Zvuková technologie a tvorba v mediální praxi
Zvuková technologie a tvorba v mediální praxi

Kontakt na vyučujícího:

Filip Johánek

+420 608 759 433

178783@mail.muni.cz


Kontakt na cvičící:

Bibana Hroncová

499033@mail.muni.cz


Odkaz na online konference prostřednictvím aplikace Zoom:

https://cesnet.zoom.us/j/370740883?pwd=RVBsMlRYUGtTcVFqWllYRWd6SktuQT09


Heslo: 1234


Náplň kurzu

Studentky a studenti si osvojí technické základy pro zpracovávání a výrobu zvuku v prostředí digitální domény, tj. prostřednictvím software na editaci zvuku. Získají také základní dovednosti pro snímání zvuku pomocí různých technologií. Seznámí se s technologiemi v oblasti zvukově obsahové stránky vstupů a především výstupů zvukové tvorby orientované na mediální prostředí (mikrofony, bezdrátové přenosy signálu, mixážní pulty).


Výstupy z učení

Na konci kurzu budou studentky a studenti schopni:

- snímat zvuk pomocí diktafonů, mikrofonů a digitálních záznamových přenosných zařízení, analogových mixážních pultů a software,

- zvolit vhodnou snímací techniku při záznamu a živém přenosu,

- pro účely mediální praxe zpracovávat (tj. editovat a používat processing) dříve nasnímaný zvuk v software,

- zvolit vhodný způsob práce a její posloupnost při editaci a processingu,

- dodržovat zvukové normy pro výstupy do rozhlasu, televize a na Internet,

- technicky a zvukově zvládnout odvysílat vlastní rozhlasový vstup ze studia Radia R a ze studia Muni TV/Studex.

Osnova

  • 1. Úvodní hodina - seznámení s kurzem, zjištění pokročilosti návštěvnic a návštěvníků kurzu, diskuse nad tématy a stanovení obsahových priorit

  • 2. Lokační zvuk (location sound) 1

  • A. technika I.

  • Měniče zvuku - mikrofony

  • Mikrofony - směrové charakteristiky

  • Analogové vícestopé mixy

  • Digitální vícestopé rekordéry - vstupy, výstupy, práce s nahraným materiálem

  • 3. Lokační zvuk (location sound) 2

  • A. technika II.

  • Kabelové přenosy signálu - kabely, konektory, DI boxy

  • Bezdrátové přenosy signálu - mikroporty, handheld mikrofony

  • Bezdrátové přenosy signálu - in-ear monitoring

  • Synchronizace zvuku s obrazem - klapka, linka, timecode

  • 4. Lokační zvuk (location sound) 3

  • B. řemeslo

  • Interiér/exteriér

  • Boom

  • Práce s mikroporty - technika klopových mikrofonů, technika hidden mic

  • Zadání úkolu č. 1 - i.) záznam vlastního hlasu v exteriéru s atmosférou + ii) anketa

  • 5. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 1


  • Rozhlasový a televizní zvuk

  • Zapojení systému

  • Nastavení systému

  • Digitální/analogová režie

  • Mix

  • Monitory

  • Mikrofony

  • Processing na vstupu a výstupu

  • 6. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 2


  • Zvukové televizní a rozhlasové normy

  • Distribuce zvuku v nahrávce - mono, stereo, 5.1

  • 7.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 3

  • A. sound design/postprodukce I.

  • Přehled software - Sound Forge, Audacity, Adobe Audition, Reaper, Pro Tools, Cubase, Sonic Visualiser

  • Projekt - import, vstupy, výstupy, export

  • Edit I. - v Sound Forge, Reaper, Adobe Audition (fade in, fade out, crossfade, automatizace)

  • 8.„Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 4


  • A. sound design/postprodukce II.

  • Edit II. - střih - „clicks”, sykavky, výměna slova/slabiky/písmena, hlasitost pomocí clip gain/region gain

  • Zadání úkolu č. 2 - i.) edit úkolu č. 1, ii) voice over a jeho edit

  • 9. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 5

  • A. sound design/postprodukce III.

  • Insert

  • Send

  • Pan/Balance

  • Processing - plug-in, VST vs. analog processing

  • Dynamika - kompresor, limiter, gate, expander, enhancer

  • 10. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 6


  • A. sound design/postprodukce IV.

  • Processing - equalizer, multiband compressor, maximizer, efekt

  • Analýza - RTA, metry

  • Live mix, automatizace

  • Mastering

  • Zadání úkolu č. 3 - i.) processing zeditovaného úkolu č. 1, ii) processing úkolu č. 2, iii) tvorba vlastního zvukového tvaru o délce 4:30-5:00 minut s využitím vlastního mluveného slova, mluveného slova respondenta/ky, ruchu prostředí, hudby včetně editu, mixu (processing) a masteru ve stanovených normách

  • 11. „Živý” zvuk a zvuk ve studiových podmínkách 7


  • B. přehled hardware pro záznam a processing

  • Studiové monitory - kombinace poslechů, „ideální poslechové místo”, akustika poslechové místnosti/studia

  • 12. Poslechová a analytická hodina - rozhlasové tvary/exkurze/host z oboru


  • 13. Poslechová a analytická hodina - televizní a filmová tvorba/exkurze/host z oboru


  • 14. Ukončení - prezentace odevzdaných příspěvků a diskuse, evaluace kurzu


Literatura

  • BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3. upravené vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2014. 153 stran. ISBN 9788073313036. info

  • VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012. xv, 354. ISBN 9781615931200. info

  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008. 297 s. ISBN 9788086253466. Info


Výukové metody

Kurz je koncipován jako seminář. Studenti budou plnit zejména praktická cvičení a skupinové úkoly.

Metody hodnocení

Požadována je (online/offline) prezence a aktivní účast (max. 2 absence). Vypracování a odevzdání 2 dílčích úkolů a 1 závěrečného úkolu, všechny úkoly se budou zpracovávat v postprodukci v programu Reaper.

Uzávěrka záverečného úkolu je 17. 1. 2020 ve 23:59, u průběžných úkolů bude stanovena na rychlosti průchodu látkou, potřebnou pro zvládnutí úkolů.

Náplň záverečného úkolu i průběžných bude stanovena na základě pokročilosti studentek a studentů kurzu. Prezentace odevzdaných příspěvků na závěrečném kolokviu. V úsecích o lokačním zvuku a sound designu budou studentky a studenti plnit dílčí praktické úkoly.


Previous
Next