Teoretické přístupy k inscenování opery
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Teoretické přístupy k inscenování opery

POŘADÍ ČETBY TEXTŮ

1) OPERA Z POHLEDU SÉMIOTIKY

  • Jiří Veltruský: Sémiotika opery
  • kapitola VIII ze Zichovy Estetiky dramatického umění  (1931): Dramatická hudba (s. 277-349)  
  •  + ?zahraniční titul

2) OPERA Z PERSPEKTIVY MULTIMODALITY A TEORIE MULTIMODÁLNÍ METAFORY

  • Lawrence M. Zbikowski: Music, Language, and Multimodal Metaphor (2009)
  • Linda Hutcheon, Michael Hutcheon: Opera: Forever and Always Multimodal (2009) 

3) OPERA JAKO "UMĚNÍ UMÍRÁNÍ" (KULTURNĚ-ANTROPOLOGICKÁ PERSPEKTIVA)

  • Linda Hutcheon, Michael Hutcheon (2005): Narrativizing the End: death and opera
  • Linda Hutcheon, Michael Hutcheon - 2 kapitoly z knihy Opera: The Art of Dying (2004):
    • Introduction. Music and “Murky Death”
    • The Contemplation of Death 

4) PERFORMATIVITA OPERY

  • Clemens Risi (2019): Opera in Performance: "Regietheater" and the Performative Turn
  • + kapitola z Risiho knihy

5) KOGNITIVNÍ ANALÝZA OPERY

  • Lawrence M. Zbikowski (2017): Music, Analogy, and Metaphor
  • Paula Peréz-Sobrino (2018): Cognitive Modeling and Musical Creativity
  • + ŠHK Endangered Heart (2024)

6) OPERA JAKO (HYPER)MÉDIUM

  • Nina Sun Eidsheim: The Acoustic Mediation of Voice, Self, and Others (2015)
  • Tereza Havelková: část kapitoly z knihy Opera as Hypermedium: Introduction (s. 1-24)



PŘEDSTAVENÍ, NA KTERÁ SE VYDÁME ČI PODÍVÁME

Sdílená videa prosím nijak dále nešiřte a používejte je pouze pro svoje vlastní studijní potřeby!!!

-----------------------------------------------------

  • 22.3. W.A. Mozart: Figarova svatba (18:00)
  • 3.4. R. Strauss: Salome (19:00)
  • 28.4. Opera Diversa, Supergirls (18:00)
  • ??? 12.6./13.6./15.6./24.6. Karol Szymanovski: Král Roger


Předchozí
Následující