Formální a experimentální sémantika II
Materiály a úkoly pro jednotlivé týdny najdete zde v Osnově. Pro odeslání vašich projektů využijte patřičné Odevzdávárny, bodování najdete v Poznámkových blocích.

Výuka bude probíhat v učebně s cca 20 počítači, ale vás je přes 30. Kdo můžete, je dobré nosit si vlastní laptop,  a to navíc i proto, abyste nemuseli pendlovat mezi dvěma digitálními prostředími, když se s tím budete ve škole seznamovat a doma z toho dělat úkoly.

Docházku nezapisujeme, ale ti, co v minulých letech nechodili, byli obvykle dost mimo a unikaly jim body za úkoly. Navíc na závěrečném projektu pracujeme průběžně už od půlky semestru! Kdo nebude mít dost bodů za úkoly, nebude moct ke zkoušce, dokud si to nedodělá, a přece si nechcete přidávat práci do zkouškového. ;);)

osnova

Rozložení témat do jednotlivých týdnů se může průběžně měnit, o náplni každé příští hodiny budete informováni na hodině a následující přehled případně updateneme.

1.: úvodní hodina – co dělá experimentální lingvistika, proč statistika... + admin stuff 
2.:  základy statistiky,
 seznámení s R a RStudiem
3.: Markdown/Quarto dokumenty, tvorba jednoduchých vektorů, datasetů, grafů, 1. DÚ
4.: pokračování, korpusy, barvy, 2. DÚ
5.: jak se konstruuje lingvistický experiment, seznámení s L-Rexemzadání k závěrečnému projektu, 3. DÚ
6.: import a přežvýkání tabulky v Rku, 4. DÚ
7.: základní analýza dat: čištění a třídění dat, tabulky a grafy průměrů, mediánů apod., 5.DÚ
8.: typy experimentů, asociace mezi proměnnými, 5. DÚ
9.: 
prozatím free, protože něco se určitě rozpůlí...

10. READING WEEK

11.: Gaussova distribuce, t-test, 6. DÚ
12. a 13.: lineární regrese a modely, 7. DÚ
14.: závěrečná hodina (první zkouškový termín)

Užitečné linky


fóra:                                    o čem se chcete bavit se spolužáky i námi veřejně
studentské podněty:      anonymní feedback učitelstvu na podobu tohoto kurzu
odevzdávárny:                  rychlý přístup ke složce, kam budete odesílat vaše výstupy

Homework Vaults
DÚ vkládejte sem (vždy do aktuální podsložky).

Učebnice

Nemusíte toto všechno nastudovávat, ale můžete! Pomůže vám to rozumět tomu, co se po vás chce na domácí úkoly – jejich součástí totiž má být i slovní interpretace vašich výsledků.

 Levshina, N. G. (2015). How to do linguistics with R: data exploration and statistical analysis. John Benjamins Publishing Company.

Praktické odkazy:

Ukončení předmětu


  • pravidelné plnění domácích úkolů (ze všech je třeba získat aspoň 60 %)
  • vlastní experiment:*
    • design 
    • distribuce
    • analýza
  • závěrečné vyhodnocení vlastního experimentu 
    • zk: prezentace
    • z: Markdown/Quarto report

*Předmětem našeho hodnocení bude vaše provedení experimentu, ale nemusíte jej designovat od nuly. Tradičně se na předmětu provádějí replikace experimentů z již existujících diplomových prací absolventů oboru. Kdybyste chtěli tvořit úplně vlastní experiment na vlastní téma, samozřejmě můžete dát vědět.

Hodnocení experimentu

LgBB04 – ukončení zápočtem

  • získat min. 60% bodů z domácích úkolů
  • získat min. 8/13 bodů z reportu experimentu

LgMA04 – ukončení zkouškou
  • získat min. 60% bodů z domácích úkolů
  • získat min. 8/13 bodů z prezentace
  • body z domácích úkolů a prezentace závěrečné prezentace se sčítají do výsledné známky: 
    • A = 100-90%
    • B = 89-80%
    • C = 79-70%
    • D = 69-60%
    • E = 59-50% 

Jak se boduje report/prezentace:

  • 2b = za představení teorie a hypotézy
  • 3b = za shrnutí  experimentu z diplomky: metodologie (typ a platforma), počet itemů a fillerů, příkladový item a filler, počet (přp. demografie) participantů + vyřazení, výsledky (EDA, grafy, modely)
  • 4b = za shrnutí vlastního experimentu: metodologie (typ a platforma), počet itemů a fillerů, příkladový item a filler, počet (přp. demografie) participantů + vyřazení, výsledky (EDA, grafy, modely)
  • 2b = za porovnání výsledků experimentů: s diplomkou (podařila se replikace?) a pokud jste dělali ve skupince, tak navzájem mezi sebou
  • 2b = za analýzu, diskusi, závěr
Chapter contains:
1
Study text
5
Web
Teacher recommends to study from 17/2/2025 to 23/2/2025.
Study now
Chapter contains:
1
Image
7
PDF
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study now - from 24/2/2025 to 2/3/2025.
Týden 3
Teacher recommends to study from 3/3/2025 to 9/3/2025.
Týden 4
Teacher recommends to study from 10/3/2025 to 16/3/2025.
Týden 5
Teacher recommends to study from 17/3/2025 to 23/3/2025.
Týden 6
Teacher recommends to study from 24/3/2025 to 30/3/2025.
Týden 7
Teacher recommends to study from 31/3/2025 to 6/4/2025.
Týden 8
Teacher recommends to study from 7/4/2025 to 13/4/2025.
Týden 9
Teacher recommends to study from 14/4/2025 to 20/4/2025.
Týden 10
Teacher recommends to study from 21/4/2025 to 27/4/2025.
Týden 11
Teacher recommends to study from 28/4/2025 to 4/5/2025.
Týden 12
Teacher recommends to study from 5/5/2025 to 11/5/2025.
Týden 13
Teacher recommends to study from 12/5/2025 to 18/5/2025.
Previous