Milé studentky, vítáme vás v předmětu Předškolní pedagogika, kterým budeme společně procházet v tomto semestru. Jednotlivými tématy Vás budou provázet tito vyučující: Mgr. Lucie Štěpánková, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., Mgr. Aneta Hřavová a Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D.
Vzhledem k tomu, že i v tomto semestru bude bohužel opět probíhat pouze online výuka, zachováme stejný model, který jste si vyzkoušeli v prvním semestru. Přednášky nahradíme vložením studijních opor k jednotlivým tématům (prezentace, dokumenty, ukázky, videa, volně dostupné publikace) do této interaktivní osnovy. Doplňovat je budou také úkoly, které by Vás měly vést k hlubšímu zamyšlení nad danou problematikou. Byli bychom rádi, kdyby Vám online modul Vám posloužil jako průvodce ke kontinuálnímu a systematickému studiu tohoto předmětu.
Scházet se budeme na online seminářích, v časech, které jsou uvedené v rozvrhu. Zde budeme společně reflektovat znalosti nabyté samostudiem odborné literatury a vložených prezentací či dalších dokumentů a propojovat je s Vašimi praktickými zkušenostmi. Na každý seminář vám zašleme předem přihlašovací údaje, prosím zajistěte si nerušené prostředí a mějte zapnutou kameru. Budeme často pracovat s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, proto je nutné, abyste jej měli na seminářích k dispozici, ideálně v tištěné podobě. Jeho aktuální verzi najdete zde Můžete mít u sebe vytištěné materiály k tématu, vhodné je mít k dispozici i Deník praxe. Doufáme, že i v online režimu budou naše setkání a diskuze k jednotlivým tématům přínosná a obohacující.
Online modul obsahuje tato témata, která budou zpřístupněna vždy týden dopředu:
Předškolní pedagogika jako vědní disciplína 5. 3. 2021 (Doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., Mgr. Lucie Štěpánková)
Cíle vzdělávání a jejich proměna, mateřská škola jako instituce 26. 3. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
- Cíl výchovy, jako hlavní pedagogická kategorie, klasifikace cílů.
- Souvislosti cílů vzdělávání a historického vývoje
- Aktuální cíle předškolního vzdělávání.
- Postavení preprimární pedagogiky v systému školství ISCED, Školský zákon
- Alternativní a inovativní proudy v předškolním vzdělávání.
Hra 9. 4. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
- Definice hry.
- Teorie hry.
- Zákonitosti hry.
- Charakteristické znaky hry.
- Principy her jako cesta k motivaci dětí ke hrám.
Osobnost předškolního pedagoga 16. 4. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
- Kvalifikační předpoklady učitele mateřské školy.
- Profesní dovednosti učitele mateřské školy.
- Nástroje k profesnímu rozvoji učitele mateřské školy (celoživotnímu učení).
- Sebereflexe.
Interakce mezi učitelem a dětmi 23. 4. 2021 (doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.)
- Interakce a její význam ve vývoji dítěte.
- Intersubjektivní vztah,
- Pojem attachment, jak ovlivňuje interakce mezi učitelkou a dítětem.
Dítě a dětství, e
moční rozvoj dítěte 30. 4. 2021 (Mgr. Andrea Hřavová)
- Historický vývoj pohledu na dítě a dětství.
- Rozdíl mezi objektem a subjektem vzdělávání (pojem kolektivizace a individualizace).
- Jedinečnost dítěte, modely potřeb (Matějček, Langmeier, Maslow).
- Jak rozumím emocím u dítěte předškolního věku. Jak můžu pomoci dětem zvládnout jeho emoce.
- Jak ovládat vlastní emoce.
- Empatie, sociálních dovedností.
- Rozvoj emoční inteligence dítěte.-
Společné vzdělávání, návaznost předškolního a základního vzdělávání 14. 5. 2021 (Mgr. Lucie Štěpánková)
- Vymezení pojmů - dítě se speciálními vzdělávacími potřebami, děti nadané, děti s odlišným mateřským jazykem, asistent pedagoga, osobní asistent, kompenzační pomůcky, integrace, inkluze, exkluze.
- Formy předškolního vzdělávání dětí se SVP.
- Podpůrná opatření, jejich stručná charakteristika.
- Povinné předškolní vzdělávání
- Školní zralost, školní připravenost, odklady povinné školní docházky.
- Přípravná třída.
Participace rodiny a mateřské školy, vzdělávání dětí od dvou do tří let 21. 5. 2021 (Mgr. Andrea Feldmannová, Ph.D.)
- Základní požadavky RVP PV, rozdíl mezi spoluprací a spoluúčastí.
- Role rodičů ve vztahu k MŠ. Povinnosti učitele MŠ ve vztahu k rodičům.
- Důležité aspekty úspěšné komunikace s rodiči.
- Cíle a změny koncepce rodinné politiky v průběhu let. Prorodinná opatření.
- Zákonné možnosti vzniku zařízení pro vzdělávání pro děti mladší 3 let. Další možnosti péče o děti (ne-veřejná péče, institucionální péče v historii), péče o děti do 3 let v zahraničí,