Psychologie a internet
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Psychologie a internet
Info
Období
jaro 2025

Cíl kurzu:

Kurz si klade za úkol seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v kontextu výzkumu psychologie a internetu.

Požadavky na zápočet:

1. Prezentace vybraného tématu – skupinový úkol

2. Seminární práce – individuální úkol

3. Participace na hodině (účast 80%)

 

POKYNY K PREZENTACI

Obsah prezentace:

1)      Najděte minimálně 5 kvalitních zahraničních (ne českých ani slovenských!) odborných zdrojů k danému tématu, na jejichž základě zpracujete syntézu informací pro vaši prezentaci.

2)      Představte téma obecně – co je potřeba říct, aby posluchači a posluchačky byli „v obraze“.

3)      Počítejte ale s tím, že základní pojmy definující hodinu budou prezentovány v rámci hodiny.

4)      Čeho jste si Vy sami všimli, co Vás zaujalo, překvapilo na vybraném tématu?

5)      Příklady pro ostatní – tak, aby mohli všichni do dané oblasti alespoň částečně proniknout. Kde se s tématem lze na internetu setkat, například ukázky stránek, blogů…

6)      Co Vás napadá, pokud se nad Vámi zvoleným tématem zamyslíte z psychologického hlediska (např. uplatnění pro praxi, při intervencích s klienty…)?

 

Praktické:

Pro každou hodinu je určeno jedno téma související s tématem přednášky. Témata naleznete níže.

K tématům bude možné se přihlásit v IS do 28.2. 17:00 (k tématu je NUTNO se zapsat do tohoto data). První prezentace je 4.3.

Prezentace vybraného tématu probíhá ve skupině 2-4 studentů za využití PowerPointu. Prezentace bude prezentována v daném termínu na hodině.

Délka prezentace je 20 minut + 10 minut diskuze. Je nutné, aby se do prezentování aktivně zapojili všichni členové skupiny.

Prezentaci je nutné odevzdat do odevzdávány v IS. Prezentace vložte nejpozději 24 hodin před termínem prezentace. Nevložení je důvodem k neudělení zápočtu.

Prezentace musí naplnit všechny náležitosti uvedené níže. Při nevyhovující prezentaci si skupinka připraví nové téma.

 

Kritéria hodnocení prezentací (v prezentaci je nutné naplnit všechny body):

1) Náplň prezentace:

- prezentace má jasnou tematickou linii, neobsahuje vycpávky, je jasně strukturovaná

- prezentace odpovídá zadanému tématu, nejsou v ní off-topic informace

- obsahuje ústřední data (základní! definice, tabulky či grafy)

- nechybí klíčové informace

- jsou vysvětleny použité pojmy

- text se odkazuje na zdroje + seznam zdrojů je na posledním slajdu

- je rozlišeno, které informace vycházejí z materiálů a které jsou přidány/interpretovány autory

- text na slajdech je většinou vlastní (nejedná se jen o přeložené pasáže)

- text ústí v jasnou syntézu prezentovaných zjištění

- na závěr je v krátkosti formulována zásadní myšlenka/myšlenky prezentace

2) Podoba slidů:

- grafika - vhodné pozadí, čitelné texty, grafy, kvalitní obrázky

- srozumitelné, nepřeplněné

- v textu nejsou chyby

3) Projev:

- na začátek krátké představení tématu i prezentujícího týmu

- korektní přednes pro odborné publikum (včetně neverbálního projevu)

- adekvátní tempo prezentace (ani uspěchaná, ani příliš pomalá)

- studenti slajdy doprovázejí, je patrné, že vědí, kde co v prezentaci mají

- plynulé střídání vystupujících, předávání si slova apod.

 

POKYNY K SEMINÁRNÍ PRÁCI

Téma práce:

Téma práce musí být vhodně zvoleno s ohledem na rozsah práce. Nesmí být příliš široké (např. „Komunikace na Facebooku“). Musí spadat do oblasti psychologie internetu. Studenti si téma vybírají sami, na základě vlastního zájmu. Návrh tématu je možno konzultovat emailem s Mgr. Kvardovou (nikol.kvardova@fss.muni.cz). V tomto případě návrh musí obsahovat jednak zadání tématu, jednak krátké (stačí 3 – 5 vět) shrnutí podstaty práce.

Práce musí představit zvolený problém, komentovat jej s ohledem na odborné poznatky, a poskytnou vlastní kritické zhodnocení. Lze jej podložit vlastní zkušeností, ovšem s dodáním kritického zhodnocení této zkušenosti na základě literatury.

Práce musí obsahovat jak stručný úvod do problematiky, tak i shrnující závěr.

Práce musí mít rozsah minimálně 6 NS a maximálně 8 NS (1NS = 1800 znaků včetně mezer). Do rozsahu se započítává pouze text práce, nezapočítává se titulní strana ani seznam literatury.

Musí být podložena minimálně 10 odbornými zdroji. Zdroje musí být uvedeny ve formátu APA v seznamu literatury. Práci je nutno odevzdat do 30.5. (pokud je potřeba předmět ukončit dříve kvůli SZZ, práci je nutno odevzdat 1.5. a JE NUTNO o tom dopředu informovat Mgr. Kvardovou mailem). Pokud práce nenaplní požadovaná kritéria, bude navrácena k přepracování.

Kritéria hodnocení (v práci je nutné naplnit všechny uvedené body):

Práce musí být napsána převážně z psychologické perspektivy.

Struktura práce – dodržení struktury s ohledem na 1) představení do problematiky, 2) hlubší zacílení na daný problém, a 3) završení v podobě shrnujícího závěru.

Struktura a podoba argumentu:

-          text musí sledovat konkrétní myšlenku, zbytečně neodbíhat a nezacházet do přílišných detailů, ale ani nezůstávat příliš na povrchu

-          argument musí být podán jasně, nesmí být příliš triviální

-          argument musí být podložen odbornou literaturou

Nutná je absence chyb a překlepů a celkově vyhovující a korektní jazyková stránka textu.

 

Dodatek: co jsou odborné zdroje

Za odborné zdroje jsou považovány články z odborných recenzovaných časopisů nebo kapitoly z odborných knih. K vyhledání použijte: http://scholar.google.cz/

nebo dostupné elektronické zdroje: http://knihovna.fss.muni.cz/index.php?sekce=31&podsekce=55 . Vhodné publikace naleznete především v databázi EBSCO.

 

Důležité termíny:

1) 28.2. - Přihlášení k tématu prezentace (do 17:00)

2) 24 hodin před datem konání prezentace - vložení prezentace do odevzdávárny

3) 30.5. - odevzdání seminární práce (1.5. pro ty kdo musí předmět ukončit dříve)


Ukončení: zápočet

Počet kreditů: 4

Rozsah: 2 hodiny týdně (úterý, 8:00-9:40)

Garant předmětu:  doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.

e–mail: hmachack@fss.muni.cz – kontaktní osoba


Předběžný harmonogram (obsah se ještě může změnit)

Datum přednášející Téma hodiny Téma prezentace
18.2.
x x
25.2. Mgr. Adéla Švestková Teoretický úvod do problematiky x
4.3. doc. Hana Macháčková Online agrese Happy slapping
11.3. Dr. Michal  Mužík Online politické chování Formy politického chování na internetu, jejich koreláty a dopady
18.3. Dr. Lenka Dědková Digitální rodičovství Technická mediace a její efekty (ENG keywords: parental control tools, technical mediation)
25.3. Dr. Michal Čevelíček Zdraví a internet Přínosy a rizika skupin věnujících se na internetu poruchám příjmu potravy
1.4. Mig. Nikol Kvardová Vliv sociálních sítí na body image Body pozitivita na sociálních sítích a její (i potenciálně negativní) vliv na body image
8.4. Den fakulty
15.4. čtecí týden
22.4. Mgr. Adéla Švestková Informace na internetu (nejen) o zdraví Přednáška online ze zahraničí
29.4. Dr. David Lacko Online hry
6.5. Mgr. Martin Tancoš Využití technologií a objektivních dat v psychologickém výzkumu (EMA) Virtuální realita v psychologickém výzkumu (Krátce ji představte a uveďte příklady studií, které ji využívají - zkuste se na základě vašich příkladů zamyslet, co psychologickému výzkumu přináší nového a proč je/není vhodné ji používat)
13.5. prof. Martin Vaculík, Dr. Tomáš Kratochvíl, Mgr. Jaroslav Sýkora Dopady práce po pracovní době na život člověka:
Jak ovlivňuje využívání ICT naše pracovní životy? 
Existuje ekvivalent TASW (práce po pracovní době) pro plnění školních povinností, tj. "práce po pracovní době" při plnění školních povinností (školní TASW)? Pokud ano, jak jej definovat? Jaká jsou úskalí takových definicí? Pokud školní TASW neexistuje, proč?
Nyní studovat
Učitel doporučuje studovat nyní – od 17. 2. 2025 do 23. 2. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2025 do 2. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 10. 3. 2025 do 16. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2025 do 23. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2025 do 30. 3. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2025 do 6. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2025 do 13. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2025 do 20. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2025 do 27. 4. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2025 do 4. 5. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2025 do 11. 5. 2025.
Učitel doporučuje studovat od 12. 5. 2025 do 18. 5. 2025.
Předchozí