Název předmětu: Úvod do
studia
Semestr: 1. rozsah: 2 zakončení: z
Vyučující:
doc. Mgr. Jana
Kratochvílová, Ph.D.
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Garance předmětu: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Mateřské obory/plány: Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy (program PdF, C-CV)
Cíle předmětu: Předmět je zaměřen na rozvíjení dovedností orientovat se ve studijním programu a studijním řádu CŽV. Formou praktického cvičení uvádí účastníky do záznamového systému IS MU, seznamuje s možnostmi práce s odbornými zdroji, včetně elektronických. Vyjasnění očekávání od studia a vzdělávacích potřeb vytváří bezpečné prostředí pro učení a vede účastníky ke spolupráci a vzájemnému respektu.
Výstupy z učení: Po absolvování předmětu
účastník/účastnice je schopen/na:
využívat IS MUNI k orientaci ve studiu, ke komunikaci se spolužáky i vyučujícími, přihlásit se ke zkušebním termínům a vkládat své práce do systému IS MUNI; vyhledávat odborné zdroje potřebné ke studiu.
Kompetence rozvíjené v předmětu (dle
Standardu):
Kompetence
6.1: Systematicky pracuji na utváření svého sebepojetí v roli učitele či učitelky
a na svém profesním rozvoji.
Kompetence 3.3:
Zajišťuji vhodné uspořádání fyzického prostoru i digitálního prostředí, kde se
učení odehrává. Efektivně využívám dostupné digitální nástroje a prostředí pro
podporu učení žáků a žákyň v souladu s pravidly školy a digitálními
kompetencemi žáků a žákyň (např. informační systém školy, Learning Management
System - LMS, apod.).
Kompetence 6.2:
Odpovědně pracuji s informacemi a digitálními nástroji, vedu žáky a žákyně k
demokratickým hodnotám a jednám v souladu s profesní etikou. 1. Respektuji
vědecká fakta, tzn. odlišuji informace založené na vědeckém poznání od
informací, které tento základ nemají. Orientuji se na mediální scéně, využívám
informace z důvěryhodných zdrojů, jednám odpovědně při využívání médií a
sociálních sítí, mj. nešířím neověřené zprávy a dezinformace, odpovědně
využívám umělou inteligenci.
Kompetence 6.3: Systematicky pracuji na svém duševním zdraví a psychohygieně. Pojmenovávám svá očekávání, obavy a potřeby spojené s učitelskou rolí a aktivně s nimi pracuji. Umím je sdílet s druhými a říci si o pomoc.
Osnova:
1.
Seznámení:
Kdo jsou mí kolegové? Zmapování dosavadních pedagogických zkušeností a
očekávání od studia.
2.
Informace o studiu: Administrativní informace. Struktura studia. Závěrečná
zkouška.
Závěrečná práce. Studentské/profesní portfolio.
Učitelská praxe: organizace, požadavky.
Literatura: povinná
2023 Newsletter pro nové účastníky CŽV (muni.cz)
Výukové metody:
Vysvětlování, rozhovor, diskuse
Metody hodnocení:
K udělení zápočtu je vyžadována aktivní účast ve výuce.
Další komentáře: odkaz na studijní materiály, resp. interaktivní
osnovu či e-learning
https://www.ped.muni.cz/pedagogika
https://www.ped.muni.cz/pedagogika/studujici/zaverecne-zkousky/celozivotni-studium
https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/czv-praxe/