Pedagogická psychologie
Pedagogická psychologie
Pedagogická psychologie je obor psychologie, který se zaměřuje na studium procesů učení a vyučování. Analyzuje, jak se lidé učí, jaké faktory ovlivňují jejich vzdělávací úspěchy, a jak mohou být tyto procesy optimalizovány pro efektivní výuku. Hlavní oblasti zájmu zahrnují kognitivní vývoj, motivaci, vyučovací metody, hodnocení, individuální rozdíly mezi žáky a interakci mezi učitelem a studentem. Cílem pedagogické psychologie je aplikovat psychologické principy a výzkumné poznatky k vylepšení vzdělávacích postupů a podporovat lepší vzdělávací výsledky. 

Předmět navazuje na kurzy v bakalářském studiu, s důrazem na rozvoj psychologické gramotnosti studujících (Úvod do pedagogiky a psychologie, Vývojová psychologie, Sociální psychologie a Pedagogicko-psychologická diagnostika I), prohlubuje a teoreticky ukotvuje poznatky a zkušenosti studujících osvojované v průběhu učitelské praxe a v oborových didaktikách. Předmět vychází z aktuálních poznatků psychologických a pedagogických výzkumů týkajících se formálních i informálních výukových situací a přispívá k reflektovanému profesnímu vývoji studentů učitelství. Struktura témat předmětu vychází z komparace české a zahraniční výukové tradice.

Po absolvování předmětu bude student umět:
- s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické a školní psychologie ;
- aplikovat základní odbornou terminologii a poznatky pedagogické a školní psychologie na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení vybraných výukových situací ;
- charakterizovat v psychologických pojmech edukační prostředí školy, na níž absolvoval učitelskou praxi ;
- na příkladu popsat a vysvětlit individuálně specifické procesy učení ;
- vlastními slovy shrnout na základě psychologické zprávy výsledky psychologického vyšetření a zásady práce učitele s popisovaným žákem (vč. kontextu platné legislativy – metodické pokyny) ;
- reflektovat typické výukové situace z pohledu vybraných teorií pedagogické psychologie ;
- vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákovských pojetí učiva ;
- vyhledávat ke konkrétní kazuistice relevantní informace v odborné literatuře ;
- formulovat příklad zadání učební úlohy zohledňující různou míru kognitivní náročnosti a zohledňující individuální specifičnost žáka

Úvodem ke kurzu

Vítejte v kurzu pedagogické psychologie. Výuka je rozdělena do formy přednášek, tvorby projektu (poster) a samostudia. Přednášky jsou dvouhodinové a jejich konkrétní rozpis najdete ve svých rozvrzích. Na přednáškách se podílí Jan Mareš a Josef Lukas. 

Při volbě témat jsme limitováni časem a počtem studujících, proto můžete k obsahu kurzu výrazně přispět formou posterů. Vaše posterové minikonference proběhne online v závěru semestru. Postery odevzdávejte do 10.12.2024 do Odevzdávárny v ISu. Pro zpětnou vazbu na postery spolustudujících budeme využívat diskusní fórum předmětu. 

Kurz je zakončen zkouškou. Do hodnocení vstupují jednak body za průběžnou práci (anotace posteru a jeho prezentace v semináři) a také body za závěrečný písemný test. Body se sčítají. Výsledná známka zohledňuje průběžnou práci i výsledné znalosti. Cvičný test je k dispozici v ISu. Termíny online testu budou k dispozici ve zkouškovém období. 

V případě problémů či dlouhodobé nemoci prosím kontaktujte Jana Mareše, který tým vyučujících koordinuje. Pro obecnější dotazy prosím využívejte diskusní fórum kurzu.

Základní literatura

Ke studiu doporučujeme povinnou literaturu; předpokládáme samostudium, materiály uvedené k přednáškám nejsou ke složení zkoušky samy o sobě dostatečné - uvažujte o nich prosím spíše jako o nástavbě na to, co se dozvíte v literatuře a jako strukturu výkladu. Samy o sobě, ale nemusí obsahovat vždy aktuální a informace. 

Knihy jsou dostupné v online studovně MU opakovaně na čtyři hodiny:

Pedagogická psychologie (Mareš st., 2013)

Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování (Fisher, 2004)

Rozšiřující studijní text v angličtině (mezinárodní online open access učebnice)

Educational Psychology (Seifert and Sutton, 2020)

Rozšiřující literatura

Eprezenčka MUNI

Kirschner, P., Hendrick, C., & Heal, J. (2020). How learning happensSeminal Works in Educational Psychology and What They Mean in Practice. Routledge. https://katalog.muni.cz/Record/MUB01006485947

Kirschner, P., Hendrick, C., & Heal, J. (2022). How teaching happens: Seminal works in teaching and teacher effectiveness and what they mean in practice. Routledge. https://katalog.muni.cz/Record/MUB01006526437

Tipy pro vlastní studium a nejčastější mýty o učení (dr. Paul Penn, BPS awarded psychology teacher 2020)

https://www.youtube.com/@Presenting_Psychology/playlists

Média

Videa

Ochránce https://www.ceskatelevize.cz/porady/12003187354-ochrance/

Jak se dělá dobrá škola https://www.ceskatelevize.cz/porady/13743448133-jak-se-dela-dobra-skola/

Podcasty

Hovory z kabinetu https://ceskepodcasty.cz/podcast/hovory-z-kabinetu

A další tipy prosím sdílejte v poskytovně v ISu

Chapter contains:
2
Discussion Forum
2
Image
1
Study text

Doporučujeme studovat v prvních dvou týdnech. Vhodným rozšiřujícím informačním zdrojem mohou být výběrově multimediální zdroje (podcasty a videa) v rozšiřujících zdrojích v interaktivní osnově dle vlastního výběru.

Chapter contains:
1
Discussion Forum
1
Study Materials
1
Study text
Chapter contains:
1
Discussion Forum
2
Study Materials
1
Study text
Previous