Vstupní pedagogická praxe probíhá blokově ve vybraných
mateřských školách v Brně. Školy jsou voleny tak, aby se lišily svým
zaměřením. Praxe bývá v rozvrhu zpravidla čtvrtý týden od zahájení prvního
semestru. Praxe probíhá každý den od 8.00 do 14.00 hodin, po tuto dobu jste omluveni
z jiné výuky. Během pěti dnů se seznamujete s různými stupni
vzdělávání a s různými typy zařízení. Pro mnohé z vás, je to první nahlédnutí
do vzdělávání v různých typech škol v jiné roli, než jako přímý
účastník vzdělávání.
Cíle a úkoly
praxe
Cílem vstupní praxe je poskytnout vám počáteční empirickou
orientaci v současné mateřské škole. Vaším úkolem je pozorovat edukační realitu
v různých zařízeních, zjistit, že existují různé programy, různé styly
pedagogických přístupů apod., pozorovat chování dětí, jejich reakce a interakci
s učitelem. K záznamům z pozorování slouží reflektivní listy (příloha 4),
které jsou pak, společně s deníkem praxe využity i jako podklad pro reflektivní
semináře k této praxi. Při vstupní pedagogické praxi získáváte také první artefakty
do svého portfolia (SWOT analýza vlastní osobnosti, zamyšlení nad vlastními percepčními
stereotypy, reflektivní listy a seminární práce - viz níže). Vytváříte si
tak empirickou základnu, kterou budete postupně propojovat s teoretickými
znalostmi pedagogiky a psychologie pro okruhy státní závěrečné zkoušky (SZZ), (přílohy
1 a 2), např. 1. Charakteristika předškolního dítěte a 6. Interakce v mateřské
škole. Budete pozorovat různé způsoby a možnosti předškolního vzdělávání, seznamovat
se s různými koncepcemi MŠ a nahlédnete do propojení předškolního se základním
vzděláváním. Vnímání rozdílných osobnosti učitelů a učitelek mateřských škol a
jejich přístupů ke vzdělávání by vám mělo napomoci v hledání vlastních
postojů k profesi učitele mateřské školy.
Průběh praxe
Studenti se rozdělí do menších skupin, (cca šestičlenných),
ve kterých navštíví první den praxe dětskou skupinu. Další tři dny navštívíte
různé typy mateřských škol (běžnou mateřskou školu, MŠ s Daltonským
plánem, s programy Škola podporující zdraví či Začít spolu) a poslední den nahlédnete
do prvních tříd základní školy.
Praxe je doplněna třemi reflektivními semináři, které jsou
vedeny pedagogem a psychologem. Seminář před praxí se zaměřuje
na přípravu toho, jak pozorovat v mateřské škole (objektivně a popisně
viděné a slyšené), pokládá základy profesního vidění a objasňuje, jak fungují
procesy vnímání. Další dva semináře po praxi se zaměřují na reflexi pozorované
reality (viz níže), poznání svých vlastních silných a slabých stránek a přijetí
sebe sama, popř. na to, jak na sobě cíleně pracovat.
Praxe je koncipována jako hospitační,
převažovat by mělo soustředěné pozorování dění ve škole. Provázející učitel by
vás měl seznámit s předpokládaným harmonogramem dne a stanovit
pravidla vašeho pobytu ve třídě (např. kde si odložit věci, kde se můžete
pohybovat nebo sedět). Tato pravidla je potřeba respektovat. Samozřejmostí by
měly být vypnuté mobily, přezůvky a minimum věcí, které si do třídy přinášíte.
Po domluvě s provázejícími učiteli
se můžete případně zapojit do aktivit dětí (např. při převlékání dětí
v šatně, účastnit se her při pobytu venku) a vyzkoušet si různé interakce
a dětmi.
Na závěr každého dne by měla proběhnout krátká reflexe, jejíž
součástí jsou i odpovědi na vaše dotazy. Na závěr vám provázející učitel potvrdí
docházku na předepsaném formuláři.
Požadavky na zakončení
Zkušenosti a zážitky z praxí a
názory na zhlédnutou realitu předškolního vzdělávání budete společně sdílet na
reflektivních seminářích k vstupní motivační praxi. Předpokladem je vaše
aktivní zapojení do diskuze a kvalitně zpracované podklady (deník praxe,
reflektivní listy). Vyučující praxe diskusi usměrňují a vhodnými otázkami podněcují
k argumentaci a výměně názorů.
Následně je vaším úkolem svá přemýšlení o tom, co jste vnímali v jednotlivých vzdělávacích institucích shrnout v eseji (příloha 5) na téma „Co mi přinesla vstupní pedagogická praxe“. Esej by vás měla vést k zamyšlení nad tím, s jakými postoji a zkušenostmi začínáte své studium. Tato esej slouží i akademickým pracovníkům jako důležitý materiál zejména z hlediska porozumění tomu, jací studenti přicházejí studovat program Učitelství pro mateřské školy. Toto porozumění přispívá k úpravě studijního programu tak, aby vycházel z prekonceptů, se kterými studenti do studia nastupují, aby vyhovoval jejich potřebám a očekáváním a zároveň je vedl k vytvoření nových pedagogických konceptů a teorií nezbytných pro dosahování kvalit učitele mateřské školy.