Cíl kurzu:
Kurz
si klade za úkol seznámit studenty se základními pojmy a koncepty v kontextu
výzkumu psychologie a internetu.
Požadavky na zápočet:
1. Prezentace vybraného tématu –
skupinový úkol
2. Seminární práce – individuální úkol
3. Participace na hodině (účast 80%)
POKYNY K PREZENTACI
Obsah prezentace:
1)
Najděte
minimálně 5 kvalitních zahraničních (ne českých ani slovenských!) odborných zdrojů
k danému tématu, na jejichž základě zpracujete syntézu informací pro vaši
prezentaci.
2)
Představte
téma obecně – co je potřeba říct, aby posluchači a posluchačky byli „v obraze“.
3)
Počítejte
ale s tím, že základní pojmy definující hodinu budou prezentovány v rámci
hodiny.
4)
Čeho
jste si Vy sami všimli, co Vás zaujalo, překvapilo na vybraném tématu?
5)
Příklady
pro ostatní – tak, aby mohli všichni do dané oblasti alespoň částečně proniknout.
Kde se s tématem lze na internetu setkat, například ukázky stránek, blogů…
6)
Co
Vás napadá, pokud se nad Vámi zvoleným tématem zamyslíte z psychologického
hlediska (např. uplatnění pro praxi, při intervencích s klienty…)?
Praktické:
Pro
každou hodinu je určeno jedno téma související s tématem přednášky. Témata
naleznete níže.
K
tématům bude možné se přihlásit v IS do 28.2. 17:00 (k tématu je NUTNO se zapsat
do tohoto data). První prezentace je 4.3.
Prezentace
vybraného tématu probíhá ve skupině 2-4 studentů za využití PowerPointu.
Prezentace bude prezentována v daném termínu na hodině.
Délka
prezentace je 20 minut + 10 minut diskuze. Je nutné, aby se do prezentování
aktivně zapojili všichni členové skupiny.
Prezentaci
je nutné odevzdat do odevzdávány v IS. Prezentace vložte nejpozději 24 hodin před
termínem prezentace. Nevložení je důvodem k neudělení zápočtu.
Prezentace
musí naplnit všechny náležitosti uvedené níže. Při nevyhovující prezentaci si
skupinka připraví nové téma.
Kritéria hodnocení prezentací (v
prezentaci je nutné naplnit všechny body):
1) Náplň prezentace:
-
prezentace má jasnou tematickou linii, neobsahuje vycpávky, je jasně
strukturovaná
-
prezentace odpovídá zadanému tématu, nejsou v ní off-topic informace
-
obsahuje ústřední data (základní! definice, tabulky či grafy)
-
nechybí klíčové informace
-
jsou vysvětleny použité pojmy
-
text se odkazuje na zdroje + seznam zdrojů je na posledním slajdu
-
je rozlišeno, které informace vycházejí z materiálů a které jsou přidány/interpretovány
autory
-
text na slajdech je většinou vlastní (nejedná se jen o přeložené pasáže)
-
text ústí v jasnou syntézu prezentovaných zjištění
-
na závěr je v krátkosti formulována zásadní myšlenka/myšlenky prezentace
2) Podoba slidů:
-
grafika - vhodné pozadí, čitelné texty, grafy, kvalitní obrázky
-
srozumitelné, nepřeplněné
-
v textu nejsou chyby
3) Projev:
-
na začátek krátké představení tématu i prezentujícího týmu
-
korektní přednes pro odborné publikum (včetně neverbálního projevu)
-
adekvátní tempo prezentace (ani uspěchaná, ani příliš pomalá)
-
studenti slajdy doprovázejí, je patrné, že vědí, kde co v prezentaci mají
-
plynulé střídání vystupujících, předávání si slova apod.
POKYNY K SEMINÁRNÍ
PRÁCI
Téma práce:
Téma
práce musí být vhodně zvoleno s ohledem na rozsah práce. Nesmí být příliš
široké (např. „Komunikace na Facebooku“). Musí spadat do oblasti psychologie
internetu. Studenti si téma vybírají sami, na základě vlastního zájmu. Návrh
tématu je možno konzultovat emailem s Mgr. Kvardovou (nikol.kvardova@fss.muni.cz). V tomto případě
návrh musí obsahovat jednak zadání tématu, jednak krátké (stačí 3 – 5 vět)
shrnutí podstaty práce.
Práce
musí představit zvolený problém, komentovat jej s ohledem na odborné
poznatky, a poskytnou vlastní kritické zhodnocení. Lze jej podložit vlastní
zkušeností, ovšem s dodáním kritického zhodnocení této zkušenosti na
základě literatury.
Práce
musí obsahovat jak stručný úvod do problematiky, tak i shrnující závěr.
Práce
musí mít rozsah minimálně 6 NS a maximálně 8 NS (1NS = 1800 znaků včetně mezer).
Do rozsahu se započítává pouze text práce, nezapočítává se titulní strana ani
seznam literatury.
Musí
být podložena minimálně 10 odbornými zdroji. Zdroje musí být uvedeny ve formátu
APA v seznamu literatury. Práci je nutno odevzdat do 30.5. (pokud je
potřeba předmět ukončit dříve kvůli SZZ, práci je nutno odevzdat 1.5. a JE
NUTNO o tom dopředu informovat Mgr. Kvardovou mailem). Pokud práce nenaplní
požadovaná kritéria, bude navrácena k přepracování.
Kritéria hodnocení
(v práci je nutné naplnit všechny uvedené body):
Práce
musí být napsána převážně z psychologické perspektivy.
Struktura
práce – dodržení struktury s ohledem na 1) představení do problematiky, 2)
hlubší zacílení na daný problém, a 3) završení v podobě shrnujícího
závěru.
Struktura
a podoba argumentu:
-
text musí sledovat konkrétní myšlenku,
zbytečně neodbíhat a nezacházet do přílišných detailů, ale ani nezůstávat
příliš na povrchu
-
argument musí být podán jasně, nesmí být
příliš triviální
-
argument musí být podložen odbornou
literaturou
Nutná
je absence chyb a překlepů a celkově vyhovující a korektní jazyková stránka
textu.
Dodatek:
co jsou odborné zdroje
Za odborné
zdroje jsou považovány články z odborných recenzovaných časopisů nebo kapitoly
z odborných knih. K vyhledání použijte: http://scholar.google.cz/
nebo dostupné
elektronické zdroje: http://knihovna.fss.muni.cz/index.php?sekce=31&podsekce=55
. Vhodné publikace naleznete především v databázi EBSCO.
Důležité termíny:
1) 28.2. -
Přihlášení k tématu prezentace (do 17:00)
2) 24 hodin
před datem konání prezentace - vložení prezentace do odevzdávárny
3) 30.5. -
odevzdání seminární práce (1.5. pro ty kdo musí předmět ukončit dříve)
Ukončení: zápočet
Počet
kreditů: 4
Rozsah: 2 hodiny týdně (úterý, 8:00-9:40)
Garant
předmětu: doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
e–mail: hmachack@fss.muni.cz – kontaktní osoba
Předběžný harmonogram (obsah se ještě může změnit)
Datum |
přednášející |
Téma hodiny |
Téma prezentace |
18.2. |
|
x |
x |
25.2. |
Mgr. Adéla
Švestková |
Teoretický
úvod do problematiky |
x |
4.3. |
doc. Hana
Macháčková |
Online agrese |
Happy slapping |
11.3. |
Dr.
Michal Mužík |
Online
politické chování |
Formy
politického chování na internetu, jejich koreláty a dopady |
18.3. |
Dr. Lenka
Dědková |
Digitální
rodičovství |
Technická mediace a její efekty (ENG keywords: parental control tools,
technical mediation) |
25.3. |
Dr. Michal
Čevelíček |
Zdraví a
internet |
Přínosy a
rizika skupin věnujících se na internetu poruchám příjmu potravy |
1.4. |
Mig. Nikol
Kvardová |
Vliv
sociálních sítí na body image |
Body
pozitivita na sociálních sítích a její (i potenciálně negativní) vliv na body
image |
8.4. |
Den fakulty |
|
15.4. |
čtecí týden |
|
22.4. |
Mgr. Adéla
Švestková |
Informace na
internetu (nejen) o zdraví |
Přednáška online ze zahraničí
|
29.4. |
Dr. David
Lacko |
Online hry |
Pozitivní a
negativní dopady hraní videoher na kognitivní procesy (např. rozhodování,
paměť) |
6.5. |
Mgr. Martin
Tancoš |
Využití
technologií a objektivních dat v psychologickém výzkumu (EMA) |
Virtuální
realita v psychologickém výzkumu (Krátce ji představte a uveďte příklady
studií, které ji využívají - zkuste se na základě vašich příkladů zamyslet,
co psychologickému výzkumu přináší nového a proč je/není vhodné ji používat) |
13.5. |
prof. Martin
Vaculík, Dr. Tomáš Kratochvíl, Mgr. Jaroslav Sýkora |
Dopady práce po pracovní době na život člověka:
Jak ovlivňuje využívání ICT naše pracovní životy? |
Existuje
ekvivalent TASW (práce po pracovní době) pro plnění školních povinností, tj.
"práce po pracovní době" při plnění školních povinností (školní
TASW)? Pokud ano, jak jej definovat? Jaká jsou úskalí takových definicí?
Pokud školní TASW neexistuje, proč? |