Rozhovor a pozorování v psychologii
Mgr. David Macek, Ph.D.
Rozhovor a pozorování v psychologii

Cíle předmětu:

Kurz směřuje k získání praktické dovednosti vedení rozhovoru a pozorování jako nástrojů získávání psychologických poznatků. Úvod kurzu bude krátce věnován pozorování v psychologii včetně praktického nácviku. Větší část kurzu je následně věnována teorii a praktickým nácvikům psychologického rozhovoru s důrazem na základní techniky vedení hovoru a specifika vedení rozhovoru v různých psychologických kontextech.


Výstupy z učení:

Student bude po úspěšném absolvování kurzu schopen: (i) realizovat screeningový/explorační rozhovor, (ii) naplánovat pozorovací schéma a užít jej pro zaznamenání vybraného jevu, (iii) vhodně aplikovat facilitační techniky vedení rozhovoru, (iv) vypořádat se s etickými výzvami rozhovorů, (v) poskytnout kultivovanou zpětnou vazbu k užití metod vedení rozhovoru.


Osnova:

Datum

Témata

Úkoly & deadline

28.9
  • vymezení předmětu
  • etické aspekty rozhovoru a pozorování
  • pozorování a pozorovací schéma - čeho si všímat a proč
  • sociální percepce a její zkreslení

 

4.10.
11.10.
  • reflexe prvního úkolu

  • základní techniky vedení rozhovoru (aktivní naslouchání, reflexe)

  • jak na záznamy z rozhovoru

  • sebereflektivní techniky
11.10. odevzdání úkolu č.1 - zápis z pozorování
18.10.
25.10.

1.11.
8.11.
  • kontext II - Specifika rozhovoru s dětmi a dospívajícím

15.11.

22.11.
  • kontext III - Vedení rozhovoru v rámci krizové intervence a praktické klinické psychologie 

22.11. odevzdání a odeslání úkolu č.2 – nahrávka rozhovoru s cizím člověkem

29.11.

6.12. 

  • prezentace úkolu č. 3

5.12. / 12.12 (den před prezentací) odevzdání úkolu č.3 - zpětná vazba spolužáka 

13.12


Absence

Povolená absence je 3h = 1 seminář. 

V případě vyšší absence je možné si po předchozí domluvě semináře nahradit v termínu jiné skupiny. Absence bez závažného odůvodnění není povolena na závěrečném semináři - prezentace úkolu č.3.


Požadavky na ukončení předmětu:

Ukončení předmětu je formou kolokvia. Pro připuštění ke kolokviu je třeba odevzdat následující úkoly, které budou hodnoceny formou přijaté/nepřijaté.


1. Zápis z pozorování 

Cílem daného úkolu je vyhotovit zápis (poznámky) z pozorování komunikace herců z libovolného filmu (vhodný může být žánr komunikační drama; např.: Naprostí cizinci, Místo splněných přání, Po masakru, 8 hrozných, Tajemství štěstí). V zápisu z pozorování je vhodné zaměřovat se na neverbální komunikaci postav (mimika, gesta), jak na sebe nonverbálně navazují, komunikují. Smyslem tohoto úkolu je uvědomění si, na jaké prvky neverbální komunikace se zaměřuji, čemu dávám význam, “co nevidím”, ale také reflexe neverbální komunikace jiných lidí (jak se chovají v rozhovoru), aneb “jak to vypadá, když se lidé spolu baví”. Soupis je třeba vyhotovit už před druhým seminářem, kde úkol společně vyhodnotíme. Dokument je třeba odevzdat do příslušné odevzdávárny v ISu před začátkem semináře


2. Natočený rozhovor s cizím člověkem

Každý student pořídí videonahrávku, na které povede explorační rozhovor (téma je volitelné, je výhodné jej přizpůsobit zájmům či směřování daného člověka) s pro studenta cizím člověkem. 

Nahrávka bude poskytnuta náhodně přiřazenému spolužákovi ze seminární skupiny, který na jejím základě vypracuje zpětnou vazbu (viz. úkol č. 3). Zároveň pro kontrolu splnění úkolu bude nahrávka vložena do příslušné odevzdávárny ve studijních materiálech (zde bude neveřejná, pouze pro účely kontroly) . Termín vyhotovení je před začátkem pátého semináře.

Osoby, s nimiž bude rozhovor realizován, musí být poučeny o účelu rozhovoru a o tom, že rozhovor bude poskytnut další osobě k hodnocení a že se ukázky rozhovoru mohou promítat veřejně na semináři (viz. úkol č. 3) a musí s těmito podmínkami souhlasit.

V nahrávce musí být dobře vidět na osobu, která rozhovor vede (min. hlava a obličej, horní polovina těla). Ideální je "trojuhelníkové" posazení, kdy je kamera umístěna v jenom pomyslném rohu, ve druhém pak je dotazovaný a ve třetím tazatel. Tak je možno dobře vidět na oba zúčastněné. Pokud by dotazovaný měl vůči tomuto způsobu záznamu námitky, může být na kameře vidět zády (ale tazatel stále musí být dobře vidět).

Délka rozhovoru: 30-60 minut


3. Zpětná vazba

Každý student vyhotoví podrobnou zpětnou vazbu na rozhovor svého spolužáka. V rámci zpětné vazby se zaměří na náměty a připomínky ke způsobu vedení rozhovoru, silné stránky rozhovoru, toho, co se v průběhu dařilo z aplikovaných technik vedení rozhovoru; dále pak náměty k dalšímu seberozvoji spolužáka (co by se dalo udělat jinak a proč).

Zpětnou vazbu student zasílá přímo hodnocenému studentovi prostřednictvím emailu a zároveň odevzdává do příslušné odevzdávárny, kde bude neveřejná a pouze pro účel kontroly vyhotovení.

Rozsah práce: min. 2 normostrany

Ze zpětné vazby zároveň student vyhotoví krátkou (cca 6-8 minut) prezentaci, kterou přednese na posledním semináři. Součástí prezentace by měla být alespoň jedna krátká videoukázka z prezentovaného rozhovoru. 


4. Sebereflexe

Pro účely závěrečného kolokvia, každý student vyhotoví a odevzdá sebereflexi. V textu se zaměřte na své získané komunikační dovednosti (techniky aktivního naslouchání atd.) na své silné stránky, toho, co se vám daří, v čem se cítíte dobře. Stejně tak reflektuje si potenciál pro seberozvoj, na čem dále můžete pracovat, v čem byste se chtěli zlepšit. 

Doporučený rozsah je 1 NS.

Previous
Next