 3. 2025
6. Hmotnostní zlomek směsi a související výpočty (výpočet hmotnostního zlomku, výpočet hmotností složek).
Eliška FašinováVeronika Kyasová 19. 3. 2025
7. Úvod do chemické vazby, vysvětlení vzniku, klasifikace, dipólový moment.
Blanka VrbasováVeronika Kyasová26. 3. 2025
8. Slabé vazebné interakce, vodíkové můstky, Van der Waalsovy síly.
Štěpán BřezovjákEva Dobrovolná 26. 3. 2025
9. Výpočty z chemických rovnic – výpočet množství reaktantu nebo teoretického výtěžku produktu.
Tomáš ŠkarydDagmar Šašinková2. 4. 2025
10. Výpočty z chemických rovnic – výpočet množství reaktantu nebo teoretického výtěžku produktu, kdy reagující látky jsou kapaliny nebo v roztoku.
Tereza KutinováEva Dobrovolná 2. 4. 2025
11. Alkalické kovy, fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, a výroba.
Tereza KutinováDagmar Šašinková9. 4. 2025
12. Fosfor, charakteristika prvku, allotropy, jeho fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, a výroba.
Filip HruškaVeronika Kyasová9. 4. 2025
13. Kyslík, charakteristika prvku, jeho fyzikálně-chemické vlastnosti, výskyt, a výroba. Allotropy kyslíku.
Eliška PalánkováEva Dobrovolná16. 4. 2025
14. Síra, charakteristika prvku, výroba, charakteristika fyzikálně-chemických vlastností a reaktivity.
Romana StašováVeronika Kyasová 16. 4. 2025
15. Alkeny, charakteristika struktury, fyzikálně-chemické vlastnosti, základní chemické reakce alkenů.
Eliška FašinováVeronika Kyasová23. 4. 2025
16. Areny, charakteristika struktury, fyzikálně-chemické vlastnosti, základní reakce.
Michaela BahelkováDagmar Šašinková 23. 4. 2025
17. Alkoholy, charakteristika struktury, fyzikální a chemické vlastnosti vyplývající z přítomnosti -OH skupiny. Charakteristika reaktivity.
Zdenka KolářováEva Dobrovolná30. 4. 2025
18. Karboxylové kyseliny, struktura, fyzikálně-chemické vlastnosti, důležité reakce.
Romana StašováDagmar Šašinková 30. 4. 2025
19. Polymery, charakteristika struktury a metody přípravy.
Štěpán BřezovjákEva Dobrovolná  7. 5. 2025
20. Heterocyklické sloučeniny, zástupci nenasycených heterocyklů, výskyt a význam jejich derivátů
Tomáš ŠkarydDagmar Šašinková 7. 5. 2025
21. Glykolýza – průběh a význam.
Vanda Mojžišová Eva Dobrovolná14. 5. 2025
22. Krebsův cyklus – průběh a význam pro metabolismus.
Eliška PalánkováDagmar Šašinková
23. Steroidní látkyBlanka VrbasováVeronika Kyasová21. 5. 2025
24. Alkaloidy a jejich význam pro člověka.Michaela Bahelková
Nyní studovat
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat nyní – od 17. 2. 2025 do 23. 2. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2025 do 2. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 3. 2025 do 16. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2025 do 23. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2025 do 30. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2025 do 6. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2025 do 13. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2025 do 20. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2025 do 27. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2025 do 4. 5. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2025 do 11. 5. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 5. 2025 do 18. 5. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 5. 2025 do 25. 5. 2025.
Předchozí