Psychologie zdraví
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D.
Psychologie zdraví
Info
Období
jaro 2024

Cíle předmětu

Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu “plné tělesné, psychické a sociální pohody” z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména “zdraví”, “stres a jeho zvládání”, “únava a výkonnost”, “neurotické poruchy”, “odpočinek a relaxační techniky”, “zdravý způsob života”, “zdravá osobnost” atd. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.

Výstupy z učení

Po absolvování kurzu student:

  • chápe protektivní i rizikové faktory psychického zdraví;
  • je schopen nabyté znalosti aplikovat v oblasti psychohygieny;
  • je schopen aplikovat praktické dovednosti při zvládání obtížných situací;

Osnova

  1. Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny.
  2. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. Definování kategorií zdraví. Prevence.
  3. Výkonnost, práceschopnost a únava. Psychohygiena odpočinku. Relaxace a rekreace. Průběh výkonnosti. Biorytmicita. Křivky výkonnosti. Optimalizace školního rozvrhu.
  4. Psychohygiena volného času. Hra a relaxace. Psychohygiena spánku. Imaginace a relaxace.
  5. Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Koncepce stresu a jeho teorie. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres.
  6. Náročné životní situace a jejich zvládání. Coping-proces. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh. Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Prevence neuróz.
  7. Psychologie zdraví, psychohygiena a psychoterapie. Psychoterapie a výchova. Psychagogika. Psychohygiena učení. Přetěžování ve škole. Tréma. Úloha fyzikálních podmínek prostředí.
  8. Samoučení. Sebevýchova. Self-management. Kvalita života a životní styl.
  9. Psychické mechanismy závislosti. Osobnost toxikomana. Sociálně-psychologické otázky psychohygieny. Optimální komunikace. Sociální opora.
  10. Relaxační techniky a antistresové programy, jejich principy, klasifikace a teoretická východiska.
  11. Rozvoj osobnosti, osobnostní růst.
  12. Flow. Well-being. Fitness. Wellness. Optimismus. Sebepoznání a self-esteem. Zdraví a spiritualita. Zrání osobnosti. Perspektivy psychologie zdraví a psychohygieny. Škola a podpora zdraví. Úskalí psychohygieny

Literatura

  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 279 s. ISBN 8071787744.
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Pozitivní psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 195 s. ISBN 80-7178-835-X.
  • FORSHAW, Mark a David SHEFFIELD (eds.). Health psychology in action. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-0-470-66733-0.
  • BEDRNOVÁ, Eva. Duševní hygiena a sebeřízení: pro vysokoškoláky a mladé manažery. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1999. 157 s

Výukové metody

Přednášky, samostudium.

Metody hodnocení

Písemný znalostní test.

Sebereflexe studujících

Vymezte obor psychologie zdraví.
Vyjmenujte aspekty kvality života. 
Pomocí dotazníku SEIQoL zhodnoťte svou kvalitu života.
Ve dvojici či menších skupinách diskutujte specifické rizikové faktory, které mohou v učitelské profesi zvyšovat míru stresu.
Udělejte si "sumář" prostředků duševní hygieny a technik, které využíváte pro odboourávání stresu.

Komunikace s vyučujícím

Konzultace jsou možné osobně, prostřednictvím e-mailu a aplikace MS Teams. 
Termín konzultace si prosím předem dohodněte s vyučujícím.
Kontakt na vyučující najdete v ISu v rozvrhu, aplikaci 'Studium' či v sylabu předmětu pro konkrétní semestr.

Téma 1: Psychologie zdraví - vymezení oboru
Téma 2: Kvalita života
Téma 3: Stres v učitelské profesi
Téma 4: Náročné životní situace
Téma 5: Duševní hygiena
Téma 5: Úzkost
Téma 7: Výkonová motivace
Předchozí
Následující