Cílem kurzu je seznámit studenty se specifickou podobou výzkumu a jeho realizací, která je blízká práci pedagogických pracovníků (učitelů, asistentů pedagoga) a vybavit je základními metodologickými znalostmi a dovednostmi.
Cíle kurzu
Otázky k zamyšlení
Proč je pravdivé tvrzení, že vědy o výchově a vzdělávání jsou založeny na důkazech?
Která instituce provádí evaluační výzkumy českých škol?
Jaká je struktura odborného článku?
Kde najdu data týkající se charakteristik komunity, ve které působí naše škola?
Jaký typ výzkumu představuje výroční zpráva školy?
Požadavky, portfoliový úkol, ukončení předmětu
Účast ve výuce - So
5. 10. 13:00–14:50 učebna 1, So
9. 11. 11:00–14:50 učebna 1
Dva seminární
úkoly do ISu – pokus o analýzu (za každý 10
bodů, polovina hodnocení v kurzu) – AI může pomoci s transkriptem
- Kvalitativní - https://otranscribe.com/ 10-12 min videonahrávka hodiny z youtube, přepis podle pravidel, pokus o kódování, závěr nebo 10 min rozhovor s učitelem(kou), přepis, pokus o kódování, závěr
- Kvantitativní - Práce s daty v programu JASP, stručná zpráva (tabulka, graf, závěr)
Test
ve zkouškovém období (druhá polovina hodnocení, cvičný test od 30.11. v ISu)
Některé přednášky jsou k dispozici také ve formě komentovaných prezentací, které pokrývají vybraná témata v rámci pedagogického výzkumu. Hlavní těžiště předmětu tvoří online učebnice, kde si prakticky zkoušíme konkrétní metody sběru a analýzy dat.
- Výuka jako praxe založená na důkazech - Evidence Based Education
- Zdroje dat a výzkumné zprávy ČŠI zde
- Mapa vzdělávacího ne/úspěchu PAQ Research zde
- Mezinárodní výzkumy týkající se škol v ČR - národní zprávy ČŠI (PISA, TIMMS, PIRLS)
- Online zdroje (publikace) k dispozici na PdF MUNI
- Česká asociace pedagogického výzkumu
- NPI - Národní pedagogický institut České republiky
- Jak se dělá dobrá škola (popularizace v TV, ve zprávě ČŠI)
- A jak vypadají data v mediální zkratce (příklad a ilustrace obsahu společenské debaty ke školství v diskusi pod článkem)
Druhé setkání - prezentace :)
K reflexi svého postupu studiem prosím využijte - podobně jako v jiných kurzech - mapu profesního rozvoje.
Previous
Next