Psychometrika: měření v psychologii
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Psychometrika: měření v psychologii

Charakteristika kurzu

Kurz se zaměřuje na metodologické a statistické postupy měření v psychologii včetně jejich epistemologického zakotvení. Je rozdělen do tří tematických oblastí:

  1. První část kurzu se věnuje psychometrice jako takové.
  2. Druhá část se zaměřuje na metodologické aspekty měření interindividuálních rozdílů i psychologického výzkumu a překlenuje umělou dichotomii „kvalitativních“ a „kvantitativních“ paradigmat vědeckého poznání.
  3. Poslední část se zabývá epistemologií měření člověka.

Obsahem kurzu jsou i praktické dovednosti v psychometrických analýzách pro psychologickou praxi.

Základní předpoklady splnění kurzu

Přestože kurz v navazujícím magisterském studiu nemá žádné explicitní prerekvizity, přímo navazuje na předměty bakalářského studia – zejména PSY259 Základy psychometrikyPSY112 Metodologie psychologického výzkumuPSY117 Statistická analýza dat a PSY252 Statistická analýza dat II.
Doporučujeme si tento předmět zapsat před anebo souběžně s psychodiagnostickými kurzy. Studentům, kteří neabsolvovali PSY259 Základy psychometriky, důrazně doporučujeme projít studijní materiály tohoto předmětu hned na začátku semestru – jejich znalost je předpokladem úspěšného absolvování současného kurzu Psychometrika: Měření v psychologii. Obsah kurzu PSY259 bude tvořit část zkoušky.

Závěrečné hodnocení

Závěrečné hodnocení se skládá ze 4 dílčích částí. Je nutné získat minimální počet bodů v každé dílčí části, a zároveň minimální celkový počet bodů pro úspěšné složení celého kurzu. Dílčí neúspěch u písemné zkoušky 1, 2 nebo ústní zkoušky je hodnocen známkou F, kterou je možné opravit dle SZŘ na konci semestru. V případě splnění veškerých dílčích povinností, ale nedosažení minimálního počtu bodů nutného pro úspěšné dokončení kurzu, je uděleno hodnocení F. V takovém případě je nutné opravit si ústní zkoušku. V případě společné opravy obou písemných zkoušek I i II se z hlediska SZŘ tento opravný termín považuje za jediný.

K ústní zkoušce je student/ka připuštěn/a, pokud splní veškeré předchozí dílčí požadavky kurzu.

  • Písemná zkouška 1 (témata 1–7): 20 bodů (minimálně 10)
  • Písemná zkouška 2 (témata 8–13): 20 bodů (minimálně 10)
  • Bodovaná seminární práce: 20 bodů, oprava vždy o pět bodů méně (minimální počet bodů není stanoven, při zisku 10 a méně bodů lze přepracovat)
  • Závěrečná ústní zkouška: 10 bodů (minimálně 1)

Maximální možný počet bodů je 70. Výsledné hodnocení:

  • A: 64–70
  • B: 57–63
  • C: 50–56
  • D: 43–49
  • E: 35–42
  • F: 34 a méně, nebo neúspěch u dílčí zkoušky

Průběh a vyhodnocení písemných zkoušek

Obě písemné zkoušky budou obsahovat zhruba 10 uzavřených multiple-choice položek; správná bude vždy právě jedna z nabízených odpovědí. Za chybné odpovědi nebudou odečítány žádné body, doporučujeme tipovat. Zbytek testu bude tvořen otevřenými otázkami na rozsáhlejší téma. Na celou zkoušku bude vždy přibližně 90 minut času (bude ještě upřesněno).

Součástí prvního testu bude práce s chybou měření, tvorba intervalů spolehlivosti apod. Za tímto účelem bude k dispozici "nápověda" ve formě power-pointu s potřebnými vzorci

Uzavřené multiple-choice položky budou v případě řádných termínů obou zkoušek náhodně losovány. Výsledný počet bodů z těchto losovaných položek bude odhadnut pomocí multifasetového Raschova modelu tak, aby byla vyvážena nestejná obtížnost všech položek. Bude zvolen model (s:z)×p, kde s=student, z=termín zkoušky, p=položka, zobecnění ale bude učiněno pouze na prostor s×P. IRT odhady latentního rysu budou následně převedeny zpět na škálu hrubého součtového skóre a tento převod bude přeškálován tak, aby v případě správného zodpovězení všech položek student získal maximální počet bodů (a naopak) bez ohledu na obtížnost vylosovaných položek. V případě, že vyvážení nebude možné analyticky provést, bude použit prostý součet bodů z náhodně vylosovaných položek, nebo bude zvolen jednodušší způsob vyvážení. Anonymizovaná data budou studentům poskytnuta včetně výpočetního skriptu za účelem možnosti ověřit si správnost celého postupu. 

Literatura

Specifická literatura ke každému tématu je uvedena vždy u dané kapitoly. Pro dvě učebnice používáme jen zkratky:

  • FURR: Furr, R. M., & Bacharach, V. R. (2014). Psychometrics : An Introduction. Los Angeles, CA: Sage.
  • HOG: Hogan, T. P. (2013). Psychological Testing: A Practical Introduction. New York: Wiley. (Tuto knihu využijete i v Psychologické diagnostice.)

Chapter contains:
1
PDF
1
Folder
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 16/9/2019 to 22/9/2019.
Chapter contains:
3
PDF
1
Video
1
Study text
4
Web
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 29/9/2019.
Chapter contains:
4
PDF
1
Video
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 30/9/2019 to 6/10/2019.
Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 7/10/2019 to 20/10/2019.
Chapter contains:
1
ROPOT
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/9/2019 to 20/10/2019.
Chapter contains:
2
PDF
1
Video
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 21/10/2019 to 27/10/2019.
Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/10/2019 to 3/11/2019.
Písemné zkoušky

Pozor, na týden 4.-11. listopadu budou vypsány termíny první písemné zkoušky. Obsahem budou všechna předchozí témata "psychometrického bloku". Témata budou vypsána s dostatečným předstihem.

Chapter contains:
6
PDF
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 4/11/2019 to 10/11/2019.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 18/11/2019 to 24/11/2019.
Chapter contains:
1
Homework Vault
1
ROPOT
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 23/9/2019 to 28/11/2019.
Chapter contains:
3
PDF
1
Study Materials
1
Study text
Teacher recommends to study from 2/12/2019 to 8/12/2019.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 9/12/2019 to 15/12/2019.
Previous