Ekonomie
doc. Ing. Eva Tomášková, Ph.D.
Ekonomie
Info
Term
Spring 2024
Přednášky nebudou streamované.

Vyučující:

JUDr. Johan Schweigl, Ph.D.

doc. Ing. Martin Svoboda, Ph.D.

doc. Ing. Eva Tomášková, Ph.D.


Cíle předmětu:

Cílem předmětu je poskytovat studentům základní znalosti a informace z mikroekonomie, makroekonomie a vybraných problémů světové ekonomiky.

Obsah předmětu:

Úvod do studia, Fungování tržního mechanismu, Analýza poptávky a nabídky, Analýza cenové elasticity, Tržní rovnováha, Fungování trhu zboží a služeb, Fungování trhu peněz, Hospodářská politika, Fungování trhu, práce Mezinárodní ekonomická integrace - EU, Vybrané problémy světové ekonomiky

Výstupy z učení:

Student by měl být po absolvování předmětu schopný: rozumět hospodářské politice státu, porozumět funkčnosti makroekonomického systému a vymezit souvislosti mezi národní a světovou ekonomikou. Dále by měl být schopen aplikovat znalosti v oblasti finančního rozhodování, např. rozhodnutí o úvěru, a zřizování advokátní kanceláře. Absolvování předmětu umožní studentům získat znalosti, které využijí v navazujících ekonomických a právnických předmětech.

Chapter contains:
1
Study text
Chapter contains:
1
Study text


Pojmy k zapamatování:

Nabídka= funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství statku na jeho ceně

Poptávka= funkce, která ukazuje závislost poptávaného množství statku na ceně

Elasticita (cenová pružnost)=poměr procentní změny množství k procentní změně ceny

Hospodářská politika= konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská situace v širokém národním měřítku

HDP = souhrn veškeré finální produkce zboží a služeb vyrobené v určité zemi během jednoho roku

HNP = celková tržní hodnota konečných výrobků a služeb vyprodukovaných za jeden rok výrobními faktory určitého státu

Fiskální politika= rozpočtová politika státu, pomocí nejž se stát aktivně snaží ovlivnit vývoj ekonomiky státu (např. změnou struktury a výší daní)

Monetární politika= nástroj centrální banky k regulaci množství peněz v oběhu (slouží především k cenové stabilitě)



Podmínky vzniku situací na trhu

1. Na straně nabídky

Monopol

  • jediný podnik v odvětví
  • diferencovaný produkt a diferencovaná cena
  • existují bariéry vstupu podniků do odvětví

Oligopol

  • malý počet podniků v odvětví
  • diferencovaný produkt a diferencovaná cena
  • existují bariéry vstupu podniků do odvětví

Monopolistická konkurence

  • velký počet podniků v odvětví
  • diferencovaný produkt a diferencovaná cena
  • neexistují bariéry vstupu podniků do odvětví

Dokonalá konkurence

  • Velké množství subjektů
  • Volný vstup do daného odvětví
  • Stejná kvalita a stejná cena všech nabízených produktů


2. Na straně poptávky

Monopson

  • existuje pouze jeden kupující
  • umožňuje kupovat zboží za nižší cenu než v podmínkách  dokonalé konkurence

Oligopson

  • malý počet kupujících
  • velký počet prodávajících

Monopsonistická konkurence

  • obdobný produkt, drobně diferenciovaný
  • velké množství substitutů
  • velké množství prodejců
  • otevřený trh

Zdroje:

  • Blažek, J., Kerlinová, A., Kubíček, J., Tomášková, E. a Tomšík, V. Národní hospodářství. Brno: Masarykova univerzita,  2019.
  • BLAŽEK, J., KERLINOVÁ, A. TOMÁŠKOVÁ, E. Ekonomika veřejné správy, 2016.
  • Holman, R.: Ekonomie. Praha: C. H. Beck, 1999.
  • Holman, R.: Mikroekonomie. Praha: C. H. Beck, 2007.
  • Švarcová, J.: Ekonomie stručný přehled. Praha: CEED, 2016.
  • MANKIW, N. Gregory. Zásady ekonomie. Praha: Grada, 1999. Profesionál. ISBN 80-7169-891-1.
Previous