Didaktika výchovy ke zdraví 2
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Didaktika výchovy ke zdraví 2
Info
Období
podzim 2024
Cílem předmětu je získání praktických zkušeností, znalostí a kompetencí potřebných pro metodickou způsobilost učitelů. Důraz je kladen na didaktickou transformaci a metodické přístupy k jednotlivým učebním tématům z oboru výchova ke zdraví. Součástí předmětu jsou rozbory vyučovacích pokusů studujících na základní škole (výstupy jsou realizovány v rámci učitelských praxí) jako východisko pro pedagogickou praxi v rámci studia.

Po absolvování předmětu studující:
- rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví;
- dokáže využít získané poznatky k reflektovanému metodickému výstupu;
- na podkladě didaktické analýzy učiva připraví i zhodnotí vyučovací jednotku;
- definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
- definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.

Osnova
  • Obsah seminářů:
  • 1. Didaktická transformace dle témat RVP ZV, Standardů pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodických komentářů ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví.
  • 2. Příprava a realizace výuky výchovy ke zdraví
  • 3. Analýza a hodnocení hodiny výchovy ke zdraví
Literatura
    povinná literatura
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Výchova ke zdraví: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/17383/vychova_ke_zdravi.pdf
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky Výchovy ke zdraví, UK: Pedagogická fakulta, 2014. https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání Výchova ke zdraví: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/FINAL_KOMENTARE_STANDARDY_VkZ_fin.pdf
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
  • KREJČÍ, Milada a kol. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2021, 192 s. ISBN 9788072389308. info
    doporučená literatura
  • CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
  • Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
  • Smejkalová, Zdeňka, Slaná Reissmannová, Jitka. Rozhodni se pro zdraví: https://www.rozhodniseprozdravi.cz/
  • Projekt InTime. Edukační materiály: https://intime.upol.cz/edukacni-materialy/
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Teoretická příprava na didaktickou transformaci témat výchovy ke zdraví, mikrovyučování, diskuse v seminární skupině, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.

Metody hodnocení
Studující vypracují 2 seminární práce – na základě předložených témat RVP ZV a z učebnic výchovy ke zdraví. Téma teoreticky a didakticky zpracují dle specifik oborové didaktiky. V odborné rozpravě dokáží aplikovat poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví.


K předmětu je vytvořen moodl kurz: https://moodlinka.ics.muni.cz/course/edit.php?id=3049

Studující obdrží klíč ke vstupu do kurzu na začátku semestru, ve kterém mají předmět registrován.

 Komunikace s vyučující

Osobní i skupinové konzultace je možné sjednat e-mailem: reissmannova@ped.muni.cz

Cílem tohoto týdne je seznámit se s aktuálním stavem revizí RVP ZV - VkZ v souvislosti se stávajícími kurikulárními dokumenty (RVP ZV, Standardy a Metodické komentáře). Odkazy: RVP ZV: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/ Standardy RVP ZV - VkZ: https://archiv-nuv.npi.cz/t/standardy-ovo.html Metodické komentáře - VkZ: https://archiv-nuv.npi.cz/vystupy/metodicke-komentare-zv-vychova-ke-zdravi.html Revize RVP ZV: https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/vzdelavaci-oblasti/czb

Učitel doporučuje studovat od 16. 9. 2024 do 22. 9. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 23. 9. 2024 do 29. 9. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 30. 9. 2024 do 6. 10. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 7. 10. 2024 do 13. 10. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 14. 10. 2024 do 20. 10. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 21. 10. 2024 do 27. 10. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 28. 10. 2024 do 3. 11. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 4. 11. 2024 do 10. 11. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 11. 11. 2024 do 17. 11. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 18. 11. 2024 do 24. 11. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 25. 11. 2024 do 1. 12. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 2. 12. 2024 do 8. 12. 2024.

Studující si vyberou téma z RVP ZV - VkZ, didakticky ho transformují do návrhu jedné vyučovací hodiny. V seminářích představí jeho zpracování, zdůvodní své pojetí a s ostatními diskutují a reflektují zvolený obsah a formu. Téma ukotví v rámci RVP ZV - VkZ, průřezových témat a mezipředmětových vztahů.

Učitel doporučuje studovat od 9. 12. 2024 do 15. 12. 2024.
Předchozí