Vítejte ve Vývojové psychologii I.
Informace o obsahu předmětu a jeho
výstupech (tedy tom, co budete umět a ovládat, až předmět absolvujete), jeho
vyučující a rozvrh najdete v popisu předmětu v katalogu předmětů zde
Na tomto místě v interaktivních osnovách
pak naleznete obecné pokyny a informace potřebné k úspěšnému absolvování
předmětu a také jeho průběh týden po týdnu.
Konzultace
Své seminární práce či jakoukoli otázku
z vývojové psychologie můžete konzultovat s kterýmkoli z vyučujících.
Co nelze konzultovat a o čem nelze diskutovat (neboť konzultace a výuce
věnovaný čas vyučujících jsou určeny především pro řešení odborných
problémů):
- pokyny obsažené v sylabu – tzn.
jakákoli pravidla, požadavky, termíny atd.
- hodnocení již opravených
seminárních prací – dodržení všech základních pokynů pro psaní seminární
práce (obsah, rozsah, forma, literatura) přibližně odpovídá 3 bodům.
Sporné seminární práce jsou vždy před udělením bodů konzultovány týmem VP
II, ohrazování se proti dle subjektivního dojmu nízkému počtu bodů je
proto bezpředmětné. Výše zmíněné problémy nebudou nikým z vyučujících
konzultovány a i e-maily s dotazy na ně mohou zůstat bez odpovědi.
- konzultační hodiny doc. Lacinová
– pondělí 13.00 - 14.00 (v případě nutnosti zde: https://cesnet.zoom.us/j/92644370492)
Požadavky pro získání zápočtu
Zápočet je udělován za absolvování
2 průběžných písemných testů ze 3, odevzdání seminární práce v
řádném termínu (viz níže).
Průběžné testy, závěrečný písemný test
Průběžné testy se budou konat na začátku přednášek P4, P7 a P11 (cca 10 minut na vypracování). Budou se (podobně jako závěrečný test) skládat z uzavřených a otevřených otázek. Závěrečný test trvá 60 minut. Bližší informace k obsahu průběžných testů najdete v harmonogramu u příslušné přednášky.
Seminární práce
Seminární práci budete zpracovávat ve
čtyřčlenných týmech (přihlášení do týmů proveďte do 29. 2. 2024 zde). Podíl
členů týmu na práci a rozdělení úkolů je na zodpovědnosti týmu. Na zúžení a
specifikaci tématu práce se podílí všichni členové týmu, rozdělení dalších
prací již je na každém týmu – za seznam literatury doplňte volný text, ve
kterém popíšete, kdo co dělal (tato pasáž se nepočítá do celkového rozsahu
práce). Bodové hodnocení dostávají všichni členové týmu stejné.
Téma seminární práce
Rodinné prostředí jako jeden
z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci (v rámci tohoto
tématu si vymezíte vlastní užší podtéma – náplň přednášky P1). Hlavní téma
seminární práce je formulováno obecně, očekává se proto, že si pro účely své
práce téma zúžíte na specifický problém. Název tématu i název vámi
zvoleného podtématu jsou nedílnou součástí seminární práce.
Příklad
- Téma: Rodinné prostředí
jako jeden z faktorů vývoje: Od porodu po adolescenci
- Vaše podtéma: Souvislosti
vnímání rodičovského konfliktu se sebehodnocením dítěte předškolního věku.
Způsob zpracování, práce s odbornými zdroji
Seminární práce má formát tzv. “introduction”, bližší
informace viz Studijní materiály složka Jak na seminární práci a přednáška P1.
Předpokládá se, že studenti vystaví (= zdroje jsou využity
jako nosný podklad textu, nikoliv použity jako samoúčelná citace) svou práci
na odborných zdrojích z oblasti vývojové psychologie, přičemž využije
především empirické studie uveřejněné v odborných recenzovaných/impaktovaných
časopisech (český – např. Československá psychologie, zahraniční –
např. Developmental Psychology, Child Development aj.– využívejte
elektronické databáze zde:.) Za využití empirické studie
není považován případ, kdy se studenti v seminární práci odkazují pouze na
„nevýsledkovou“ část textu (typicky úvodní přehled dosavadních poznatků a
východisek, diskuzi).
Jako odborný zdroj nebude uznávána
učebnice – odkazování se na učebnice v seminární práci bude bodově
sankcionováno.
Studenti se mohou v odůvodněných
případech v textu odkazovat i na odborné zdroje z jiných vědeckých
disciplín (psychiatrie, fyziologie, neurovědy apod.), ale s vědomím toho,
že při hodnocení práce mu nebudou za tyto zdroje započítávány body za použitou
literaturu.
Dodržujte citační standardy APA
http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/
https://apastyle.apa.org/instructional-aids/reference-guide.pdf
Rozsah
Rozsah seminární práce je nejméně 9 000 znaků s mezerami (5
normostran) a maximálně 10 800 znaků s mezerami (6
normostran). Do rozsahu se nezapočítává titulní strana práce, seznam literatury,
popis rozdělení práce týmu.
Forma
Nutností je důsledné odkazování se na zdroje dle citačních standardů APA7th a
dodržování zásad psaní odborného textu (viz P1). Seminární
práce do vývojové psychologie má být odborným textem, který má podobu tzv.
Introduction (přehledu poznatků o dané problematice s formulací vlastní
výzkumné otázky či hypotézy v odborných článcích dodržujících strukturu
IMRaD). Více viz manuál APA7th (knihovna FSS MU) a také
v dokumentu uloženém ve Studijních materiálech Jak na seminární práci
Termín odevzdání je 26. 4. 2024
Co je smyslem seminární práce a co je
též součástí jejího hodnocení?
V seminární práci prokazujete, že
jste schopni si v rámci zvoleného tématu najít dostatečně zúžené podtéma a
náležitě ho zpracovat. Svou seminární prací dále prokazujete, že jste schopni
dohledat si ke zvolenému tématu relevantní odborné zdroje a dovedete
s odbornými zdroji dobře pracovat - tzn. spojovat závěry jednotlivých
studií do nových souvislostí, vyvozovat na jejich základě vlastní výzkumné
otázky, hypotézy apod. Rovněž prokazujete, že jste schopni kritického
psychologického myšlení. Odbornými zdroji jsou články z odborných periodik
a odborné monografie, nikoliv učebnice (např. učebnice autorů
– Čačka; Vágnerová; Langmeier, Krejčířová; Nakonečný; Atkinsonová; Plháková;
Thorová apod.) a slovníky pro laickou veřejnost (např. Hartl,
Hartlová). Prací prokazujete znalost a dovednost citačních standardů APA.
Hodnocení seminární práce
Bodově se hodnotí míra vyhovění výše
uvedeným kritériím, dodržení základních pokynů k psaní seminární práce
(viz P1).
Upozornění
Seminární práce vypracovávejte
samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na důsledné odkazování
se na zdroje a dodržování citačních pravidel. Práce jiných autorů vydávané
za vlastní jsou považovány za plagiát. Za plagiát je považována i seminární
práce, v níž bez odkazu na zdroj prezentujete myšlenky jiného autora (a to
i v případě, že věty nejsou kopírovány doslovně).
Výše uvedené počiny jsou postupovány k řešení disciplinární komisi.
Hodnocení
|
maximum bodů
|
minimum bodů
|
Seminární práce
kritéria pro hodnocení:
- odborné zpracování tématu (výběr a specifikace
tématu, schopnost identifikace klíčových myšlenek a poznatků, kvalita
práce s odbornými zdroji, formulace vlastní výzkumné otázky na
základě přehledu předchozích výsledků) 5 b.
- struktura, forma (citace) 2 b.
- literatura (výběr relevantní odborné
literatury) 3 b.
|
10
|
není stanoveno
|
Průběžné písemné testy (P4, P7 a P11) | 15 (po 5 bodech každý) | není stanoveno |
závěrečný písemný test
|
40
|
23
|
Celkové hodnocení
65 – 60
|
A – vysoce nadstandardní výkon; student(ka) perfektně zvládl(a) obsah
kurzu a prokázal(a) vysoce nadprůměrné znalostí a dovedností ve
všech oblastech PSYb1030
|
59 - 54
|
B – nadprůměrný výkon; student(ka) zvládl(a) obsah kurzu a prokázal(a),
že je schopen/schopna v některých oblastech v rámci PSYb1030
podávat výborné výkony
|
53 - 48
|
C – adekvátní splnění podmínek kurzu; prokázání zcela přijatelné úrovně
znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030
|
47 - 42
|
D – mírně podprůměrné vyhovění požadavkům kurzu, student(ka) má
v některých znalostech a dovednostech v rámci oblastí PSYb1030 více
„slabých míst“, kterým by se ještě měl(a) věnovat
|
41 - 36
|
E – splnění požadavků kurzu na nejnižší přijatelné úrovni; student(ka) by
se měl(a) snažit své znalosti a dovednosti v rámci oblastí PSYb1030
značně zlepšit a rozšířit
|
35 či nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích
(písemný test; absence víc než na jednom průběžném testu)
|
F – nevyhovění podmínkám kurzu, prokázání nepřijatelně nízké úrovně
znalostí a dovedností v rámci oblastí PSYb1030
|
Časové rozvržení kurzu
Přednášky se konají v
pondělí 16:00 – 17:40 (P51)
Jakékoli výjimky (individuální
studijní plán, uznání předmětu apod.) je nutné řešit s garantkou kurzu na
počátku semestru, nejpozději do 29. 2. 2024. Další výjimky
v průběhu semestru lze udělovat pouze v odůvodněných případech
na základě oficiální omluvenky v IS.