Časová náročnost:
8 hodin přímé výuky pro studující KS a DAP dle rozvrhu + samostudium a konzultace s cvičící dle osobní potřeby
24 hodin přímé výuky pro studující PS + vypracování zadaných úkolů dle vlastní časové potřeby
Harmonogram předmětu:
Prezenční studium dle rozvrhu v IS MU.
Kombinované studium: 4 setkání po 2 vyučovacích hodinách (termíny rozvrh v IS MU)
Povinný studijní materiál:
ŠEVEČKOVÁ, Daniela. Tvorba studijních materiálů pro předmět "Integrované přírodovědné pokusy a Didaktika přírodních věd". Online. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. 2011. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/ov6dz/.
DRÁBKOVÁ, Alena. (2022) Integrovaná témata ve výuce na základní škole. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Archiv závěrečných prací MUNI: https://is.muni.cz/auth/th/cfq1b/DP_Drabkova.pdf
ŠINDELKOVÁ, Monika, Irena PLUCKOVÁ, Michaela JURČÁKOVÁ a Klára ŠUMBEROVÁ. ,,Život v pohybu“ integrovaná tematická výuka jako motivační prvek přírodovědné výuky na základní škole. In Sborník příspěvků z konference Moderní trendy ve vyučování matematiky a přírodovědných předmětů V. 2015.
SVATOŇOVÁ, Hana, Libor LNĚNIČKA, Eduard HOFMANN, Jaromír KOLEJKA, Darina MÍSAŘOVÁ, Irena PLUCKOVÁ, Vladislav NAVRÁTIL, Aleš RUDA, Boris RYCHNOVSKÝ, Hana SVOBODOVÁ a Jindřiška SVOBODOVÁ. Integrovaná přírodověda 1–6 - Materiál pro učitele. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 402 s. ISBN 978-80-210-5755-5.
CÍDLOVÁ, Hana, Miroslav FIALA a Irena PLUCKOVÁ. Laboratorní technika [online]. Dostupné z: https://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/labtech/
Klíčový studijní obsah: Prostřednictvím předmětu získají studující kompetence, které jim umožní během učitelské praxe 1-3 a následně i v rámci budoucí profese aplikovat a integrovat nabyté znalosti přírodovědných předmětů chemie, fyziky, biologie a zeměpisu do příslušných dovedností v oblasti učitelského managementu, logistiky a metodiky jak připravit a realizovat integrovanou přírodovědnou výuku prostřednictvím odvození integrujících prvků různých přírodovědných témat, samostatného zpracování textů, pracovních listů a začleněním integrovaných přírodovědných pokusů k těmto přírodovědným tématům.
Poskytování zpětné vazby: Studujícím PS jsou během prvních třech cvičení, studujícím KS během dvou cvičení připraveny integrované experimenty k tématům Voda, Půda, Člověk a zdraví, Planeta Země, Vzduch, Minerály a Živiny. Uvedené experimenty v průběhu cvičení konzultují s vyučující (1. zpětná vazba). Po těchto čtyřech cvičeních následuje výběr konkrétnějšího tématu např. "Jako med" (podzim 2023), "Život jako ve skleníku", "Strom", "Honzíkovy džíny" atd.. Studující se rozdělí do dvojic a každá z těchto dvojic připravuje téma (včetně pracovních listů a experimentů) z pohledu jednoho oboru (počet oborů dle počtu studujících v aktuálním semestru). Detaily připravovaných materiálů opět diskutují s vyučující (2. zpětná vazba). Pro studenty je uvedená činnost integrovaným přírodovědným projektem, jehož výstupem je integrovaná přírodovědná tematická výuka v rozsahu cca 4-5 vyučovacích hodin buď pro spolužáky z ročníku (v případě KS)* nebo pro žáky ZŠ (9. ročník), které zajistí vyučující předmětu (studenti PS). Během realizace ITV studující prakticky ověří připravené pracovní listy a experimenty a následně reflektují tuto výuku jak s vyučující předmětu, tak s učiteli, jež doprovázejí žáky. Přitom získávají (3.) zpětnou vazbu od spolužáků, vyučujícího i učitelů ze ZŠ.
*Studující KS mohou ITV realizovat i např. během učitelské praxe na ZŠ a z této realizace připravit videoreportáž, kterou reflektují s vyučující předmětu na posledním cvičení v semestru.
Mimo rozvrhovaných setkání ve výuce lze s vyučujícím komunikovat přes e-mail, MS-Teams, osobní konzultace, facebooková skupina.
Podpora komunikace: Komunikace s vyučujícím i mezi studujícími navzájem probíhá jednak přímo ve výuce, jednak prostřednictvím e-mailu, MS-Teams, osobních konzultací, facebookové skupiny. Lze využít Diskusní fórum předmětu.