1 BLOK obsahuje základní informace týkající se problematiky osob s tělesným a chronickým onemocněním.
Milé účastnice,
milí účastníci,
naše setkání proběhne ve dnech 1. a 14. března 2025. Bude se jednat o teoretickou přípravu v oblasti problematiky somatopedie. Výuka bude interaktivní a doplněna vhodnými dokumentárními filmy, případně přednáškou odborníka z praxe.
Zde je obsah předmětu:
1.Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Bakule, Monatová, Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední). 4. Inkluze tělesně postižených do běžných typů dětských zařízení a škol, legislativa. 5. Systém poradenství v ČR (NÚV, SPC, PPP, SVP). 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách. 8. Charakteristika jedinců s~dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, alergie, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění, kožní onemocnění). 9. Epilepsie. 10. Specifika práce s~chronicky nemocnými. 11. Klasifikace pohybových vad. 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u~dětí. 13. Centrální a periferní obrny (Sklerosis multiplex, Parkinsonova nemoc, mozečková heredoataxie, cévní mozková příhoda, mozková embolie, Friedrichova heredoataxie). 14. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj. 15. Dětská infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. 17. Vady páteře skoliozy, kyfozy, charakteristika, léčba. 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu (artritidy, tuberkulóza kostí a kloubů, artrózy, Bechtěrevova nemoc, aseptické kostní nekrózy). 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba. 21. Specifika edukace osob s tělesným postižením. 22. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 23. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy.
Požadavky k ukončení předmětu:
Docházka: 50%.
Účastníci zpracují rozhovor s~osobou, která trpí jakýmkoli onemocněním – "Jak nemoc ovlivnila kvalitu života vybrané osoby" (rodina, přátelé, vzdělávání, práce atd.). Rozsah – 3 - 5 stran A4. Práce bude odevzdána do odevzdávárny předmětu.
Písemný test, obsahuje 40 otázek. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 75 % správných odpovědí.