Pedagogická a školní psychologie I
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
Pedagogická a školní psychologie I

Rozvrh a důležité organizační informace - JS 2024


Přednáška: liché čtvrtky, 12:00 - 13:40, P52

************************************

Cvičení - sem. skupina PSYn4110/02_Liche_tydny: liché čtvrtky, 14:00 - 15:40, U42

Cvičení - sem. skupina PSYn4110/01_Sude_tydny: sudé čtvrtky, 14:00 - 15:40, U33

Poznámka: V JS2024 není v předmětu Pedagogická a školní psychologie I účast na cvičeních povinná a nebude ani evidována. Účast nicméně velmi doporučujeme zejména těm studentům, kteří plánují či uvažují o specializaci ve školní a poradenské psychologii.

Předmět PSYn4110 – Pedagogická a školní psychologie je zaměřen na psychologické aspekty vzdělávacího procesu v nejširším slova smyslu, se zvláštním důrazem na problematiku práce psychologa v současném školském systému v ČR. V rámci kurzu budou prezentovány aktuální otázky a problémy školní psychologie a jednotlivé přednášky a cvičení budou věnovány konkrétním tématům a problémům, se kterými se psycholog pracující ve školství nejčastěji setkává (podrobněji viz rozvrh a osnova kurzu). Jedním z témat bude organizace psychologické péče v současném školském systému ČR (rozdíl mezi školským poradenským zařízením a školním poradenským pracovištěm, druhy ŠPZ, obsah práce a kompetence školního psychologa na jednotlivých pozicích, nejčastější typy zakázek atd.). Další okruh témat bude tvořit problematika žáků vyžadujících ve zvýšené míře individuální přístup – tj. především žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Závěr kurzu bude věnován otázkám kariérního poradenství poskytovaného žákům základních a středních škol. 

Vyučující

  • doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (garantka předmětu)
  • Mgr. Miro Bielik
  • Mgr. et Mgr. Veronika Kirchnerová, Ph.D.
  • Mgr. David Macek, Ph.D.
  • Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
  • Mgr. Magdalena Švandová


Harmonogram


Níže uvedený harmonogram přednášek a cvičení (především jejich pořadí) se může v případě vážných organizačních důvodů měnit v průběhu semestru; pokud by k tomu došlo, budou tyto změny zaneseny a barevně vyznačeny v této osnově a studenti o nich budou informováni hromadným e-mailem.

22.2.2024

Seminář se nekoná.

29.2. 2024

Úvodní přednáška, organizační pokyny - harmonogram kurzu, požadavky ke zkoušce  (Portešová); Praktické aspekty práce psychologa v PPP – poradenský systém v ČR (Švandová)

29.2. 2024

Seminář se nekoná.

7.3. 2024

-dtto-

14.3.2024

Mimořádné nadání a jeho rozvoj ve škole (Portešová)

14.3.2024

Rozvoj mimořádného nadání - seminář (Portešová)

21.3.2024

Rozvoj mimořádného nadání - seminář (Portešová)

28.3.2024

Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a dynamická diagnostika (Bielik)

28.3.2024

Seminář se nekoná.

4.4.2024

Seminář se nekoná.

11.4.2024

Diagnostika a práce s poruchami učení u dětí (Macek)

11.4.2024

Seminář se nekoná.

18.4.2024

-dtto-

25.4.2024

Poruchy učení – teoretický základ, neuropsychologie SPU (Straka)

25.4.2024

Diagnostika SPU u adolescentů/žáků SŠ a dospělých osob (Straka)

2.5.2024

Diagnostika SPU u adolescentů/žáků SŠ a dospělých osob (Straka)

9.5.2024

Kariérové poradenství u dětí a adolescentů (Kirchnerová)

9.5.2024

Seminář se nekoná.

16.5.2024

-dtto-

Pozn. V případě event. změn pořadí přednášek či cvičení v průběhu semestru budou nové informace v tabulce vyznačeny červeně

Prezentace z jednotlivých přednášek budou vloženy v příslušných složkách ve studijních materiálech v ISu, předpokládá se jejich průběžné studium v průběhu semestru, z obsahu prezentací budou (vedle obsahu povinné literatury) vycházet otázky v závěrečném zkouškovém testu.


Literatura


Základní


Základní literatura - tj. literatura, jejíž nastudování je nutné pro úspěšné složení zkoušky, bude upřesněna na každé přednášce, případně zveřejněna po přednášce ve složce příslušného tématu ve studijních materiálech v ISu. Přednostně se bude jednat o zdroje, které jsou v té či oné podobě dostupné elektronicky (např. veřejně na internetu, v e-zdrojích MUNI, případně se může jednat o naskenovanou kapitolu papírové publikace, která bude studentům zapsaným v kurzu zpřístupněná v ISu), nebo zdroje, které jsou v tištěné podobě k dispozici v knihovně FSS.


Rozšířená


Literatura k nastudování pro výukový blok praxe školního psychologa (přednáška 29.2. 2024 ):

  • Braun, R., Marková, D., & Nováčková, J.  (2014). Praktikum školní psychologie. Praha: Portál
  • Štech, S., & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál


Literatura k nastudování pro výukový blok SPU (přednášky  11.4.2024 a 24.4. 2024 a navazující cvičení):

  • Zelinková, O. & Čedík, M. (2013). Mám dyslexii: Průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení. Praha: Portál
  • Pokorná, V. (2010). Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál


Literatura k nastudování pro výukový blok práce s dětmi z odlišného socio-kulturního prostředí (přednáška 28.3.2024):

  • MŠMT ČR (2011). Metodická doporučení k začleňování žáků-cizinců do výuky v českých základních školách.


Literatura k nastudování pro výukový blok nadané děti (přednáška 14.3. 2024 a navazující cvičení):

  • Čavojská, M. a kol. (2010). Vyhledáváme rozumově nadané žáky: Metodická příručka. Praha: VUP
  • Portešová. Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál


Literatura k nastudování pro výukový blok kariérové poradenství pro žáky ZŠ a SŠ (přednáška 9.5. 2024):

  • Amundson, N. E., Harris-Bowlsbeyová, J. & Niles, S. G. 2011. Základné zložky kariérového poradenstva. Postupy a techniky. Bratislava: SAAIC, Centrum Euroguidance 


Podmínky ukončení kurzu a metody hodnocení


Zkouška - písemný test (max. 60 bodů, 35 bodů minimum).  Zkouškový test bude mít podobu otevřených otázek s volně tvořenou odpovědí. Test proběhne pravděpodobně elektronicky v PC učebně na FSS, přes odpovědník v ISu (bude upřesněno v průběhu semestru).










Předchozí
Následující