Interaktivní osnova předmětu Hra orffovských partitur přináší
základní přehled o struktuře předmětu
Collegium musicum – orchestr Orffových nástrojů
a jeho
obsahu. Předkládá ve formě vstupního textu přehled aktivit, které jsou
cílem výuky tohoto specifického předmětu, odkazuje na materiály, se
kterými je ve vyučovacím bloku předmětu pracováno.
Charakteristika předmětu:
Předmět
Collegium musicum – orchestr Orffových nástrojů si klade za cíl
rozvíjet praktické dovednosti studentů, kteří se z nějakého důvodu
nemohou zapojit do Collegií jiného zaměření (nehrají na nástroj
uplatnitelný v orchestru apod.) nebo se chtějí blíže seznámit s praxí
nastudování partitur vhodných pro Orffovy nástroje na konkrétním
repertoáru využívajícím celý Orffův instrumentář. Seznámí studenty s
možnostmi hry na Orffovy nástroji
(seznámení se zápisem partitur, notací, rozsahy melodických nástrojů,
paličkoklady) a umožní jim zažít proces nastudování partitur v
dlouhodobém horizontu. Je vhodným doplňujícím předmětem k
předmětům Hudební didaktika I a Hudební didaktika II. Na rozdíl od
ostatních vyučovaných předmětů zapojujících Orffovy nástroje nepracuje
jen se základní literaturou (Českou Orffovou školou), ale umožňuje
zahrát si partitury různých hudebních žánrů (úpravy lidových písní,
úpravy skladeb z oblasti vážné hudby, úpravy písní populární hudby ap.)
Cíle výuky předmětu
Collegium musicum – orchestr Orffových nástrojů: Seznámení
se
základním orffovským instrumentářem, získání povědomí o možnostech
kombinací jednotlivých nástrojů (po stránce zvukové i notační),
rozšíření vlastních hráčských dovedností, praktické vyzkoušení procesu
nastudování partitur na předkládaném repertoáru. Doplňkovou čínností je
práce s boomwhackery, která obohacuje náplň předmětu o aktivity vedoucí k
upevňování hudební gramotnosti a vnitřního slyšení.
Výstupy z učení: Student zná
charakteristiku Orffova instrumentáře (zvukové možnosti, rozsahy
nástrojů, notační pravidla), má zvládnuté základy hry na melodické
Orffovy nástroje (pravidla paličkokladů, způsob tvoření zvuku), dokáže
číst party partitur a realizovat je na nástroje Orffova instrumentáře,
je schopen elementární improvizace v rámci pentatonického i diatonického
systému, dokáže realizovat melodické partitury i harmonický doprovod v
rámci souboru boomwhackerů.
Harmonogram předmětu:
Předmět je vyučován formou týdenní výuky, vzhledem k tomu, že student má
k dispozici nástroje pouze ve výuce, nejsou v tomto předmětu s výjimkou
seznámení se se shrnujícími texty a sebereflexe zařazovány úkoly pro
domácí přípravu.
Předmět nelze absolvovat v náhradní formě v případě výjezdu do
zahraničí. Kontakt studentů s pedagogem je možný prostřednictvím
konzultací (čtvrtek 10.00-10.45 po předchozí tel. domluvě) i v online
verzi prostřednictvím MS Teams.
Harmonogram předmětu:
Termíny výuky: Pondělí 18.00-19.40 (N4) kromě 21.4. - 17.2.,
24.2., 3.3., 10.3., 17.3., 24.3., 31.3., 7.4., 14.4., 28.4., 5.5.,
12.5., 19.5.)
Termíny konzultačních hodiny:
Čtvrtek 10.00-10.45 kromě 24.4. - 20.2., 27.2., 6.3., 13.3., 20.3., 27.3., 3.4., 10.4., 17.4., 15.5., 22.5.)
Termín závěrečného výstupu: 19.5.2025 (N42 18.00-19.40)
Požadavky k ukončení předmětu:
Předmět je uzavírán závěrečnou prezentací nastudovaného materiálu (dle
dispozic buď ve formě veřejného vystoupení nebo zvukovým záznamem).
Časová náročnost: 10 hodin/semestr
Poznámka: Výukové texty této interaktivní osnovy i partitury prováděné v
rámci výuky Collegia Orff podléhají autorským právům a není je možné
bez svolení autorů volně šířit.