Kontakt na vyučujícího:
Filip Johánek
+420 608 759 433
Kontakt na cvičící:
Bibana Hroncová
Odkaz na online konference prostřednictvím aplikace Zoom:
https://cesnet.zoom.us/j/370740883?pwd=RVBsMlRYUGtTcVFqWllYRWd6SktuQT09Heslo: 1234
Náplň kurzu
Studentky a studenti si osvojí technické základy pro zpracovávání a výrobu zvuku v prostředí digitální domény, tj. prostřednictvím software na editaci zvuku. Získají také základní dovednosti pro snímání zvuku pomocí různých technologií. Seznámí se s technologiemi v oblasti zvukově obsahové stránky vstupů a především výstupů zvukové tvorby orientované na mediální prostředí (mikrofony, bezdrátové přenosy signálu, mixážní pulty).
Výstupy z učení
Na konci kurzu budou studentky a studenti schopni:
- snímat zvuk pomocí diktafonů, mikrofonů a digitálních záznamových přenosných zařízení, analogových mixážních pultů a software,
- zvolit vhodnou snímací techniku při záznamu a živém přenosu,
- pro účely mediální praxe zpracovávat (tj. editovat a používat processing) dříve nasnímaný zvuk v software,
- zvolit vhodný způsob práce a její posloupnost při editaci a processingu,
- dodržovat zvukové normy pro výstupy do rozhlasu, televize a na Internet,
- technicky a zvukově zvládnout odvysílat vlastní rozhlasový vstup ze studia Radia R a ze studia Muni TV/Studex.
Osnova
1. Úvodní hodina - seznámení s kurzem, zjištění pokročilosti návštěvnic a návštěvníků kurzu, diskuse nad tématy a stanovení obsahových priorit
2. Lokační zvuk (location sound) 1
A. technika I.
Měniče zvuku - mikrofony
Mikrofony - směrové charakteristiky
Analogové vícestopé mixy
Digitální vícestopé rekordéry - vstupy, výstupy, práce s nahraným materiálem
3. Lokační zvuk (location sound) 2
A. technika II.
Kabelové přenosy signálu - kabely, konektory, DI boxy
Bezdrátové přenosy signálu - mikroporty, handheld mikrofony
Bezdrátové přenosy signálu - in-ear monitoring
Synchronizace zvuku s obrazem - klapka, linka, timecode
4. Lokační zvuk (location sound) 3
B. řemeslo
Interiér/exteriér
Boom
Práce s mikroporty - technika klopových mikrofonů, technika hidden mic
Zadání úkolu č. 1 - i.) záznam vlastního hlasu v exteriéru s atmosférou + ii) anketa
5. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 1
Rozhlasový a televizní zvuk
Zapojení systému
Nastavení systému
Digitální/analogová režie
Mix
Monitory
Mikrofony
Processing na vstupu a výstupu
6. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 2
Zvukové televizní a rozhlasové normy
Distribuce zvuku v nahrávce - mono, stereo, 5.1
7.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 3
A. sound design/postprodukce I.
Přehled software - Sound Forge, Audacity, Adobe Audition, Reaper, Pro Tools, Cubase, Sonic Visualiser
Projekt - import, vstupy, výstupy, export
Edit I. - v Sound Forge, Reaper, Adobe Audition (fade in, fade out, crossfade, automatizace)
8.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 4
A. sound design/postprodukce II.
Edit II. - střih - „clicks”, sykavky, výměna slova/slabiky/písmena, hlasitost pomocí clip gain/region gain
Zadání úkolu č. 2 - i.) edit úkolu č. 1, ii) voice over a jeho edit
9. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 5
A. sound design/postprodukce III.
Insert
Send
Pan/Balance
Processing - plug-in, VST vs. analog processing
Dynamika - kompresor, limiter, gate, expander, enhancer
10. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 6
A. sound design/postprodukce IV.
Processing - equalizer, multiband compressor, maximizer, efekt
Analýza - RTA, metry
Live mix, automatizace
Mastering
Zadání úkolu č. 3 - i.) processing zeditovaného úkolu č. 1, ii) processing úkolu č. 2, iii) tvorba vlastního zvukového tvaru o délce 4:30-5:00 minut s využitím vlastního mluveného slova, mluveného slova respondenta/ky, ruchu prostředí, hudby včetně editu, mixu (processing) a masteru ve stanovených normách
11. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 7
B. přehled hardware pro záznam a processing
Studiové monitory - kombinace poslechů, „ideální poslechové místo”, akustika poslechové místnosti/studia
12. Poslechová a analytická hodina - rozhlasové tvary/exkurze/host z oboru
13. Poslechová a analytická hodina - televizní a filmová tvorba/exkurze/host z oboru
14. Ukončení - prezentace odevzdaných příspěvků a diskuse, evaluace kurzu
Literatura
BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3. upravené vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. 153 stran. ISBN 9788073313036. info
VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012. xv, 354. ISBN 9781615931200. info
VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008. 297 s. ISBN 9788086253466. Info
Výukové metody
Kurz je koncipován jako seminář. Studenti budou plnit zejména praktická cvičení a skupinové úkoly.
Metody hodnocení
Požadována je (online/offline) prezence a aktivní účast (max. 2 absence). Vypracování a odevzdání 2 dílčích úkolů a 1 závěrečného úkolu, všechny úkoly se budou zpracovávat v postprodukci v programu Reaper.
Uzávěrka záverečného úkolu je 17. 1. 2020 ve 23:59, u průběžných úkolů bude stanovena na rychlosti průchodu látkou, potřebnou pro zvládnutí úkolů.
Náplň záverečného úkolu i průběžných bude stanovena na základě pokročilosti studentek a studentů kurzu. Prezentace odevzdaných příspěvků na závěrečném kolokviu. V úsecích o lokačním zvuku a sound designu budou studentky a studenti plnit dílčí praktické úkoly.