Nástroje a možnosti internetu
Mgr. Tomáš Marek, Ph.D.
Nástroje a možnosti internetu
Info
Term
Autumn 2024

Předmět NaMI se věnuje Internetu: prakticky, teoreticky a částečně i filozoficky. Zajímat nás bude společenský rozměr internetu, jeho dopad na naše každodenní životy a na svět. 

Jádro předmětu vždy tvoří témata historie a filozofie celosvětové sítě; fenomén remix culture; nesmrtelné téma síťové neutrality; soukromí a anonymita na internetu; hluboký web a dark web, možnosti jeho kontroly a měření; web 3.0 a další jeho vývojové fáze atp. Na některá témata se dostane, někde se zdržíme déle a někde se jen otočíme… Celý předmět je zakončen P2P setkáním a studentským barcampem, podmínkou ukončení je závěrečná esej a její obhajoba v rámci kolokvia.

Chapter contains:
1
Study text
Chapter contains:
1
Audio
1
Discussion Forum
2
PDF
1
Video
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 27/9/2024 to 3/10/2024.

Kdo má rozhodovat o tam, jak využíváme Internet: vlády, poskytovatelé internetu nebo my, uživatelé? Má zákon zasahovat do toho, co může a nemůže kontrolovat náš poskytovatel internetu? Je pak Internet ještě svobodný a otevřený, když ho reguluje stát? Nebo bychom měli nechat Internet harmonizovat neviditelnou rukou trhu?

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
8
Web
Teacher recommends to study from 4/10/2024 to 10/10/2024.

Web je otevřený prostor, každý do něj může publikovat. Cest je hned několik, vy už je určitě dobře znáte třeba z předmětu DigiComp. Dnes se zaměříme na tři důležité oblasti: historii publikování na internetu/webu a původní vzletné myšlenky; současný stav publikování a rizika spojená s faktem, že nejčastěji publikujeme na platformách třetích stran; a vzestup a pád různých formátů publikování, třeba takových blogů.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
13
Web
Teacher recommends to study from 11/10/2024 to 17/10/2024.

Dnešním tématem bude závislost na Internetu a role metrik na sociálních sítích. Hrají pro vás lajky nějakou roli? Jaký k nim máte vztah? Dokážete si představit sociální sítě bez těchto metrik? Ukážeme si způsoby, jak si přizpůsobovat pravidla webových hegemonů podle svých preferencí (software recomposition a userscripting) - a bude to tematický most k našemu dalšímu velkému mraku témat: on-line dohledu, soukromí a bezpečnosti na Internetu.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 17/10/2024 to 23/10/2024.

Dvě setkání budeme věnovat Internetu jako nástroji sledování. Na síti nás může sledovat kde kdo, nás však bude nejvíce zajímat sledování ze strany nástrojů a firem, které naše data dále využívají k profilování a cílení reklamy. Byznys, díky kterému je většina služeb na webu zdarma. Co všechno o nás marketingové firmy vědí? A jakými základními postupy můžeme tomuto sledování zabránit?

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 25/10/2024 to 31/10/2024.

Druhé setkání věnované Internetu jako nástroji sledování. Věnovat se tentokrát budeme spíše ochraně soukromí a anonymity obecně (tedy nejen před marketéry), a ukážeme si technologie a nástroje, které nám mohou pomoci. Zmíníme například HTTPS nebo VPN a zaměříme jsme se na způsoby, jak mohou být tyto technologie prolomeny a obejity. Nakonec velmi rychle toto téma promyslíme i s ohledem na ekosystém dalších zařízení a IoT.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 1/11/2024 to 7/11/2024.

O darkwebu jsme slyšeli všichni a většinou to nebyly hezké věci. Co se na něm opravdu skrývá? Má vůbec nějaké legitimní využití? Jaké technologie a protokoly ho vůbec umožňují a proč je tak těžké jeho ilegální využívání stíhat? Tématu se budeme věnovat rovnou dvě setkání a podíváme se cestou i na témata jako P2P sítě nebo decentralizovaný web a na závěr se zamyslíme, zda mohou mít podobné technologie místo i v knihovnách. Zastavíme se také u termínu splinternet a probereme, jaký může mít tento trend dopad na budoucnost internetu.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 8/11/2024 to 14/11/2024.

O darkwebu jsme slyšeli všichni a většinou to nebyly hezké věci. Co se na něm opravdu skrývá? Má vůbec nějaké legitimní využití? Jaké technologie a protokoly ho vůbec umožňují a proč je tak těžké jeho ilegální využívání stíhat? Tématu se budeme věnovat rovnou dvě setkání a podíváme se cestou i na témata jako P2P sítě nebo decentralizovaný web a na závěr se zamyslíme, zda mohou mít podobné technologie místo i v knihovnách. Zastavíme se také u termínu splinternet a probereme, jaký může mít tento trend dopad na budoucnost internetu.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
4
Web
Teacher recommends to study from 15/11/2024 to 21/11/2024.

Weby se propojují, nad daty jednoho vznikají služby jiného. Tato architektura, vzešlá z myšlenky remix culture, je poháněna rozhraními API. Jaké výhody a jaká rizika skýtají možnosti webových mash-upů? V rámci předposledního setkání se zaměříme na různorodé cesty, jakými remixujeme a propojujeme Internetové služby a zdroje. V závěru se zaměříme i na scraping a prakticky si ukážeme, jak seškrábat data a informace z webu automatizovaně a ušetřit si tak hodiny nudné práce.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 6/12/2024 to 12/12/2024.
Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 13/12/2024 to 19/12/2024.

Když jsme na webu, je to jako když stojíme uprostřed potoka, nebo je to jako procházet se zahradou? Jak organizujeme web? A jak si v něm my sami děláme pořádek, abychom v době rychlého zapomínání tolik nezapomínali? Odrazíme se od oblasti personálního informačního managementu / managementu znalostí a představíme si některé metafory webu - včetně pár nástrojů, které nám mohou pomoci se v záplavě webového obsahu neutopit.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
Teacher recommends to study from 20/12/2024 to 26/12/2024.

Krátké zastavení nad pojmy sharing/platform economy. Jejich minulost i současnost si ukážeme na příkladu z první ruky: na sdílecí platformě, která vznikala pro knihovnickou komunitu KISKu. Velmi krátce se zastavíme ještě u tématu open source intelligence (OSINT), tedy zpravodajství nad otevřenými zdroji, které propojuje předměty NaMI a Vyhledávání informací.

Chapter contains:
1
PDF
1
Video
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 20/12/2024 to 26/12/2024.
Chapter contains:
6
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 22/11/2024 to 29/12/2024.

Previous