Seminární skupina učitelství chemie
Mgr. Jaromír Literák, Ph.D.
Seminární skupina učitelství chemie
Info
Období
podzim 2024

Organizace semináře

  • V každé seminární lekci studenti a studentky prezentují dva výstupy simulující vzorové středoškolské hodiny, po každém z nich následuje diskuse.
  • Semináře se obvykle účastní skupina SŠ studentů, kteří dodávají výuce reálnou atmosféru – vystupující student v roli SŠ učitele s těmito studenty komunikuje jako při klasické výuce na střední škole.
  • VŠ studenti učitelství sledují pozorně výstup spolužáků a reflektují, co se daří a nedaří a následně aktivně přispívají do diskuse.
  • Do diskuse se následně zapojují SŠ učitelé z praxe a oboroví didaktici z VŠ.

Podmínky udělení zápočtu

  • Nachystat si 2 vystoupení na vylosovaná témata středoškolské chemiev délce cca 25 min a tato vystoupení úspěšně realizovat.
  • Účast na všech seminářích (v odůvodněných případech je možno sledovat seminář ze záznamu).

Příprava vystoupení na semináři

  • Je nutné přípravy na seminář (včetně případné elektronické prezentace) odevzdat týden předem (do úterý 24:00) do odevzdávárny jejíž odkaz je v příslušném týdnu této interaktivní osnovy.
  • Pokud se určité téma učí na nižším i vyšším gymnáziu, je vhodné připravit hodinu pro gymnázium vyšší.
  • Zakomponovat připomínky oborového didaktika a SŠ učitele do přípravy a prezentace. Tyto připomínky vkládají recenzenti obvykle do soboty 24:00 do poznámkového bloku či jako soubor do odevzdávárny.
  • Příprava musí být zpracována v českém jazyce.

Samotný výstup

  • By měl být pokud možno v českém jazyce a délce cca 25 minut.
  • Může být doprovázen prezentací, ale nemusí (typicky k tématům zabývajícím se chemickými výpočty postačí tabule).
  • V zadání tématu jsou vyjmenovány stěžejní pojmy, jimž by se měla věnovat většina výstupu (tyto pojmy by neměly být všechny vynechány)
  • Pokud by Vám téma přišlo na 25 min výstup příliš široké, můžete si jej zúžit. Naopak, můžete téma rozšířit. Doporučujeme v tomto případě změny konzultovat s příslušným SŠ učitelem, který recenzuje vaše přípravy. Výstup se nesmí stát pouhým sledem výkladu pojmů – je nutné dodržovat doporučení níže.
  • V úvodu by mělo být zopakováno, na co výstup navazuje, co jsou vstupní vědomosti a dovednosti. Toto opakování lze provést i prakticky se SŠ studenty, ale nemělo by zabrat většinu výstupu. Lze jen vyjmenovat pojmy, jejichž znalost se předpokládá bez hlubšího vysvětlování a pokračovat dále ve výstupu.
  • Většinu výstupu je třeba věnovat výkladu stěžejních pojmů ze zadání tématu.
  • Doporučujeme do každého výstupu zařadit motivační část – reálný chemický experiment nebo alespoň video či animaci, dále také další motivační prvky (propojení s reálným životem žáků a dalšími tematickými celky učiva atd.).
  • Velmi doporučujeme zařadit aktivní procvičení probraného učiva se SŠ studenty v rámci nějaké konkrétní aktivity včetně poskytnutí zpětné vazby (nezapomeňte neustále aktivizovat SŠ studenty, reagovat na jejich dotazy apod.).
  • Do přípravy také doporučujeme zahrnout nápad na aktivitu nebo motivační úkoly pro studenty, kteří jsou nadaní a postupují rychleji než zbytek třídy.
  • Druhý výstup bude také doplněn zadáním krátkého testu, který by měl ověřovat osvojení probraného učiva a který by měl odrážet výukové cíle stanovené na začátku hodiny. Test by měl být vypracován ve dvou variantách. Student/ka by měl/a také návrh testu doprovodit návrhem na hodnocení odpovědí (formou bodů, nebo procent) a celého testu známkou. Pokud bude test zahrnovat učivo, které není v přípravě na vystoupení, je potřeba doplnit k testu výukové cíle vztahující se k neprobrané části učiva. Obsah testu by měl vycházet z těchto výukových cílů.

Užitečné odkazy:

Vzorová příprava

Vzorová příprava na hodinu chemie na gymnáziu.

Speciální část příručky pro učitele

Očekávané výstupy RVP, Katalog požadavků k dřívější státní maturitě z chemie

Tématické plány z chemie pro gymnázium


Hodnocení vystoupení na RS

https://is.muni.cz/auth/el/sci/jaro2023/XS430/um/chemie/Hodnoceni_RS.xlsx


Rozpis témat pro PS 2024

Téma
Student/ka
Recenzentka
Datum

1. Historie a vývoj chemie. První chemické teorie.

Lucie Gajdošová
Veronika Kyasová
9. 10. 2024

2. Prvek, sloučenina, směs, fáze. Klasifikace směsí a jejich příklady.

Adéla Brzicová
Dagmar Šašinková
9. 10. 2024

3. Struktura atomu. Protonové a nukleonové číslo. Nuklidy a isotopy.

Viktorie Holá
Eva Dobrovolná
16. 10. 2024

4. Přirozená a umělá radioaktivita.

Adriana Odehnalová
Veronika Kyasová
16. 10. 2024

5. Oxidační číslo a jeho odvození ze vzorce anorganické látky.

Jan Dobeš
Dagmar Šašinková
23. 10.. 2024

6. Vyčíslování jednoduchých redoxních rovnic.

Adriana Odehnalová
Eva Dobrovolná
23. 10. 2024

7. Hmotnostní zlomek směsi a související výpočty (výpočet hmotnostního zlomku, výpočet hmotností složek).

Jakub Terbr
Veronika Kyasová
30. 10. 2024

8. Ředění (mísení) roztoků s různým hmotnostním zlomkem a související výpočty s využitím  směšovací rovnice . 

Johana Fialová
Eva Dobrovolná
30. 10. 2024
9.  Molární koncentrace roztoku, výpočty koncentrace z navážky a objemu a výpočty navážky pro přípravu roztoku definované koncentrace. Johana Fialová
Veronika Kyasová
6. 11. 2024
Adéla Brzicová
Dagmar Šašinková
6. 11. 2024

11. Výpočty z chemických rovnic – výpočet množství reaktantu nebo teoretického výtěžku produktu.

Filip Machů
Eva Dobrovolná
13. 11. 2024

12.  Prvky 2. skupiny, výskyt, vlastnosti, použití a sloučeniny.

Bára Březinová
Dagmar Šašinková
13. 11. 2024

13. Chemická rovnováha a ovlivnění pozice rovnováhy.

Viktorie Holá
Eva Dobrovolná
20. 11. 2024

14. Výroba amoniaku a kyseliny dusičné. Význam těchto reakcí a sloučenin.

Lucie Gajdošová
20. 11. 2024

15. Vzácné plyny, výskyt, vlastnosti, použití a sloučeniny.

Bára Březinová
Veronika Kyasová
27. 11. 2024

16. Alkany, struktura, vlastnosti. Zdroje alkanů.

Kristina Doležalová
Dagmar Šašinková
27. 11. 2024

17. Organické halogenderiváty. Struktura, vlastnosti, stručná charakteristika reaktivity.

Jan Dobeš
Dagmar Šašinková
4. 12. 2024

18. Sacharidy. Struktura, dělení. Monosacharidy, prostorové uspořádání, cyklická forma monosacharidů.

Filip Machů
Veronika Kyasová
4. 12. 2024

19. Peptidy a bílkoviny. Primární, sekundární, terciární a kvarterní struktura bílkovin.

Jakub Terbr
Dagmar Šašinková
11. 12. 2024
20. Dýchací řetězec a jeho význam pro metabolismus. Kristina Doležalová
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 9. 2024 do 22. 9. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 23. 9. 2024 do 29. 9. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 30. 9. 2024 do 6. 10. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 10. 2024 do 13. 10. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 10. 2024 do 20. 10. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 10. 2024 do 27. 10. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 10. 2024 do 3. 11. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 11. 2024 do 10. 11. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 11. 2024 do 17. 11. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 11. 2024 do 24. 11. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 11. 2024 do 1. 12. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 2. 12. 2024 do 8. 12. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Odevzdávárna
1
Video
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 9. 12. 2024 do 15. 12. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 12. 2024 do 22. 12. 2024.
Předchozí