Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Poruchy autistického spektra
Info
Období
podzim 2022

Charakteristika kurzu, průběh a harmonogram


V kurzu se studenti seznámí s teoretickými i praktickými aspekty problematiky PAS prostřednictvím poznatků z recentních empirických zdrojů, názorných videoukázek a poznatků z vlastní poradenské praxe vyučující. Prostřednictvím poznatků z recentních empirických zdrojů, názorných videoukázek a poznatků z poradenské praxe je kurz z velké části založen i na samostatné a skupinové přípravě studentů na jednotlivá témata. Vyžaduje tedy od studentů aktivní participaci na výuce a pravidelnou přípravu na ni. 


Hlavní tematické okruhy:


Pozorování, projevy, diagnostika, raná intervence – diagnosticky významné symptomy PAS, přidružené symptomy (které nejsou nezbytné pro diagnózu), komorbidní poruchy, varovné signály PAS v raném dětství, práce s jednotlivými symptomy a oblastmi vývoje, podpora rodiny

Příčiny PAS, teoretická východiska, ("zázračné") terapie  - hypotézy o příčinách PAS - teoretická východiska a výzkumné doklady těchto hypotéz; terapie slibující uzdravení z autismu

Životní příběhy lidí s PAS, intervence  – příběhy lidí s autismem, základní typy terapeutických přístupů, možnosti terapeutické a poradenské práce

Rodina dítěte s PAS, škola, práce, vztahy - FAQ - co jste kdy chtěli vědět o autismu .. :)

úkoly:


každý student musí pro získání zápočtu splnit a během výuky prezentovat tři následující úkoly


- skupinový úkol - prezentace příběhu osoby s PAS - prezentace na výuce s příslušným názvem


- individuální úkol - etiologie PAS, intervenční přístupy - prezentace na výuce s příslušným názvem - v rámci individuálního úkolu každý student vytvoří prezentaci založenou na přehledu výzkumných poznatků o jedné z oblastí možných etiologických faktorů (např. genetických příčin, teratogenů) či intervencí - prezentace by měla být založena nejméně na 2 výzkumných studiích/metaanalýzách


- individuální úkol - otázky - předpokládá se aktivní účast na výuce - tedy že studenti budou mít k jednotlivým tématům vlastní dotazy, na zodpovídání dotazů pak bude z větší části založen poslední blok výuky


(zadání úkolů bude upřesněno na výuce)


Požadavky na ukončení kurzu


pro absolvování kurzu je nezbytné, aby studenti:

- aktivně participovali na diskuzích v průběhu kurzu (povolena je jedna absence), průběžné studium, příprava na výuku v podobě splnění zadaných úkolů a jejich prezentace dle harmonogramu

- složili ústní zkoušku

Kurz je zakončen ústní zkouškou. Každé z níže uvedených témat individuálně zpracujete na základě vlastních a v kurzu získaných poznatků a minimálně 2 empirických/metaanalytických studií. Předpokládá se, že se v každém tématu zaměříte na specifické užší podtéma dle vlastních preferencí a odborného směřování (např. Téma: Intervence; individuální příprava: studie zaměřující se na dopad konkrétních intervencí na rozvoj sociálních vztahů). Seznam literatury vložíte do odevzdávárny předmětu do složky Příprava ke zkoušce nejpozději poslední den semestru. Seznam vypracujte do formuláře, který naleznete ve složce Organizační pokyny. Šíře témat a počet studentů v předmětu vylučuje nenáhodné shody v připravených seznamech vybraných podtémat a literatury. Při ústní zkoušce se bude hodnotit nejen kvalita přípravy, ale i schopnost diskuse nad daným tématem.

Témata:

- diagnostika PAS

- rodina dítěte s PAS

- příčiny PAS

- intervence u dětí s PAS

- PAS v rámci celoživotního utváření

Termíny budou vypsány prostřednictvím IS MUNI.


Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
1
Web
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Předchozí