Předškolní pedagogika XPPk04
Mgr. Lucie Štěpánková
Předškolní pedagogika XPPk04
Info
Term
Spring 2021
Milé studentky, 

vítáme vás v předmětu Předškolní pedagogika, kterým budeme společně procházet v tomto semestru. Jednotlivými tématy Vás budou provázet tito vyučující: Mgr. Lucie Štěpánková, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., Mgr. Aneta Hřavová a Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D.

Vzhledem k tomu, že i v tomto semestru bude bohužel opět probíhat pouze online výuka, zachováme stejný  model, který jste si vyzkoušeli v prvním semestru. Přednášky nahradíme vložením studijních opor k jednotlivým tématům (prezentace, dokumenty, ukázky, videa, volně dostupné publikace) do této interaktivní osnovy. Doplňovat je budou také úkoly, které by Vás měly vést k hlubšímu zamyšlení nad danou problematikou.  Byli bychom rádi, kdyby Vám online modul Vám posloužil jako průvodce ke kontinuálnímu a systematickému studiu tohoto předmětu. 

Scházet se budeme na online seminářích, v časech, které jsou uvedené v rozvrhu. Zde budeme společně reflektovat znalosti nabyté samostudiem odborné literatury a vložených prezentací či dalších dokumentů a propojovat je s Vašimi praktickými zkušenostmi. Na každý seminář vám zašleme předem přihlašovací údaje, prosím zajistěte si nerušené prostředí a mějte zapnutou kameru. Budeme často pracovat s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, proto je nutné, abyste jej měli na seminářích k dispozici, ideálně v tištěné podobě. Jeho aktuální verzi najdete zde Můžete mít u sebe vytištěné materiály k tématu, vhodné je mít k dispozici i Deník praxe. Doufáme, že i v online režimu budou naše setkání a diskuze k jednotlivým tématům přínosná a obohacující. 

Online modul obsahuje tato témata, která budou zpřístupněna vždy týden dopředu:

Předškolní pedagogika jako vědní disciplína 5. 3. 2021 (Doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., Mgr. Lucie Štěpánková)
  • Vývoj vědní disciplíny Předškolní pedagogika.
  • Historický exkurz - vznik předškolních institucí (jejich vývoj, teoretická východiska vzdělávání.
  • Současné výzkumy předškolního vzdělávání.
Cíle vzdělávání a jejich proměna, mateřská škola jako instituce   26. 3. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
  • Cíl výchovy, jako hlavní pedagogická kategorie, klasifikace cílů.
  • Souvislosti cílů vzdělávání a historického vývoje
  • Aktuální cíle předškolního vzdělávání.
  • Postavení preprimární pedagogiky v systému školství ISCED, Školský zákon
  • Alternativní a inovativní proudy v předškolním vzdělávání.
Hra  9. 4. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
  • Definice hry.
  • Teorie hry.
  • Zákonitosti hry.
  • Charakteristické znaky hry.
  • Principy her jako cesta k motivaci dětí ke hrám.
Osobnost předškolního pedagoga  16. 4. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
  • Kvalifikační předpoklady učitele mateřské školy.
  • Profesní dovednosti učitele mateřské školy.
  • Nástroje k profesnímu rozvoji učitele mateřské školy (celoživotnímu učení).
  • Sebereflexe.
Interakce mezi učitelem a dětmi  23. 4. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
  • Interakce a její význam ve vývoji dítěte.
  • Intersubjektivní vztah,
  • Pojem attachment, jak ovlivňuje interakce mezi učitelkou a dítětem.
Dítě a dětství,  emoční rozvoj dítěte  30. 4. 2021 (Mgr. Andrea Hřavová)
  • Historický vývoj pohledu na dítě a dětství.
  • Rozdíl mezi objektem a subjektem vzdělávání (pojem kolektivizace a individualizace).
  • Jedinečnost dítěte, modely potřeb (Matějček, Langmeier, Maslow).
  • Jak rozumím emocím u dítěte předškolního věku. Jak můžu pomoci dětem zvládnout jeho emoce.
  • Jak ovládat vlastní emoce.
  • Empatie, sociálních dovedností.
  • Rozvoj emoční inteligence dítěte.-           

Společné vzdělávání, návaznost předškolního a základního vzdělávání 14. 5. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)

  • Vymezení pojmů - dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, děti nadané, děti s odlišným mateřským jazykem, asistent pedagoga, osobní asistent, kompenzační pomůcky, integrace, inkluze, exkluze.
  • Formy předškolního vzdělávání dětí se SVP.
  • Podpůrná opatření, jejich stručná charakteristika.
  • Povinné předškolní vzdělávání
  • Školní zralost, školní připravenost, odklady povinné školní docházky.
  • Přípravná třída.
Participace rodiny a mateřské školy, vzdělávání dětí od dvou do tří let 21. 5. 2021 (Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D.)
  • Základní požadavky RVP PV, rozdíl mezi spoluprací a spoluúčastí.
  • Role rodičů ve vztahu k MŠ. Povinnosti učitele MŠ ve vztahu k rodičům.
  • Důležité aspekty úspěšné komunikace s rodiči. 
  • Cíle a změny koncepce rodinné politiky v průběhu let. Prorodinná opatření.
  • Zákonné možnosti vzniku zařízení pro vzdělávání pro děti mladší 3 let. Další možnosti péče o děti (ne-veřejná péče, institucionální péče v historii), péče o děti do 3 let v zahraničí,  

Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 5/3/2021 to 11/3/2021.
Chapter contains:
2
PDF
2
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 12/3/2021 to 26/3/2021.
Chapter contains:
5
PDF
1
Study Materials
2
Video
1
Web
Teacher recommends to study from 26/3/2021 to 9/4/2021.
Chapter contains:
3
PDF
2
Study Materials
1
Video
1
Web
Teacher recommends to study from 9/4/2021 to 16/4/2021.
Chapter contains:
2
Study Materials
3
Video
1
Web
Teacher recommends to study from 16/4/2021 to 23/4/2021.
Chapter contains:
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 23/4/2021 to 30/4/2021.
Chapter contains:
6
PDF
2
Study Materials
5
Web
Teacher recommends to study from 30/4/2021 to 14/5/2021.
Chapter contains:
4
PDF
4
Study Materials
Teacher recommends to study from 14/5/2021 to 21/5/2021.
Previous